top icon
Ειδικές Διαδρομές

Αυτήν την Ελλάδα θέλουμε!

Οδηγούμε τα μονοθέσια Formula Student των ελληνικών πανεπιστημίων και επιτέλους καμαρώνουμε, σηκώνουμε κεφάλι και φωνάζουμε: έχουμε ιστορία ζηλευτή, έχουμε και μέλλον! Το δρόμο το δείχνουν τα παιδιά μας.

Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος

Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος, Γιάννης Αλμπανέλλης

ΑΣ δώσουμε χώρο στη νέα γενιά να πάρει το παιχνίδι στις πλάτες της και να διεκδικήσει το δικαίωμά της στο όνειρο. Με τις επόμενες σελίδες γυρίζουμε και εμείς κεφάλαιο, προσπαθώντας να σας μεταφέρουμε όλη αυτήν την εμπειρία ζωής που αποκομίσαμε εκείνο το πρωινό στο πάντα φιλόξενο για εμάς Kartodromo στις Αφίδνες. Η ιδέα ρίζωσε πέρυσι, όταν η ομάδα του Πανεπιστημίου Πατρών μας υποδέχθηκε υποδειγματικά και μας εμπιστεύτηκε να δοκιμάσουμε το αγαπημένο τους «παιδί», για ένα ξεχωριστό θέμα που φιλοξενήθηκε στην έξτρα έκδοση «Το μέλλον της αυτοκίνησης». Δείτε εδώ το βίντεο από εκείνο το πρωινό! 

Σκεφτήκαμε λοιπόν ότι οφείλουμε να αφιερώσουμε χώρο σε όλες τις ομάδες των πανεπιστημίων μας για κάτι που δεν έχει ξαναγίνει έως σήμερα, δηλαδή μια κοινή παρουσίαση όλων των μονοθεσίων, η οποία θα μας έδινε τη δυνατότητα και για μια πρώτη γεύση πίσω από το τιμόνι τους, αλλά και των ανθρώπων που κρύβονται πίσω από αυτά.

Η αρχική επικοινωνία έγινε με τον επικεφαλής της ομάδας των Πατρών, Χάρη Μπίκα, και αμέσως μετά με τον άνθρωπο-κλειδί στο δύσκολο αυτό εγχείρημα, Γιάννη Σταυρίδη, τον εκπρόσωπο των φοιτητών στο IMechE (περισσότερα για το Iνστιτούτο Μηχανολόγων Μηχανικών στο τέλος του άρθρου), με τον οποίο μεθοδεύτηκε αυτή η συνάντηση. Κεφάτα και γεμάτα ενέργεια παιδιά, από Θεσσαλονίκη, Βόλο, Πάτρα, Αθήνα και από όλη την Ελλάδα, παρέα με τους καθηγητές και τους λιγοστούς -για το μέγεθος της προσπάθειάς τους- χορηγούς, γέμισαν την πίστα με χαμόγελα, πάθος και ζηλευτή τεχνογνωσία, αλλά και εμάς με ικανοποίηση και υπερηφάνεια για τη μοναδική αυτήν εμπειρία.

Τι είναι η Formula Student;

Ενώ όσον αφορά την Αμερική πρέπει να ταξιδέψουμε πίσω στις αρχές της δεκαετίας του ’80, στην Ευρώπη όλα ξεκίνησαν το 1998 -σε πιλοτικό επίπεδο-, στην Αγγλία, με τη συμμετοχή έξι πανεπιστημίων, ενώ από την επόμενη κιόλας χρονιά πήρε σάρκα και οστά ως κανονικός διαγωνισμός. Το 2002, όμως, αποτελεί χρονιά-ορόσημο για τη χώρα μας, αφού είχαμε την πρώτη ελληνική εκπροσώπηση από το Πανεπιστήμιο Πατρών. Η συγκεκριμένη διοργάνωση απευθύνεται σε φοιτητές πολυτεχνικών σχολών με σκοπό το σχεδιασμό και την κατασκευή μονοθεσίων, λειτουργώντας ως κατηγορία υπό κλίμακα της Formula 1. Δεν περιέχουν όμως μόνο αγωνιστικό κομμάτι, αλλά και στατικό, κατά το οποίο η ομάδα βαθμολογείται στο σχεδιασμό και στην κατασκευή του μονοθεσίου, στο κόστος του, καθώς και στην ικανότητα να παρουσιάσει ένα ικανοποιητικό επιχειρηματικό πλάνο για την κατασκευή του. Με αυτόν τον τόσο μελετημένο και σωστά δομημένο τρόπο, δίνεται η ευκαιρία στα μέλη της ομάδας να γνωρίσουν σε βάθος το αντικείμενο ενασχόλησής τους και να αποκτήσουν άμεση και έμπρακτη επαφή με ένα ευρύ φάσμα της επιστήμης, που θα συμπληρώσει τη θεωρητική γνώση τους.

Οι κανονισμοί του Formula SAE/Student Series είναι αρκετά ανοιχτοί όσον αφορά το σχεδιασμό του σασί, αλλά περιορίζονται σε ό,τι αφορά την ασφάλεια του οδηγού. Έτσι, επιτρέπονται διάφορες τεχνικές λύσεις, όπως σωληνωτά χωροδικτυώματα από διάφορα υλικά καθώς και carbon monocoque (ανθρακονημάτινα μονοκόμματα πλαίσια τύπου «μπανιέρας») ή συνδυασμός αυτών σε υβριδικές λύσεις. Όσον αφορά την κινητήρια δύναμη των μονοθεσίων, δίνεται η δυνατότητα επιλογής κινητήρων εσωτερικής καύσης, είτε ηλεκτρικών. Στη μεν πρώτη περίπτωση έχουμε τετράχρονους μέχρι 610 κ.εκ. και περιοριστή εισαγωγής 20 χλστ. για βενζινοκίνητα ή 19 χλστ. για αιθανόλης Ε85. Στην περίπτωση των ηλεκτροκινητήρων, ο μοναδικός περιορισμός αφορά τον περιορισμό της ισχύος -από φέτος- στα 80 kW.

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Ομάδα: Centaurus Racing Team

Όνομα μονοθεσίου: Nessus R

Υπεύθυνος καθηγητής: Αλέξης Κερμανίδης

Τα μέλη: Φειδίας Στάμου, Θεόδωρος Αλιμονάκης, Σταματία Καλιαμπέτσου, Αγλαΐα Σχίζα, Σταύρος Ντιούδης, Κωνσταντίνος Αναγνωστόπουλος, Κωνσταντίνος Καϊμενόπουλος, Ελευθερία Χατζηχαραλάμπους, Κωνσταντίνος-Παναγιώτης Λιόντος, Θεονύμφη Ξυδιανού, Πασχάλης Κοσμίδης, Ευστράτιος Μορφίδης, Νικόλαος Κορφιάτης, Μιχαήλ Χατζηκύρκου, Ιωάννης Οξύζογλου, Χρήστος Λιάτης, Κυριάκος Τσαμαντουρίδης

Οι οδηγοί: Φειδίας Στάμου, Θεόδωρος Αλιμονάκης

Η ομάδα δημιουργήθηκε το 2009 από φοιτητές του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών, και από τότε έχει κατασκευάσει δύο μονοθέσια. Μεγάλος στόχος των παιδιών για φέτος η δημιουργία του τρίτου μονοθεσίου. Τα καλύτερα αποτελέσματά τους μέχρι σήμερα είναι η 1η θέση στη γενική κατάταξη στην Class 3 το 2010-11 στο Βαράνο της Ιταλίας και η 27η θέση στην Class 1 ανάμεσα σε 71 ομάδες από όλο τον κόσμο, στο Χοκενχάιμ της Γερμανίας, το 2014-15. Όσο για τη φετινή χρόνια, μας λένε: «Φέτος θα συμμετάσχουμε σίγουρα σε ένα διαγωνισμό. Αν όμως οι οικονομικές εξελίξεις της ομάδας το επιτρέψουν, τότε αυτή θα συμμετάσχει σε δύο διαγωνισμούς το ερχόμενο καλοκαίρι. Μεγαλύτερη επιθυμία μας είναι η συμμετοχή στο διαγωνισμό της Γερμανίας, λόγω του κύρους και του υψηλού επιπέδου του διαγωνισμού».

Μιλώντας για τον… Nessus R

Ο «Nessus R», όπως τον αποκαλούν τα μέλη της ομάδας, αποτελεί ουσιαστικά τη βελτιωμένη έκδοση του «Nessus» με τον οποίο συμμετείχαν το 2013-14 στο διαγωνισμό της Ουγγαρίας. Στο αγώνισμα της επιτάχυνσης και για την κάλυψη των 75 μέτρων, χρειάζεται 4,5 δευτερόλεπτα και τερματίζει με 101 χιλιόμετρα την ώρα. Παρ’ όλα αυτά, και όπως προείπαμε, η ομάδα έχει ήδη ξεκινήσει τη μελέτη για τη δημιουργία του τρίτου της σε σειρά μονοθέσιου αυτοκινήτου. Στο νέο, οι στόχοι που τέθηκαν ήταν να γίνει ακόμα πιο δυνατό, ανταγωνιστικό, ευέλικτο και ελαφρύ. «Για να επιτευχθεί αυτό, θα γίνουν αρχικά αλλαγές στο εσωτερικό του κινητήρα. Η μελέτη αυτή αφορά νέο εκκεντροφόρο άξονα εισαγωγής μελετημένο αποκλειστικά από μέλη της ομάδας, όπως και τα υπόλοιπα κομμάτια», μας λένε χαρακτηριστικά, και συνεχίζουν: «Από όσα είδαμε και στο διαγωνισμό, η ομάδα, για να μπορέσει να γίνει ακόμα πιο γρήγορη, θα χαμηλώσει το κέντρο βάρους του μονοθεσίου, μετατρέποντας το ήδη υπάρχον υγρό κάρτερ σε ξηρό, επιτυγχάνοντας μείωση του συνολικού κέντρου βάρους κατά 4 εκατοστά.» Μελετώνται επίσης νέα εισαγωγή αέρος και εξαγωγή καυσαερίων, για περισσότερη ιπποδύναμη. Στη μετάδοση κίνησης, η ομάδα θα περάσει σε νέο, ελαφρύτερο κατά 4,5 κιλά, πλήρως ρυθμιζόμενο διαφορικό, καθώς και σε νέες στηρίξεις διαφορικού και ημιαξόνια. Το ηλεκτροπνευματικό σύστημα αλλαγών ταχυτήτων θα παραμείνει ίδιο με αυτό που χρησιμοποιείται ήδη στο Nessus R, με κάποιες βελτιώσεις όμως στον τομέα του βάρους. «Σημαντικές θα είναι οι αλλαγές και στην ανάρτηση, η οποία θα είναι εξ ολοκλήρου σχεδιασμένη ώστε το μονοθέσιο να εκμεταλλεύεται πλήρως τις δυνατότητες των νέων ελαστικών Hoosier και συνεπώς να επιτυγχάνει υψηλές πλευρικές, αλλά και διαμήκεις επιταχύνσεις.» Επιπλέον, θα μελετηθούν και θα σχεδιαστούν αντιστρεπτική μπάρα στην μπροστινή ανάρτηση καθώς και νέα κρεμαγέρα. Θα επιτευχθεί επίσης σημαντική μείωση του βάρους, κυρίως στα κομμάτια της μη αναρτώμενης μάζας. Όλες αυτές οι αλλαγές θα ενταχθούν σε ένα αρκετά ελαφρύτερο σκελετό σωληνωτού χωροδικτυώματος, δίνοντας βάση στην εργονομία και στην άνεση του οδηγού. Ωστόσο, θα γίνει προσθήκη αεροδυναμικών κομματιών, όπως είναι το πάτωμα και οι διαχύτες, που θα συμβάλουν στο να κάνουν το «αμάξι» γρηγορότερο, καθώς και στο να βελτιώσουν την ευστάθειά του.

Εν συντομία…

Kινητήρας CBR600 RR

Ισχύς 77 ίπποι/10.800 σ.α.λ.

Ροπή 50 Nm/8.700 σ.α.λ.

Βάρος 250 κιλά

0-100 χλμ./ώρα 4,5 δλ.

0-75 μέτρα 4,5 δλ. (101 χλμ./ώρα)

100-0 χλμ./ώρα 1,8 δλ.

Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση 1,6 g

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Ομάδα: Aristotle Racing Team (ART)

Όνομα μονοθεσίου: ART14

Υπεύθυνος καθηγητής: Νικόλαος Μιχαηλίδης

Τα μέλη: Ιορδάνης Κοντσές, Αμαλία Χάβαρη, Αγγελική Νικολάου, Ιωάννης Τοπαλίδης, Θανάσης Γκέκας, Θεόδωρος Προμογιάννης, Άγγελος Γεωργάκας, Αποστόλης Μπουμπάκης, Φώτης Καζέλης, Απόστολος Μπακοβασίλης, Δήμητρα Διαμαντίδου, Μάριος Γκιώνης, Νίκος Καραμανλής, Δημήτρης Σερμπίνης, Εμμανουήλ Παραστατίδης, Άγγελος Παγώνας, Θανάσης Μάττας, Αργύρης Αποστολίδης, Άγγελος Γαϊτάνης, Γιακουμής Ζωίτης, Στέφανος Παπανικολάου, Μενέλαος Φιλιππιτζής, Γιώργος Τάτλης, Δημήτρης Βογιατζής, Νίκος Καρακιουλάχης, Ιωάννης Θεοδωρίδης, Θύμιος Κουτσουνάνος, Νίκος Καλαθάς, Ιάσων Φουντουκίδης, Ιωάννης Μουστάκης, Βαγγέλης Αγγέλου

Οι οδηγοί: Αντώνιος Μπουραντάς, Αθανάσιος Στεργιάδης

Η προσπάθεια αυτή ξεκίνησε το 2006 από μια παρέα φοιτητών του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, οι οποίοι αποφάσισαν να δημιουργήσουν μια ομάδα που θα σχεδίαζε, θα κατασκεύαζε και θα συναρμολογούσε ένα αγωνιστικό μονοθέσιο συμβατό με τους κανονισμούς της FSAE. Αυτό ήταν το πρώτο κατασκευασμένο από φοιτητές όχημα στη Θεσσαλονίκη και αποτέλεσε την αρχή μιας ομάδας με μεγάλη πορεία, συμμετοχές και διακρίσεις. Έκτοτε έχει προσθέσει στο ιστορικό της την κατασκευή τεσσάρων μονοθεσίων, τα οποία φέρουν τα ονόματα «ART7», «ART9», «ART12» και «ART14». Μετά την τελευταία αγωνιστική χρονιά, αποτέλεσμα της οποίας ήταν η ανέλιξη της ART στην 32η θέση παγκοσμίως από τις 514 ομάδες, αυτή του ΑΠΘ σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα ολοκαίνουργιο, βελτιωμένο μονοθέσιο, με το όνομα «ART16».

Όσον αφορά την πορεία της ομάδας τα τελευταία χρόνια, αποδεικνύεται πολύ επιτυχημένη, καθώς κατάφερε να αποκτήσει πληθώρα διακρίσεων και να κάνει το όνομά της γνωστό στην Ευρώπη. Μεταξύ των μεγαλύτερων επιτυχιών της ART συγκαταλέγονται:

– Η 2η θέση στη γενική κατάταξη της Class 3 και Design Winners το 2009 στο διαγωνισμό της Αγγλίας.

– Βραβείο Most Friendly Team στο διαγωνισμό της Ιταλίας το Σεπτέμβριο του 2010 (πίστα Βαράνο).

– Η 8η θέση στη γενική κατάταξη και Acceleration Winners το 2011 στο διαγωνισμό της Αγγλίας (πίστα Σίλβερστοουν).

– Η 3η θέση στην γενική κατάταξη το Σεπτέμβριο του 2012 στο διαγωνισμό της Ιταλίας (πίστα Βαράνο).

– Η 4η θέση στη γενική κατάταξη στο διαγωνισμό της Ιταλίας, η 3η θέση στα Static Events στο διαγωνισμό της Ουγγαρίας και η 12η θέση από τις 75 συμμετέχουσες ομάδες στο διαγωνισμό της Γερμανίας (πίστα Χοκενχάιμ) το 2014.

– Η 2η θέση στη γενική κατάταξη Class 3 το Σεπτέμβριο του 2015 πάλι στο διαγωνισμό της Ιταλίας.

Επόμενος στόχος τους είναι η συμμετοχή -με αγωνιστική παρουσία- σε δύο με τρεις διαγωνισμούς το επόμενο καλοκαίρι, ανάμεσα στους οποίους θα είναι ο διαγωνισμός της Γερμανίας, ο μεγαλύτερος και πιο απαιτητικός σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Μιλώντας για το ART14

Το μονοθέσιο ART14, από τεχνική σκοπιά, αποτελείται από κινητήρα Honda CBR 600 RR PC 40 (2007), με ιπποδύναμη 82 ίππων στις 11.600 σ.α.λ. και ροπή 65 Nm στις 8.000 σ.α.λ. Αποτελείται από σωληνωτό πλαίσιο από χάλυβα 25CrMo4, ανάρτηση με διπλά ανισομεγέθη ψαλίδια τύπου «push» εμπρός-πίσω, τροχούς 7×13 ιντσών εμπρός-πίσω με ζάντες OZ Racing καθώς και ελαστικά Hoosier. Διαθέτει, επιπλέον, φρένα με δαγκάνες ISR, πλευστές διάτρητες δισκόπλακες διαμέτρου 220/230 χλστ. εμπρός/πίσω, καθώς και διαφορικό Drexler LSD (περιορισμένης ολίσθησης). Επιπρόσθετα, διαθέτει 4τάχυτο αγωνιστικό κιβώτιο και λίπανση με ξηρό κάρτερ, ενώ τέλος πλαισιώνεται από ένα αεροδυναμικό βοήθημα (διαχύτης). Έπειτα από έρευνα και μελέτες νέων κομματιών και τρόπων κατασκευής από τα μέλη της ομάδας, η ART πρόκειται να κάνει κάποιες σημαντικές βελτιώσεις στο προηγούμενο μονοθέσιο, αποφέροντας καινοτομίες σε ό,τι αφορά τον τρόπο κατασκευής. Συγκεκριμένα, εξειδικεύεται στη χρήση σύνθετων υλικών, και κυρίως του carbon, έτσι ώστε να πετύχει σημαντική μείωση βάρους της κατασκευής. «Σε αυτήν τη λογική, σχεδιάζουμε πλαίσιο τύπου μονοκόκ από σύνθετα υλικά, για μεγαλύτερη στρεπτική ακαμψία και μείωση βάρους, καθώς και εισαγωγή και ψαλίδια από carbon», μας είπαν. Μείζονος σημασίας είναι ακόμα, έπειτα από αεροδυναμικές μελέτες, η προσθήκη ενός πλήρους αεροδυναμικού πακέτου αποτελούμενου από sidepod, διαχύτη και εμπρός και πίσω πτερύγια. Με την πραγματοποίηση όλων αυτών των αλλαγών και την κατασκευή του βελτιωμένου μονοθεσίου, η ART μπορεί να αναμένει μια ικανοποιητική αγωνιστική παρουσία το ερχόμενο καλοκαίρι, πετυχαίνοντας τις βέλτιστες δυνατές επιδόσεις και διακρίσεις.

Εν συντομία…

Kινητήρας Honda CBR 600 RR PC 40 (2007)

Ισχύς 82 ίπποι/11.600 σ.α.λ.

Ροπή 65 Nm/8.000 σ.α.λ.

Βάρος 230 κιλά

0-100 χλμ./ώρα 3,8 δλ.

0-75 μέτρα 3,8 δλ. (120 χλμ./ώρα)

Τελική ταχύτητα 120 χλμ./ώρα

Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση 1,65 g

Μέγιστη επιβράδυνση 1,9 g

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Ομάδα: Aristotle University Racing Team Electric (ARIST.U.R.T.LE)

Όνομα μονοθεσίου: Messie

Υπεύθυνος καθηγητής: Χρήστος Μαδεμλής

Τα μέλη: Κωνσταντίνος Κανδύλας, Ορέστης Γιάγκας Μπελτράτης, Κωνσταντίνος Γιοβανόπουλος, Δημήτρης Δαγδηλέλης, Γιώργος Δαρίκας, Μάρω Διαμαντή, Λάμπρος Ζυγλάκης, Χρήστος Καραμπατζάκης, Σταύρος Καρασαββίδης, Μάρκος Κοσέογλου, Ελπινίκη Μακρή, Ιορδάνης Ματρακούκας, Μπέσσυ Μήνου, Κωνσταντίνος Μπαλτζής, Σοφία Μπουτσούκη, Χρήστος Νασούλης, Δήμητρα Ντζιώνη, Μιχάλης Παπαδάκης, Αλέξης Παπαδημητρίου, Κωνσταντίνος Πούχιας, Λάμπρος Τερζόπουλος, Μάνος Τζελέπης, Στέλλα Τραγιάννη, Αλεξάνδρα Τριανταφυλλίδου, Φαίδων Τσαμής, Άνθιμος Τσιλιγιάννης

Για να δούμε όμως και κάτι ακόμα από τη Θεσσαλονίκη… Η Aristurtle ιδρύθηκε τον Οκτώβριο του 2013 από φοιτητές του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών. Φέτος κατασκευάζει το πρώτο ηλεκτροκίνητο αγωνιστικό μονοθέσιό της αλλά και ολόκληρης της Βόρειας Ελλάδας, με προορισμό τους Ευρωπαϊκούς Διαγωνισμούς Formula Student του επόμενου έτους. Επιπλέον, στοχεύει στην κατάκτηση μίας θέσης στο βάθρο των νικητών καθώς και στην άνοδό της στην παγκόσμια κατάταξη.

Μιλώντας για τον… Messie

Η ομάδα τον περασμένο Ιούλιο κατέκτησε τη 2η θέση στο διαγωνισμό του FSUK 2015, στην κατηγορία Class 2 με το μονοθέσιό της. Ο Messie χρησιμοποιεί δύο ηλεκτροκινητήρες συνολικής ισχύος 84 kW, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο κίνηση στους δύο πίσω τροχούς του μονοθεσίου. Η ονομαστική ροπή των κινητήρων είναι 120 Nm, ενώ η μέγιστη διαμορφώνεται στα 240 Nm. Η Aristurtle φέτος χρησιμοποιεί σωληνωτό πλαίσιο, το οποίο, σε συνδυασμό με τις μπαταρίες, τα ηλεκτρονικά ισχύος καθώς και τα υπόλοιπα στοιχεία του μονοθεσίου, διαμορφώνουν το συνολικό βάρος του περίπου στα 200 κιλά. Ο έλεγχος του κινητήρα καθώς και τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, τα οποία έχουν αναπτυχθεί από την ομάδα, επιτρέπουν τη βελτιστοποίηση της οδικής συμπεριφοράς και την επίτευξη αξιόλογων αποτελεσμάτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο χρόνος του μονοθεσίου σε επιτάχυνση από 0 σε 100 χλμ./ώρα είναι στα 3,29 δλ. Η ομάδα αυτήν τη στιγμή βρίσκεται στη φάση της εξέλιξης με αρκετά κομμάτια ήδη υπό κατασκευή και άλλα προγραμματισμένα σε μεταγενέστερο χρόνο, ώστε να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις του διαγωνισμού και να λάβει μέρος το προσεχές καλοκαίρι σε τουλάχιστον ένα διαγωνισμό επί ευρωπαϊκού εδάφους.

Πανεπιστήμιο Πατρών

Ομάδα: UoP Racing Team

Όνομα μονοθεσίου: UoP4e

Υπεύθυνος καθηγητής: Γεώργιος Χρυσολούρης

Τα μέλη: Δημήτρης Αθηναίος, Ευάγγελος Γιαννιόδης, Κωνσταντίνος Γοργοράπτης, Κωνσταντίνα Γουλιερμή, Ελένη Δημάκη, Νικόλαος Δημητρόπουλος, Φώτης Θωμάς, Αντώνιος Κατσαρός, Χάρης Κολιογεωργής, Κατερίνα Μότση, Κωνσταντίνος Μπαρής, Παναγιώτης Μπαρής, Θεόδωρος Μπεκιάρης, Χάρης Μπίκας, Ευγενία Νταρμά, Λυδία Παγάνη, Γεώργιος Σιάγγας, Διονύσης Σπηλιόπουλος, Παναγιώτης Σύρπας, Κωνσταντίνος Φουρτάκας, Νικόλαος Φουρτάκας

Παρ’ όλα αυτά, στην ομάδα του UoP4e συμμετείχαν επιπλέον οι: Χαράλαμπος Αλεξόπουλος, Ηλίας Καρακατσάνης, Σωτήρης Ξυθάλης, Φραγκίσκος Σουρτζίνος, Ιωάννης Σταυρίδης, Έλλη Μουτσομπέγκα.

Οι οδηγοί: Ηλίας Καρακατσάνης, Αντώνιος Κατσαρός, Κωνσταντίνος Μπαρής, Φραγκίσκος Σουρτζίνος, Κωνσταντίνος Φουρτάκας

Η ιδέα της συμμετοχής στη Formula Student ξεκίνησε το 2000, η ομάδα όμως ιδρύθηκε επίσημα το 2002, οπότε και κατασκευάστηκε το πρώτο της μονοθέσιο, ενώ στη συνέχεια ακολούθησαν άλλα τέσσερα. Από το 2012 και μετά, τα παιδιά… από την Πάτρα έκαναν μεταστροφή στους ηλεκτρικούς κινητήρες, διαχωρίζοντας τα μονοθέσια που έχουν κατασκευαστεί σε τρία βενζινοκίνητα και δύο ηλεκτροκίνητα. Η ομάδα έχει φέρει μία σειρά από πρωτιές και διακρίσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Την τελευταία σεζόν κατάφερε να κατακτήσει την 5η θέση στην κατάταξη των ηλεκτροκίνητων μονοθεσίων (FSUK 2014, Σίλβερστοουν). Η μεγαλύτερη διάκριση όμως ήρθε το καλοκαίρι του 2014, όταν κατέκτησε την 1η θέση στη συνολική κατάταξη του διαγωνισμού της Τσεχίας με το πρώτο ηλεκτρικό μονοθέσιό της, κατακτώντας μάλιστα την 1η θέση σε 5/8 επιμέρους αγωνίσματα και ξεπερνώντας πολύ μεγαλύτερες και καταξιωμένες ομάδες. Αυτήν τη στιγμή βρίσκεται 27η στην παγκόσμια κατάταξη ομάδων, η οποία λαμβάνει υπόψιν όλους τους διαγωνισμούς. Στους στόχους της για την επόμενη διαγωνιστική περίοδο συμπεριλαμβάνονται οι δοκιμές και η εξέλιξη του UoP5e (το μαύρο στην φωτ.), με σκοπό τη συμμετοχή σε όσους το δυνατόν περισσότερους διαγωνισμούς, καθώς και η εκπαίδευση και προετοιμασία της νέας γενιάς φοιτητών που θα στελεχώσουν την ομάδα σχεδιασμού και κατασκευής του τρίτου κατά σειρά ηλεκτροκίνητου μονοθεσίου.

Ο διάδοχος ονομάζεται «UoP5e»

Έχει διατηρήσει αρκετές από τις τεχνικές λύσεις και τα χαρακτηριστικά που ξεχώρισαν τον προκάτοχό του, εξελίσσοντάς τα ακόμα περισσότερο. Πιο συγκεκριμένα, το βάρος μειώθηκε κατά 20%, κάτι που έριξε την τιμή της συνολικής μάζας σε κάτω από 200 κιλά. Η κινητήρια μονάδα έχει αποτελέσει έναν τομέα στον οποίο η ομάδα εργάστηκε σκληρά, αυξάνοντας τη συνολική απόδοση του συστήματος και μειώνοντας την κατανάλωση ενέργειας, κάτι που με τη σειρά του επιτρέπει τη χρήση μικρότερων, ελαφρύτερων μπαταριών. Πέρα από τις κατασκευαστικές καινοτομίες, η ομάδα έχει ακολουθήσει ένα νέο δρόμο αποδοτικής χρήσης των πόρων της: για αυτόν το λόγο, χρησιμοποιήθηκαν απλές και οικονομικά αποτελεσματικές λύσεις σε ολόκληρο το μονοθέσιο, χωρίς όμως να θυσιάζονται ποιότητα και επιδόσεις. Η μεγάλη διαφοροποίηση και συνάμα καινοτομία εντοπίζεται στη νέα, «cut and fold» τεχνική κατασκευής του μονοκόκ σασί, κάνοντας πλέον χρήση αλουμινένιων πάνελ τύπου σάντουιτς. Τα πάνελ αυτά κόβονται αυτοματοποιημένα με τη χρήση CNC router και «διπλώνονται» ώστε να σχηματίσουν την τελική γεωμετρία, κίνηση που έχει ως σκοπό την αποφυγή των περίπλοκων καλουπιών και της απαιτητικής κατασκευαστικής διαδικασίας που απαιτεί το σασί από ανθρακονήματα. Αυτό είναι κάτι που μειώνει σημαντικά τόσο την πολυπλοκότητα της κατασκευής όσο και το χρόνο και, συνεπώς, το κόστος της. Αξίζει να σημειωθεί όμως πως ο συγκεκριμένος τύπος σασί προσφέρει επίπεδο απόδοσης παρόμοιο με αυτό από ανθρακονήματα, ενώ ένα επιπλέον πλεονέκτημα που συμβάλλει στην «πράσινη» εικόνα του μονοθεσίου είναι το ότι είναι πλήρως ανακυκλώσιμο!

Εν συντομία…

Kινητήρας Ηλεκτρικός (Yasa 750)

Ισχύς 136/1.400 σ.α.λ.

Ροπή 750 Νm/50-1.100 σ.α.λ.

Βάρος 235 κιλά

0-100 χλμ./ώρα 3,1 δλ.

0-75 μέτρα 4,1 δλ. (125 χλμ./ώρα)

Μέγιστη επιβράδυνση 1.3 g

Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση 1,7 g

Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Ομάδα: Prom Racing Powered By Bosch

Όνομα μονοθεσίου: Prom12

Υπεύθυνος καθηγητής: Δημήτρης Κουλοχέρης

Τα μέλη: Σταύρος Πατηνιώτης, Φίλιππος Μπεσμέρτης, Νεοκλής Τραϊφόρος, Μιχάλης Χαλκιόπουλος, Αλέξανδρος Αθανασιάδης, Αδάμος Ιωαννίδης, Άγγελος Κρεμμύδας, Ευφημία Παναγιωτάκη, Άγγελος Πάρχας, Κωνσταντίνος Τσιουμάνης, Χάρης Κωστούρος, Γιάννης Γαβαλάς, Στέφανος Ουσταμπασίδης, Ματθαίος Ιερωνυμάκης, Γιώργος Μαρκόπουλος, Άγγελος Φλέσσας, Θοδωρής Δαμιανίδης, Αλέξανδρος Καρλοβασίλης

Οι οδηγοί: Μιχάλης Χαλκιόπουλος, Άγγελος Πάρχας

Όλα ξεκίνησαν το 2008, όταν η αγάπη για το μηχανοκίνητο αθλητισμό οδήγησε τα παιδιά του ΕΜΠ να δημιουργήσουν μια ομάδα Formula Student, για να λάβουν μέρος στους διαγωνισμούς του FSAE. Από τότε, με το Prom12, έχουν πάρει μέρος στους εξής διαγωνισμούς:

2008: 1η θέση στο Class 3 του FS Ιταλίας

2011: 32η θέση στο Class 1 του FS Ιταλίας και 25η θέση στο Class 1 του FS Ουγγαρίας, όπου μάλιστα κατέκτησαν και την 1η θέση στην κατηγορία του κόστους και της κατασκευής.

Αυτήν την περίοδο, η ομάδα κατασκευάζει το καινούργιο της μονοθέσιο -ένας από τους λόγους που δεν κατάφερε να είναι μαζί μας-, με στόχο να παρευρεθεί στους διαγωνισμούς FS Γερμανίας και Ιταλίας το 2016, με κύριο στόχο τη διεκδίκηση μιας καλής θέσης.

Το μέλλον ονομάζεται «project P16»

Στο Prom12 γίνονται συνεχώς δοκιμές και καταγραφή δεδομένων, έτσι ώστε τα μέλη της ομάδας να λαμβάνουν πληροφορίες που τους βοηθούν στην εξέλιξη του νέου μονοθεσίου τους, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί μια άριστη βάση για εκμάθηση των νέων μελών της. Το επόμενο «αγωνιστικό» που θα κατασκευάσει η ομάδα το 2016 αυτήν τη στιγμή έχει ως όνομα το «project P16», ενώ στόχος των παιδιών είναι η μείωση της μάζας του σε σχέση με του προηγούμενου και η επίτευξη καλύτερων επιδόσεων. Για αυτόν το λόγο, σχεδίασαν και ανέπτυξαν, μεταξύ άλλων βελτιώσεων, αλουμινένιο σασί μονοκόκ, οι ζάντες του οποίου θα είναι 10άρες σε σχέση με αυτές των 13 ιντσών που χρησιμοποιούσε, ενώ θα διαθέτει και πλήρες αεροδυναμικό πακέτο!

Εν συντομία…

Kινητήρας 2006 Yamaha YZF 600 κ.εκ.

Ισχύς 85 ίπποι/10.000 σ.α.λ.

Ροπή 50 Nm/7.250 σ.α.λ.

Βάρος 240 κιλά

0-100 χλμ./ώρα 3,9 δλ.

0-75 μέτρα 4,08 δλ.

Τελική ταχύτητα 170 χλμ./ώρα

Μέγιστη επιβράδυνση 1,9 g

Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση 1,7 g

Λίγες μέρες, όμως, μετά τη δημοσίευση του άρθρου, είχαμε ήδη τις θετικές εξελίξεις… Διαβάστε εδώ!

Μέσα στα κόκπιτ!

Όπως καταλαβαίνετε, το νόημα της ημέρας δεν ήταν η σύγκριση και τα απόλυτα νούμερα, όπως στα περισσότερα κομμάτια της ύλης του περιοδικού μας. Δε χάσαμε όμως την ευκαιρία. Το Corsa Club Motorsports, του Δήμου Ριζικάρη, μας έντυσε στα χρώματα της OMP, και εννοείται ότι τα οδηγήσαμε όλα, με εξαίρεση το Prom12 του ΕΜΠ, το οποίο δεν κατάφερε να είναι στο Kartodromo, με την ομάδα του όμως να δίνει δυναμικό «παρών». Από εκεί και πέρα, όπως προείπαμε, μόνο ως παιχνίδια δεν πρέπει να λογίζονται αυτά τα θηριάκια, και είναι πραγματικά ταλαντούχοι οι νεαροί οδηγοί που έχουν αναλάβει να τα κουμαντάρουν και να διαγωνίζονται μαζί τους. Το «κίτρινο» των Θεσσαλονικέων στην κυριολεξία μάς ψάρωσε με την ωμή δύναμη και το αγωνιστικό του κιβώτιο. Θα θέλαμε πολλές ώρες ακόμα μαζί του, μήπως και μας συμπαθήσει, όντας σαφέστατα το πιο απαιτητικό σύνολο της παρέας μας. Στο κόκκινο της ομάδας του Βόλου προσαρμοστήκαμε με το καλημέρα, χάρη και στο «μαμά-κιβώτιο» ταχυτήτων.

 Αρκετά πιο φιλικό για κάποιον που μπαίνει πρώτη φορά στο δικό του κόκπιτ, αλλά και «όπλο» όταν δοκιμάζεις να κάνεις μαζί του γρηγορότερα περάσματα. Βγαίνοντας, σημειώσαμε στα παιδιά του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας την απίστευτη απόκριση στο πεντάλ του γκαζιού, και αυτά γέμισαν με περηφάνια, γιατί, όπως μας αποκάλυψαν έπειτα, είναι όντως από τα δυνατά του σημεία. Όσο για το πιο γνώριμό μας λευκό-κόκκινο του Πανεπιστημίου Πατρών, τα έχουμε ξαναπεί. Αθόρυβος κεραυνός! Εντυπωσιάζει με τη ροπή των 750 Nm, η οποία απελευθερώνεται από τα 5 έως τα 95 χλμ./ώρα, ενώ παράλληλα το ξυράφι τιμόνι του σε πάει αποκλειστικά όπου του πεις και μόνο. Αμέσως μετά, δεν αντισταθήκαμε στον πειρασμό να εισβάλουμε και στο επόμενο, πέμπτο κατά σειρά, UoP5e, το οποίο επίσης είχαν φέρει μαζί τους από την Πάτρα, και παρά το γεγονός ότι δεν είναι έτοιμο ακόμη για δράση. Σε αυτό μέσα έπεσαν οι ρυθμοί, ηρεμήσαμε και, αφού βολευτήκαμε ιδανικά (ίσως η καλύτερη θέση από όλα τα αντίστοιχα φορμουλάκια στα οποία έχουμε μπει έως τώρα), σκεφτόμασταν πόσο έχει ανέβει το επίπεδο σε αυτό που επιτυχημένα ονόμασαν κάποια στιγμή… Formula Student! Υπόσχεση; Παιδιά, συνεχίστε ακριβώς πάνω στο δρόμο που έχετε πάρει, εμείς θα είμαστε πάντα μαζί σας! Σας το οφείλουμε…_ Μ. Σαλ.

Institution of Mechanical Engineers

Το Ινστιτούτο Μηχανολόγων Μηχανικών (IMechE) είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους επαγγελματικούς φορείς μηχανολογίας. Με έδρα το Λονδίνο, αλλά με επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο, έχει πάνω από 111.000 μέλη σε περισσότερες από 140 χώρες, που εργάζονται στην καρδιά των πιο σημαντικών και δυναμικών κλάδων της βιομηχανίας. Σε συνεργασία με κορυφαίες εταιρείες, πανεπιστήμια και think tanks, δημιουργεί και μοιράζεται τις γνώσεις του, παρέχοντας στις επιχειρήσεις και στο κοινό νέες ιδέες και έγκυρη καθοδήγηση για όλες τις πτυχές της μηχανολογίας.

Ως θεσμός, το IMeche έχει επικεντρωθεί σε πέντε κύρια θέματα που επηρεάζουν και επηρεάζονται από τους μηχανικούς της: ενέργεια, περιβάλλον, μεταφορές, βιομηχανία και εκπαίδευση (πανεπιστήμια, Formula Student κτλ.).

Στην Ελλάδα, όπως μας εξήγησε ο Πρόεδρός του, κ. Χρόνης Παναγιωτίδης (φωτ.), ο οποίος μαζί με μέλη του ΔΣ δε θα μπορούσαν φυσικά να απουσιάζουν από εκείνο το πρωινό, το Ινστιτούτο αποτελείται από περίπου 320 μέλη, τα οποία υποστηρίζονται από μια πρόσφατα σχηματισμένη ομάδα, που συνεδριάζει ανά τακτά χρονικά διαστήματα, έχοντας ως βασικούς στόχους:

– Την αύξηση της προστιθέμενης αξίας για τα μέλη που εδρεύουν στην Ελλάδα.

– Την οργάνωση τεχνικών επισκέψεων και κοινωνικών εκδηλώσεων.

– Την παροχή υποστήριξης για την καθοδήγηση και την επίβλεψη της επαγγελματικής εξέλιξης των μελών.

– Τη διάδοση της μηχανικής σε σχολεία και πανεπιστήμια, ενημερώνοντας και ενθαρρύνοντας τη μελλοντική γενιά μηχανικών.

– Τη σφυρηλάτηση δεσμών με ελληνικά πανεπιστήμια και ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

– Την προώθηση του διαγωνισμού Formula Student και των ελληνικών ομάδων.

Όλοι οι παραπάνω στόχοι μπορούν να επιτευχθούν μόνο με την ενεργό στήριξη και συμμετοχή των μελών που βρίσκονται στην Ελλάδα.

Περισσότερες πληροφορίες για το IMeche και το ελληνικό Group μπορείτε να βρείτε στα:

– http://www.imeche.org/

– http://nearyou.imeche.org/near-you/Europe/greece

– https://www.facebook.com/IMechEGreeceGroup

 

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ