top icon
Blog

Covid 19: Οδηγός επιβίωσης για ταξιδιώτες

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε ταξιδεύοντας με αεροπλάνο.

Με τις μετακινήσεις να έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο στην περίοδο του lockdown, ο κόσμος πλέον λαχταρά να ξεσκάσει, ταξιδεύοντας με κάθε δυνατό μέσο. Κι αν οι εξορμήσεις, εν μέσω covid 19, με αυτοκίνητο, στο βαθμό που κινείσαι στην ηπειρωτική Ελλάδα, δεν υπόκεινται σε κάποιους περιορισμούς, το ταξίδι με το πλοίο και πολύ περισσότερο με το αεροπλάνο έχουν κάποιους αυστηρούς κανόνες και συνδυάζονται με αρκετή γραφειοκρατία.

Αν και οι δημοσιογραφικές αποστολές εδώ και λίγο καιρό έχουν ξεκινήσει και πάλι, εμείς ήδη από τον περασμένο Μάρτιο ταξιδεύουμε στο εξωτερικό, οπότε μπορούμε να σας μεταφέρουμε την μέχρι τώρα εμπειρία μας.

Κανόνας πρώτος: Μην εμπιστεύεσαι το ταξιδιωτικό σου πρακτορείο.

Τα πράγματα είναι τόσο ρευστά με τις χώρες που μπαίνουν ή βγαίνουν από λίστες επικίνδυνων ζωνών, που πολλές φορές τα πρακτορεία δεν προλαβαίνουν να ενημερωθούν και πολύ περισσότερο δεν έχουν την εμπειρία ενός ανθρώπου που ταξιδεύει. Αναζητείστε τις σχετικές πληροφορίες στις ιστοσελίδες των πρεσβειών και μη διστάσετε να επικοινωνήσετε τηλεφωνικά για επιβεβαίωση και παραπάνω διευκρινίσεις. Αν ταξιδεύετε transit μέσω κάποιου ενδιάμεσου σταθμού, μην παραλείψετε να ελέγξετε τι ισχύει για την είσοδο και στη συγκεκριμένη χώρα.

Τι χαρτιά χρειάζονται;

Για τους περισσότερους ευρωπαϊκούς προορισμούς απαιτείται να συμπληρώσετε μια φόρμα PLF (Passenger Locator Form) και ένα αρνητικό αποτέλεσμα (συνήθως εντός των τελευταίων 72 ωρών) από μοριακό τεστ (PCR), ή αντίστοιχα βεβαίωση ότι αναρρώσατε από Covid-19, ενώ στις περισσότερες χώρες γίνεται δεκτό πλέον και το Ευρωπαϊκό Ψηφιακό Πιστοποιητικό Covid για τους εμβολιασμένους. Φυσικά όλα αυτά θέλουν διασταύρωση μέχρι την τελευταία στιγμή. Τα ίδια απαιτούνται και για να επιστρέψετε στη χώρα μας.

Η φόρμα είχε τη δική της ιστορία

Το απαιτούμενο έγγραφο PLF είναι μια φόρμα που λίγο πολύ καταγράφει κάποιες βασικές πληροφορίες (στοιχεία ταξιδιώτη, διεύθυνση μόνιμης κατοικίας και προσωρινής στον προορισμό του) για τον εντοπισμό του σε περίπτωση πχ κρούσματος κάποιου διπλανού του συνεπιβάτη. Η συμπλήρωση της συγκεκριμένης φόρμας αποτελεί πολλές φορές μια σπαζοκεφαλιά. Για παράδειγμα , όταν το Μάρτιο ταξιδεύαμε αυθημερόν στη Γερμανία για το νέο Golf GTI, στα απαραίτητα πεδία που έπρεπε να συμπληρώσουμε ήταν και αυτό του προσωρινού τόπου διαμονής. Αυτό που δεν περνούσε από το μυαλό μας να πράξουμε ως Έλληνες, μας το πρότεινε τελικά Γερμανός: “Ε, βάλτε τη διεύθυνση του αεροδρομίου…”! Αντίστοιχα, στο… βασανιστικό ελληνικό PLF (απαιτεί αρκετή ώρα η συμπλήρωσή του), που είναι προφανώς ενιαίο για Έλληνες και ξένους στα απαραίτητα πεδία που πρέπει να συμπληρώσουμε είναι και εκείνα της προσωρινής μας διαμονής σε ξενοδοχείο ή κρουαζιερόπλοιο! Τέλος, για κάποιον περίεργο λόγο που δεν ισχύει στα PLF των άλλων ευρωπαϊκών χωρών που μέχρι τώρα έχουμε ταξιδέψει, το τελικό έντυπο με το QR code δεν εκδίδεται αυτόματα αλλά αποστέλεται αργά το βράδυ πριν την ημέρα της αναχώρησης. Αυτό σημαίνει ότι κάποιος χωρίς smart phone δεν έχει πρόσβαση στο απαραίτητο έγγραφο για την επιβίβαση και επιστροφή του.

Θέλει χρόνο και χρήμα

Όλη αυτή η προετοιμασία για την έκδοση των σχετικών εγγράφων χρειάζεται αρκετό χρόνο, αλλά και χρήμα. Έτσι, για τους ανεμβολίαστους, ιδίως αν ταξιδεύουν οικογενειακώς, το σύνολο των απαραίτητων μοριακών τεστ έχει κόστος (κατά μέσο όρο 60 ευρώ/τεστ στην Ελλάδα), ιδίως αν πρέπει να επαναληφθούν για την επιστροφή και στο εξωτερικό, όπου κατά τεκμήριο χρεώνονται πιο ακριβά. Μόνο αν το ταξίδι σας είναι έως 2ήμερο, μπορείτε να απαλαγείτε από το επαναλληπτικό τεστ, με την προϋπόθεση ότι θα βρείτε ένα εργαστήριο που να παραδίδει τα αποτελέσματα αυθημερόν, αντί του συνηθισμένου των 24ωρών. Αν λοιπόν πραγματοποιήσετε την εξέταση την παραμονή της αναχώρησής σας, η επιστροφή σας θα βρίσκεται μέσα στις 72 ώρες που ισχύει το αρνητικό αποτέλεσμα.

Πιο περίπλοκη, σε σχέση με το παρελθόν, είναι πλέον η όλη διαδικασία από το check-in, την επιβίβαση στο αεροπλάνο αλλά και την είσοδο σε μια χώρα. Αυτοί που ταξιδεύουν συχνά, θα δυσαρεστηθούν όταν διαπιστώσουν ότι πολλές φορές δεν θα μπορέσουν να ολοκληρώσουν ηλεκτρονικά τη διαδικασία του check-in. Το πέρασμα από τα counter που οι αεροπορικές εταιρείες επιθυμούσαν να γίνεται μόνο για παράδοση αποσκευών, τώρα γίνεται απαραίτητο ώστε να ελεγχθεί πως όλοι οι επιβάτες φέρουν τα απαραίτητα έγγραφα για τη χώρα προορισμού, πριν ακόμα επιβιβαστούν στο αεροπλάνο.

Για την αποφυγή συνωστισμού (όχι ότι είναι εφικτό σε μια γεμάτη πτήση), πολλές φορές γίνεται με διαφορετικό τρόπο -σε σχέση με το παρελθόν- και η διαδικασία της επιβίβασης, χωρίζοντας το αεροπλάνο σε ζώνες (αναγράφονται πάνω στην κάρτα επιβιβίβασης), ή πχ πρώτα όσοι κάθονται στο παράθυρο κ.ο.κ.

Αντίστοιχα στις αφίξεις ο έλεγχος των εγγράφων για τον κάθε επιβάτη ξεχωριστά δημιουργεί τεράστιες ουρές, τον -ανεπιθύμητο- συνωστισμό και βέβαια καθυστερήσεις.

Ευτελίζοντας το ταξίδι

Για όσους ταξιδεύουν σπάνια, μια πτήση στο εξωτερικό παραμένει μια ξεχωριστή εμπειρία, για εκείνους όμως που μετακινούνται τακτικά, η όλη διαδικασία έχει προ πολλού την αίγλη του παρελθόντος. Ήταν αρχικά ο ανταγωνισμός από τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους ήρθε και η πανδημία και η όλη εμπειρία ευτελίστηκε. Από τα λεπτά άβολα καθίσματα και τις ενοχλητικά μικρές μεταξύ τους αποστάσεις, φτάσαμε σε μια περίοδο όπου χρεώνεται έξτρα η οποιαδήποτε αλλαγή θέσης στο check-in, δεν προσφέρεται κανονικό γεύμα με πρόφαση την πανδημία (ΟΚ), αλλά πολλές φορές ούτε ένα ποτήρι νερό, όπως στο πρόσφατο ταξίδι μας από τη Ζυρίχη στην Αθήνα.

Επιστρέφοντας στην Ελλάδα

Τι γίνεται στο “Βενιζέλος” ή άλλες μεγάλες πύλες εισόδου όταν ένα μεγάλο πλήθος τουριστών πλακώνουν από την ταυτόχρονη άφιξη 2-3 αεροπλάνων; Πρόσφατη εμπειρία μας, όπου από τη φυσούνα μας κατέβασαν και μας έβαλαν σε λεωφορεία, για να στριμωχτούμε στη συνέχεια σε μια τεράστια φιδωτή ουρά, όπου ο έλεγχος των QR Code γινόταν με το μάτι… Μισή ώρα καθυστέρηση και ένας αχρείαστος συνωστισμος, ίσα για να λέμε ότι έχουμε διαδικασίες.

Κατανοούμε ότι οι συνθήκες είναι ιδιαίτερες. Ο κόσμος θέλει να ταξιδέψει, οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια να μπουν σε μια κάποια κανονικότητα και οι ελεγκτικές αρχές να κάνουν όσο καλύτερα γίνεται τη δουλειά τους. Με ένα σύστημα, όμως, που είχε βελτιστοποιηθεί σε κανονικές συνθήκες, πώς να λειτουργήσει  όταν αυξάνεις το βαθμό πολυπλοκότητας και η πληρότητα αρχίζει να αγγίζει τις παλιές καλές εποχές;

Σε κάθε περίπτωση, όλα όσα αναφέρονται στο συγκεκριμένο σημείωμα δεν είναι για να σας αποτρέψουν από το να ταξιδέψετε, αλλά να προετοιμαστείτε καλύτερα για ένα αγαθό που τόσο μας είχε λείψει τους προηγούμενους μήνες.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

  • Covid 19: Οδηγός επιβίωσης για ταξιδιώτες
  • Ποιος θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Μόντε Κάρλο (20-23 Ιανουαρίου 2022);

    Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

    ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ