Το Volvo EX30 Cross Country αποτελεί την κορωνίδα της γκάμας του πιο δημοφιλούς μικρού ηλεκτρικού SUV στην Ελλάδα. Έχει περισσότερα off-road χαρακτηριστικά, μοναδικές λεπτομέρειες που το κάνουν πιο φινετσάτο και 428 ίππους που του προσφέρουν εκρηκτικές επιδόσεις.
Όταν η Volvo αποφάσισε να λανσάρει το EX30, το έκανε γιατί πίστευε πως ένα τέτοιο αυτοκίνητο θα μπορούσε να έχει πολύ καλή εμπορική πορεία σε μια άκρως ανταγωνιστική κατηγορία, αυτή των αμιγώς ηλεκτρικών μικρών SUV. Στην Ελλάδα, η κίνηση αυτή πέτυχε τον στόχο της, αφού όπως μαρτυρούν τα επίσημα στοιχεία του Σύνδεσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) για τους πρώτους εννέα μήνες του 2025, το ΕΧ30 βρίσκεται στην πρώτη θέση των πωλήσεων στην κατηγορία του με 386 νέες ταξινομήσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι, για χάρη του, η Volvο αποφάσισε να κατασκευάσει μια πιο σκληραγωγημένη έκδοση και να της δώσει το όνομα Cross Country, κάνοντας το EX30 το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό Volvo που λαμβάνει αυτή την τιμή από το 1997, όταν η εταιρεία πρωτοσύστησε τις εκδόσεις αυτές στην αγορά.
Σε σχέση με το απλό ΕΧ30, η έκδοση Cross Country έχει λίγο μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος (κατά 19 χλστ.), ματ μαύρες ζάντες 19 ιντσών, αναγραφές Cross Country ψηλά στις πίσω κολόνες και χαμηλά στον πίσω προφυλακτήρα και ξεχωρίζει αμέσως μέσω των δύο μαύρων μεγάλων πλαισίων στον πρόβολο και στην θύρα του πορτ-μπαγκάζ. Σημαντική λεπτομέρεια είναι πως στο μπροστινό μαύρο πλαίσιο αποτυπώνεται η τοπογραφία της οροσειράς Kebnekaise στην Αρκτική Σουηδία, που η μάρκα υποστηρίζει πως αποτελεί έμπευση για πολλούς σχεδιαστές της. Την πιο σκληροτράχηλη εμφάνιση του EX30 Cross Country συμπληρώνουν οι μεγαλύτερες προστατευτικές ποδιές (μπροστά και πίσω) και οι ενισχυμένοι θόλοι.

Μίνιμαλ εσωτερικό, φουλ σε τεχνολογία και με καλούς χώρους
Όταν ανοίξαμε την πόρτα του οδηγού και μπήκαμε στο εσωτερικό του Volvo EX30 Cross Country διαπιστώσαμε πως δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές σε σχέση με τις απλές του εκδόσεις. Η σχεδίαση της καμπίνας ακολουθεί μίνιμαλ αισθητική που πρακτικά σημαίνει πως απουσιάζουν σχεδόν πλήρως τα φυσικά μπουτόν τόσο από το ταμπλό όσο και από τις θύρες, με εξαίρεση τα κουμπιά για τα μπροστινά και τα πίσω παράθυρα και αυτά για το κεντρικό κλείδωμα. Όλες οι υπόλοιπες ρυθμίσεις και προσαρμογές, είτε αφορούν την επιλογή mode οδήγησης και την διαχείριση της ηλεκτρικής ενέργειας είτε αφορούν τον κλιματισμό, τη θέση των καθρεπτών και το άνοιγμα του κρυφού χώρου αποθήκευσης γίνονται αποκλειστικά μέσω της μεγάλης κεντρικής οθόνης των 12,3 ιντσών. Όπως είναι λογικό, δεν ήταν οι λίγες οι στιγμές που χαθήκαμε, ψάχνοντας κάποια επιλογή στα διάφορα υπο-μενού του συστήματος infotainment (Android με υπηρεσίες Google), το οποίο πάντως ανταπροκρίνεται πολύ γρήγορα στο άγγιγμα και κάνει την χρήση πιο ευχάριστη.

Σημαντικό προσόν του Volvo EX30 είναι πως διαθέτει πολύ καλούς αποθηκευτικούς χώρους. Η τοποθέτηση του ηχοσυστήματος Harman Kardon κάτω από το παρμπρίζ, άφησε ελεύθερο τον χώρο χαμηλά στις πόρτες για μπουκάλια, ενώ σημαντικοί είναι χώροι που υπάρχουν ανάμεσα στα δύο μπροστινά καθίσματα τόσο στο υποβραχιόνιο, το οποίο μπορεί να προεκταθεί και να χωρέσει δύο ποτήρια, όσο και στο κεντρικό πάνελ ακριβώς από κάτω. Όσον αφορά τους χώρους για τους πίσω επιβάτες, εφόσον αυτοί δεν έχουν ύψος μεγαλύτερο από 1,80 μέτρα, θα καθίσουν σχετικά άνετα, αφού υπάρχει αρκετή απόσταση για τα γόνατά τους, όπως και για τα κεφάλια τους.

Το πορτ-μπαγκάζ είναι ηλεκτρικά ανοιγόμενο, έχει φως για να βλέπεις το βράδυ και εφοδιάζεται με πρίζα 12V για τη σύνδεση μιας μικρής ηλεκτρικής συσκευής. Κακά τα ψέμματα όμως, περισσότερη σημασία έχει η χωρητικότητά του, η οποία ανακοινώνεται σε 318 λίτρα (καλό νούμερο για ηλεκτρικό Β-SUV), με τα 61 από αυτά να αφορούν τον χώρο που υπάρχει κάτω από το δάπεδο (904 λτ. με την δεύτερη σειρά καθισμάτων αναδιπλωμένη). Εκτός από πορτ-μπαγκάζ, το ΕΧ30 Cross Country έχει επίσης ένα frunk κάτω από το καπό του, το οποίο είναι σχετικά μικρό (7 λτ.), ενώ στο καπάκι του, από το εσωτερικό μέρος, υπάρχει ένα σκίτσο, στο οποίο το πολυτελές SUV μοιάζει να κινείται στην εξοχή. Πρόκειται για μια σχεδιαστική λεπτομέρεια που δεν περνάει απαρατήρητη.

0-100 χλμ./ώρα σε 3,7 δλ. και 355 χιλιόμετρα πραγματική αυτονομία
Το Volvo EX30 Cross Country συνδυάζεται αποκλειστικά με δύο ηλεκτρικούς κινητήρες (έκδοση Twin Motor Performance AWD) συνδυαστικής ισχύος 428 ίππων και 543 Nm ροπής, με αυτόν που είναι τοποθετημένος μπροστά να προσφέρει 156 ίππους με 200 Nm ροπής και αυτόν που βρίσκεται πίσω να διαθέτει από την πλευρά του 272 PS και 343 Nm ροπής. Οι επιδόσεις του EX30 Cross Country είναι… καταιγιστικές τόσο στην θεωρία, όπου η μάρκα ανακοινώνει πως το αυτοκίνητο μπορεί να φτάσει τα 100 χλμ./ώρα σε 3,7 δευτερόλεπτα (0,1 δλ. πιο αργό σε σχέση με το απλό ΕΧ30 των 428 ίππων) όσο και στην πράξη, αφού δεν χρειάστηκαν πολλά απότομα «πατήματα» του γκαζιού για να καταλάβουμε πως τα 428 PS είναι πράγματι διαθέσιμα, όποτε τα ζητήσουμε, μέχρι να φτάσουμε τη μέγιστη ταχύτητα των 180 χλμ./ώρα.
Διαβάστε επίσης: Έβαλες βενζίνη σε ντίζελ αυτοκίνητο; – Τι πρέπει να κάνεις

Περισσότερο σημαντική από την ιπποδύναμη, όταν αναφερόμαστε σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, είναι η αυτονομία του. Το EX30 Cross Country εφοδιάζεται με τη μεγαλύτερη μπαταρία της γκάμας του EX30, η οποία έχει χωρητικότητα 69 kWh (64 kWh καθαρή) και επιτρέπει στο μικρό SUV να κάνει 427 χιλιόμετρα σε μικτές συνθήκες, σύμφωνα με τον κύκλο δοκιμών WLTP. Στην πράξη, κυκλοφορώντας με το EX30 μέσα στους δρόμους της πόλης, στον Κηφισό κατά τις ώρες αιχμής, όπως και στον αυτοκινητόδρομο, είδαμε πως η κατανάλωση του ηλεκτρικού συστήματος φτάνει τα 18,1 kWh/100 χλμ. Αυτό σημαίνει πως το ΕΧ30, πλήρως φορτισμένο, μπορεί να διανύσει 355 χιλιόμετρα σε πόλη και αυτοκινητόδρομο, πριν χρειαστεί ανεφοδιασμό. Περί φόρτισης ο λόγος, το αυτοκίνητο μπορεί να γεμίσει με ενέργεια σε 4 ώρες σε φορτιστή 22 kW, ενώ σε ταχυφορτιστή (DC), o χρόνος που χρειάζεται να μείνει συνδεδεμένο φτάνει τα 26 λεπτά για το 10 έως το 80% της μπαταρίας, αφού το αυτοκίνητο επιτρέπει φόρτιση έως 153 kW, νούμερο που θα θέλαμε να είναι μεγαλύτερο.
Έγινε πιο ικανό στο χώμα αλλά συνεχίζει να εστιάζει στην άσφαλτο
Μπορεί η έκδοση Cross Country να προϊδεάζει για μεγάλες εκτός δρόμου συγκινήσεις πάνω σε δύσβατα μονοπάτια, όμως, ας μην γελιόμαστε, το ΕΧ30 και στην έκδοση αυτή, προτιμά την άσφαλτο. Πράγματι, η μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος και τα πλαστικά προστατευτικά που έχει στο αμάξωμα, του επιτρέπουν να κινηθεί πιο άνετα πάνω στο πατημένο χώμα, όμως η απουσία κάποιου off-road mode οδήγησης, αποδεικνύει πως το αυτοκίνητο θέλει να επιμείνει στην οδήγηση εντός πόλης, όπου μπορεί να ξετυλίξει καλύτερα το κουβάρι με τα πλεονεκτήματά του.

Εκεί, το ΕΧ30 Cross Country είναι σε θέση να κρατήσει έξω από την καμπίνα τους περισσότερους εξωτερικούς θορύβους και, σε συνδυασμό με την ελαφρώς πιο άνετη ανάρτησή του, μπορεί να προσφέρει ξεκούραστες μετακινήσεις, λειαίνοντας αποτελεσματικά τις περισσότερες ανωμαλίες που θα συναντήσει ο οδηγός στους ελληνικούς δρόμους. Η οδήγηση με one-pedal είναι μονόδρομος, αφενός γιατί είναι πιο άνετη για τον οδηγό και αφετέρου, γιατί σου επιτρέπει να εξοικομήσεις ενέργεια για τις επόμενες εξορμήσεις σου -αν και προσφέρεται και η επιλογή πλήρους απενεργοποίησης της οδήγησης με ένα pedal.
Όταν αποφασίσεις να κινηθείς πιο γρήγορα, το σχετικά ελαφρύ τιμόνι δεν θα σου δώσει πληροφόρηση αντίστοιχη μιας σπορ κατασκευής, όμως το αυτοκίνητο θα παραμείνει βιδωμένο στην άσφαλτο, εξαφανίζοντας οποιαδήποτε υποψία υπερστροφής. Οι 428 ίπποι μπορούν να κολλήσουν τον οδηγό στο κάθισμα, εάν αυτός πατήσει βαθιά το πόδι του στο γκάζι, πάνω σε μια προσπέραση, την ίδια ώρα που τα πολλά συστήματα υποβοήθησης οδήγησης είναι πάντα εκεί για να προσφέρουν χείρα βοηθείας στον οδηγό, όταν… αγγίζει την υπερβολή. Όταν χρειάστηκε να πατήσουμε το αριστερό πεντάλ, τα φρένα είχαν την αίσθηση που θα περιμέναμε από ένα premium αυτοκίνητο και ήταν ιδιαίτερα πολύ αποτελεσματικά, παρότι το ΕΧ30 γυροφέρνει σε βάρος τους δύο τόνους.
Τιμή και εξοπλισμός
Το Volvo EX30 Cross Country κοστολογείται στα 46.296 ευρώ (με την επιδότηση των 7.000 ευρώ που προσφέρει η Volvo Car Hellas σε όλη την γκάμα των ηλεκτρικών μοντέλων της (Επιδότηση Ηλεκτροκίνησης Volvo) συν τα 3.000 ευρώ του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά 3) και συνδυάζεται μόνο με το εξοπλιστικό επίπεδο Ultra που περιλαμβάνει ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει η εταιρεία σε παροχές. Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει: πανοραμική οροφή, οθόνη 12,3 ιντσών που συνδέεται ασύρματα με Android Auto και Apple Car Play, συναγερμό, ψηφιακό κλειδί που συνδυάζεται με έξυπνη κάρτα NFC που σκανάρεις στην πόρτα πριν μπεις, μπροστά και πίσω LED φώτα που ρυθμίζονται αυτόματα, φώτα ομίχλης, μαύρη οροφή, εσωτερικό ατμοσφαιρικό φωτισμό που προσφέρει την δυνατότητα να επιλέξεις μέσα από πολλά χρώματα, θύρες USB-C μπροστά και πίσω, ηχοσύστημα Harman Kardon, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα και θερμαινόμενα μπροστινά καθίσματα, αντλία θερμότητας, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, θερμαινόμενο τιμόνι, σύστημα καθαρισμού του αέρα της καμπίνας από σκόνες και μικροσωματίδια, κάμερες 360 μοιρών, ενσωματωμένο φορτιστή 22 kW και πολλά συστήματα υποβοήθησης οδήγησης και ασφαλείας.

Καταλήγοντας
Το Volvo EX30 Cross Country είναι ένα μικρό ηλεκτρικό SUV που αγαπάει να κινείται στην άσφαλτο και να προσφέρει στον χρήστη του άνετες και οικονομικές μετακινήσεις, έχοντας παράλληλα την απαραίτητη δύναμη, προκειμένου να χαρίσει στον άνθρωπο πίσω από το τιμόνι, ξεχωριστές εμπειρίες. Στην εξίσωση να προστεθεί και η περισσότερη φινέτσα της έκδοσης Cross Country, που κάνει όσους το αντικρίζουν στο φανάρι να του ρίχνουν και δεύτερη ματιά, όπως και η δυνατότητα για ήπιες εκτός δρόμου εξορμήσεις χάρη στα προστατευτικά περιμετρικά του αμαξώματος και την αυξημένη απόσταση από το έδαφος. Αξίζουν δύο χιλιάδες ευρώ παραπάνω για έχεις ένα ΕΧ30 που να μην μοιάζει με κανένα άλλο και να μπορεί να εγκαταλείψει τη σιγουριά της ασφάλτου; Θα ψηφίζαμε ναι.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΗΣ






