Δοκιμές Ειδικές Διαδρομές

Με Toyota Yaris GR στην πίστα του Εστορίλ

Eίναι σαν αυτό το... περίπου ανέκδοτο που κυκλοφορεί τελευταία και λέει «μα, γιατί να το κάνεις αυτό;» και ο συνομιλητής με μπλαζέ ύφος απαντάει: «γιατί μπορώ!». Εν ολίγοις: Αυτό δεν είναι μια γρήγορη έκδοση του νέου Yaris, αλλά το πρωτότυπο στο οποίο θα βασιστεί το επόμενο WRC της Toyota. Κι εμείς βρεθήκαμε στην πίστα του Εστορίλ για να το οδηγήσουμε.

Συνηθίζουμε στο χώρο μας να κουτσομπολεύουμε την Toyota για την τακτική της να θεωρεί πράγματα δεδομένα όταν παρουσιάζει αυτοκίνητα. Λιτές περιγραφές στα press kit, «πειραγμένες» στο photoshop φωτογραφίες που δεν ταιριάζουν σε σελίδες περιοδικών... Ακόμα κι ένα υπεράνω ύφος από τους Ιάπωνες μηχανικούς της, που μιλώντας μια δική τους αγγλική διάλεκτο μοιάζουν σαν να μη νοιάζονται για το αν έχουμε κατανοήσει τις αναλύσεις τους. Σαν σε απάντηση των παραπάνω, ξεκινώντας ένα ρεσιτάλ ιντριγκαδόρικης επικοινωνίας, ήρθαν να κλείσουν στόματα μια και καλή... γιατί έτσι.

GR Yaris

Κείμενο: Ελένη Ξενάκη / Φωτογραφίες: Jason Fong - Toyota

Πρώτα ανακοίνωσαν ότι θα «μπουν» στην τελευταία ειδική διαδρομή του Ράλλυ Αυστραλίας με ένα Yaris GR-4, αφήνοντας να εννοηθεί πως πρόκειται για μια σπορ έκδοση του επερχόμενου Yaris. O κωδικός «GR-4» ήταν αρκετός για να ξεκινήσουν εικασίες περί τετρακίνησης, με τον αγώνα ωστόσο να μη διεξάγεται, εξαιτίας των πυρκαγιών πέριξ της περιοχής διεξαγωγής του. Κάπου το ξεχάσαμε, μέχρι που οι Ιάπωνες χτύπησαν ξανά, αυτήν τη φορά με ένα βίντεο όπου το περί ου ο λόγος Yaris ξεκινάει απότομα σε κάποιο χωμάτινο τερέν, με τους πίσω τροχούς του εμφανώς να σπινάρουν. ΟΚ, το θέμα της τετρακίνησης έκλεισε, και πάμε πάλι από την αρχή... 
 
Μέσα Δεκεμβρίου και μπαίνουμε στην πίστα του Εστορίλ, νομίζοντας πως θα δούμε κάτι σαν εκείνο το προ διετίας Yaris GRMN, το οποίο έφερε τη σφραγίδα της Gazoo Racing, παρήχθη σε μόλις 600 μονάδες και πουλήθηκε στην τιμή των περίπου 28.000 ευρώ μέσα σε μόλις 72 ώρες, μέσω Ίντερνετ. Αμ δε... Φέτος η Toyota κυριολεκτικά το «τερμάτισε». Μπροστά από τα paddock της πίστας είναι παρκαρισμένες τέσσερις Supra, βρέχει πολύ και κάπου από το βάθος έρχεται ανά διαστήματα ένας ανόθευτος μηχανικός ήχος. Σίγουρα όχι ήχος 6κύλινδρου κινητήρα. Περνώντας στο εσωτερικό του χώρου, παραταγμένες περιφερειακά είναι μερικές Celica GT-4, που έγραψαν αγωνιστικά χιλιόμετρα και ιστορία ως Gr. A, και οι Corolla WRC, με τις οποίες έκλεισε η παρουσία της Toyota στο Παγκόσμιο πριν επιστρέψει με το Yaris του Τόμι Μάκινεν. Στο κέντρο έχει τοποθετηθεί ο σκελετός από έναν κινητήρα και τη μετάδοση αυτού που πρόκειται να οδηγήσουμε, περιτριγυρισμένος με ταμπέλες «no photos». Για πρώτη φορά Ιάπωνες μηχανικοί γυρίζουν χαρούμενοι σαν τις σβούρες στο χώρο, διαθέσιμοι να απαντήσουν σε ό,τι... τους επιτρέπεται να διαλευκάνουν. Για πληροφορίες τυπωμένες σε χαρτί, ούτε λόγος.
 
Ελένη Ξενάκη
 
Τι εστί

Προς το παρόν, μιας και μπορεί να αποφασιστεί διαφορετικά μέχρι το τέλος της χρονιάς, οπότε και το λανσάρισμά του, το όνομα αυτού είναι «GR Yaris» και πρόκειται για ένα concept εμπνευσμένο -και μόνο- από το ιαπωνικό σουπερμίνι, το οποίο θα αποτελέσει τη βάση ώστε να ομολογκαριστεί το WRC της Toyota για το 2022. Αυτό σημαίνει ότι, τουλάχιστον κατά την πρώτη χρονιά κυκλοφορίας του, «επιβάλλεται» να πουλήσει 25.000 μονάδες παγκοσμίως (ώστε η FIA να «αδειοδοτήσει» την αγωνιστική έκδοση), με την Ευρώπη και την Ιαπωνία να αντλούν το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής, την οποία θα αναλάβει το ιαπωνικό εργοστάσιο της Toyota στο Motomachi.

Στην πραγματικότητα βασίζεται σε μια μείξη της πλατφόρμας GA-B του Yaris που θα δούμε μέσα στο καλοκαίρι, και της GA-C της νέας Corolla, με τους τεχνικούς να μη δίνουν πληροφορίες ούτε για το μεταξόνιό του, ούτε για τις εξωτερικές του διαστάσεις, που, αν και αποκλειστικά τρίθυρο, είναι μεγαλύτερες από του απλού Yaris, αλλά ακόμη παραμένουν ρευστές. Η εξέλιξη τόσο της πλατφόρμας όσο και των μηχανικών μερών έγινε στην Ιαπωνία από το αγωνιστικό τμήμα Gazoo Racing, το οποίο ανέλαβε και το σχεδιασμό του, παίρνοντας από το Yaris «δρόμου» τα φανάρια εμπρός και πίσω και χτίζοντας ένα χαμηλότερο κατά 95 χλστ. αμάξωμα με εντυπωσιακά φουσκώματα στους θόλους των τροχών των 18 ιντσών, εξογκωμένους προφυλακτήρες και αεροδυναμικά βοηθήματα που δεν είναι βέβαιο αν θα τοποθετηθούν στα αυτοκίνητα παραγωγής σε αυτήν τους τη μορφή.

 
GR Yaris
 
Οι δοκιμές εξέλιξής του πραγματοποιήθηκαν τόσο στην Ιαπωνία όσο και στη Φινλανδία από την ομάδα του Τόμι Μάκινεν και τους Οτ Τάνακ και Κρις Μικ μεταξύ άλλων, αλλά και στο Νίρμπουργκρινγκ. Με όλα τα δεδομένα να παραμένουν στο στάδιο της εξέλιξης, σημειώστε τα εξής: Κάτω από το καπό του θα βρίσκεται ένας και μοναδικός κινητήρας, ο οποίος είναι ολοκαίνουργιος, 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, έμμεσου και άμεσου ψεκασμού, 1,6 λίτρων, με απόδοση που θα ξεπερνάει τους 250 ίππους και ροπή πάνω από... 350 Nm! Το σύνολο είναι υπερτροφοδοτούμενο με single scroll τουρμπίνα, με την κεφαλή, το μπλοκ και τη διάμετρο των βαλβίδων εξαγωγής να έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να πληρούν τις προδιαγραφές της κατηγορίας Rally 2 (με αυτοκίνητα προδιαγραφών R5), όπου και θα κάνει... καριέρα. Από την τεχνολογία των αγώνων προέρχονται το υδρόψυκτο ιντερκούλερ, τα έκκεντρα έδρανα των βαλβίδων εισαγωγής και οι ενισχυμένοι αυλοί εισαγωγής. H Toyota υπόσχεται επιδόσεις αντίστοιχες ενός hot-hatch της κατηγορίας C, κλείνοντας ουσιαστικά το μάτι στο Golf GTI, με το οποίο βέβαια ενδέχεται να έχει και παραπλήσια τιμή.
 
Για να βγει η δύναμη στο δρόμο, και μάλιστα από ένα σύνολο που με ό,τι κουβαλάει δε θα ξεπερνάει τα 1.300 κιλά βάρους, το GR Yaris θα είναι στάνταρντ τετρακίνητο, με τη ροπή να μεταφέρεται στους πίσω τροχούς με συνεκτικό συμπλέκτη. Οι επιλογές εδώ θα είναι δύο: είτε μια απλή έκδοση, με ελεύθερα διαφορικά και αυτόματη κατανομή της ροπής που στιγμιαία θα μπορεί να φτάσει και στο 100% στον πίσω άξονα, είτε μια σκληροπυρηνική με την ονομασία «Performance Pack» προς ώρας, εξοπλισμένη με διαφορικά Torsen εμπρός και πίσω(!) και με τρία προγράμματα κατανομής της ροπής. Στο Normal το 60% θα «πηγαίνει» στους κατευθυντήριους τροχούς, στο Sport μόλις το 30%, με στόχο την πιο απολαυστική οδήγηση, και στο Track η κατανομή θα γίνεται ισόποσα εμπρός-πίσω. Από πλευράς προδιαγραφών, το μείγμα είναι εκρηκτικό.
 
Οι άνθρωποι της Toyota μας ζητούν συγγνώμη για την ακαταστασία που θα βρούμε στο εσωτερικό, και σύντομα περνάμε στα μπάκετ καθίσματα, που είναι καλυμμένα με μουσαμάδες. Σκεπασμένο είναι και το ταμπλό, που μας αποκαλύπτεται μόνο στιγμιαία -για τις ανάγκες της φωτογράφισης-, πριν στο δεξί κάθισμα περάσει ένας άνθρωπος της Gazoo Racing, ο οποίος χωρίς την παραμικρή διάθεση αστεϊσμού ευχαριστεί την τύχη του για την ακατάπαυστη βροχόπτωση. «Μόλις δεις πώς συμπεριφέρεται στις στροφές, θα καταλάβεις πόσα λάστιχα γλιτώσαμε χάρη στο βρεγμένο οδόστρωμα», λέει, και ξεκινάμε.
 
GR Yaris
 
Ο πρώτος γύρος στη μήκους 4,1 χλμ. πίστα είναι αναγνωριστικός. «Το τιμόνι με την ηλεκτρική υποβοήθηση δεν έχει φτάσει στην τελική του μορφή από πλευράς αίσθησης», μας λέει, όμως και πάλι είναι εντυπωσιακά σαφές. Από την άλλη, το πάτημα του GR είναι τόσο στιβαρό, που αναρωτιόμαστε για τα μεταξόνιά του, ενώ στα ανεβάσματα στα κερμπς η άνεση από την ανάρτηση με τα διπλά ψαλίδια πίσω (σ.σ.: είπαμε, νέα πλατφόρμα) έρχεται πραγματικά από άλλη κατηγορία! Το μοναδικό «αξεσουάρ» που δεν είναι καινούργιο είναι το κιβώτιο, που βασίζεται σε ένα απλό χειροκίνητο 6άρι της μάρκας, το οποίο βέβαια έχει προσαρμοστεί για να «σηκώσει» τις αυξημένες τιμές ισχύος και ροπής. Το κούμπωμά του είναι ταχύτατο και σαφές, και δεν μπορούμε να σκεφτούμε πώς θα συμπεριφέρεται ο κινητήρας με κάτι πιο εξελιγμένο. Το σύνολο ξυπνάει στις 2.000 σ.α.λ., ανεβαίνει άνετα αλλά και προοδευτικά στις 4.000, και από εκεί και μέχρι τις 7.000 σ.α.λ., όπου και το όριο περιστροφής του, γεμίζει ακαριαία, παράγοντας έναν στριγκό μεταλλικό ήχο που καλύπτει οποιαδήποτε υπόνοια θα μπορούσε να υπάρξει για χροιά 3κύλινδρου. Η Toyota «υπόσχεται» κάτω από 5,5 δλ. για το «0-100», κάτι που φαίνεται πολύ λογικό...
 
GR Yaris
 
Στην ευθεία της πίστας, όπου καταφεύγουμε ακόμα και στην 6η σχέση, η ροπή έρχεται να πάρει πρωτοβουλία, με τα χιλιόμετρα από τα 180-190 με 5η σχέση να σκαρφαλώνουν με χαρακτηριστική ελαστικότητα πάνω από τα 210 ανά ώρα. Πρώτη δεξιά στροφή, και έπειτα από παρότρυνση πιέζουμε παραπάνω, για να νιώσουμε ένα φοβερό τράβηγμα στο εσωτερικό της στροφής, πρώτα από τον εμπρός δεξιό τροχό, και άμεσα από τον αντίστοιχο πίσω, με το GR Yaris να διατηρεί μια τροχιά σχεδόν εκτός λογικής. Τα μπλοκέ διαφορικά της έκδοσης Performance επεξεργάζονται αδιάκοπα τις πληροφορίες από τη βρεγμένη άσφαλτο και, ακόμα και στην υπερβολή, όπου αρχικά ξεκολλάει η «μούρη» για να ακολουθήσει ένα γλίστρημα με τα τέσσερα, πρώτα με το τιμόνι και μετά με μια ήπια επέμβαση του ESP, τα Michelin SP Sport 4S βρίσκουν και πάλι πρόσφυση, και χωρίς περιττά σπιναρίσματα σημαδεύουν την επόμενη στροφή πριν καταφύγουμε στα ακούραστα φρένα με τις τετραπίστονες δαγκάνες εμπρός και τους απλούς δίσκους πίσω.
 
Οι διαφορές με την «απλή» έκδοση αναμενόμενα είναι τεράστιες, με την τετρακίνηση πλέον να μην εκτελεί χρέη... από μηχανής θεού, αλλά και πάλι να χαρίζει στην οδική συμπεριφορά αυτού του Yaris μια άλλη υπόσταση, ενισχύοντας το αίσθημα ασφάλειας. Αυτή, άλλωστε, θα είναι και η έκδοση που αναμένεται -λόγω κόστους- να σημειώσει και τις περισσότερες πωλήσεις.
 
Yaris WRC
 
Πρωταθλητές!
Απομένει σχεδόν ένας χρόνος μέχρι το όλο εγχείρημα να αποτελέσει απτή πραγματικότητα, και φυσικά είναι άτοπο να το κατατάξουμε σε σχέση με οτιδήποτε έχει να επιδείξει ο ανταγωνισμός. Φρόντισε η Toyota για αυτό, άλλωστε, δημιουργώντας σχεδόν από το μηδέν ένα κορυφαίο σουπερμίνι, επιδόσεων μικρομεσαίου, με αύρα κυριολεκτικά βγαλμένη από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ. Και μάλιστα εν μέσω μιας εποχής όπου άπαντες κάνουν «εκπτώσεις» στους ρύπους, με τους Ιάπωνες όμως να έχουν... καυσαέρια περίσσευμα, χάρη στην πολιτική τους να πουλάνε υβριδικά εδώ και χρόνια. Ευχή μας, όλος αυτός ο ενθουσιασμός που είδαμε στο Εστορίλ να μη χάσει την ορμή του, και το GR Yaris να μπει σχεδόν αυτούσιο στην παραγωγή στα τέλη του 2020._ Ε. Ξ.
 
ΤΟΥΟΤΑ GR YARIS  
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.600 κ.εκ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: >250 ίπποι
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: >350 Nm
ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς
ΚΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Διπλά ψαλίδια
ΒΑΡΟΣ: <1.300 κιλά
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: λιγότερο από 5,5 δλ.

Ποιος πιστεύετε πως θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας, στις 8-11 Οκτωβρίου;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου