top icon
Blog

Akio Toyoda: Μια στιγμή αυτογνωσίας για την Ιαπωνία

Προσκεκλημένοι της Toyota στο Japan Mobility Show 2025, ακούσαμε τον επικεφαλής του Ομίλου να μιλά με ειλικρινή συγκίνηση για κάτι βαθύτερο από αυτοκίνητα. Για μια Ιαπωνία που φαίνεται να έχασε μέρος της ενέργειας και της αυτοπεποίθησής της.

Στην επίσημη παρουσίαση της νέας μάρκας Century, ο Akio Toyoda μίλησε για την Ιαπωνία όπως σπάνια τολμά να το κάνει ένας άνθρωπος της βιομηχανίας. Θύμισε ότι η εποχή του «Japan as No.1» έχει περάσει και ότι η χώρα του διανύει αυτό που οι ίδιοι οι Ιάπωνες αποκαλούν «χαμένα τριάντα χρόνια». Είπε πως η Ιαπωνία μοιάζει να έχει χάσει κάτι από την ενέργεια και τη δυναμική της, μαζί με την παρουσία της στον κόσμο.

Η φράση αυτή δεν ακούστηκε σαν στοχασμός ενός ανθρώπου που νοιάζεται για τον τόπο του. Ο Toyoda έδωσε φωνή σε μια σιωπηλή ανησυχία που πλανάται εδώ και χρόνια πάνω από τη χώρα. Η Ιαπωνία εξακολουθεί να δημιουργεί, να καινοτομεί και να εξάγει τεχνολογία, όμως έχει χάσει την αυτοπεποίθηση που κάποτε την έκανε να ξεχωρίζει.

akio toyoda

Η βιομηχανία ως καθρέφτης της κοινωνίας

Ο ίδιος χρησιμοποίησε τη στιγμή όχι για να προωθήσει ένα προϊόν αλλά για να θέσει ένα ερώτημα με πολιτισμικό βάθος. Τι απομένει από το πνεύμα που έκανε την Ιαπωνία να θαυμάζεται διεθνώς; Η αυτοκινητοβιομηχανία, που επί δεκαετίες εξέφραζε την τεχνολογική και δημιουργική υπεροχή της χώρας, μπορεί ακόμη να το εκφράσει; Η παρουσίαση της Century έγινε αφορμή να θυμίσει ότι η Ιαπωνία δεν χρειάζεται απλώς νέα μοντέλα ή νέες τεχνολογίες. Χρειάζεται να ξαναβρεί τον λόγο για τον οποίο δημιουργεί. Ο Toyoda μίλησε για μια εσωτερική αναγέννηση, για την ανάγκη να επιστρέψει η χώρα σε μια στάση ζωής που τιμά τη δεξιοτεχνία, τη λεπτότητα και τη συνέπεια. Αυτές οι αξίες, που κάποτε χαρακτήριζαν κάθε ιαπωνικό προϊόν, κινδυνεύουν να υποχωρήσουν μέσα στην ταχύτητα της παγκοσμιοποίησης.

japan mobility show 2025 (1)

Japan Mobility Show 2025

Ηγέτης

Το βάρος των λόγων του Toyoda δεν προήλθε από τη θέση του αλλά από τον τρόπο που επέλεξε να μιλήσει. Χωρίς τεχνοκρατική γλώσσα, με ειλικρίνεια και συναίσθημα, αναγνώρισε ότι η Ιαπωνία έχει χάσει μέρος της εσωτερικής της ενέργειας και ότι αυτό δεν είναι ζήτημα στρατηγικής αλλά νοοτροπίας. Σε μια εποχή όπου η επιχειρηματική επικοινωνία περιορίζεται σε στόχους και δείκτες, εκείνος υπενθύμισε πως η βιομηχανία δεν υπάρχει αποκομμένη από τον πολιτισμό που τη γεννά. Το μήνυμά του δεν αφορούσε την Toyota, αλλά ένα ολόκληρο έθνος που καλείται να ξαναβρεί τον ρυθμό του. Και φυσικά το μήνυμά του σόκαρε αν μη τι άλλο, όσους παρόντες είχαμε κατακλύσει το hall της μάρκας, περιμένοντας από εκείνον κάποιο ευχάριστο σχόλιο.

Η φράση του «τώρα, περισσότερο από ποτέ, χρειαζόμαστε το Century» ακούστηκε ως κάλεσμα για επαναπροσδιορισμό, αντί προωθητικού συνθήματος.

Αν μη τι άλλο, ομιλία του Toyoda στο Τόκιο θα μείνει στην ιστορία ως μια από τις λίγες στιγμές που ένας κορυφαίος εκπρόσωπος της ιαπωνικής βιομηχανίας μίλησε ανοιχτά για το τι σημαίνει να είσαι Ιάπωνας σήμερα.

akio toyoda

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ