Μπορεί να πρόκειται για ένα ογκώδες και βαρύ SUV, όμως τα χαρακτηριστικά απόδοσης αυτής της κορυφαίας έκδοσης προδιαθέτουν για κάτι συνταρακτικό.
Η BMW έχει αποδείξει επανειλημμένως ότι δε φοβάται να ρισκάρει, είτε αυτό έχει να κάνει με τη σχεδίαση είτε με την τεχνολογία. Τη στιγμή που άλλοι κατασκευαστές ακολουθούν το δρόμο της εξειδίκευσης, η BMW επενδύει σε όλες τις διαθέσιμες τεχνολογίες.
Μια απόδειξή αυτού είναι η στρατηγική της αναφορικά με τα mega SUV, που περιλαμβάνουν τρία διαφορετικά συστήματα κίνησης και φυσικά αρκετές εκατοντάδες ίππων. Υπάρχει ήδη η ανανεωμένη βενζινοκίνητη Χ7 Μ60, όπως και η αμιγώς ηλεκτρική iX M60, ενώ λίαν συντόμως θα παρουσιαστεί η plug–in υβριδική XM (το πρώτο ανεξάρτητο μοντέλο που έχει σχεδιαστεί αποκλειστικά από το M Division, μετά φυσικά από εκείνη την εμβληματική Μ1 των 80’s). Δεν είναι διόλου τυχαία όλη αυτή η κινητικότητα γύρω από μοντέλα που φορούν το γράμμα «Μ», μιας και το περίφημο M Division της BMW γιορτάζει φέτος μισό αιώνα ζωής.
Έτσι, λοιπόν, ταξιδέψαμε μέχρι το Βερολίνο, προκειμένου να πάρουμε μια πρώτη γεύση από την εντυπωσιακών προδιαγραφών ηλεκτρική iX M60.
Οι εντυπωσιακές προδιαγραφές της BMW iX M60
Η νέα BMW iX M60 ενσαρκώνει τη σύγχρονη έννοια της προηγμένης πολυτέλειας, των υψηλών επιδόσεων και του premium χαρακτήρα, συνδυάζοντας τα καλύτερα των τριών κόσμων της εταιρείας: των ηλεκτρικών τεχνολογιών BMW i, των μοντέλων BMW X και της BMW M GmbH.
Η νέα BMW iX M60 αποτελεί τη ναυαρχίδα της οικογένειας iX και συνάμα την τρίτη παραλλαγή του μοντέλου μετά τις xDrive40 και την xDrive50. Όλες οι εκδόσεις της iX μοιράζονται κάποια στοιχεία, όπως το αποκλειστικό πλαίσιο, που αποτελείται από ένα μείγμα αλουμινίου και ανθρακονημάτων, την τετρακίνηση με τους δύο (ηλεκτρικά ενεργοποιημένους σύγχρονους) ηλεκτροκινητήρες της 5ης γενιάς eDrive με κιβώτια μονής σχέσης, ενώ από την iX xDrive 50 προέρχεται ουσιαστικά και η μπαταρία, χωρητικότητας 111,5 kWh.
Προκειμένου όμως εδώ να παραχθεί αυτή η επιπλέον δύναμη, οι μηχανικοί προχώρησαν σε τροποποιήσεις του πίσω ηλεκτροκινητήρα. Έτσι, τοποθέτησαν έναν μεγαλύτερο ρότορα και ένα διπλό inverter έξι φάσεων, που επιτρέπει στην ένταση του ρεύματος να φτάσει στα 1.200 Α. Το αποτέλεσμα είναι μια μονάδα που αποδίδει 489 ίππους και, μαζί με τον εμπρός κινητήρα των 258 ίππων (ίδιος με αυτόν των υπόλοιπων εκδόσεων), αποδίδουν συνδυαστικά έως και 619 ίππους και ροπή 1.015 Nm στο πρόγραμμα Sport και 1.100 Nm με ενεργοποιημένο το Launch Control.
Σε αυτή την περίπτωση το SUV των σχεδόν 2,7 τόνων μπορεί να επιταχύνει από στάση μέχρι τα 100 χλμ./ώρα σε 3,8 δλ.(ίσως να μην φαίνεται τόσο μεγάλη διαφορά σε σχέση με τα 4,6 δλ. της iX 50), ενώ ο ηλεκτρονικός κόφτης της τελικής ταχύτητας της iX M60 έχει ανέβει στα 250 χλμ. (σε σύγκριση με τα 200 των υπολοίπων εκδόσεων). Σταματώντας σε μία απόμερη γωνιά της γερμανικής υπαίθρου προκειμένου να ενεργοποιήσουμε τη λειτουργία του launch control, διαπιστώνουμε ότι το κάθισμα αρχίζει να πάλλεται και μια οπτικοακουστική ένδειξη εμφανίζεται στην ψηφιακή οθόνη. Η iΧ Μ60 βλέπετε, προσπαθεί να σε προειδοποιήσει, τίποτα όμως δεν μπορεί να σε προετοιμάσει για τη βιαιότητα της επιτάχυνσης και αυτό το διαρκές αίσθημα «στομαχικής πίεσης» που ακολουθεί.
Αργότερα η διαδρομή που είχε επιλεγεί (διόλου τυχαία) από τους ανθρώπους της οργάνωσης μας έφερε στην άουτομπαν, όπου ορισμένα τμήματα παραμένουν απελευθερωμένα από όρια ταχύτητας. Φυσικά, ο πειρασμός είναι μεγάλος και δύσκολα μπορείς να αφήσεις μια τέτοια (νόμιμη) ευκαιρία να περάσει ανεκμετάλλευτη.
Σε τέτοιους ρυθμούς η στιγμιαία κατανάλωση εκτοξεύεται, αγγίζοντας τριψήφιες ενδείξεις, αλλά αυτό αποτελεί την εξαίρεση. Κινούμενοι για μεγάλο διάστημα με λογικούς ρυθμούς εντός και εκτός της πόλης του Βερολίνου, η μέση κατανάλωση μπορεί να πέσει ακόμα και κάτω από τις 21,9-24,5 kWh/100 χλμ. (που είναι το εύρος της επίσημης εργοστασιακής κατανάλωσης), κάτι που μπορεί να δώσει μια αυτονομία που σύμφωνα με τον κατασκευαστή είναι της τάξεως των 502-561 χλμ.
Σε αυτό συνεισφέρει η δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας, που φτάνει τα 220 kW, ενώ πέρα από τις διαθέσιμες βαθμίδες και το αυτόματο πρόγραμμα, υπάρχει και δυνατότητα one-pedal λειτουργίας. Σε ό,τι αφορά την αναπλήρωση της ενέργειας, υπάρχει δυνατότητα φόρτισης DC έως 195 kW, οπότε μέσα σε 10 λεπτά προστίθενται 150 χλμ. στην αυτονομία (ενώ σε έναν τέτοιον φορτιστή θα χρειαστούν λιγότερο από 40 λεπτά για να φτάσει στο 80% της χωρητικότητας). Με τη στάνταρντ πάντως AC δυνατότητα των 11 kW, θα χρειάζονται περίπου 11 ώρες για μία πλήρη φόρτιση.
Θα πρέπει πάντως να έχουμε υπόψιν πως τα καταφέρνει όλα αυτά η ναυαρχίδα των ηλεκτρικών μοντέλων της BMW. Όπως βλέπεται και στο διάγραμμα που παραθέτουμε, σε σύγκριση με μία βενζινοκίνητη Χ5 Μ50, η IX M60 εξασφαλίζει μία μείωση CO2 στην συνολική διάρκεια χρήσης, της τάξεως του 44% που μπορεί να φθάσει έως και το 81% εάν χρησιμοποιείται ρεύμα που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές. Επιπλέον η βιωσιμότητα του σχεδιασμού και της κατασκευής της iX εξασφαλίζεται από επιπλέον μειώσεις στην χρησιμοποίηση πρώτων υλών.
Οδηγώντας την BMW iX M60
Η δομή του αμαξώματος, ο σχεδιασμός και η ρύθμιση του πλαισίου της BMW iX Μ60 είναι προσαρμοσμένα ώστε να προσφέρουν άνεση αλλά και σπορ αίσθηση. Αυτό το ογκώδες και βαρύ SUV μπορεί με την ίδια ευκολία να κινείται με απαγορευμένες ταχύτητες στην άουτομπαν, να στρίβει ταχύτατα σε στενούς επαρχιακούς δρόμους ή να βολεύεται μέσα στην κίνηση της πόλης.
Καταλυτική για όλα τα παραπάνω είναι η συνδρομή της ανάρτησης. Στην περίπτωση της M60, η ανάρτηση με τα διπλά ψαλίδια εμπρός και τη διάταξη των πολλαπλών συνδέσμων πίσω πλαισιώνεται στάνταρντ: από αερόσουστες, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, τετραδιεύθυνση, αλλά και το πακέτο «Μ» με ειδικά ρυθμισμένες (συμβατικές αλλά όχι ενεργά ελεγχόμενες) αντιστρεπτικές δοκούς.
Στο πλαίσιο της ηλεκτρικής φιλοσοφίας εμπίπτει και η αίσθηση του τιμονιού, η οποία δεν διαφέρει ουσιαστικά από εκείνη της μικρής iX xDrive40 που είχαμε δοκιμάσει στην Ελλάδα. Χάρις στο μεταβλητό βήμα της κρεμαγιέρας, το τιμόνι με την εξαγωνική στεφάνη, είναι γρήγορο και άμεσο, αλλά όχι τόσο «επικοινωνιακό» όσο θα περίμενε κανείς από ένα αυθεντικό «M» car.
Το σύστημα ηλεκτρικής τετρακίνησης (η iX είναι κατά βάση πισωκίνητη, με τον εμπρός κινητήρα να εμπλέκεται ταχύτατα όποτε χρειαστεί), όσο και το αντίστοιχο που είναι υπεύθυνο για τον έλεγχο της ολίσθησης των τροχών που βασίζεται σε έναν ειδικά σχεδιασμένο ενεργοποιητή, φροντίζουν να μεταφέρεται όλη αυτή η δύναμη με ομαλό τρόπο στην άσφαλτο. Για την επιβράδυνση φροντίζει η τεχνολογία Integrated Brake Technology, που συνδυάζει την ανάσχεση των ηλεκτροκινητήρων με τα φρένα των 17 ιντσών και τις μπλε δαγκάνες να ξεχωρίζουν μέσα από τους (έξτρα) τροχούς των 22 ιντσών.
Αν θέλεις, μπορούν όλα αυτά να εκτυλίσσονται μέσα στην απόλυτη ησυχία που εξασφαλίζει η ηλεκτρική αρχιτεκτονική, αλλιώς υπάρχει η ανθρώπινη συνθετική παρέμβαση (διά χειρός Hans Zimmer), όπου ειδικά στην Μ60 και στο πρόγραμμα Sport, ο ψηφιακός ήχος δεν παραπέμπει πια σε αστρόπλοιο, αλλά σε έναν νέο ήχο, που στο Sport πρόγραμμα θυμίζει κάτι από βραχνό κροτάλισμα συμβατικού κινητήρα.
Το μόνο αξιοπερίεργο είναι ότι τα καθίσματα δεν είναι κάποια ενισχυμένα μπάκετ που συνήθως συνοδεύουν τα αυτοκίνητα που φέρουν το γράμμα «Μ» (η ίδια πάντως έλλειψη κραυγαλέων διαφορών ισχύει και εξωτερικά). Οι συγκεκριμένες πολυθρόνες, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενες φυσικά (κλιματιζόμενες και με δυνατότητα μασάζ), είναι ιδιαίτερα άνετες, χωρίς κάποια ενοχλητική πλευρική στήριξη, και συμπληρώνουν αυτή την υπερευρύχωρη καμπίνα (έλλειψη κεντρικής κονσόλας στο κάτω τμήμα του ταμπλό, απόλυτα επίπεδο πάτωμα και ένας χώρος αποσκευών 500 λίτρων) με το εντυπωσιακό curved display οθονών στο ταμπλό.
Η τελευταία γενιά του συστήματος απεικόνισης και ελέγχου iDrive επεκτείνει την αλληλεπίδραση μεταξύ οδηγού και οχήματος, ενώ βασίζεται στην 8η γενιά του λειτουργικού συστήματος της BMW. Θα ξεχωρίσουμε το βασισμένο σε cloud σύστημα πλοήγησης BMW Maps και το Augmented Reality Video στην οθόνη ελέγχου, το οποίο αποδείχθηκε ιδιαίτερα κατατοπιστικό, αφού μπορεί σε πραγματικό χρόνο να απεικονίζει οδηγίες κατεύθυνσης.
Στο περιθώριο της εκδήλωσης μάλιστα είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά και την αντίστοιχη ηλεκτρική υλοποίηση Μ60 της νέας i7, της κορυφαίας λιμουζίνας της εταιρείας, που θα πραγματοποιήσει λίγο αργότερα το ντεμπούτο της.
Ρίχνοντας τέλος μια ματιά στον εγχώριο τιμοκατάλογο της BMW, σίγουρα τέτοια οχήματα δεν απευθύνονται στον μέσο αγοραστή, αλλά, σε σχέση με τις πολύ υψηλότερες τιμές αντίστοιχα δυνατών βενζινοκίνητων SUV της εταιρείας, ίσως η iX M60 να μην είναι τόσο απλησίαστη όσο αρχικά φαντάζεται κανείς._ Σ. Τ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: BMW
BMW iX M60
>ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες
>ΙΣΧΥΣ (εμπρός η/κ): 258 ίπποι
>ΙΣΧΥΣ (πίσω η/κ): 489 ίπποι
>ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 619 ίπποι
>ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 1.100 Nm
>ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς
>KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης
>ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια
>ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων
>ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 111,5 kWh
>ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.953×1.967×1.696 χλστ.
>ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 3.000 χλστ.
>ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 500-1.750 λίτρα
>ΒΑΡΟΣ: 2.659 κιλά
>0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 3,8 δλ.
>ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 χλμ./ώρα
>ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 21,9-24,5 kWh/100 χλμ.
>AYTONOMIA: 502-561 χλμ.
>ΦΟΡΤΙΣΗ (AC): 11 ώρες (11 kW)
>ΦΟΡΤΙΣΗ 10%-80% (DC): 39 λεπτά (195 kW)
>ΤΙΜΗ: 132.250 ευρώ