Η τέλεια μουσική που σε ταξιδεύει στο προχθές, τότε που απολάμβανες τους ήρωές σου στις ειδικές διαδρομές, τον Βάλντεγκαρντ και τον «Ιαβέρη», με το καλύτερο αυτοκίνητο ράλλυ όλων των εποχών στα δικά μας μάτια...

Επιμένουμε, οι άνθρωποι κάνουν τη διαφορά. Και είναι αυτή η σπάνια παρέα με έδρα την Τρίπολη και «εξοχικό» στο Τολό που μας... έσυρε εκεί. Το τέλειο περιβάλλον, χάρη και στο χώμα με ποιότητα για σπριντ «ανέβα-κατέβα», άνθρωποι-κύριοι με μεράκι, γνώσεις και τσαγανό, που σήμερα πλέον έχουν εξελιχθεί σε σπάνιο είδος, και βέβαια η μηχανή τους. Μπλε, όπως του Μίκολα, σε απόχρωση Αγγελάκη-Μανουσαρίδη, και με τα σήματα της Castrol στο καπό να σφραγίζουν την ιστορία ιδανικά. Άλλωστε, ο σπάνιος ατμοσφαιρικός ήχος, όπως προκύπτει από το χταπόδι εξαγωγής του 2λιτρου Cosworth, εκπέμπει και τη δική του μυρωδιά. Τα πάντα μυρίζουν και ακούγονται υπέροχα Τρίτη πρωί στην Τρίπολη, τόσο στα pits στην πίστα καρτ «Go kart Tripolis» του Κώστα Κολοβού, στον παλιό δρόμο για Σπάρτη, όσο και -κυρίως- στη συνέχεια, στο βουνό, με τη σκόνη να κάνει τη διαφορά.

Έχει βρέξει

Το γαρμπίλι έχει δέσει με ένα φιλμ λάσπης, που ταιριάζει απόλυτα με ό,τι ονειρευόμαστε από τις προηγούμενες μέρες. Σε συνδυασμό με την πρόσκληση του φίλου Νίκου Γιαννόπουλου, που έχει την ευθύνη της φανοποιίας και της συνοδήγησης δίπλα στον ιδιοκτήτη-κουμανταδόρο Σπύρο Ροϊνιώτη. Σκληρός, σοβαρός και απόλυτος όταν οδηγεί το τεράστιο φορτηγό του, καλλιτέχνης όταν έχει στο χέρι το Escort. «Σίγουρα δε θα το πάμε στο σαλόνι και θα πάμε χώμα;» αναρωτιέσαι. Είναι τόσο όμορφο, τόσο καθαρό, τόσο προσεγμένο και καλά φτιαγμένο, που ακόμα και εσύ, ένας παλιός του Escort, ντρέπεσαι να το λερώσεις. Ο Μανώλης Σκαλίδης, που έχει επιμεληθεί και σφραγίσει την εξέλιξη, ένας λάτρης του παλιού, καλού Escort, χαμογελάει και δε μασάει. «Για να αγωνιστεί στο χώμα το ετοιμάσαμε.» Και συμπληρώνει με σημασία: «Δε βιαστήκαμε, δουλέψαμε περίπου για ένα χρόνο αναμένοντας ανταλλακτικά και, σε συνεργασία με τη Historic Rally Sport του φίλου Μαρκ Σόλογουεϊ, σήμερα είμαστε έτοιμοι ώστε να αγωνιστούν ο Σπύρος με τον Νικόλα (που ευθύνεται για το προσεγμένο αμάξωμα) στην Κόρινθο, στο Ράλλυ «Καίτη Κυρίτση». Ολοκληρώνει: «Μας λείπουν κάποια εξελιγμένα εξαρτήματα σε σχέση με το συμπλέκτη, αλλά και έτσι θα το χαρούν και θα τερματίσουν».

Από τη συντροφιά μας απουσιάζουν ο ηλεκτρολόγος Νίκος Μυλωνόπουλος, που έχει την ευθύνη εξέλιξης της ηλεκτρικής εγκατάστασης, ο Σπύρος Βοργιάς, που επιμελήθηκε τον κινητήρα, αλλά και ο Κώστας Κουτρουφίνης, που ανέλαβε τον προγραμματισμό, και είναι οι παρόντες που περιγράφουν με λεπτομέρειες το έργο όλων, το οποίο προδίδει και τους χαρακτήρες τους. Είναι περήφανοι για ό,τι δημιούργησαν και το παρουσιάζουν σεμνά, όπως αρμόζει, αφήνοντας χώρο στο μεγαλείο της κατασκευής. Σκέφτεσαι πως, αν ο Σπύρος ήταν ακόμα ένας, θα είχε δύο EVO αντί για το Escort, και άλλα που έχουν να κάνουν με το μέταλλο αυτής της παρέας, η οποία σέβεται το χώρο και τη μεταξύ τους σχέση. Σκέψεις με συναίσθημα πριν χωθείς στο φαρδύ Sparco και αρπάξεις το χωστό τιμόνι, που δεν είναι της Spregalex. Στη συνέχεια αφήνεσαι στην ενημέρωση. Ξενάγηση που δένει με ό,τι βλέπεις και οφείλεις να ερμηνεύσεις πριν οδηγήσεις.

Μπλε-Castrol ΜΚII, gravel spec

Δεν είναι γκρουπ 4, αλλά συμπεριφέρεται όπως το αυτοκίνητο που ζήσαμε στα παιδικά μας όνειρα. Για την περίσταση χρησιμοποιούνται ένας 2λιτρος Cosworth από Sierra χωρίς τούρμπο και ένα κλασικό «Η» κιβώτιο με κλειστές σχέσεις, που αποδεικνύονται μακριές σε συνδυασμό με το διαφορικό 5.1. Ο κινητήρας σκαρφαλώνει εύκολα στις 8.000 σ.α.λ., οπότε είναι σαφές πως αλλιώς, με πιο κοντή την τελική σχέση και σωστά λάστιχα, το σύνολο θα λειτουργεί καλύτερα. Βλέπετε, εκτός από το χαμηλό βάρος και τον κινητήρα, είναι η ανάρτηση που κάνει τη διαφορά. Αμορτισέρ της Bilstein με στενά ελατήρια και ρυθμιζόμενα πιατέλα εμπρός και η σωστή ανάρτηση και πίσω, με άξονα για 300 ίππους. Υπολογίστε πως έχει γίνει σούπερ δουλειά στο αμάξωμα και η σκόνη είναι μόνο για τους έξω, και έχετε τη συνολική εικόνα μιας εξαιρετικής κατασκευής.

Σε παρασύρει

Λέμε πως οι παλιοί στους μετρ με τα ΕVO είναι άτυχοι που δεν έχουν οδηγήσει ελαφριά αυτοκίνητα με πίσω κίνηση και δυνατούς ατμοσφαιρικούς κινητήρες. Κατασκευές που παρασύρουν τον οδηγό ώστε να δώσει τον καλύτερό του εαυτό και να τον ξεπεράσει, αξιοποιώντας τη μηχανή του στο δρόμο. Οι γωνίες με φόρα και χιλιόμετρα είναι ο μόνος τρόπος αν θέλεις να συνδυάσεις το θέαμα με αποτέλεσμα...

Να οδηγείς!

Είναι ο μόνος τρόπος ώστε να παραμένεις υγιής και να ξεπερνάς κάθε απρόοπτο από τα πολλά που σου στραπατσάρουν τη διάθεση. Με Ford Escort MKI ή ΙΙ, όπως το «δικό μας», σε τέλειο χώμα, και να η ευκαιρία ώστε να προσπεράσεις θολές σκέψεις και να νιώσεις όμορφα. Πρόκειται για μηχάνημα από το οποίο, σε συνδυασμό με την εμπιστοσύνη του ιδιοκτήτη και των δημιουργών του, έχεις τη σιγουριά πως δε θα προδοθείς. Θα το χαρείς, θα ευχαριστηθείς και απλώς θα ανανεωθείς. Ό,τι ακριβώς χαρακτηρίζει τα εξαιρετικά, κλασικά πλέον αγωνιστικά αυτοκίνητα, όπου το μεράκι όσων πιστών έχει και ουσία. Εμείς, με άλλοθι τον φωτογράφο μας και εγγυητή τον Νίκο Γιαννόπουλο (σ.σ.: συνοδηγός μας ευκαιρίας δοθείσης), δε χάσαμε την ευκαιρία να ανέβουμε, να κατηφορίσουμε επιστρέφοντας, και ξανά, και ξανά, συνολικά έξι φορές. Σαφέστατα, αν δεν ήταν εκεί ο Σπύρος Ροϊνιώτης, έτοιμος για όλα, και άντεχαν τα λάστιχα, θα συμπληρώναμε το 8ωρο, όπως ο οικοδεσπότης μας στην νταλίκα του, αλλά σε διαφορετική διάσταση. Με τους ήχους του Cosworth να δένουν με τις κοντές σχέσεις του επιλογέα και το τιμόνι να παίζει το διφορούμενο ρόλο του. Το έχεις στο χέρι, ενώ έχεις πάρει το σύνολο στη μέση και το οδηγείς με το γκάζι. Αν βάζεις τα φρένα στο παιχνίδι, απαιτείται και η σωστή ρύθμιση. Το χειρόφρενο θυμίζει το δικό μας στο Ibiza Kit Car. Μόνο με ασυγχώρητο λάθος, από δισταγμό στο γκάζι σε σχέση με τη γωνία της στροφής, μπορεί να προκύψει η υποστροφή. Η μαγεία πάντως είναι η διαχείριση με το γκάζι, και η απόλαυση το πώς το ελαφρύ αμάξωμα με την εξαιρετική ανάρτηση ξεπερνάει τις ανωμαλίες. Ακούς τα χαλίκια στο αμάξωμα, αφήνεις σκόνη και εισπράττεις, αλλά και προσφέρεις τη χαρά που λείπει...

Μας άρεσε πολύ!

Οι άνθρωποι με μέταλλο είναι η βάση των ελληνικών αγώνων. Η άμυνα του χώρου είναι αυτοί οι ειδικοί άνθρωποι που εκφράζουν το μεράκι τους πολιτισμένα και με το τακτ που απαιτείται όταν δημιουργείς. Τεράστια, πανέξυπνη επιλογή να τοποθετηθούν καλούδια που δεν εκτόξευσαν το κόστος και εξασφαλίζουν αξιοπιστία. Σύνολο για να ζηλεύεις, με την καλή πρόθεση που απαιτείται ώστε να βρεθούν μιμητές. Είναι αυτά τα αυτοκίνητα που φέρνουν, αλλά και κρατάνε τον κόσμο στο βουνό. Είναι η γερή, η ιερή βάση ώστε να έχει να πατήσει καλά ο μηχανοκίνητος αθλητισμός στη σύγχρονη έκφρασή του. Δυστυχώς, όμως, στον τόπο μας εξελίσσεται μετ’ εμποδίων, χωρίς όραμα και με πλάνο περιορισμένης αντίληψης._ Σ. Χ.


TEXNIKA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΚΥΒΙΣΜΟΣ 2.000 κ.εκ. ΙΣΧΥΣ 237 ίπποι/7.100 σ.α.λ. ΡΟΠΗ 270 Nm/5.600 σ.α.λ. ΚΙΝΗΣΗ Στους πίσω τροχούς (διαφορικό Atlas) ΚΙΒΩΤΙΟ Χειροκίνητο 5 σχέσεων (Tranex) ΦΡΕΝΑ Τετραπίστονες δαγκάνες Wilwoun 285x24,4 (εμπρός), 2πίστονες AP Racing 267x11,2 ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ Bilstein ΕΛΑΣΤΙΚΑ 175/80/13 (εμπρός), 195/70/13 (πίσω) ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ. 2.400x1.285x1.384 χλστ. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.400 χλστ. ΔΟΧΕΙΟ ΚΑΥΣΙΜΟΥ 38 λίτρα ΒΑΡΟΣ 960 κιλά


TAYTOTHTA OMAΔΑΣ Αυτοκίνητο Ford Escort MKII Πλήρωμα Σ. Ροϊνιώτης-Ν. Γιαννόπουλος Αρχιμηχανικός Historic Rally Preparations Μηχανικοί Μανώλης και Παύλος Σκαλίδης Χορηγοί Ιαπωνική Αρκαδίας