Γιατί είναι τόσο υψηλές οι απολαβές των πιλότων στην Formula 1;

Το νέο συμβόλαιο του Lewis Hamilton με την Mercedes ανοίγει ξανά τον διάλογο σχετικά με το αν και κατά πόσο αξίζουν οι αθλητές (ή εν προκειμένω οι οδηγοί) να αμείβονται τόσο υψηλά. Κι όμως, τα 30 ή 40 εκ. ευρώ ετήσιων απολαβών μπορούν να «δικαιολογηθούν», όπως κι η διαφορά των πιο υψηλά αμειβόμενων οδηγών με εκείνων που δεν ξεπερνούν τα 145.000 ευρώ.

Οι αμοιβές των αθλητών είναι ένα ζήτημα που συζητείται μεταξύ φιλάθλων, γίνεται θέμα στα Μέσα, στηλιτεύεται και σχολιάζεται εδώ και πολλά χρόνια. Είτε μιλάμε για για τα εκατοντάδες εκατομμυρίων ευρώ που δαπανώνται για την απόκτηση ενός και μόνο ποδοσφαιριστή, είτε για τις ετήσιες απολαβές αυτού (με πιο πρόσφατο παράδειγμα τον Cristiano Ronaldo και την αντίδραση ορισμένων εργαζομένων της Fiat), είτε ακόμα και για τον μισθό ενός οδηγού της Formula 1, το σύνολο της κοινής γνώμης εξανίσταται, διαφωνώντας με αυτό που -στα δικά του μάτια- φαντάζει υπερβολή.

Κι αν το ποδόσφαιρο έχει τον CR7 και τα δικά του… εκατομμύρια, η F1 έχει από σήμερα τον Lewis Hamilton. Ο Βρετανός υπέγραψε διετή επέκταση της συνεργασίας του με τη Mercedes, και, ενώ δεν έχει υπάρξει κάποια επίσημη αναφορά στο πόσο θα κοστίσει στους Γερμανούς αυτή η ανανέωση, έγκριτες πηγές κάνουν λόγο για ένα ποσό που ανέρχεται περίπου στα 44.7 εκ. ευρώ.

Γιατί όμως τόσα χρήματα για έναν άνθρωπο; Γιατί να μην παίρνει τόσα κι ένας πιλότος μαχητικού αεροσκάφους, που ρισκάρει τη ζωή του κάθε μέρα, κάθε φορά που πετά; Γιατί να μην αμείβονται έτσι κι οι γιατροί, που σώζουν ζωές καθημερινά;

Είναι απλό και κυνικό: γιατί ο αθλητισμός έχει γίνει μία αγορά με τρομακτικά κεφάλαια και εταιρείες διατεθειμένες να πληρώσουν αδρά έναν αθλητή-brand για να γίνει το «πρόσωπό» τους.

Ο Hamilton, ο Vettel, o Alonso ή ο Raikkonen δεν είναι μόνο σπουδαίοι οδηγοί, πρωταθλητές ή ηγέτες στις ομάδες τους. Είναι και κινητά brands, είναι άνθρωποι που ό,τι φορέσουν, όποια δημόσια εμφάνιση και να κάνουν, πάντα ένας χορηγός θα είναι η αιτία για αυτό. Έχουν χτίσει έτσι τον «μύθο» τους, που εταιρείες άσχετες με το motorsport, όπως η Bose, η Tommi Hilfiger, ή η Ray Ban να διατίθενται να ξοδέψουν εκατομμύρια επί εκατομμυρίων ώστε αυτοί οι άνθρωποι να φορούν και να προωθούν τα προϊόντα τους.

Στον επαγγελματικό αθλητισμό, καμία ομάδα δεν αναλαμβάνει στην ολότητά του τον μισθό του εκάστοτε αθλητή, και κανείς αθλητής δεν έχει ως μοναδική πηγή εσόδων την ομάδα του.

Βέβαια, υπάρχει μία τεράστια διαφορά ανάμεσα στους πρωτοκλασάτους οδηγούς, στους μικρομεσαίους και στους νέους ή rookies, κάτι που φανερώνεται κι από την παρακάτω λίστα.

Ηλίστα με τις απολαβές των οδηγών για το 2018:

1. Sebastian Vettel – 51.2 εκ. ευρώ

2. Lewis Hamilton – 42.6 εκ. ευρώ

3. Kimi Raikkonen – 34.1 εκ. ευρώ

4. Fernando Alonso – 25.6 εκ. ευρώ

5. Valtteri Bottas – 10.3 εκ. ευρώ

6. Max Verstappen – 8.5 εκ. ευρώ

7. Stoffel Vandoorne – 5.9 εκ. ευρώ

8. Daniel Ricciardo – 5.1 εκ. ευρώ

9.Nico Hulkenberg – 4.7 εκ. ευρώ

10. Sergio Perez – 4.2 εκ. ευρώ

11. Romain Grosjean – 3.8 εκ. ευρώ

12. Esteban Ocon – 2.5 εκ. ευρώ

13. Kevin  Magnussen – 2.1 εκ. ευρώ

14 .Lance Stroll – 1.5 εκ. ευρώ

15. Carlos Sainz – 640.000 ευρώ

16. Marcus Ericsson – 426.000 ευρώ

17. Pierre Gasly – 341.000 ευρώ

18.Brendon Hartley – 298.000 ευρώ

19. Charles Leclerc – 127.000 ευρώ

20. Sergey Sirotkin – 127.000 ευρώ

Παρατηρείται πως, ενώ οι πρώτοι πέντε οδηγοί δεν πέφτουν κάτω από 10 εκ. ευρώ ετησίως, υπάρχουν και άλλοι εννέα των οποίων οι απολαβές είναι σαφώς χαμηλότερες, και φυσικά η τελευταία εξάδα πληρώνεται… πενιχρά σε σχέση με τους συναδέλφους της στις πρώτες θέσεις.

Αυτό εξηγείται και πάλι αρκετά κυνικά: η αγοραστική δύναμη, το προφίλ που έχει ο Hamilton ή ο Vettel δεν γίνεται να συγκριθούν με εκείνα των Sirotkin ή Leclerc, γιατί δεν έχουν την ίδια πορεία στο σπορ, ούτε τις ίδιες επιτυχίες. Η απόδοση εντός πίστας ορίζει σε τεράστιο βαθμό τα χρήματα που θα έχει ο κάθε οδηγός στην τράπεζά του. Η προβολή του χορηγού, είτε αυτός συνδέεται με την ομάδα, είτε και με τον ίδιο τον αθλητή, ενισχύεται όταν αυτός (ή η ομάδα του) αποδίδει, βρίσκεται ψηλά, παίρνει περισσότερο τηλεοπτικό χρόνο. Για αυτό κι οι λεγόμενοι «pay drivers», που πέραν των χρημάτων που δίνουν, παίρνουν κι αρκετά, δεν ξεπερνούν τα 1.2 εκ. ευρώ (Stroll) ή τις 426.000 ευρώ (Ericsson).

Όσο ο αθλητισμός περιστρέφεται γύρω από τα ισχυρά κεφάλαια των χορηγών που έρχονται να ενισχύσουν τις ομάδες (είτε μιλάμε για ποδόσφαιρο, είτε για μπάσκετ, είτε για F1), τότε οι πρώτης τάξης αθλητές θα αμείβονται με πολλά, πάρα πολλά εκατομμύρια.

Έχουν παρέλθει οι εποχές που τα 10 εκ. ευρώ/χρόνο έμοιαζαν το ανώτερο που μπορεί να πάρει ένας οδηγός στην F1. Κι αυτό είναι απόρροια της διάδοσης του σπορ, που προσέλκυσε νέο κοινό, το κοινό με τη σειρά του προσέλκυσε χορηγούς, οι χορηγοί έφεραν… σακούλες γεμάτες χρήματα, τις άφησαν πάνω στα τραπέζια των ομάδων και των οδηγών και τους είπαν «δικά σας».

Δεν είναι ούτε απαραίτητα καλό, ούτε απαραίτητα κακό. Είναι σημεία των καιρών._Δ.Μ.

Ποιος πιστεύετε πως θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας, στις 8-11 Οκτωβρίου;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου