Toyotισμός...

Η Toyota, ο κατασκευαστής-ήρεμη δύναμη, με τη σταθερή αξία που τον χαρακτηρίζει, έχει τον τρόπο και να συναρπάζει...

Ειδικός όρος o Toyotισμός, που δεν περιορίζεται στην αξιοπιστία που χαρακτηρίζει τον Ιάπωνα κολοσσό. Πρόκειται για δόγμα, και πρέπει να ταξιδέψεις στην Ιαπωνία για να αντιληφθείς το μέγεθός τους. Ο υπογράφων, νεότερος με φανέλα Nissan, είτε με το «5» ως αμυντικός είτε με το «9» ως επιθετικός από το ’87, θύμωνα με τον φίλο μου Νίκο Κάτρη, από τους ελάχιστους πραγματικούς Toyotαίους στον τόπο μας. «Δεν υπάρχετε στην Ιαπωνία, ούτε εσείς, ούτε η Honda», το σχόλιό του. Υπερβολικοί και φανατικοί και οι δυο μας, αλλά κακά τα ψέματα. Λειτουργούν αλλιώς σε αυτόν τον Ιάπωνα κατασκευαστή, και δεν είναι τυχαίο ότι έχουν και το σεβασμό των Γερμανών ανταγωνιστών τους. Οι αρχές τους επιβάλλουν την έντιμη διαδρομή με το εξαιρετικό αυτοκίνητο για τον μέσο χρήστη, ανεβαίνοντας όμως και στο ρετιρέ με το RAV, το Land Cruiser και τη Supra. Τα πρωταθλήματα, όμως, στο ράλλυ των πωλήσεων τα κέρδισαν στην Ελλάδα και αλλού με τα Starlet-Yaris, με την Corolla σε πλήρη σύνθεση, και με τα Carina-Avensis, χωρίς να προσπερνάμε ότι αντιπαθούμε (ιδιαίτερα) το Prius, ενώ δεν υποτιμάται η Celica.

Σήμερα τη διαφορά την κάνει το C-HR, ενώ σε συνδυασμό με την καθιέρωση της hybrid made-in-Toyota εποχής, οι ανταγωνιστές ανησυχούν και οι αγοραστές ανυπομονούν για αυτό το Yaris SUV...

GR Yaris

Το Yaris...

Ειδική περίπτωση... Όταν ήρθε, θα μπορούσε να πωλείται συγχρόνως με το Starlet. Την εποχή της Corolla, και μάλιστα να σκίζουν και τα τρία, με κοινό παρονομαστή το after sales - τμήμα όπου αντικατοπτριζόταν περίφημα ο Toyotισμός. Όταν στις άλλες εταιρείες έπαιζαν κρυφτό με τον πελάτη ώστε να επιμεριστούν το κόστος στην αστοχία, στην Toyota, με σημαία το ότι «δε σπάει-δε χαλάει», θέσπισαν την 6χρονη εγγύηση. Πριν από τριάντα χρόνια, και όλο αυτό δεν είχε να κάνει με επικοινωνία και αριθμούς, αλλά με την έννοια της εμπιστοσύνης. Προς τη μηχανή τους, αναλαμβάνοντας την ευθύνη προς τον πιστό τους αγοραστή. Τους εμπιστεύεται διά βίου, και μάλιστα ο καθένας θα φέρει κι άλλους, κι άλλους αγοραστές, και μόνο τυχαία δεν εξελίσσεται όλο αυτό μέσα στα χρόνια.

Στρατηγική με ονοματεπώνυμο, επιλογή ενός σοφού, του καθηγητή Παναγιώτη -Τάκη- Αθανασόπουλου, που έδωσε τη σκυτάλη στον Άρη Αραβανή. Τους εμπιστεύονται οι Ιάπωνες και, για όσους ξέρουν, αυτό λέει πολλά. Οι ίδιοι στην αντιμετώπιση του πελάτη «την επόμενη ημέρα» επένδυσαν και σε ανθρώπους, εξαιρετικά στελέχη, όπως ήταν ο Νίκος Δρόλας, αργότερα πρόεδρος της ΤΕ, και ο φίλος Χρήστος Βόντας, αργότερα διευθυντής πωλήσεων, και αυτός ένας στους τρεις, μάξιμουμ στους πέντε Έλληνες πραγματικούς Toyotαίους σε βάθος. Οι άλλοι πέντε μέχρι το δέκα είναι αγωνιζόμενοι, με το περιβραχιόνιο στον αείμνηστο Ανδρέα Παπατριανταφύλλου. Σωματοφύλακες-κολοσσοί, ο αείμνηστος «Λαίλαψ», ο βιρτουόζος του βολάν, η ψυχάρα Γιάννης Ψύχας και ο Βαγγέλης Γκάλο, με Ντ’Αρτανιάν τον Μανώλη -RON- Χαλιβελάκη. Καλλιτέχνες με ψυχή αντίστοιχη της μηχανής τους.

Η Corolla ΚΕ25 και 35, που ονειρευόσουν στα δεκαπέντε σου για μια βόλτα, στα χέρια τους γίνονταν πολεμικές μηχανές με ελάχιστες βελτιώσεις. Η αξιοπιστία το ατού, αλλά και ένα σπάνιο, πολύ ιδιαίτερο DNA, που έδινε τη δυνατότητα σε ταλαντούχους να ακουμπήσουν επάνω της, να πιέσουν και να πρωταγωνιστούν. Κατώτερες σε επιδόσεις στο χαρτί, είχαν τον τρόπο τους στο δρόμο.

Επιφανειακά, στη γνωριμία και στην εφήμερη σχέση, έχαναν από Γάλλους και Γερμανούς, αλλά αν ζεις με μια Corolla ή ένα RAV και θέλεις να αλλάξεις, μία από τα ίδια ψηφίζεις. Ας φαίνεται ότι το νέο είναι σχεδόν ίδιο με το δικό σου. Τους εμπιστεύεσαι, και ξέρεις ότι στο βάθος κάτι τέτοιο δεν ισχύει, και αυτοί οι Ιάπωνες, όπως και συμπατριώτες τους αλλά πλέον και οι Κορεάτες, αλλάζουν περισσότερα από ό,τι δείχνουν...

Toyota HQ

Η εξαίρεση...

Κανόνας τους η αξιόπιστη δύναμη με τη σταθερή αξία, που εκφράζεται και με την τιμή μεταπώλησης, η οποία ανατρέπει τις θεωρίες, με συγκεκριμένη υπεραξία.

Όμως υπάρχουν και οι εξαιρέσεις. Συναρπαστική τότε, στο τέλος της δεκαετίας του 1980, η Corolla ΑΕ 86, όπως σήμερα το GR Yaris... Τυπικά, καμία μεταξύ τους σχέση. Ουσιαστικά, η αποθέωση του Toyotισμού. Ό,τι πιο σέξι τότε αυτή η Corolla, με την κίνηση πίσω και τον 16βάλβιδο 1.6 που λειτουργούσε ως 2λιτρος. Σήμερα, το GR Yaris, ό,τι πιο ενδιαφέρον και προκλητικό για όλους από 20 μέχρι 75 ετών, για πολλούς μάλιστα λόγους και παρά την τσουχτερή τιμή του.

Συγκλονιστική η ανταπόκριση από κάθε τύπου petrolhead και με σεβασμό στους Ευρωπαίους, ακόμα και αν θελήσουν, με γεγονός ότι μπορούν, η πρότασή τους δε θα έχει την αντίστοιχη επιτυχία, ακόμα και αν προσφέρεται σε χαμηλότερη τιμή.

Μοναδικό, αλλά δεν είναι μόνο αυτό που συναρπάζει. Είναι η φιλοσοφία της κατασκευής του και το αποτέλεσμα στο δρόμο σε σχέση με το πώς, που επιβεβαιώνουν αυτό το κάτι διαφορετικό. Ό,τι καταθέτει ως άποψη αυτός ο πολύ σημαντικός κατασκευαστής, υπηρέτης του καταναλωτή με τον δικό του έντιμο τρόπο, που δεν αντιγράφεται.

Είπαμε, Toyotισμός· καλό είναι να αποφύγεις να αντιγράψεις, γιατί απλώς θα σου στοιχίσει η αστοχία, κάτι που γνωρίζουν πολύ καλά οι κορυφαίοι κατασκευαστές στον πλανήτη «αυτοκίνηση»._ Σ. Χ.

Ποια είναι η αγαπημένη σας ελληνική Ειδική Διαδρομή σε άσφαλτο;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Περισσότερα Άρθρα του Συντάκτη

Κατηγορία άρθρου