Δεν είμαι ρομπότ

Οι άνθρωποι είμαστε απρόβλεπτοι. Καιρός να γίνουμε ακόμα περισσότερο...

Οι 4ΤΡΟΧΟΙ συμπλήρωσαν πρόσφατα 50 χρόνια παρουσίας στο περίπτερο, μια επίδοση εντυπωσιακή (όχι μόνο για τα δεδομένα της χώρας μας), η οποία μάλιστα αποκτά μεγαλύτερη αξία αν αναλογιστούμε πως η επέτειος αυτή συντελείται σε μια εποχή όπου για την ενημέρωσή μας αρκούμαστε οι περισσότεροι σε ένα αυτιστικά επαναλαμβανόμενο (πολλές φορές χωρίς σκοπό) σκρολάρισμα της οθόνης του κινητού μας.

Αλήθεια, πόσο διαφορετική είναι η προσέγγιση ανάμεσα στη διαδικασία στην οποία ένας αλγόριθμος «σερβίρει» τις ειδήσεις που υποτίθεται πως σε αφορούν, και το παραδοσιακό ραντεβού στο περίπτερο, όπου ο αναγνώστης διατηρεί την πρωτοβουλία της επιλογής;

Αυτή είναι η νέα εποχή -ας μην κρυβόμαστε-, στην οποία ένα «ρομπότ» αποφασίζει για σένα. Όπως άλλωστε και στις περιπτώσεις των Netflix και Spotify, όπου οι προσωποποιημένες προτάσεις τους διαμορφώνονται μέσα από τρεις αρχικές επιλογές σου.

Σοβαρά τώρα; Δηλαδή ανάμεσα στις χιλιάδες γευστικών επιλογών απ' όλες τις κουζίνες του κόσμου, το φαγητό μου θα μπορούσε ποτέ να προσαρμοστεί μέσα από τρία αγαπημένα πιάτα που θα δηλώσω σε μια «έξυπνη» διατροφική εφαρμογή; Ποιος αλγόριθμος θα μπορέσει να βγάλει άκρη για τις γαστριμαργικές μου προτιμήσεις, αν επιλέξω «παστίτσιο, κοτόπουλο τεριγιάκι και συμιακές γαρίδες»;

Ποια τεχνητή νοημοσύνη θα κάνει την ιδανική επιλογή για τις επόμενες διακοπές μου, αν έχω δηλώσει ως ιδανικούς προορισμούς «το Ναύπλιο, την Ανάφη και το Τάνις της Δανίας»;

Αν όλα αυτά σας φαίνονται υπερβολικά, είναι κάτι που θα βλέπουμε ολοένα και περισσότερο στο λειτουργικό συσκευών, αλλά και στο περιβάλλον ιστοσελίδων (εφαρμόζεται ήδη στο web banking), προκειμένου να γίνεται πιο εύκολη η ζωή του χρήστη και να ξεπεραστεί ο φόβος του αμύητου σε θέματα τεχνολογίας.

Σκεφτείτε ένα αυτοκίνητο σε ένα όχι πολύ μακρινό μέλλον, που αντί πληθώρας επιλογών, θα είναι προσωποποιημένο στο χαρακτήρα του αγοραστή ύστερα από ένα σύντομο ψυχογράφημα στην ψηφιακή έκθεση της εταιρείας. Το «έξυπνο» αυτό 4τροχο θα έρχεται με προεπιλεγμένη απόκριση στη λειτουργία του κινητήρα, συγκεκριμένη λογική στον τρόπο που θα επιλέγονται οι διαδρομές στο σύστημα πλοήγησης (π.χ. εξαίρεση από δρόμους με διόδια, γιατί σε έχει κόψει για... τσίπη), με το σύστημα κλιματισμού να υπολειτουργεί (ένεκα και κρυουλιάρης κατά το ψυχογράφημα) και με το ραδιόφωνο συντονισμένο μόνο σε γλυκερούς σταθμούς (και ξενέρωτος...). Κάθε αλλαγή στις προεπιλεγμένες παραμέτρους δε θα γίνεται με τον παραδοσιακό τρόπο. Δε θα μπορείς δηλαδή να πειράξεις την ένταση του ανεμιστήρα ή τη θερμοκρασία στο σύστημα κλιματισμού, ούτε να κλείσεις έναν αεραγωγό, όταν σε χτυπάει ο κρύος αέρας στο πρόσωπο. Αντ' αυτού, στο «έξυπνο» αυτοκίνητο του μέλλοντος, θα του λες πως κρυώνεις κι από εκεί και πέρα ό,τι ήθελε προκύψει...

Στην πράξη, βέβαια, δεν υπάρχει κάποιο ρομπότ πίσω από όλα αυτά, αλλά ένα πρόγραμμα φτιαγμένο από ανθρώπους, το οποίο φυσικά υπόκειται στους περιορισμούς του ίδιου του συστήματος. Δείτε το στην πράξη: εννιά στις δέκα επιλογές σας στο Netflix είναι από προτάσεις φίλων, οι οποίοι σας γνωρίζουν πολύ καλύτερα απ' ό,τι ένας nerd που προσπαθεί να σας αποκωδικοποιήσει κάπου μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από εσάς.

Να πω την αλήθεια, προσωπικά δεν εμπιστεύομαι τους προγραμματιστές, αν μη τι άλλο με βάση όσα έχουν πετύχει μέχρι σήμερα στο κομμάτι της αλληλεπίδρασης ανθρώπου και μηχανής, και ο βασικός λόγος είναι ότι αδυνατούν να αποκωδικοποιήσουν πώς λειτουργεί ένας χρήστης. Πόσω μάλλον τη στιγμή που δεν υπάρχει «μέσος χρήστης», καθώς ο άνθρωπος είναι απρόβλεπτος. Διαφορετικά, όλα τα προϊόντα θα ήταν το ίδιο επιτυχημένα, όλα τα περιοδικά θα πουλούσαν τα ίδια φύλλα, όλες οι ταινίες θα έκαναν εισιτήρια και κανένα κόμμα δε θα έχανε τις εκλογές.

Αλήθεια, λοιπόν, δεν είναι αντίφαση που για την είσοδό μας σε κάποιες ιστοσελίδες μάς ζητείται να βεβαιώσουμε πως δεν είμαστε ρομπότ, και ταυτόχρονα η ίδια η τεχνολογία τείνει να μας αντιμετωπίσει σαν προβλέψιμα μηχανάκια;_ Μ. Σ.

Ποιος πιστεύετε ότι θα είναι ο νικητής του φετινού Ράλλυ Μόντε Κάρλο;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου