top icon
Δοκιμές ελαστικών

Δοκιμή ελαστικών 215/65 R16 για μικτή χρήση

Δοκιμάζουμε πέντε ελαστικά μικτής χρήσης για SUV και crossover, εξετάζοντας τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητές τους στην άσφαλτο αλλά και στο χώμα.

Bridgestone Dueler H/P Sport
Hankook DynaPro HP
Michelin Latitude Tour HP
Pirelli Scorpion STR
Uniroyal Rallye 4×4 Street
 
Για σύνθετες απαιτήσεις
Δοκιμάζουμε πέντε ελαστικά μικτής χρήσης για SUV και crossover, εξετάζοντας τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητές τους στην άσφαλτο αλλά και στο χώμα.
 
ΕΧΟΥΜΕ τονίσει πολλές φορές τη σημασία και το ρόλο των ελαστικών στη διαμόρφωση των ευρύτερων συνθηκών ασφάλειας κάθε αυτοκίνητου. Αποτελούν το μόνο δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ αυτοκινήτου και δρόμου και, επομένως, είναι αυτά που καθορίζουν τόσο την ποιότητα των χαρακτηριστικών όσο και την αποτελεσματικότητα κάθε αυτοκινήτου στο πλαίσιο των δικών του δυνατοτήτων. Ακόμα πιο σημαντικά, όμως, από την επιλογή των ελαστικών του αυτοκινήτου μας είναι η συντήρηση και ο συχνός περιοδικός έλεγχος της πίεσης, της κατάστασης και του βάθους του πέλματος, ώστε να εξασφαλίσουμε πως κάθε στιγμή βρίσκονται σε άψογη λειτουργική κατάσταση και, βέβαια, αν είναι αναγκαίο, η έγκαιρη αντικατάστασή τους. Η επιλογή μας θα πρέπει να βασίζεται στο δικό μας στιλ οδήγησης, στις απαιτήσεις και στα χαρακτηριστικά όπου δίνουμε μεγαλύτερη βαρύτητα.
Αυτήν τη φορά η δοκιμή μας εστιάζεται στα ελαστικά μικτής χρήσης για SUV και crossover αυτοκίνητα, τα οποία συνεχώς εμπλουτίζονται με νέες προτάσεις, αλλά γνωρίζουν και ιδιαίτερη ανταπόκριση στο κοινό. Με το δεδομένο, λοιπόν, πως ειδικά στα crossover (που στις περισσότερες περιπτώσεις είναι και αποκλειστικά προσθιοκίνητα) τουλάχιστον το 90% της χρήσης τους αφορά την κίνηση στην άσφαλτο, διαλέξαμε μικτά ελαστικά τύπου 90/10-80/20 για χρήση σε άσφαλτο/χώμα, επιλέγοντας τη δοκιμασία τους και στις δύο επιφάνειες, με το μεγαλύτερο βάρος να δίνεται ωστόσο στα ασφάλτινα χαρακτηριστικά τους. Άλλωστε, αυτός ο τύπος ελαστικών είναι και σχεδόν αποκλειστικά η εργοστασιακή επιλογή σε όλους τους κατασκευαστές, καθώς προσφέρουν ιδιαίτερα καλά χαρακτηριστικά στην άσφαλτο αλλά και αυξημένη αντοχή σε πιθανούς «τραυματισμούς» σε βατές εκτός δρόμου διαδρομές. 


Για τις ανάγκες της δοκιμής μας, επιστρατεύσαμε το Fiat Sedici, που έχουμε για δοκιμή μακράς διαρκείας, καθώς αποτελεί έναν από τους χαρακτηριστικούς εκπροσώπους της κατηγορίας (διάσταση ελαστικών 215/65 R16), ενώ ως πεδίο δοκιμών χρησιμοποιήσαμε για την άσφαλτο την πίστα του Auto Festival και για το χώμα τη χωμάτινη πίστα Terradura. Όπως και σε προηγούμενες αντίστοιχες δοκιμές μας, σε κάθε δοκιμασία πραγματοποιούνταν αρκετές επαναλήψεις, ώστε να υπάρχει ένα ικανό και ασφαλές δείγμα για την επίδοση κάθε ελαστικού, παραθέτοντας στους πίνακες των αποτελεσμάτων κάθε δοκιμασίας το μέσο όρο αλλά και την καλύτερη τιμή της. Η μικρή ή μεγάλη διαφορά τους αποτελεί μια καλή ένδειξη για την ευκολία ή τη δυσκολία που έχει κάθε ελαστικό να πλησιάσει την κορυφαία του επίδοση και, επομένως, για την ομοιογενή ή περισσότερο απότομη συμπεριφορά του.
Βέβαια, όπως σε κάθε δοκιμή ελαστικών, η γλώσσα των αριθμών δεν αποτελεί και τη μόνη διάσταση της πραγματικότητας. Αντίστοιχα σημαντική και ιδιαίτερα βαρύνουσα ως κριτήριο είναι και η αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός, καθώς, πέρα από τις επιδόσεις, πολλές φορές οι διαφορές στα χαρακτηριστικά δύο ελαστικών μπορεί να είναι τόσο μεγάλες, που να δίνουν την αίσθηση πως βρίσκεσαι πίσω από το τιμόνι ενός διαφορετικού αυτοκινήτου. Γι’ αυτό καταγράφουμε και την αίσθηση του οδηγού σε σχέση με την προοδευτικότητα, τη φιλικότητα, την ακρίβεια, την ομοιογένεια ή οποιοδήποτε άλλο χαρακτηριστικό τους. Ο συνδυασμός και των δύο παραμέτρων μπορεί να δώσει μια σαφή εικόνα για το κάθε ελαστικό.
 
Σλάλομ
Η συγκεκριμένη διαδικασία είναι ιδιαίτερα απαιτητική για τα πλαϊνά του ελαστικού, τα οποία δέχονται αυξημένες πιέσεις (ειδικά εκείνο του εμπρός εξωτερικού τροχού). Ένα ελαστικό με σκληρό πλαϊνό μπορεί να βοηθήσει στην επίτευξη μιας καλύτερης επίδοσης, καθώς παραμορφώνεται λιγότερο στις συνεχώς εναλλασσόμενες πλευρικές καταπονήσεις, επομένως επιτρέπει αντίστοιχα μικρότερη μεταβολή του ίχνους της επιφάνειας επαφής του με το οδόστρωμα, και άρα παράγει μεγαλύτερη πρόσφυση. Ωστόσο, αυτό μπορεί να το καθιστά και λιγότερο προοδευτικό, καθώς η απώλεια της πρόσφυσης μπορεί να προκύψει απότομα, χαρακτηρίζοντας το λάστιχο «νευρικό».
Εδώ τα Bridgestone δίνουν στον οδηγό μια εξαιρετικά στιβαρή αίσθηση στο τιμόνι, προσφέροντας αμεσότητα αλλά και ακρίβεια στις συνεχείς αλλαγές πορείας, ενώ είναι και αρκετά προοδευτικά στη φόρτιση και την αποφόρτιση. Μάλιστα, η ικανότητά τους να επιτυγχάνουν υψηλές τιμές πλευρικής επιτάχυνσης συνοδεύεται και από μια εν γένει αρκετά προβλέψιμη συμπεριφορά, που επιτρέπει τη συχνή επίτευξη αντίστοιχα καλών επιδόσεων.
Πολύ κοντά στην επίδοση των Bridgestone είναι και αυτές των Michelin και Pirelli, τα οποία όμως επιτυγχάνουν ένα αντίστοιχο αποτέλεσμα, έχοντας διαφορετικά χαρακτηριστικά. Τα Michelin, όπως και τα ιαπωνικά ελαστικά, προσφέρουν πολύ καλή ευελιξία και δίνουν μια επίσης σαφή αίσθηση στο τιμόνι, βοηθώντας στο «σημάδι». Ωστόσο, αν και σημειώνουν οριακά υψηλότερες τιμές πλευρικής επιτάχυνσης, αντιδρούν πιο απότομα στο όριο και γενικά δε δείχνουν να συμπαθούν το πολύ «τιμόνι». Αυτός είναι και ο λόγος που, αν και έχουν την καλύτερη απόλυτη επίδοση, ο μέσος όρος τους απέχει περισσότερο από αυτήν.
Αντίθετα, τα Pirelli είναι ιδιαίτερα προοδευτικά και γραμμικά ακόμα και στο όριο της πρόσφυσής τους, βοηθώντας τον οδηγό να κινηθεί περισσότερο κοντά σε αυτό, με αποτέλεσμα να επιτυγχάνεται καλή επαναληψιμότητα. Εδώ εμφανίζεται ελαφρώς περισσότερο σπινάρισμα, το οποίο όμως γίνεται αντιληπτό πιο πολύ σε ακουστικό επίπεδο, χωρίς να επηρεάζει ουσιαστικά την ταχύτητα, ενώ το τιμόνι έχει μια πιο ελαφριά αίσθηση, διατηρώντας όμως την ακρίβεια και την αμεσότητα των προηγούμενων περιπτώσεων. Αρκετά ομοιογενή και προοδευτικά στη διαδικασία αποδεικνύονται και τα Hankook, που καταφέρνουν να φέρουν το μέσο όρο τους πολύ κοντά στην καλύτερη επίδοσή τους. Παρουσιάζουν, όμως, μεγαλύτερη υστέρηση στην απότομη αλλαγή φορτίου, που τους στερεί σε ακρίβεια και ταχύτητα αντιδράσεων, ενώ και η απώλεια της πλευρικής πρόσφυσης έρχεται νωρίτερα από τα πρώτα τρία, επιφέροντας και χαμηλότερη ταχύτητα.
Λιγότερο ικανοποιητικά στο σλάλομ αποδεικνύονται τα Uniroyal, που, κυρίως λόγω των πολύ μαλακών πλαϊνών τους, ευνοούν τις έντονες παραμορφώσεις, με αποτέλεσμα τη μέτρια αίσθηση στο τιμόνι και τις αργές αλλά και απότομες αντιδράσεις, που τα καθιστούν τα λιγότερο προοδευτικά σε αυτήν τη διαδικασία.
 
Κύκλος πρόσφυσης
Εδώ το αυτοκίνητο επιταχύνει μέχρι τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα με την οποία μπορεί να ακολουθεί την περίμετρο του οριοθετημένου κύκλου (διαμέτρου 40 μ.), χωρίς να απομακρύνεται από αυτήν. Σημαντικό στοιχείο εδώ, εκτός από την επίτευξη ενός καλού χρόνου, που σημαίνει υψηλή ταχύτητα άρα και πλευρική επιτάχυνση, είναι και η συμπεριφορά και η προοδευτικότητα του ελαστικού στην απώλεια πρόσφυσης αλλά και στην επαναφορά της.
Την καλύτερη επίδοση σημειώνουν και εδώ τα περισσότερο ασφάλτινα Bridgestone, τα οποία δείχνουν αντοχή στην πίεση και αντιδρούν με προοδευτικότητα κοντά στο όριό τους, ενώ αποδίδουν καλύτερα όταν ζεσταθούν, γεγονός που αποδεικνύει τη σταδιακή τους βελτίωση και την επίτευξη του καλύτερου χρόνου στην προτελευταία προσπάθεια. Ουσιαστικά ισόπαλη είναι η επίδοση και των Pirelli, που αποδεικνύονται αντίστοιχα σε ταχύτητα και ομοιογένεια, ενώ δίνουν περισσότερη πληροφορία σε ό,τι αφορά την επικείμενη απώλεια πρόσφυσης κοντά στο όριό τους. Ωστόσο, δείχνουν να κουράζονται πιο γρήγορα από τα Bridgestone, καθώς στο τέλος έχασαν μέρος της ταχύτητάς τους. Αντίθετα, εντυπωσιακή είναι η αντοχή και η επαναληψιμότητα των Michelin, που συνδυάζουν την ταχύτητα και την προοδευτικότητα με τη διατήρηση αναλλοίωτων των χαρακτηριστικών τους. Θα σημειώσουμε πως είχαν την καλύτερή τους επίδοση στη δεύτερη μόλις προσπάθεια και την αμέσως ταχύτερη στην τελευταία, ενώ ενδιάμεσα σημείωσαν τον ίδιο χρόνο για τέσσερις συνεχόμενες φορές.
Πολύ καλή επαναληψιμότητα είχαν και τα Hankook, που μάλιστα προκαλούν εντύπωση με το πολύ χαμηλό επίπεδο θορύβου τους όταν γλιστρούν. Αυτό, όμως, σε συνδυασμό με τη λιγότερη πληροφόρηση που προσφέρουν την ώρα της απώλειας της πρόσφυσης, δε βοηθά σε επίπεδο αίσθησης, παρά το γεγονός πως είναι ιδιαίτερα ομοιογενή, χωρίς απότομες αντιδράσεις. Πιο αργά και εδώ είναι τα μαλακά Uniroyal, τα οποία δε δείχνουν ιδιαίτερη αντοχή στα πλευρικά φορτία και χάνουν την πρόσφυσή τους νωρίτερα από τα υπόλοιπα, ενώ η αύξηση της θερμοκρασίας επηρεάζει ακόμα περισσότερο την απόδοσή τους.
 
Φρενάρισμα
Τον πρώτο λόγο για τη διαμόρφωση του αποτελέσματος έχει η ικανότητα του ελαστικού στην παροχή ελκτικής διαμήκους πρόσφυσης, η οποία εξαρτάται από τη σύνθεση της γόμας, το σχεδιασμό και τη χάραξη του πέλματος καθώς και τις παραμορφώσεις τους υπό τις τάσεις που αναπτύσσονται σε αυτό κατά την επιβράδυνση. Μάλιστα, η συμπεριφορά του ελαστικού καθορίζει και το ποσοστό επέμβασης του ABS, το οποίο τελικά επηρεάζει σε μεγάλο ποσοστό τη συνολική απόσταση φρεναρίσματος, ειδικά στα τελευταία μέτρα πριν από την ακινητοποίηση.
Φρενάροντας, λοιπόν, από τα 80 χλμ./ώρα, η καλύτερη επίδοση έρχεται εδώ από τα Uniroyal, που εκμεταλλεύονται τη μαλακή τους γόμα, η οποία προσφέρει υψηλές τιμές πρόσφυσης όταν οι τροχοί κοιτούν ευθεία. Πολύ καλά αποδεικνύονται σε αυτήν τη διαδικασία και τα Bridgestone, που απέδωσαν καλύτερα όταν ζεστάθηκαν, ενώ αρκετά σταθερή είναι η απόδοση των Hankook και Michelin, με τα πρώτα να προσφέρουν ελαφρώς καλύτερη αίσθηση στο πεντάλ του φρένου. Τα Pirelli, τέλος, απαιτούν την περισσότερο συχνή επέμβαση του ABS, αυξάνοντας τη συνολική απόσταση ακινητοποίησης.
 
Γύρος πίστας
Οι περίπλοκες συνθήκες και απαιτήσεις που περιλαμβάνει ένας γρήγορος γύρος δίνουν την ευκαιρία για μια πιο σφαιρική παρατήρηση και αξιολόγηση των ελαστικών. Σε αυτήν τη δοκιμασία τα Pirelli και Bridgestone ξεχωρίζουν, χάρη στην ομοιογένεια και την προοδευτικότητα των αντιδράσεών τους καθώς και την ακρίβεια, που προσδίδει εμπιστοσύνη στον οδηγό. Μεταξύ των δύο, τα Pirelli έχουν την τάση να σπινάρουν περισσότερο, έχουν όμως πολύ γρήγορη απόκριση στις εντολές του τιμονιού και είναι πολύ φιλικά στο όριο, βοηθώντας τον οδηγό να κινείται κοντά σε αυτό. Τα ιαπωνικά ελαστικά δίνουν περισσότερο σπορτίφ αίσθηση και ανταποκρίνονται στην πίεση, αλλά παράλληλα είναι ελαφρώς πιο απόλυτα στο όριο.
Από τη μεριά τους, τα Michelin προσφέρουν και αυτά ακρίβεια, όμως αντιδρούν πιο απότομα και απαιτούν πιο «καθαρή» οδήγηση χωρίς υπερβολές, για να αποδώσουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως η καλύτερη επίδοσή τους είναι αντίστοιχη των δύο πρώτων, αλλά η πιο δύστροπη συμπεριφορά τους δε βοηθά στη συχνή επανάληψη αντίστοιχων χρόνων. Από εκεί και πέρα, τα Hankook επιδεικνύουν μια σταθερή και ομοιογενή συμπεριφορά, δείχνοντας να αποδίδουν καλύτερα σε πιο ομαλή και λιγότερο επιθετική οδήγηση. Τα Uniroyal παρουσιάζουν ένα χαρακτήρα με πιο τονισμένα στοιχεία άνεσης, είναι αρκετά σαφή σε μικρές γωνίες των κατευθυντήριων τροχών, αλλά υπολείπονται σε απόκριση και ακρίβεια υπό πίεση, ενώ έδειξαν και νωρίτερα από τα υπόλοιπα σημάδια κόπωσης.
 
Αντίσταση κύλισης
Η προσπάθεια στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας για μείωση της κατανάλωσης δεν έγκειται μόνο στην κατασκευή κινητήρων με χαμηλότερες απαιτήσεις σε καύσιμο. Οι κατασκευαστές ελαστικών αναζητούν και εξελίσσουν νέες συνθέσεις μειγμάτων για τις γόμες, καλούμενοι να ικανοποιήσουν δύο αντίθετες απαιτήσεις· αφενός, την εξασφάλιση υψηλής πρόσφυσης και, αφετέρου, τη μείωση της αντίστασης κύλισης. Για να επιτευχθεί αυτό, στη μοριακή δομή του ελαστικού γίνεται μερική αντικατάσταση του μαύρου του άνθρακα, που δρα ως ενισχυτικός παράγοντας, με πυρίτιο. Με το δεδομένο, λοιπόν, πως ένα ποσοστό της τάξης του 15%-20% της κατανάλωσης ενός αυτοκινήτου αντιστοιχεί στην αντίσταση κύλισης των ελαστικών, η μείωση αυτής της παραμέτρου μπορεί να προσφέρει οφέλη της τάξης του 4% σε οικονομία καυσίμου.
Στη συγκεκριμένη διαδικασία μετράμε την απόσταση που απαιτείται για την ακινητοποίηση του αυτοκινήτου από τα 30 χλμ./ώρα με νεκρά στο κιβώτιο και χωρίς φρένο. Το ελαστικό με τις μικρότερες αντιστάσεις είναι αυτό που θα διανύσει και τη μεγαλύτερη απόσταση, η οποία στην περίπτωση της δοκιμής μας αντιστοιχεί στα Michelin, που μεταξύ των ελαστικών της δοκιμής μας είναι και τα μόνα με την ένδειξη «Green». Πολύ καλή επίδοση σημειώνουν επίσης τα Uniroyal και Pirelli, σχεδόν ισοδύναμα με αυτά είναι τα Hankook, ενώ τα Bridgestone μεταφράζουν τα πιο ασφάλτινα χαρακτηριστικά τους σε μεγαλύτερη αντίσταση.
 
Θόρυβος κύλισης
Η σύνθεση της γόμας και ακόμα περισσότερο ο σχεδιασμός του πέλματος είναι οι βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν τον παραγόμενο θόρυβο από την κύλιση ενός ελαστικού. Για τη μέτρησή του το αυτοκίνητο περνά εμπρός από το προκαθορισμένο σημείο της μέτρησης με 60 χλμ./ώρα και σβηστό κινητήρα, προκειμένου να απομονωθεί ο ήχος των ελαστικών. Εδώ, λοιπόν, τα μαλακά ελαστικά της Uniroyal αποδεικνύονται και τα περισσότερο ήσυχα, ακολουθούμενα από τα σχεδόν ισοδύναμα Pirelli και Michelin, με τα Hankook να μη διαφέρουν σημαντικά σε αριθμητικό επίπεδο, αλλά να προσδίδουν μια πιο τραχιά χροιά, ενώ τέλος τα σκληρά Bridgestone είναι αυτά με το υψηλότερο επίπεδο θορύβου.
 
Πρόσφυση στο χώμα
Η χάραξη του ελαστικού αποτελεί και το βασικό παράγοντα για τον καθορισμό του επιπέδου πρόσφυσης στη σαθρή επιφάνεια ενός χωμάτινου οδοστρώματος, καθώς ένα αρκετά χαραγμένο πέλμα με εγκοπές και πιο «άγριο» σκάλισμα καταφέρνει να διεισδύει με μεγαλύτερη ευκολία στο χώμα, παράγοντας έτσι περισσότερη πρόσφυση. Στα περισσότερα σημεία της η χωμάτινη πίστα Terradura έχει πατημένο και σχετικά συμπαγές λεπτό χώμα.
Στη συγκεκριμένη διαδικασία, με το ESP εκτός λειτουργίας, το αυτοκίνητο επιταχύνει απότομα εν κινήσει από τα 10 χλμ./ώρα μέχρι τα 50 χλμ./ώρα, απ’ όπου και φρενάρει μέχρι πλήρη ακινητοποίηση. Την καλύτερη απόδοση σε αυτήν τη δοκιμή παρουσιάζουν τα Michelin και Pirelli, στα οποία η πιο ανάγλυφη χάραξη προσφέρει τελικά και καλύτερη ελκτική πρόσφυση, με αποτέλεσμα την εμφάνιση περιορισμένου σπιναρίσματος κατά την επιτάχυνση καθώς και την αρκετά σταθερή απόδοση στο φρενάρισμα. Τα Hankook διαθέτουν επίσης αρκετά καλή ελκτική ικανότητα, αλλά προκαλούν μια μεγαλύτερη ευαισθησία στο ABS κατά το φρενάρισμα, ενώ η αραιή χάραξη με τις βαθιές εγκοπές βοηθά τα Uniroyal, παρά τον αρκετά ασφάλτινο χαρακτήρα τους, να είναι αρκετά ανταγωνιστικά και σταθερά σε απόδοση. Τέλος, τα Bridgestone με την καθαρά ασφάλτινη χάραξη φαίνεται πως δεν καταφέρνουν να «σκάψουν» το ίδιο αποτελεσματικά με τα υπόλοιπα και εμφανίζουν αρκετό σπινάρισμα, με αποτέλεσμα να χάνουν κυρίως κατά την επιτάχυνση αλλά και να παρουσιάζουν μεγαλύτερες διακυμάνσεις στο φρενάρισμα. 

 
Γύρος πίστας στο χώμα
Εκτός από την πρόσφυση που εξασφαλίζει η χάραξη του πέλματος, σημαντικός είναι και ο ρόλος του σκελετού, που επηρεάζει την απόκριση και την ακρίβεια των αντιδράσεων. Εξαιρετική προσαρμογή σε αυτές τις συνθήκες επιδεικνύουν τα Pirelli, τα οποία ξεχωρίζουν για την πολύ σαφή αίσθηση στο τιμόνι και την κατευθυντικότητά τους. Θετικό στοιχείο είναι επίσης το γεγονός πως τα υψηλά περιθώρια που προσφέρουν συνοδεύονται και από προοδευτικότητα, δίνοντας έτσι εμπιστοσύνη στον οδηγό αλλά και πολύ καλή επαναληψιμότητα στις επιδόσεις. Αντίστοιχα στιβαρή αίσθηση έχουν και τα Michelin, που επίσης προσφέρουν σαφείς πληροφορίες στον οδηγό και διαθέτουν υψηλά περιθώρια πρόσφυσης. Ωστόσο, παρά το γεγονός πως οριακά ο απόλυτος γύρος τους είναι ταχύτερος των Pirelli, δεν έχουν την ομοιογένεια των ιταλικών ελαστικών και δε βοηθούν στην επίτευξη αντίστοιχων χρόνων, χαλώντας έτσι το μέσο όρο των προσπαθειών. Θα σημειώσουμε πως το πίσω μέρος παρουσιάζεται πιο «φλύαρο», με πιο απότομο ξεκόλλημα, που απαιτεί περισσότερη προσοχή.
Σχεδόν αντίστοιχα σε επίπεδο επίδοσης παρουσιάζονται τα Hankook και Bridgestone, που όμως εμφανίζουν διαφορετικά χαρακτηριστικά. Τα μεν πρώτα έχουν καλύτερο «grip», είναι ομοιογενή και προσφέρουν πολύ καλό επίπεδο άνεσης, αλλά υστερούν σε απόκριση και έχουν πιο αργές αντιδράσεις. Τα δεύτερα στο πιο χαλαρό νωπό χώμα «στομώνουν» ευκολότερα και χάνουν σε πρόσφυση, αλλά προσφέρουν περισσότερη ακρίβεια και συνοχή. Σε πιο αργό ρυθμό κινούνται τα Uniroyal, που διακρίνονται για την άνεσή τους, προσφέροντας τα καλύτερα χαρακτηριστικά έναντι όλων, σε ό,τι αφορά την απόσβεση. Δεν υστερούν σε πρόσφυση με τους τροχούς ευθεία, ωστόσο ο εύκαμπτος σκελετός και η μαλακή γόμα έχουν ως αποτέλεσμα την υστέρηση στην απόκριση, που τους στερεί σε «ζωντάνια» και στιβαρότητα. Συνολικά, πάντως, αποδεικνύονται ιδιαίτερα προοδευτικά, ενώ είναι σαφές πως αντιπαθούν την πίεση, η οποία προκαλεί και περισσότερη φθορά στο πέλμα συγκριτικά με τα υπόλοιπα.
 
Βάρος – Προδιαγραφές
Τα κατασκευαστικά στοιχεία ενός ελαστικού παίζουν σημαντικό ρόλο στον καθορισμό επιμέρους χαρακτηριστικών τους αλλά και στις δυνατότητες χρήσης τους. Ένα από αυτά τα στοιχεία είναι και το βάρος, το οποίο προστίθεται στη συνολική μη αναρτώμενη μάζα κάθε τροχού, η ορμή της οποίας εμπλέκεται ενεργά στις επιδόσεις αλλά και τη διαμόρφωση των δυναμικών χαρακτηριστικών και τη λειτουργία της ανάρτησης. Τα μαλακά σε γόμα και σκελετό Uniroyal είναι με διαφορά τα πιο ελαφριά, ζυγίζοντας 10 κιλά, όταν τα αμέσως επόμενα Pirelli με τα επίσης αρκετά μαλακά πλαϊνά φθάνουν τα 11,5 κιλά. Ισόπαλα με 12 κιλά είναι τα Bridgestone και Hankook, ενώ βαρύτερα όλων, με 12,5 κιλά, είναι τα Michelin, που διαθέτουν και τον πιο άκαμπτο σκελετό από τα ελαστικά της δοκιμής μας. Σε ό,τι αφορά τις προδιαγραφές, θα σημειώσουμε πως τα Pirelli, Michelin και Hankook έχουν ένδειξη «M+S» (Mud + Snow) με περισσότερο ανάγλυφο πέλμα με πολλές τριχοειδείς εγκοπές, που προσδίδουν περισσότερες δυνατότητες κίνησης σε ελαφρώς λασπωμένες ή χιονισμένες επιφάνειες. Πιο ασφάλτινο προφίλ φανερώνει, αντίθετα, ο σχεδιασμός των Bridgestone και Uniroyal. 

 
Αποφασίζοντας
Με βάση το συνδυασμό αριθμητικών αποτελεσμάτων και αίσθησης-χαρακτήρα κάθε ελαστικού στην πράξη, μπορούμε να πούμε πως τα Pirelli Scorpion STR και τα Michelin Latitude Tour HP δείχνουν να προσφέρουν τον περισσότερο ολοκληρωμένο χαρακτήρα, με πολύ καλά χαρακτηριστικά και απόδοση στην άσφαλτο αλλά και αναλογικά του χαρακτήρα τους αξιόλογες δυνατότητες στο χώμα. Ανάμεσα στα δύο -που επέδειξαν και μικρό βαθμό φθοράς κατά τη δοκιμή- τα Pirelli δείχνουν πιο ομοιογενή, γραμμικά και προοδευτικά, με την πιο βασική αδυναμία τους να εντοπίζεται στο μέτριο φρενάρισμα.
Τα Michelin είναι ελαφρώς πιο δύστροπα στο όριο, όμως διαθέτουν πιο τονισμένο οικολογικό προφίλ, με μειωμένη αντίσταση κύλισης, που συνεπάγεται μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου. Τα Bridgestone Dueler H/P δεν κρύβουν τον περισσότερο ασφάλτινο προσανατολισμό τους (ο σχεδιασμός του πέλματος βασίζεται σε αυτόν των «050»), καθώς προσφέρουν εξαιρετικές επιδόσεις στην άσφαλτο, όπου ικανοποιούν με την ακρίβεια και την εν γένει πιο σπορτίφ και συμπαγή αίσθηση. Στο χώμα, όμως, πέρα από τη στιβαρή τους αίσθηση, δεν καταφέρνουν να ξεχωρίσουν, ενώ θα σημειώσουμε πως είναι και τα πιο σκληρά σε αίσθηση κατά την κύλιση.
Από εκεί και πέρα, τα Hankook DynaProHP και τα Uniroyal Rallye 4×4 Street έχουν περισσότερο τονισμένα τα στοιχεία της άνεσης, δείχνοντας μεγαλύτερη αντιπάθεια στην πίεση, με αποτέλεσμα να μη διακρίνονται για τις επιδόσεις τους. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο οδηγός θα τα εκτιμήσει για την προοδευτικότητα και τη φιλικότητά τους, τα πολύ καλά ποιοτικά χαρακτηριστικά κύλισης, με τα μεν Hankook, που προσφέρουν μια πολύ καλή σχέση απόδοσης/τιμής, να αποδεικνύονται αρκετά ανταγωνιστικά στο χώμα, τα δε Uniroyal να εκπλήσσουν ευχάριστα με την πολύ καλή ελκτική τους πρόσφυση στην άσφαλτο.
Σε κάθε περίπτωση, θα τονίσουμε πως, σε ό,τι αφορά τα ελαστικά, θα πρέπει πάντα να υπολογίζουμε το δικό μας στιλ οδήγησης καθώς και τις απαιτήσεις των συνθηκών όπου κινούμαστε. Κάθε πρόταση έχει τα δυνατά και αδύνατα σημεία της, ενώ φυσικά, παρά την όποια πρόοδο της τεχνολογίας, δεν υπάρχει το «τέλειο» λάστιχο που μπορεί να διαπρέψει παντού, οπότε η κατάταξη των προτεραιοτήτων μας πριν από την επιλογή είναι πάντα αναγκαία._ 4Τ
 
Αγοράζοντας…
Η καλή έρευνα αγοράς αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι στη διαδικασία αντικατάστασης των ελαστικών μας. Οι νόμοι της ελεύθερης αγοράς και του ανταγωνισμού είναι ιδιαίτερα ισχυροί στο χώρο, κάτι που τελικά λειτουργεί προς όφελος του καταναλωτή. Αν και σπάνια θα το συναντήσετε, αποφύγετε τους εμπόρους, των οποίων η προσφορά βασίζεται στην τιμή του τιμοκαταλόγου κάθε εταιρείας. Σχεδόν όλοι οι επαγγελματίες του χώρου λαμβάνουν από τις εταιρείες εκπτώσεις επί αυτών των τιμών της τάξης του 20%-25%, τις οποίες και τελικά μετακυλούν στους αγοραστές, με στόχο τη δημιουργία πιο ελκυστικών προσφορών. Μάλιστα, το ποσοστό της έκπτωσης μπορεί να είναι και μεγαλύτερο, αν κάποιος έμπορος έχει πολύ καλή συνεργασία με μια συγκεκριμένη εταιρεία.
Η συγκέντρωση, λοιπόν, αρκετών προσφορών πριν από την απόφαση του μαγαζιού απ’ όπου θα γίνει η αγορά των ελαστικών μπορεί να σας αποφέρει ένα σημαντικό χρηματικό όφελος. Βέβαια, σε κάθε περίπτωση, εκτός από το κόστος, θα πρέπει να ελέγχετε την κατάσταση των ελαστικών (χρονολογία κατασκευής, αποθήκευση) αλλά και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Ερχόμενοι στα ελαστικά της δοκιμής μας, η έρευνά μας σε αρκετά καταστήματα ελαστικών έδειξε πως τα Bridgestone είναι τα πιο ακριβά, με μια μέση τιμή της τάξης των 145 ευρώ (ανά τεμάχιο), ακολουθούν τα Pirelli και Michelin με μέση τιμή 135 ευρώ, τα Uniroyal με 120 ευρώ και τα πιο φθηνά Hankook με 100 ευρώ.
 
Κατασκευαστής: Bridgestone
Τύπος: Dueler H/P Sport
Πέλμα: Συμμετρικό
Δείκτης ταχύτητας: H
Βάρος (κιλά): 12
Ενδεικτική τιμή/τεμάχιο: 145 ευρώ
Site: www.bridgestone.gr
 
Κατασκευαστής: Hankook
Τύπος: DynaPro HP
Πέλμα: Συμμετρικό
Δείκτης ταχύτητας: H
Βάρος (κιλά): 12
Ενδεικτική τιμή/τεμάχιο: 100 ευρώ
Site: http://mstires.eu
 
Κατασκευαστής: Michelin
Τύπος: Latitude Tour HP
Πέλμα: Συμμετρικό
Δείκτης ταχύτητας: H
Βάρος (κιλά): 12,5
Ενδεικτική τιμή/τεμάχιο: 135 ευρώ
Site: www.michelin.gr
 
Κατασκευαστής: Pirelli
Τύπος: Scorpion STR
Πέλμα: Συμμετρικό
Δείκτης ταχύτητας: H
Βάρος (κιλά): 11,5
Ενδεικτική τιμή/τεμάχιο: 135 ευρώ
Site: www.gr.pirelli.com
 
Κατασκευαστής: Uniroyal
Τύπος: Rallye 4×4 Street
Πέλμα: Συμμετρικό
Δείκτης ταχύτητας: H
Βάρος (κιλά): 10
Ενδεικτική τιμή/τεμάχιο: 120 ευρώ
Site: www.uniroyal-tyres.com 

 
Εξειδίκευση
Ανάμεσα στα καθαρά ασφάλτινα και τα αμιγώς χωμάτινα ελαστικά έχουν προστεθεί αρκετοί ενδιάμεσοι τύποι μικτής χρήσης. Οι δύο κυριότεροι είναι οι 90/10 – 80/20, που δίνουν περισσότερη έμφαση στην απόδοση στην άσφαλτο, και οι 60/40 – 50/50, που προσφέρουν αντίστοιχες δυνατότητες σε άσφαλτο και χώμα. Τα 90/10 – 80/20 πλησιάζουν αρκετά τα χαρακτηριστικά σχεδίασης και κατασκευής του πέλματος των ασφάλτινων ελαστικών των συμβατικών επιβατικών, ώστε να εξασφαλίζουν υψηλές τιμές πρόσφυσης και αρκετά ποιοτικά χαρακτηριστικά κύλισης, όπως χαμηλό θόρυβο και άνεση.
Προκειμένου, όμως, να αντεπεξέλθουν στην εκτός δρόμου αποστολή τους, έχουν περισσότερο άκαμπτο σκελετό και ελαφρώς πιο σκληρή σύνθεση γόμας, για αυξημένη αντίσταση στις καταπονήσεις και στη φθορά. Επιπλέον, στις περισσότερες περιπτώσεις η χάραξη του πέλματος έχει αρκετές τριχοειδείς εγκοπές, ως βοήθημα για την επίτευξη πρόσφυσης σε ελαφρώς λασπωμένα ή χιονισμένα εδάφη. Δεν μπορούν, πάντως, να αντεπεξέλθουν σε έναν έντονα λασπωμένο δρόμο, όπου το πέλμα τους, λόγω των στενών αυλακώσεων, δεν μπορεί να «καθαρίσει» τη λάσπη, και θα στομώσει πολύ εύκολα.
Για αυξημένες δυνατότητες σε αυτές τις συνθήκες, η βέλτιστη επιλογή είναι τα πιο χωμάτινα 60/40 – 50/50, τα οποία διαθέτουν ακόμα πιο ενισχυμένο σκελετό (ειδικά στα πλαϊνά), ενώ το πέλμα τους διαθέτει πιο φαρδιές και βαθύτερες αυλακώσεις. Μάλιστα, στις περισσότερες περιπτώσεις τα «τακούνια» τους έχουν και διαγώνια διαμόρφωση με έντονες ακμές, ώστε να διευκολύνεται η διείσδυση σε πιο σαθρές επιφάνειες, βελτιώνοντας έτσι την ελκτική ικανότητα. Τα παραπάνω χαρακτηριστικά, βέβαια, έχουν επιπτώσεις στη δυναμική συμπεριφορά τους, καθώς αφενός το μεγαλύτερο βάρος και αφετέρου το μικρότερο ποσοστό γόμας στην επιφάνεια επαφής με το δρόμο μειώνουν την παραγόμενη πρόσφυση και την αμεσότητα της απόκρισης, ενώ το μεγαλύτερο ύψος των «τακουνιών» επιτρέπει την κάμψη τους και, επομένως, τη σχετική κίνησή τους ως προς το κυρίως σώμα του ελαστικού, μειώνοντας έτσι την ακρίβεια των χειρισμών σε κάθε αλλαγή πορείας.
Για να δώσουμε μάλιστα μια τάξη μεγέθους της διαφοράς απόδοσης, μπορούμε να πούμε πως τα πιο χωμάτινα ελαστικά είναι κατά 10%-15% υποδεέστερα σε επιδόσεις δυναμικών χαρακτηριστικών. Επιπλέον, οι μεγαλύτερες αυλακώσεις δημιουργούν πιο έντονους αεροδυναμικούς θορύβους κατά την κύλιση και η πιο σκληρή γόμα τα καθιστά λιγότερο άνετα.
Τέλος, υπάρχουν και εξειδικευμένα χειμερινά ελαστικά (στην πλειονότητά τους τύπου 90/10 – 80/20), για υψηλή πρόσφυση σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, σε χιόνι και πάγο. Η φιλοσοφία τους ακολουθεί αυτήν των συμβατικών χειμερινών ελαστικών, με κύρια χαρακτηριστικά την πολύ μαλακή γόμα και την πυκνή χάραξη του πέλματος. Η απόδοσή τους είναι εξαιρετική στις ειδικές συνθήκες για τις οποίες προορίζονται, ενώ σε φυσιολογικές συνθήκες και θερμοκρασίες οι επιδόσεις τους είναι κατά 8%-10% υποδεέστερες από αυτές των κανονικών 90/10 – 80/20 μικτών ελαστικών. Εφόσον το αυτοκίνητο δεν κινείται συχνά σε χειμερινές συνθήκες, δε συνιστώνται ιδιαίτερα, όχι λόγω της απόδοσής τους, αλλά λόγω της αυξημένης φθοράς που παρουσιάζουν όταν χρησιμοποιούνται συνεχώς σε σχετικά υψηλές θερμοκρασίες.
 
ΣΛΑΛΟΜ
          Μ.Ο. χρόνου (Ταχ. Επίδοση) (δλ.) Μέγιστη Πλ. Επιτάχ. (g)
 
Bridgestone Dueler H/P Sport       6,35 (6,23) 0,95
Michelin Latitude Tour HP     6,41 (6,21) 0,97
Pirelli Scorpion STR    6,42 (6,32) 0,94
Hankook DynaPro HP 6,55 (6,44) 0,89
Uniroyal Rallye 4×4 Street                                           6,67 (6,49) 0,9
 
ΚΥΚΛΟΣ ΠΡΟΣΦΥΣΗΣ
          Μ.Ο. χρόνου (Ταχ. Επίδοση) (δλ.) Μέγιστη Πλ. Επιτάχ. (g)
 
Bridgestone Dueler H/P Sport       8,83 (8,72) 0,97
Pirelli Scorpion STR    8,84 (8,77) 0,97
Michelin Latitude Tour HP     8,91 (8,85) 0,96
Hankook DynaPro HP 8,96 (8,9)   0,93
Uniroyal Rallye 4×4 Street     9,02 (8,94) 0,91
 
ΦΡΕΝΑΡΙΣΜΑ
          Μ.Ο. απόστασης (Καλ. Επίδοση) (μ.)
 
Uniroyal Rallye 4×4 Street     26,7 (26,1)
Bridgestone Dueler H/P Sport       27,1 (26,5)
Hankook DynaPro HP 27,2 (26,4)
Michelin Latitude Tour HP     27,9 (27,0)
Pirelli Scorpion STR    28,6 (27,5)
 
ΓΥΡΟΣ ΠΙΣΤΑΣ
          Μ.Ο χρόνου (Ταχ. Επίδοση) (δλ.)
 
Pirelli Scorpion STR    53,58 (53,26)
Bridgestone Dueler H/P Sport       53,61 (53,38)
Michelin Latitude Tour HP     53,78 (53,35)
Hankook DynaPro HP 54,12 (53,84)
Uniroyal Rallye 4×4 Street     54,52 (54,11)
 
ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΚΥΛΙΣΗΣ
          Μ.Ο. απόστασης (Καλ. Επίδοση) (μ.)
 
Michelin Latitude Tour HP     158,7 (166,5)
Uniroyal Rallye 4×4 Street     156,4 (162,7)
Pirelli Scorpion STR    155,9 (163,1)
Hankook DynaPro HP 154,5 (161,3)
Bridgestone Dueler H/P Sport       149,3 (156,2)
 
ΘΟΡΥΒΟΣ ΚΥΛΙΣΗΣ
          Μ.Ο. (Καλ. Επίδοση) (dB)
 
Uniroyal Rallye 4×4 Street     62,8 (62)
Pirelli Scorpion STR    63 (62)
Michelin Latitude Tour HP     63,4 (63)
Hankook DynaPro HP 64,2 (64)
Bridgestone Dueler H/P Sport       65,6 (65)
 
ΠΡΟΣΦΥΣΗ ΣΤΟ ΧΩΜΑ (10-50-0 χλμ./ώρα)
          Μ.Ο. απόστασης (Καλ. Επίδοση) (μ.)
 
Pirelli Scorpion STR    46,7 (43,5)
Michelin Latitude Tour HP     46,9 (44,1)
Hankook DynaPro HP 48,1 (45,0)
Uniroyal Rallye 4×4 Street     49,0 (47,4)
Bridgestone Dueler H/P Sport       50,5 (47,7)
 
ΓΥΡΟΣ ΠΙΣΤΑΣ (Χώμα)
          Μ.Ο. χρόνου (Ταχ. Επίδοση) (δλ.)
 
Pirelli Scorpion STR    43,55 (42,58)
Michelin Latitude Tour HP     44,33 (42,53)
Hankook DynaPro HP 44,97 (43,97)
Bridgestone Dueler H/P Sport       45,12 (44,49)
Uniroyal Rallye 4×4 Street     45,96 (44,71)

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ