Το αυτοκίνητο του μέλλοντος θα ενσωματώνει στο λογισμικό του και ηθικούς κώδικες!

Ένα από τα ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει η αυτοκινητοβιομηχανία στο δρόμο για την πλήρη εφαρμογή της αυτόνομης οδήγησης δεν έχει τόσο να κάνει με την επίλυση των όποιων τεχνικών προκλήσεων, όσο με εύλογα ηθικά ζητήματα. Και αυτό γιατί σήμερα, σε μια ακραία κατάσταση, είναι ο οδηγός ο οποίος καλείται να αποφασίσει αν θα συγκρουστεί με το επερχόμενο φορτηγό (επιλογή που πιθανώς να αφαιρέσει τη ζωή του), ή αν θα το αποφύγει κατευθυνόμενος προς τους παρακείμενους πεζούς. Άραγε με ποιον τρόπο στο μέλλον η τεχνητή νοημοσύνη ενός αυτοκινήτου θα λαμβάνει αντίστοιχες αποφάσεις ηθικού χαρακτήρα;

Επειδή στην πράξη η αντίδραση ενός οδηγού βασίζεται περισσότερο στο ένστικτο της επιβίωσης παρά σε ηθικούς κανόνες, δεν μπορούμε σήμερα να πούμε με βεβαιότητα ποια θα είναι η έκβαση ενός τέτοιου περιστατικού. Αντίθετα, ένας υπολογιστής, που δε διαθέτει ένστικτα και συναισθήματα, θα μπορούσε κάλλιστα να προγραμματιστεί για τον τρόπο που θα λαμβάνει αποφάσεις σε ανάλογες περιπτώσεις. Αυτό σημαίνει πως στο μέλλον ένα τεχνολογικό προϊόν, όπως είναι το αυτοκίνητο, θα ενσωματώνει στο λογισμικό του και ηθικούς κώδικες!

Το επόμενο πρόβλημα που θα ανακύψει έχει να κάνει με το ποιος είναι αυτός που θα θέσει τους ηθικούς κώδικες. Όπως αναφέρει ο Yuval Noah Harari στο βιβλίο του «21 μαθήματα για τον 21ο αιώνα», θα μπορούσε κάλλιστα η Tesla να λανσάρει δύο διαφορετικές εκδοχές ενός μοντέλου, π.χ. την Αλτρουιστική και την Εγωιστική, που θα απευθύνονται σε πελάτες με διαφορετικές ηθικές αξίες. Τώρα αν το Εγωιστικό Tesla αποδειχθεί πως πουλάει περισσότερο από το Αλτρουιστικό Tesla, αυτό δε θα είναι κάτι για το οποίο θα μπορούσες να κακίσεις την εταιρεία.

Φυσικά έχει ενδιαφέρον να πληροφορηθεί κανείς πώς αντιμετωπίζει ο κόσμος τη νέα αυτή πραγματικότητα. Σε μια έρευνα του 2015, στο υποθετικό δίλημμα που τέθηκε στην αρχή του άρθρου, οι περισσότεροι απάντησαν πως θα προτιμούσαν να θυσιαστούν οι ίδιοι, παρά να αφαιρεθεί η ζωή κάποιων συνανθρώπων τους. Όμως, όταν ρωτήθηκαν κατά πόσο θα αγόραζαν ένα αυτοκίνητο προγραμματισμένο να θυσιάσει τους επιβάτες του για το γενικότερο καλό, η πλειονότητα απάντησε αρνητικά.

Εναλλακτικά, θα μπορούσε κάθε φορά που θέτεις σε λειτουργία ένα αυτόνομο αυτοκίνητο να σου ζητάει να προεπιλέξεις πώς θα συμπεριφερθεί σε ανάλογες καταστάσεις. Ακόμα κι αυτή η λύση θα προκαλούσε ένα πλήθος συζητήσεων, αν μη τι άλλο ανάμεσα στους επιβάτες που πρόκειται να ξεκινήσουν μια διαδρομή.

Ίσως τελικά είναι η πολιτεία εκείνη που θα πρέπει να θεσπίσει τους κανόνες οι οποίοι θα διέπουν τη λειτουργία των αυτόνομων οχημάτων, κάτι που, όπως σχολιάζει ο Harari, από τη μία θα ενθουσιάσει κάποιους νομοθέτες, που επιτέλους θα δουν το νόμο να εφαρμόζεται καθολικά και χωρίς διαμαρτυρίες, αυτήν τη φορά από μια «μηχανή», αλλά αναμφίβολα θα ανησυχήσει και κάποιους άλλους, που ως τότε αισθάνονταν βολεμένοι, καθώς η κατά καιρούς αδυναμία εφαρμογής του νόμου είχε ως αποτέλεσμα να φιλτράρονται αστοχίες, υπερβολές ή μεροληψίες της νομοθεσίας.

Αναμφίβολα ένας θαυμαστός νέος κόσμος ανοίγεται μπροστά μας. Ενίοτε και τρομακτικός..._ Μ. Σ.

ΨΗΦΟΦΟΡΙΑ: Στην εποχή της αυτόνομης οδήγησης, θα επιλέγατε ένα αυτοκίνητο που θα θυσίαζε τους επιβάτες του για το γενικότερο καλό; Ψήφισε εδώ

 

Ποιός πιστεύετε ότι θα κερδίσει φέτος το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών στο WRC;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά