top icon
Δοκιμές

Dacia Duster dCi 110 4×4: Εργαλείο

Ανανεωμένο και αισθητά εκσυγχρονισμένο, το νέο Dacia Duster στην τετρακίνητη εκδοχή του σε παροτρύνει να αναζητήσεις χωματόδρομο για να το ευχαριστηθείς.

Τίμιο! Αυτή είναι η λέξη που συνόδευε το Dacia Duster στις περισσότερες από τις κριτικές του, οι οποίες συνήθως ολοκληρώνονταν με υψηλή βαθμολογία αναφορικά με τη σχέση αξίας και τιμής. Μπορεί στα σημεία να υπολειπόταν του ανταγωνισμού, αλλά στο… ταμείο το μικρομεσαίο SUV έπαιρνε προβάδισμα. Αυτό άλλωστε είναι το αυτοκίνητο που συνέβαλε τα μέγιστα στην αύξηση των ρεκόρ πωλήσεων της Dacia τη χρονιά που πέρασε, με τη συνολική παραγωγή του εργοστασίου να αγγίζει τις 535.000 μονάδες. Με δεδομένο το γεγονός ότι αποτελεί ιδιαίτερα σημαντικό μοντέλο για τη ρουμανική εταιρεία, ένα φρεσκάρισμα και μια ισχυρή δόση εκσυγχρονισμού κρίθηκαν απαραίτητα, με στόχο το Duster να παραμείνει επίκαιρο και ανταγωνιστικό στην κατηγορία.

Μετά την παγκόσμια παρουσίασή του, που πραγματοποιήθηκε με επιτυχία στη χώρα μας, στα χέρια μας κατέληξε η πλέον ενδιαφέρουσα εκδοχή του. Αυτή με τον πετρελαιοκινητήρα των 1.500 κ.εκ. και το σύστημα αυτόματης τετρακίνησης. Έχοντας στο μυαλό μας την προηγούμενη γενιά του Duster, φυσικά το πρώτο που σκεφτήκαμε είναι μια χωμάτινη διαδρομή, στην οποία θα μπορούσαμε να εξακριβώσουμε τις δυνατότητές του εκτός δρόμου. Και δίπλα στην Αττική δεν υπάρχει πιο ενδιαφέρουσα «ειδική διαδρομή» από την «ακροπολική» Κινέτα.

Άλλο αυτοκίνητο!

Και δεν υπερβάλλουμε. Οι τεχνικοί της Dacia γνώριζαν ακριβώς πού υστερούσε το Duster, και σε εκείνα τα σημεία επικεντρώθηκαν. Η αρχή έγινε από την εξωτερική εμφάνιση. Έτσι, στοιχεία χρωμίου διαφοροποιούν τη μάσκα εμπρός, που πλέον πλαισιώνεται από διπλά φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED. Ο «ανήσυχος» χαρακτήρας του μοντέλου ενισχύεται από τις ποδιές εμπρός/πίσω (υπάρχει και αλουμινένια προστατευτική ποδιά κάτω από τον κινητήρα), που ανάλογα με την έκδοση είναι μαύρες ή ασημί, ενώ οι μεγαλύτεροι και τονισμένοι θόλοι στους εμπρός και τους πίσω τροχούς συμπληρώνουν τη μυώδη εικόνα. Το πίσω μέρος είναι ίσως πιο συντηρητικό, με τα τετράγωνα φώτα, ενώ την εικόνα συμπληρώνουν οι ράγες οροφής και τα πλαστικά προστατευτικά στα πλαϊνά του αμαξώματος, ανάλογα με την έκδοση. Το ανανεωμένο Duster βασίζεται στο δάπεδο του προκατόχου του, κάτι που σημαίνει ότι οι διαστάσεις του δεν έχουν αλλάξει, με εξαίρεση το μήκος, το οποίο είναι αυξημένο κατά 26 χλστ., έπειτα από μία σειρά ενισχύσεων στο εμπρός μέρος για λόγους ασφαλείας. Άλλη μία αλλαγή εντοπίζεται στο κατά 100 χλστ. πιο μπροστά τοποθετημένο παρμπρίζ, το οποίο πλέον έχει μεγαλύτερη κλίση.

Για να διαπιστώσεις όμως τις πλέον ουσιαστικές μεταβολές, πρέπει να περάσεις στο εσωτερικό. Ο πίνακας οργάνων και η κονσόλα έχουν ανασχεδιαστεί, με την οθόνη πολυμέσων να ξεχωρίζει ψηλά στο κέντρο. Η ποιότητα είναι βελτιωμένη, με δεδομένη τη χρήση σκληρών πλαστικών. Οι χώροι παραμένουν ένα από τα ισχυρά ατού του Duster, με αυτόν των αποσκευών να ανέρχεται στα 408 λίτρα στις τετρακίνητες εκδόσεις (467 λίτρα στις προσθιοκίνητες) και με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων στα 1.623. Στη θέση του οδηγού, μπορεί το κάθισμα να απέκτησε επιπλέον 20 χλστ. ρύθμισης ως προς το διαμήκη άξονα, αλλά και πάλι οι πιο ψηλοί θα βρεθούν με το τιμόνι ανάμεσα στα πόδια τους. Το γεγονός ότι το τελευταίο πλέον ρυθμίζεται κατά δύο έννοιες βελτιώνει σημαντικά την κατάσταση. Αυτό που δεν άλλαξε είναι η μέτρια πλευρική στήριξη του καθίσματος, κάτι που διαπιστώσαμε λίγο αργότερα, στην πρώτη αριστερή φουρκέτα μετά την αφετηρία στον «τσιμεντόδρομο» της Κινέτας…

Χαμαιλέοντας…

Δύο από τα σημαντικότερα μειονεκτήματα του Duster προηγούμενης γενιάς ήταν η μέτρια ποιότητα κύλισης και ο αυξημένος θόρυβος στην καμπίνα του εσωτερικού. Για αυτόν ακριβώς το λόγο, έχουν χρησιμοποιηθεί νέα και περισσότερα σε αριθμό ηχομονωτικά υλικά, τόσο στο χώρο των επιβατών όσο και σε αυτόν του κινητήρα. Το αποτέλεσμα είναι σαφώς βελτιωμένο. Η τραχιά λειτουργία του πετρελαιοκινητήρα εξακολουθεί να περνά στο εσωτερικό, αλλά όχι τόσο έντονα. Στη συγκεκριμένη έκδοση περισσότερο κουράζουν οι εξαιρετικά κοντές σχέσεις του κιβωτίου, με την επιλογή τους να είναι συνδεδεμένη με την εκτός δρόμου μετακίνηση. Ουσιαστικά είναι τόσο κοντές, που είσαι αναγκασμένος να αλλάζεις συνεχώς, ενώ δεν είναι υπερβολή αν αναφέρουμε ότι η πρώτη είναι σχεδόν διακοσμητική. Σε συνδυασμό με τη ροπή των 260 Nm του 1.500άρη dCi εύκολα μπορείς να ξεκινήσεις με 2η σχέση, τη στιγμή που το σύνολο ήδη από τις 1.500 σ.α.λ. έχει εξαιρετική απόκριση. Το εύρος λειτουργίας του είναι λογικά περιορισμένο, καθότι πετρελαιοκινητήρας, κάτι που εδώ σημαίνει ότι δεν υπάρχει λόγος να πιέζεις πάνω από τις 4.000 σ.α.λ.

Στο ταξίδι, πάντως, η εικόνα βελτιώνεται, αφού η 6η είναι αρκετά μακριά, επιτρέποντάς σου να κινηθείς άνετα και με τριψήφιο αριθμό χιλιομέτρων με σχετικά χαμηλό επίπεδο θορύβου, πάντα τηρουμένων των αναλογιών… Η αρχιτεκτονική της ανάρτησης παραμένει ίδια, με γόνατα ΜακΦέρσον και τέσσερις συνδέσμους πίσω όταν μιλάμε για τετρακίνητη έκδοση (σ.σ.: ημιάκαμπτος άξονας πίσω στις προσθιοκίνητες).

Η ρύθμισή της, όπως και στην προηγούμενη γενιά του μοντέλου, είναι ιδιαίτερα μαλακή και, σε συνδυασμό με τις μεγάλες διαδρομές των αμορτισέρ, το αποτέλεσμα είναι η άνετη διέλευση πάνω από τις εγκάρσιες ανωμαλίες και τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων.

Βέβαια, στις στροφές η παραπάνω επιλογή έχει το τίμημά της. Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι έντονες, ενώ η υποστροφή δεν αργεί σε συνθήκες πίεσης. Σε συνδυασμό με τα ελαστικά των 16 ιντσών σε 65άρι προφίλ, διαπιστώνεις την τάση να ανοίξει την τροχιά του. Ακόμα και έτσι, όμως, οι όποιες τάσεις είναι εύκολα ελεγχόμενες με το σαφώς βελτιωμένο σε αίσθηση σύστημα διεύθυνσης με τη νέα ηλεκτρική κρεμαγιέρα. Το τιμόνι παρέχει καλύτερη πληροφόρηση σε σχέση με το παρελθόν, όντας πιο ελαφρύ στις χαμηλές ταχύτητες και πιο βαρύ όσο ανεβαίνει ο αριθμός των χιλιομέτρων – χωρίς βέβαια να αποτελεί ένα από τα ισχυρά ατού του Duster. Γενικότερα, στη γρήγορη οδήγηση το Duster δείχνει έξω από τα νερά του.

Έκαστος στο είδος του και το Duster εκτός δρόμου!

Η εικόνα του με τις ποδιές και τα προστατευτικά γύρω από το αμάξωμα αλλά και η οδική συμπεριφορά του στο δρόμο ήταν αρκετές για να μας πείσουν ότι το Duster «αισθάνεται» πιο οικεία σε σαθρές επιφάνειες. Του λόγου το αληθές επιβεβαιώνουν ορισμένα από τα τεχνικά χαρακτηριστικά του, όπως η απόστασή του από το έδαφος, που αγγίζει τα 210 χλστ., η γωνία ράμπας (21ο), προσέγγισης (30ο) και διαφυγής (33ο). Φυσικά, το «γλυκό» δένει με το σύστημα αυτόματης τετρακίνησης, το οποίο είναι δανεισμένο από το Nissan Qashqai, με την κίνηση να μεταδίδεται κατά βάση στους εμπρός τροχούς. Επιλέγοντας από τον περιστροφικό διακόπτη ανάμεσα στα δύο καθίσματα τη θέση Auto, μέρος της ροπής μεταδίδεται στιγμιαία και στους πίσω όταν οι αισθητήρες του ηλεκτρονικού συστήματος ανιχνεύσουν απώλεια πρόσφυσης εμπρός. Τέλος, στο Lock «κλειδώνει» ο κεντρικός συνεκτικός συμπλέκτης, και η ροπή κατανέμεται σταθερά εμπρός/πίσω σε ποσοστό 57%/43%.

Από τα πρώτα χιλιόμετρα διαπιστώνεις ότι η ρύθμιση της ανάρτησης, εκτός από ικανοποιητική άνεση στην άσφαλτο, παίζει το ρόλο της στη μετακίνηση στις σκληρές χωμάτινες επιφάνειες. Ακόμα και στα «κακά» κομμάτια απορροφά υποδειγματικά τις ανωμαλίες, χωρίς να περνά έντονες και ξερές αντιδράσεις στο εσωτερικό. Σε σημεία με νεροφαγώματα, όπου ανεπαίσθητα μαζεύεις τα πόδια σου διότι περιμένεις ότι θα τιναχτεί στον αέρα, το Duster περνάει σχεδόν απροβλημάτιστα. Την ίδια ώρα, οι κοντές σχέσεις αποδεικνύονται ιδανικές για αυτές τις συνθήκες, και το ρουμανικό SUV σου δίνει αυτοπεποίθηση να κινηθείς πολύ γρήγορα. Εκμεταλλεύεσαι τη ροπή αλλάζοντας στις μεσαίες στροφές, και το παιχνίδι ξεκινάει.

Το ESP μπορεί αρχικά να απενεργοποιείται, αλλά τίθεται και πάλι σε λειτουργία μόλις περάσεις τα 50 χλμ./ώρα. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση που θα επιλέξεις το πρόγραμμα Lock, το οποίο απενεργοποιείται μετά τα 40 χλμ./ώρα. Παρ’ όλα αυτά, στις γλιστερές στροφές της Κινέτας με το μπόσικο χώμα, καταφέρνεις και κινείσαι γρήγορα και ευχάριστα. Παράλληλα, ακόμα και στα σημεία που ο δρόμος ήταν αρκετά «σκαμμένος», η ανάρτηση του Duster δεν είχε κανένα πρόβλημα να περάσει χωρίς απότομες αντιδράσεις. Την ίδια ώρα, ακόμα και στα πολύ κλειστά κομμάτια δεν έδειχνε τον όγκο του, ενώ στην πολύ καλή κατευθυντικότητα σε αυτού του είδους τις επιφάνειες το ρόλο του παίζει και το χαμηλό βάρος των 1.320 κιλών. Δεν είναι μυστικό, λοιπόν, πως με το Dacia Duster απολαμβάνεις την οδήγηση σε αυτού του είδους τις επιφάνειες.

Τίμιο και πλέον σύγχρονο

Σίγουρα δε δρέπει δάφνες αισθητικής και σχεδίασης, ούτε είναι το κορυφαίο SUV στην κατηγορία του. Όμως, δεν παύει να είναι ένα μοντέλο με υψηλή βαθμολογία στην αναλογία τιμής/αξίας. Σαφώς αναβαθμισμένο και εκσυγχρονισμένο σε σχέση με το παρελθόν, διαθέτει τον απαραίτητο σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα εξοπλισμό, ενώ έχει βελτιωθεί αισθητά σε σημαντικούς τομείς όπου υστερούσε. Συνυπολογίζοντας την άνεση και τους χώρους που παρέχει, αλλά και φυσικά τις εκτός δρόμου δυνατότητές του, αποτελεί μια εξαιρετική πρόταση για όσους «πατάνε» χώμα συχνά. Στην περίπτωση της τετρακίνητης έκδοσης, θα χρειαστεί να γίνουν κάποιοι συμβιβασμοί στην πόλη, λόγω των κοντών σχέσεων μετάδοσης, κάτι που όμως θα εκτιμηθεί στο χώμα. Αναμφίβολα, αν γνώρισε τόσο μεγάλη επιτυχία η προγενέστερη γενιά, η νεότερη και αναβαθμισμένη θα έχει ακόμα μεγαλύτερη. Με τιμή εκκίνησης περίπου τα 17.500 ευρώ, μιλάμε για ένα απόλυτα προσιτό SUV, με όλη τη σημασία της λέξης._

ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ H τετρακίνητη πετρελαιοκίνητη έκδοση του Duster διατίθεται αποκλειστικά σε δύο εκδόσεις, τις Sportive και Prestige. Η πρώτη, που είχαμε στη διάθεσή μας, κοστίζει 17.350 ευρώ και περιλαμβάνει αρκετά ικανοποιητικό επίπεδο εξοπλισμού σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα. Το ABS, το σύστημα ελέγχου ευστάθειας και οι οκτώ αερόσακοι είναι μέρος του εξοπλισμού, ενώ διαθέτει τόσο το σύστημα Hill Assist όσο και το Hill Descent Control για τις εκτός δρόμου μετακινήσεις. Όσον αφορά την άνεση, εκτός από τα ηλεκτρικά παράθυρα και τους καθρέφτες, που θεωρούνται δεδομένοι, διαθέτει κλιματισμό, σύστημα πολυμέσων με θύρα USB, cruise control και ζάντες διάστασης 16 ιντσών. Η πλουσιότερη έκδοση Prestige, που ξεκινάει από τα 19.130 ευρώ, διαθέτει επιπλέον σύστημα πλοήγησης με ευρωπαϊκούς χάρτες, αυτόματο κλιματισμό, κάμερα οπισθοπορείας, το σύστημα Blind Spot Warning (BSW), ζάντες διάστασης 17 ιντσών, αλλά και μεταλλικό χρώμα. Αξίζει να σημειώσουμε ότι το πετρελαιοκίνητο Duster με κίνηση στους εμπρός τροχούς διατίθεται και με το 6άρι αυτόματο κιβώτιο EDC και στα δύο επίπεδα εξοπλισμού, με τιμή έναρξης τα 18.690 ευρώ.


DACIA DUSTER dCi 110 4×4 ΥΠΕΡ ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ /ΕΚΤΟΣ ΔΡΟΜΟΥ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ /ΧΩΡΟΙ/ΑΝΕΣΗ ΚΑΤΑ ΚΛΙΣΕΙΣ ΑΜΑΞΩΜΑΤΟΣ /ΚΟΝΤΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΙΒΩΤΙΟΥ


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ