Η συνεδρίαση που θα ορίσει την πορεία της Formula 1

Στις 26 Μαρτίου, η FIA, η Liberty Media και οι ομάδες θα συνεδριάσουν στο Λονδίνο, 2,5 μήνες πριν την προθεσμία για την οριστικοποίηση των κανονισμών του 2021 – και όλα είναι ακόμα ρευστά.

Πάνε πλέον 12 μήνες από τότε που η Liberty Media, παρουσία και της FIA, έδωσε στις ομάδες το πρώτο δείγμα των νέων κανονισμών - ή, πιο σωστά, της κατεύθυνσης που αυτοί πρόκειται να έχουν. Βασισμένο σε δύο άξονες, τον αγωνιστικό και τον οικονομικό, το πλάνο αφορούσε -σε γενικές γραμμές- τη διατήρηση των υβριδικών, 1,6 λίτρων κινητήρων (με τη χρήση ορισμένων τυποποιημένων μερών για τη μείωση του κόστους), τη ριζική μετατροπή των αεροδυναμικών με στόχο το θέαμα και τα προσπεράσματα, και την θέσπιση ενός ορίου στον προϋπολογισμό των ομάδων.

Κάθε μία από αυτές τις αλλαγές, όμως, βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της διαβούλευσης. Απέχουμε μόλις μερικές εβδομάδες από την προθεσμία της 30ης Ιουνίου για την οριστικοποίηση του κανονιστικού πλαισίου που θα ισχύει από το 2021, και όλα βρίσκονται στη φάση του διαλόγου.

Ο Christian Horner, επικεφαλής της RedBull, είχε δηλώσει πρόσφατα:

«Υπάρχουν πάρα πολλά πράγματα που βρίσκονται ακόμα ‘στον αέρα’. Κάποια από αυτά έχουν σημαντικές επιπτώσεις στον οργανισμό, οπότε είναι ζωτικής σημασίας να μπουν όλα στο τραπέζι το συντομότερο δυνατό.»

Ο μεγάλος φόβος των ομάδων είναι το ζήτημα των επάθλων (που δύνανται να μειωθούν σημαντικά με το νέο σύστημα κατανομής των κερδών), μαζί με την παράλληλη μείωση του budget τους. Αλλά, χωρίς να γνωρίζουν τι περικοπές θα υπάρξουν, δεν μπορούν να σχεδιάσουν την επόμενη μέρα – ή ακόμα και να αποφασίσουν αν θα παραμείνουν στο σπορ.

Με το τέλος του 2020, λήγει και η τωρινή Συμφωνία Ομονοίας, που διασφαλίζει την παρουσία των ομάδων στην F1, και η διαπραγμάτευση για τους όρους της επόμενης είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο, αφού εξαρτάται απόλυτα από τους κανονισμούς του 2021 – τόσο του τεχνικούς, όσο και τους οικονομικούς.

Ουσιαστικά, η συνάντηση της 26ης Μαρτίου δεν είναι απλώς η αρχή της διαμόρφωσης της νέας F1, αλλά και η τελευταία ευκαιρία των αρχών της να πείσουν και τις 10 υπάρχουσες ομάδες (και άλλους κατασκευαστές που δεν εμπλέκονται αυτή τη στιγμή στο σπορ) ότι η F1 παραμένει το κορυφαίο μηχανοκίνητο άθλημα.

Για να το πράξει αυτό, θα πρέπει να περάσει όσες περισσότερες αλλαγές μπορεί, με τη μεγαλύτερη δυνατή ευκολία. Βέβαιο πρέπει να θεωρείται το γεγονός ότι όλες οι ομάδες θα συμφωνήσουν στον τομέα του κινητήρα, ενώ ελάχιστες αντιρρήσεις/αντιδράσεις θα υπάρξουν σε ό,τι αφορά τα αεροδυναμικά. Αυτά πάντα «περνούσαν» διά ψήφου πολύ πιο εύκολα από κάθε άλλη μεταρρύθμιση.

Το «αγκάθι» είναι τα οικονομικά. Το αν και κατά πόσο, δηλαδή, οι ομάδες θα δεχτούν αφενός να λαμβάνουν λιγότερα χρήματα (και να στερηθούν τα όποια bonus έχαιραν μέχρι τώρα, βλ. Ferrari), αφετέρου να αναγκαστούν να μειώσουν τους προϋπολογισμούς τους, με ό,τι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό στην λειτουργία τους.

Τα τελευταία 40 χρόνια, η F1 λειτουργεί στη λογική «οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι, και οι φτωχοί φτωχότεροι», αφού το μοντέλο Ecclestone βρίσκεται σε ισχύ και ανανεώνεται με κάθε υπογραφή της νέας Συμφωνίας Ομονοίας.

Στόχος της Liberty Media είναι να αλλάξει αυτή την νοοτροπία και να εμφυσήσει στο σπορ έναν νέο, διαφορετικό, πιο κοντά στα αμερικανικά πρότυπα τρόπο λειτουργίας, που θα δίνει την ευκαιρία σε όλες τις ομάδες να πετύχουν, ξεκινώντας -τουλάχιστον στο χρηματικό επίπεδο- από κοινή βάση.

Φυσικά, κάτι τέτοιο έχει βρει ήδη αντίθετες όλες τις μεγάλες (και πλούσιες) ομάδες, με τη Ferrari διά του εκλιπόντος Sergio Marchionne να απειλεί με αποχώρηση – πράγμα που λίγο-πολύ έκανε τόσο η Mercedes, όσο και η Red Bull.

Ωστόσο, αυτά μόνο απειλές και «φοβερισμοί» προς τη Liberty είναι. Καμία εταιρεία που έχει όφελος από το σπορ δεν θα θελήσει να φύγει έτσι απλά. Η Ferrari είναι συνυφασμένη με την F1, η Mercedes και η Red Bull έχουν επενδύσει εκατομμύρια για να αφήσουν το σπορ τόσο απλά.

Το πιθανότερο σενάριο είναι να ανέβει το όριο στους προϋπολογισμούς (η πρόταση αφορά ένα cap στα 150 εκ. δολάρια), και όλοι θα είναι ευχαριστημένοι. Αν μείνουν όλοι ευχαριστημένοι, το χειρότερο σενάριο είναι το 2021 να μας βρει και πάλι με 10 ομάδες, τις ίδιες με τώρα.

Αυτό που μένει τώρα, και είναι και το πιο ουσιώδες, είναι να προχωρήσουν οι διαδικασίες και όλα αυτά να ξεκαθαριστούν άμεσα. Η ώρα του διαλόγου και των προτάσεων τελείωσε. Πρέπει να ληφθεί δράση, για να διασφαλιστεί το μέλλον του σπορ._Δ.Μ.

Ποιος πιστεύετε πως θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας, στις 8-11 Οκτωβρίου;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου