Πώς μας προέκυψε ξαφνικά η ηλεκτροκίνηση;

Μπορεί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να προσέφεραν τις υπηρεσίες τους ήδη από τα τέλη του 19ου αιώνα, χρειάστηκαν όμως περισσότερο από εκατό χρόνια για να μπουν ξανά στο χάρτη της αυτοκίνησης. Η συγκυρία δεν ήταν άλλη από την εξέλιξη στις μπαταρίες ιόντων λιθίου, που ωρίμασαν χάρη στις καταναλωτικές ηλεκτρικές συσκευές (βλ. κάμερες, laptop, κινητά). Διαθέτοντας πολύ καλύτερα χαρακτηριστικά απόδοσης σε σχέση με τις μπαταρίες μολύβδου, ήταν αναμενόμενο πως η αυτοκινητοβιομηχανία είχε πλέον καλούς λόγους να διερευνήσει τις δυνατότητες ενός σύγχρονου ηλεκτρικού οχήματος. Όχι βέβαια ότι θα έμπαινε ποτέ στον κόπο και στο ρίσκο μιας τέτοιας επένδυσης, αν δεν υπήρχαν οι σκληροί περιβαλλοντικοί στόχοι τους οποίους έπρεπε να εκπληρώσει.

Τα Nissan Leaf, BMW i3 και Smart ED είναι μερικοί από τους πρωτεργάτες αυτής της ολικής επαναφοράς της ηλεκτροκίνησης, εξού και το ότι το ιαπωνικό μοντέλο, παρ’ ότι δεν απευθυνόταν στο ευρύ αγοραστικό κοινό, τιμήθηκε το 2011 με τον τίτλο «Αυτοκίνητο της Χρονιάς», περισσότερο για την καινοτομία που έφερνε. Αυτό πάντως που δεν κατάφερε να προσφέρει εκείνη η πρώτη γενιά ηλεκτρικών οχημάτων είναι μια ικανοποιητική αυτονομία, που με ονομαστική τιμή της τάξης των 110-160 χλμ., και αρκετά χαμηλότερη στην πράξη, δε θα μπορούσε να παρέχει τις υπηρεσίες της σε καμία άλλη χρήση πέρα από μετακινήσεις αποκλειστικά στον αστικό ιστό. Με άλλα λόγια, η επάνοδος της ηλεκτροκίνησης πραγματοποιήθηκε με πανάκριβες υλοποιήσεις, που απευθύνονταν σε πολύ ειδικό κοινό.

Σε κάθε περίπτωση, ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο δε θα μπορούσε να αποτελεί το αποκλειστικό όχημα μιας οικογένειας, και, με αυτά τα δεδομένα, οι προοπτικές του έμοιαζαν να το τοποθετούν στο περιθώριο. Κατά τα φαινόμενα η ηλεκτρική ενέργεια δε θα μπορούσε να αξιοποιηθεί αποτελεσματικά, παρά μόνο σε συνδυασμό με ένα θερμικό κινητήρα. Η αυτοκινητοβιομηχανία, λοιπόν, είχε χαράξει έναν οδικό χάρτη που προέβλεπε τη σταδιακή ενσωμάτωση κάποιων υβριδικών εκδοχών μέσα στην γκάμα των μοντέλων της, και βέβαια πολλές πετρελαιοκίνητες· την κατά κάποιο τρόπο πεπατημένη οδό για την εκπλήρωση του στόχου στις εκπομπές CO2.

Τα αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων φάνταζαν ακόμα σαν μια εξέλιξη που θα ερχόταν αρκετά αργότερα, καθώς το lobbying, οι κωλυσιεργίες, η εκμετάλλευση παραθύρων στη νομοθεσία για τις εκπομπές και οι αντιρρήσεις στην εφαρμογή των ολοένα και αυστηρότερων περιβαλλοντικών στόχων φαινόταν να εξασφαλίζουν για την αυτοκινητοβιομηχανία τον απαραίτητο χρόνο προκειμένου η πράσινη μετάβαση να γίνει αναίμακτα.

Κάπως έτσι θα εξελίσσονταν τα πράγματα αν το 2015 δεν «έσκαγε» το Dieselgate και αν την ίδια στιγμή ένας καινούργιος παίκτης, η Tesla, δεν εξέπλησσε με τη δυναμική του. Τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα της καινοτόμου αμερικανικής εταιρείας σε πολλές αγορές ξεπέρασαν σε πωλήσεις μοντέλα καταξιωμένων κατασκευαστών γοήτρου. Αυτό δεν είχε προηγούμενο στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπου η premium εικόνα χτιζόταν σε βάθος δεκαετιών.

Οι Γερμανοί κατασκευαστές είδαν τον κίνδυνο, αν όχι το αδιέξοδο, και έπεσαν με τα μούτρα στις... μπαταρίες, οι οποίες παρεμπιπτόντως γνώρισαν μια αναπάντεχη βελτίωση, με την πυκνότητά τους να έχει πολλαπλασιαστεί την τελευταία πενταετία. Το γεγονός αυτό ξαφνικά διαμόρφωνε ένα καινούργιο τοπίο, καθώς κανείς δεν είχε φανταστεί πιο πριν πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούσαν να προσφέρουν αυτονομίες της τάξης των 400 και των 500 χλμ. Με το ρυθμό αυτόν εξέλιξης των μπαταριών να συνεχίζεται, το 2025, χρονικό ορόσημο όπου σύσσωμη η αυτοκινητοβιομηχανία... απείλησε να μας βομβαρδίσει με δεκάδες ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, η αυτονομία των τελευταίων αναμένεται να είναι ισάξια των συμβατικών.

Καθώς, όμως, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο βγαίνει πλέον από τα όρια της πόλης, οι προοπτικές επιτυχίας του δεν έχουν απλώς να κάνουν με τις δυνατότητες του ίδιου του προϊόντος, όσο με τη δημιουργία ενός ικανού δικτύου ανεφοδιασμού. Η ελλειπής υποδομή μπορεί να αποκαρδιώσει τους πρώτους τολμηρούς ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων, αμαυρώνοντας έτσι την εικόνα μιας πολλά υποσχόμενης τεχνολογίας._ Μ. Σ.

Στην εποχή της αυτόνομης οδήγησης, θα επιλέγατε ένα αυτοκίνητο που θα θυσίαζε τους επιβάτες του για το γενικότερο καλό;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά