O σεβασμός είναι το στοιχείο που διαχρονικά συνδέει τον Βαυαρό δημιουργό με τον Πραγματικό Οδηγό. Αποδεικνύεται με κάθε ευκαιρία και αφορμή.

Αθήνα-Ιτέα Η διαδρομή μέχρι το Σούνιο είναι τέλεια, αλλά αναμφίβολα μικρή, και το σύνολο που έχουμε στη διάθεσή μας απαιτεί διαφορετική αντιμετώπιση. Όχι για να χωρέσει το 5μετρο αμάξωμα των 2 τόνων, που μαγικά συρρικνώνεται στα χέρια σου, αλλά για να απολαύσεις την αρχοντιά που εκπέμπει αυτή, η καλύτερη ΒΜW παραγωγής, μέχρι να προκύψει η επόμενη. Πιστεύεις πως γνωρίζεις τι σε περιμένει, και κάθε φορά γράφεις πως καλύτερα δε γίνεται, αλλά σε διαψεύδουν με κάθε τους φρέσκια πρόταση. Είτε πρόκειται για τη νέα «3άρα», είτε για την «8άρα», που «κρατάς» και απολαμβάνεις προσπαθώντας να βάλεις τις σκέψεις σου σε σειρά. Έχουν τρέλα με τα κουπέ. Τους συνδέει ουσία, αλλά και συναίσθημα. Ζήσαμε έχοντας στο όνειρό μας τις CS, ενώ πρόσφατα απολαύσαμε τη Ζ8, εμείς οι διαχρονικά άρρωστοι με κάθε ΒΜW M, ενώ ποτέ δεν κρύψαμε την εκτίμησή μας στα σύγχρονα i8. Κακά τα ψέματα, οι Βαυαροί είναι οι μόνοι που αμφισβητούν την «911» με έργο, χωρίς ποτέ να τοποθετηθούν ευθέως απέναντι. Ο τρόπος τους, η στρατηγική τους εκφράζεται με το πώς δημιουργούν για όλους τους οδηγούς. Έχουν εμμονή στο να ικανοποιούν όποιον τους τιμάει με την επιλογή τους. Κοινός παρονομαστής η ποιότητα και, από εκεί και πέρα, η προσαρμογή όπου στοχεύουν, χωρίς τεθλασμένες και συμβιβασμούς στον οδηγικό χαρακτήρα. Μπορεί να μην είναι πλέον κορυφαίος ο Άσος τους, αλλά αν θέλεις να οδηγήσεις θα τον επιλέξεις, αγνοώντας λεπτομέρειες που του στερούν την αρχηγία. Γνωρίζεις πολύ καλά, εξάλλου, πως ο νέος Άσος, ο προσθιοκίνητος, δε θα στριμώξει έτσι απλά και πάλι τους ανταγωνιστές τους, αλλά και θα θυμίσει υποδειγματικά... who’s the boss.

Coupe όπως Classic

Ξεχαστήκαμε, αλλά, όταν οδηγείς μια ΒMW, σε παρασύρει και ταξιδεύεις. Ξεπερασμένο το βαρύ κουπέ, θα σχολιάσει ο υπερβολικά σύγχρονος. Απλώς καμία σχέση. Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε τις «6άρες» κουπέ από τα τέλη της δεκαετίας του ‘80 μέχρι χθες, με «Μ» ή χωρίς, ενώ είναι υποχρέωσή μας να συνδέσουμε αυτό το κουπέ με τον 3λιτρο ντίζελ των 320 ίππων με την αγωνιστική εκδοχή που ήδη ζει και βασιλεύει στην πίστα. Νικητής με το «καλημέρα», έχοντας απέναντί του όλα τα κορυφαία sport της εποχής μας, με τη μέγιστη εξέλιξη. Οι Βαυαροί έχουν την τέλεια βάση, στοιχείο συνδεδεμένο με το DNA τους. Μόνο τυχαία δεν εξελίχθηκαν, εξάλλου, η εκδοχή παραγωγής με την αγωνιστική σε παράλληλη πορεία. Πρόκειται για αυτοκίνητο-όνειρο. Δεν τη συνδέεις με τις «4άρες» που λατρεύεις, ούτε πρόκειται για την κουπέ έκδοση της «5άρας» ή της «7άρας». Δε δουλεύουν έτσι αυτοί. Λατρεύουν τα λευκά χαρτιά, και ό,τι κρατούν έχει να κάνει με τη φιλοσοφία τους, συνδυάζοντας την τεχνολογία του αύριο στο σήμερα, με βάσεις από το χθες. Ο αριθμός «8» είναι ενδεικτικός του στάτους που απολαμβάνει η νέα αυτή δημιουργία μέσα στην γκάμα της BMW, μιας και στο παρελθόν κάτι ανάλογο είχε γίνει και με ξεχωριστές κατασκευές, όπως τα Ζ8 και i8.

Στο εσωτερικό συναντάμε την αναμενόμενη ποιότητα και πολυτέλεια, ενώ ο οδηγός έχει στη διάθεσή του την τελευταία γενιά συστημάτων υποβοήθησης και ελέγχου, που πρωτοείδαμε στην τελευταία Χ5, και η οποία είναι διαθέσιμη και εδώ. Δύο ψηφιακές οθόνες, μία 12,3 ιντσών για τον πίνακα οργάνων και μία 10,2 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων με την έβδομη γενιά του λειτουργικού συστήματος, επιτρέπουν στον οδηγό να ελέγχει το νέο κουπέ της BMW, ενώ στάνταρντ είναι και το σύστημα Head up Display, που προβάλλει ένα πλήθος πληροφοριών στο παρμπρίζ. Η «δική μας» 840d ήταν μάλιστα εφοδιασμένη και με τη λειτουργία BMW Personal Assistance, η οποία μεταξύ άλλων επιτρέπει στο πλήρωμα του αυτοκινήτου, λέγοντας «Hey BMW», να έχει στη διάθεσή του μια υπηρεσία που επεμβαίνει στο χειρισμό απλών λειτουργιών (όπως στη ρύθμιση της θερμοκρασίας και των ηλεκτρικών καθισμάτων, μέχρι στην κλήση κάποιου τηλεφωνικού αριθμού ή και την κράτηση θέσης σε ένα εστιατόριο), καθώς και αμέτρητες άλλες υπηρεσίες.

Οι δύο μπροστινοί επιβάτες φιλοξενούνται σε καθίσματα που ανταποκρίνονται απόλυτα στις ανάγκες ενός μακρινού ταξιδιού, ενώ το πίσω κάθισμα προορίζεται μόνο για πιο μικρόσωμους επιβάτες, στο πνεύμα ενός τυπικού 2+2 κουπέ. Στα εξωτερικά χαρακτηριστικά, εκτός από την ξεχωριστή εμφάνιση, ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην αεροδυναμική σχεδίαση, όπου ουσιαστικά ολόκληρο το δάπεδο είναι καλυμμένο, ενώ υπάρχουν ενεργά flap, ρυθμιζόμενα πτερύγια πίσω από τη χαρακτηριστική μάσκα με τα ανεστραμμένα νεφρά. Δε θα μπορούσαν επίσης να λείπουν τα air curtain, που ενσωματώνουν και τα air breathers. Στην οροφή (η οποία μπορεί αν το επιθυμεί ο υποψήφιος αγοραστής να είναι κατασκευασμένη από ανθρακονήματα), μία φαρδιά κεντρική εσοχή δημιουργεί την ψευδαίσθηση μιας double bubble διαμόρφωσης, που παραπέμπει σε ορισμένα κλασικά σπορ κουπέ.

Κάτω από το καπό βρίσκεται ένας αλουμινένιος 6κύλινδρος εν σειρά πετρελαιοκινητήρας, ο οποίος με τη χρήση δύο υπερσυμπιεστών αποδίδει 320 ίππους και 680 Nm ροπής. Ο άμεσος ψεκασμός με κοινή γραμμή τροφοδοσίας μπορεί να φτάσει έως και τα 2.500 bar πίεσης. Για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας σε θέματα κατανάλωσης και εκπομπών ρύπων, υιοθετείται σύστημα επανακυκλοφορίας των καυσαερίων για τα κυκλώματα χαμηλής και υψηλής πίεσης, ενώ η τεχνολογία BMW BluePerformance περιλαμβάνει φίλτρο κατακράτησης σωματιδίων, καταλύτη οξειδωτικό αλλά και οξειδίων του αζώτου, καθώς και επεξεργασία με διάλυμα AdBlue, χάρη στα οποία η 840d πληροί την προδιαγραφή Euro 6d temp. H ισχύς μεταφέρεται μέσω μιας βελτιωμένης εκδοχής του αυτόματου κιβωτίου των 8 σχέσεων. Το υδραυλικό κύκλωμα έχει ανασχεδιαστεί για ταχύτερες αλλαγές, έχουν υιοθετηθεί νέας γενιάς αποσβεστήρες στρέψης, το συνολικό βάρος της μονάδας έχει μειωθεί, ενώ το εύρος του λόγου των σχέσεων έχει αυξηθεί από 7,07 σε 8,59. Φυσικά, πρόκειται για την έκδοση Sport αυτού του κιβωτίου, που σημαίνει ότι συμπεριλαμβάνει paddles αλλαγής και λειτουργία launch control, γεγονός που επιτρέπει στην 840d να επιταχύνει από στάση μέχρι τα 100 χλμ./ώρα σε 4,9 δλ. Ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος του κιβωτίου, μάλιστα, έχει τη δυνατότητα να λαμβάνει υπόψη δεδομένα από το σύστημα πλοήγησης, για αποτελεσματικότερη λειτουργία.

Το αίμα νερό δε γίνεται...

Στο στήσιμο του αυτοκινήτου ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο χαμήλωμα του κέντρου βάρους, αλλά και στο σωστότερο ζύγισμα, χάρη στην εκτεταμένη χρήση αλουμινίου στην ανάρτηση αλλά και στα εξωτερικά πάνελ. Αυτά τα τελευταία μπορούν κατόπιν παραγγελίας να κατασκευαστούν από ανθρακονήματα, κάτι που ισχύει για το κεντρικό τούνελ της μετάδοσης, ενώ η κεντρική ράβδος ενίσχυσης στο κόκπιτ είναι φτιαγμένη από μαγνήσιο. Η ανάρτηση αποτελείται από διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, ενώ ειδικά διπλά ελαστικά παρεμβύσματα φροντίζουν για τον αποτελεσματικό διαχωρισμό των κινήσεων των τροχών ως προς τον εγκάρσιο και το διαμήκη άξονα. Το στάνταρντ οδηγικό πακέτο συμπληρώνει η κρεμαγιέρα του τιμονιού με μεταβλητό λόγο, η Adaptive M Suspension με αμορτισέρ ηλεκτρονικά ελεγχόμενης απόσβεσης, καθώς και το σύστημα Integral Active Steering, η ενεργητική τετραδιεύθυνση, όπου οι πίσω τροχοί μπορούν να στρίψουν έως και 2,5 μοίρες (προς την ίδια κατεύθυνση με τους εμπρός τροχούς σε υψηλές ταχύτητες για μεγαλύτερη σταθερότητα, ενώ σε χαμηλότερες ταχύτητες στρίβουν σε αντίθετη κατεύθυνση από τους εμπρός για μεγαλύτερη ευελιξία).

Το αποτέλεσμα αποτυπώνεται στο γεγονός πως η μεγάλη μάζα της «840» δε «φτάνει» στα χέρια σου, αφού ακόμα και στα κατηφορικά κομμάτια μπορείς να κινηθείς γρήγορα. Δεν είναι τα φρένα (τετραπίστονες δαγκάνες εμπρός και μονού εμβόλου πίσω) που κάνουν τη διαφορά, αλλά το ζύγισμα. Έχουμε γράψει πως διδάσκουν «σύστημα διεύθυνσης» και, σε κάποιες περιπτώσεις, οι ανταγωνιστές τούς πλησίασαν. Στην κύλιση, όμως, όταν πρόκειται για το συνδυασμό «άνετα και σφιχτά» σε οποιαδήποτε ρύθμιση, δε θα βρουν αντίπαλο. Στην Audi δε ρισκάρουν, και ακολουθουν το δρόμο τους εκτοξεύοντας κάθε προφύλαξη, ενώ στη «Merc», που μπορούν λόγω ΑMG, είναι προσανατολισμένοι στην άνεση. Ο καθένας με το DNA του, ως άτυπη μεταξύ τους συμφωνία. Άλλωστε, είναι το κοινό τους που τους οδηγεί. Αντίστοιχα, ο κινητήρας και το κιβώτιο έχουν δουλευτεί για την περίσταση, ενώ επί του προκειμένου το όγδοο θαύμα προκύπτει από τη μετάδοση! Διαχρονικά η τετρακίνηση δεν ήταν το ατού τους. Στην Μ5 δούλεψαν, αλλά πρόκειται για θετικό αποτέλεσμα που συνδέεται και με τη δυνατότητα επιλογής της κίνησης μόνο πίσω. Απλώς δεν ασχολείσαι με τη συμβατική επιλογή όταν οδηγείς ένα τέτοιο μαχητικό, οπότε και δε δίνεις ιδιαίτερη σημασία στην τετρακίνηση. Οφείλεις να τους ανταποδώσεις το σεβασμό, οδηγώντας πραγματικά και καθαρά με την κίνηση μόνο πίσω.

Με αυτό το περίφημο κουπέ δεν έχεις επιλογή. H ροπή μεταφέρεται στους πίσω τροχούς, ενώ, ανάλογα με τις συνθήκες κίνησης, την πρόσφυση και το επιλεγμένο πρόγραμμα λειτουργίας, ένας πολύδισκος συμπλέκτης αναλαμβάνει να κατανείμει ταχύτατα τη ροπή στους δύο άξονες. Δε λείπει η δύναμη, με την καμπύλη της ροπής να σε παραπέμπει σε ηλεκτροκινητήρα, έχεις το αυτόματο 8άρι στην καλύτερή του εκδοχή, και είναι η μετάδοση που δένει περίφημα με το πλαίσιο, και προκύπτει το άριστο. Δύσκολα θα της βρεις ψεγάδι, ενώ ακόμα και κάτι που σε ενοχλεί αρχικά, όπως π.χ. το μπουτόν στον επιλογέα, στη συνέχεια το αντιμετωπίζεις με συμπάθεια. Κάθεσαι τέλεια, χωρίς ιδιαίτερες ρυθμίσεις. Τεράστια σε μέγεθος και βάρος, αποδεικνύεται στο χέρι σου μια προσεγμένη «4άρα» κουπέ, χάρη στο στήσιμό της. Αρχοντικό πάτημα σε κάθε οδόστρωμα και «τετράγωνη», γοητευτικά ουδέτερη συμπεριφορά, που δε θα βρεις σε καθαρόαιμο. Απλώς είναι καθαρόαιμο! Το φοράς και δε μετακινείσαι, αλλά το οδηγείς. Ακουμπάς, εμπιστεύεσαι το σασί και ανεβάζεις πολύ ψηλά τη μ.ω.τ., αφήνοντας στο σύστημα μετάδοσης τη βρόμικη δουλειά της προσαρμογής στον ύπουλο ελληνικό δρόμο. Σωστές ή λανθασμένες επιλογές σε ταχύτητα ή σε τροχιά, εξελίσσονται με ασφάλεια. Αν προκύψουν τάσεις που διαταράσσουν τις ισορροπίες και την αρμονική λειτουργία που το χαρακτηρίζει, είναι υπερστροφικές. Είναι σαφές πως το αίμα νερό δε γίνεται και, αν κρίνουμε από τα Mini σε σχέση με τον Άσο που έρχεται, αυτοί οι τύποι δεν την ξέρουν την υποστροφή. Την αντιπαθούν, και μας ταιριάζουν. Από εκεί και πέρα, φυσικά, αναλαμβάνουν τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού. Το Driving Assistant περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το αυτόνομο φρενάρισμα με αναγνώριση πεζών και δικυκλιστών, αλλά και το ενεργό cruise control με δυνατότητα stop & go, ενώ το έξτρα Driving Assistant Professional εμπλουτίζει τα συστήματα με ενεργή αποφυγή πλευρικών συγκρούσεων, διατήρηση στη λωρίδα κυκλοφορίας και υποβοήθηση ελιγμών.

Ιτέα-Αθήνα

Σε σχέση με το θεωρητικό ανταγωνισμό, η «8άρα» δε βλέπει μόνο τα βαριά κουπέ της Mercedes, αλλά και όλα τα σπορ περίπου 2+2 με τη δική του, πολύ ειδική προσέγγιση που θυμίζει την ιστορία, επιβεβαιώνοντας το αύριο. Δεν έχουμε καμία αμφιβολία πως αυτό το πλαίσιο, ακόμα και με τον ντίζελ, θα στριμώξει τόσο την Panamera όσο και πιο καθαρόαιμα. Ακόμα μία φορά επιβεβαιώνεται πως αυτός ο κατασκευαστής ποτέ δε θα προδώσει τις αρχές του, που πηγάζουν από την ιστορία του. Απλώς τη μεταφέρει στο αύριο με τρόπο μοναδικό. Διδάσκει αυτοκίνηση προς κάθε κατεύθυνση, δίνοντας κατά περίπτωση την υπεραξία που απαιτείται όταν οι συνθήκες το επιβάλλουν. Για την ΒΜW δεν υπάρχουν απαγορευμένες διαδρομές, καθώς οι Βαυαροί συνδυάζουν υποδειγματικά την κορυφαία ποιότητα, τη σύγχρονη σχεδίαση και μηχανικά μέρη σε αρμονική σχέση μεταξύ τους. Eίναι αυτοί που μπορούν να εφοδιάσουν αυτό το αμάξωμα με έναν πανίσχυρο ντίζελ και τετρακίνηση, με το σύνολο να μας οδηγεί σε βαθιά υπόκλιση για νιοστή φορά. Η ευχάριστη έκπληξη-συνήθεια, πλέον, επιβάλλει σεβασμό. Διότι προσφέρουν απλόχερα και υπεράνω κόστους στον συνειδητοποιημένο που θα τους τιμήσει και, απλά, η τιμή δεν έχει υπολογίσιμη αξία. Χάνεται μέσα στον τρόπο τους, που δε θα βρει μιμητές._ Σ. Χατζηπαναγιώτου


BMW 840d xDrive ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 2.993 κ.εκ. εν σειρά 6κύλινδρος biturbo ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ 320 ίπποι/4.400 σ.α.λ. ΜΕΓ. ΡΟΠΗ 680 Nm/1.750-2.250 σ.α.λ. KΙΒΩΤΙΟ Αυτόματο 8 σχέσεων ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ Διπλά ψαλίδια, με ηλεκτρικά ελεγχόμενα αμορτισέρ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ Πολλαπλών συνδέσμων, με ηλεκτρικά ελεγχόμενα αμορτισέρ MHK.xΠΛ.xYΨ. 4.843x1.902x1.341 χλστ. METAΞONIΟ 2.822 χλστ. ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ 420 λίτρα BAPOΣ 1.830 κιλά 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 4,9 δλ. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 250 χλμ./ώρα ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ 8,1 λίτρα/100 χλμ. ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 164 γρ./χλμ. ΤΙΜΗ 138.300 ευρώ


ΚΕΙΜΕΝΟ: ΣΤΡΑΤΗΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ

Ποιός πιστεύετε ότι θα κερδίσει φέτος το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών στο WRC;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά