Μια ευρωπαϊκή οδηγία χωρίς νόημα...

Σε μερικούς μήνες τα πρατήρια αναμένεται να εμπλουτιστούν με κάποιες οθόνες όπου θα εμφανίζεται συγκριτικά το χιλιομετρικό κόστος των διαφορετικών τύπων καυσίμου.

Αυτό έχει να κάνει με την εφαρμογή της Οδηγίας 2014/94/ΕΕ για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων στις μεταφορές, στο πλαίσιο της οποίας η Ελλάδα συμμετέχει ως συντονίστρια χώρα ενός Ευρωπαϊκού Προγράμματος που αποσκοπεί στην παροχή πληροφόρησης στους καταναλωτές για το κόστος των διαφορετικών τύπων καυσίμου, με βάση τη χιλιομετρική απόσταση.

Για την ακρίβεια, το πρόγραμμα, στο οποίο συμμετέχουν άλλες 8 χώρες, το “τρέχει” το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ενώ φορέας υλοποίησης είναι το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σκοπός του προγράμματος είναι “η ενημέρωση, η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών και η διαφάνεια στις τιμές των καυσίμων, με τρόπο ομοιόμορφο σε όλην την Ένωση, για τη μετάβαση προς τις οδικές μεταφορές χαμηλών και μηδενικών ρύπων”. Το πληροφοριακό υλικό που μας δόθηκε στη σχετική παρουσίαση η οποία πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών αναφέρει πως οι οδηγοί θα μπορούν να συγκρίνουν “το κόστος κατανάλωσης των διάφορων τύπων καυσίμων / 100 χλμ. διαδρομής. Οι πληροφορίες αυτές θα είναι διαθέσιμες τόσο στα Πρατήρια Παροχής Καυσίμων και Ενέργειας, όσο και μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας (εφαρμογής) που θα αναπτυχθεί για το σκοπό αυτό”.

Όλα αυτά ακούγονται πολύ ωραία, εντούτοις υπάρχει πρόβλημα τόσο με την αρχική συλλογιστική όσο και με τη μεθοδολογία με βάση την οποία θα βγαίνουν οι συγκριτικές τιμές:

- Κατ' αρχάς ποιο μπορεί να είναι το νόημα της συγκριτικής παρουσίασης του χιλιομετρικού κόστους μετακίνησης ανάμεσα πχ στο πετρέλαιο, τη βενζίνη, το φυσικό αέριο, το υδρογόνο, το υγραέριο ή το ηλεκτρικό ρεύμα, σε ένα πρατήριο όταν ο οδηγός θα έχει ήδη αποκτήσει το όχημά του και δεν θα έχει δυνατότητα πλέον αλλαγής καυσίμου.

- Η εν λόγω πληροφόρηση, ακόμα και κατά τη φάση επιλογής ενός αυτοκινήτου δεν έχει από μόνη της αξία, καθώς θα πρέπει να ληφθούν και άλλοι παράμετροι, όπως για παράδειγμα το αρχικό κόστος απόκτησης, το κόστος συντήρησης κλπ, τυχόν επιδοτήσεις σε κάποιες τεχνολογίες, τα ετήσια διανυόμενα χιλιόμετρα κλπ.

- Το να βλέπει κάποιος περαστικός - έτσι αποσπασματικά, σε ένα χώρο που δεν έχει σχέση την αγορά του αυτοκινήτου (θα μπορούσε κάλλιστα βρίσκεται στη στάση ενός λεωφορείου ή στο super-market) μια ενημέρωση για το χιλιομετρικό κόστος διαφορετικών καυσίμων είναι σα να πριμοδοτείται το φθηνότερο καύσιμο, χωρίς να περιλαμβάνονται και άλλοι παράμετροι, όπως πχ περιβαλλοντικό κόστος, διαθεσιμότητα σταθμών ανεφοδιασμού κλπ.

- Από την Οδηγία θεωρείται αυτονόητο πως ο κάτοχος ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα ανεφοδιάζεται σε πρατήριο. Θα υπάρχει άραγε αντίστοιχη ενημέρωση και στους αμιγώς ηλεκτρικούς σταθμούς ανεφοδιασμού;

Όμως το μεγαλύτερο πρόβλημα εν προκειμένω έγκειται στη μεθοδολογία που έχει προκύψει μέσα από τη συνεργασία των εμπλεκόμενων φορέων. Γιατί αυτό που έχει προταθεί είναι ότι κάθε κατηγορία καυσίμου θα εκπροσωπείται σε κάθε χώρα από το αντίστοιχο best seller, πράγμα που σημαίνει ότι η σύγκριση στο χιλιομετρικό κόστος μπορεί να έχει προκύψει λαμβάνοντας τις καταναλώσεις ενός ηλεκτρικού Tesla, ενός βενζινοκίνητου Clio και ενός πετρελαιοκίνητου Octavia...

Επιπλέον δεν διευκρινίζεται από τους διάφορους τύπους καυσίμου (πχ βενζίνη 95, 98 ή 100 οκτανίων) που διατίθενται, ποιος είναι εκείνος που θα χρησιμοποιείται στον υπολογισμό (αυτός με τη μεγαλύτερη ζήτηση ή ο φθηνότερος;), όπως αντίστοιχα ποια τιμή ηλεκτρικού ρεύματος θα λαμβάνεται υπόψη (οικιακού ρεύματος, οικιακού νυχτερινού, δημόσιας φόρτισης A/C ή ταχυφόρτισης;).

Τέλος ο οδηγός ενός plug-in υβριδικού οχήματος (και θα είναι πολλοί σε μερικά χρόνια) ο οποίος έχει τη δυνατότητα να φουλάρει τόσο με ρεύμα όσο και με βενζίνη, δεν θα μπορεί να βγάλει κάποιο ασφαλές συμπέρασμα για το χιλιομετρικό κόστος του 4τροχού του.

Φοβόμαστε πως η συγκεκριμένη Οδηγία είναι προϊόν των γραφειοκρατών στις Βρυξέλλες και επ' ουδενί δε βασίζεται στις πραγματικές ανάγκες των καταναλωτών, με αποτέλεσμα να αναλωθούν ατελείωτες εργατοώρες για κάτι που ελάχιστα θα προσφέρει στον τομέα της ενημέρωσης._Μ.Σ.

Σχετικά με τις σκέψεις της κυβέρνησης για αύξηση των τελών στα παλιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα, πιστεύω πως...

Αποτελέσματα

Είναι άδικο γιατί τα διαθέτουν άνθρωποι με χαμηλό εισόδημα που δεν μπορούν να αποκτήσουν ένα σύγχρονο καθαρότερο όχημα
100% (1 ψήφος)
Είναι σωστό μέτρο, καθώς η αυξημένη ρύπανση στις μεγαλουπόλεις έχει σημαντικές επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων
0% (0 ψήφοι)
Θα πρέπει να δοθούν σημαντικά οικονομικά κίνητρα αντικατάστασης του γηρασμένου στόλου
0% (0 ψήφοι)
Θα πρέπει να ενισχυθούν τα Μ.Μ.Μ. και υπηρεσίες τύπου car sharing για να εξυπηρετηθούν όσοι δεν μπορούν να αποκτήσουν νέο αυτ/το
0% (0 ψήφοι)
Total votes: 1
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά