Μαγικό φίλτρο!

Με ρίζες από το «γαλατικό» χωριό της Peugeot Sport, το νέο 308 GTi πετάει το γάντι στον ανταγωνισμό στην κατηγορία των καυτών χάτσμπακ και, επί του προκειμένου, στο άρτι αφιχθέν και αναβαθμισμένο VW Scirocco R.


ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 15-16 ΜΑΡΤΙΟΥ 2016

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ: PEUGEOT 308 GTi 270 PS, VW SCIROCCO R

ΟΔΗΓΟΙ: ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΣΩΤΗΡΧΟΣ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ

ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ: 1.350


ΚΑΠΟΤΕ η κατηγορία των καυτών χάτσμπακ ήταν υπόθεση των Γάλλων με σήμα κατατεθέν το λιοντάρι. Από τα μικρότερα σε μέγεθος «205» και «106» έως και το «306» με τον κωδικό «Race», η Peugeot είχε ένα μοναδικό τρόπο να προσφέρει κατασκευές που αποτέλεσαν έπος στην αυτοκίνηση, με αρκετούς να τα μνημονεύουν μέχρι και σήμερα. Τα τελευταία χρόνια η γαλλική φίρμα προτίμησε να αλλάξει πορεία, επιλέγοντας να προσφέρει αυτοκίνητα χρηστικά και φιλικά προς τον οδηγό, χάνοντας ένα σημαντικό μέρος από τη μαγεία του παρελθόντος.

Όλα, όμως, έχουν ένα όριο. Το τμήμα της Peugeot Sport ανέλαβε δράση, και το πρώτο δείγμα γραφής το διαπιστώσαμε με το RCZ R, αλλά και με την ειδική έκδοση του 208 GΤi, το 30th Edition. Αμφότερα διέθεταν στοιχεία από το DNA που εδραίωσε αρκετές δημιουργίες της Peugeot ως αυτοκίνητα οδηγικής απόλαυσης. Σήμερα το γαλλικό τμήμα ανέλαβε να μεταμορφώσει το «308», με τις προδιαγραφές του να είναι κάτι παραπάνω από υποσχόμενες. Την ίδια στιγμή, ο ανταγωνισμός δεν κάθεται με σταυρωμένα χέρια, και οι Γερμανοί βρίσκονται και διατηρούνται πολλά χρόνια στο παιχνίδι με τις διάφορες εκδοχές του Golf GTI.

Στο ίδιο πνεύμα, όμως, αν και με διαφορετικά χαρακτηριστικά, συγκαταλέγεται και το Scirocco, που στην κορυφαία του έκδοση έχει δεχθεί τις περιποιήσεις του τμήματος R GmpH, το οποίο και φέρει την αποκλειστική ευθύνη για τις ταχύτερες δημιουργίες της VW. Εν έτει 2016, το εντυπωσιακό κουπέ αναβαθμίστηκε και απέκτησε επιπλέον ισχύ, ενώ τις ημέρες που είχαμε το «308» στη διάθεσή μας η επίσημη ελληνική αντιπροσωπεία μας παραχώρησε τη νεότερη έκδοσή του. Με τα νούμερα και τις προδιαγραφές να είναι αντίστοιχες, δε χάσαμε την ευκαιρία, και ταξιδέψαμε μέχρι τις Σέρρες, όπου μας δόθηκε η δυνατότητα για μια κατά μέτωπο σύγκρουση εντός και εκτός πίστας. Και μάλιστα μαζί με τον «άνθρωπό» μας και μετρ της ασφάλτου, Λευτέρη Σωτήρχο!

Μεταμόρφωση και τονωτική ένεση...

Όσο και αν ταιριάζουν οι προδιαγραφές ανάμεσα στις δύο κατασκευές, άλλο τόσο διαφορετικά είναι τα στοιχεία που τις χαρακτηρίζουν. Συγκεκριμένα, στην περίπτωση του Peugeot 308 GTi, έχουμε να κάνουμε με την πλήρη μεταμόρφωση ενός οικογενειακού χάτσμπακ σε μοντέλο με σαφώς σπορτίφ προσανατολισμούς. Αντίθετα, σε αυτήν του VW Scirocco R πρόκειται για το φρεσκάρισμα μιας γνωστής μας έκδοσης, με στόχο να παραμείνει επίκαιρη και ανταγωνιστική.

Ξεκινώντας από το γαλλικό στρατόπεδο, οι τεχνικοί της Peugeot Sport είχαν αρκετή δουλειά. Καταρχήν, έγινε μεγάλη προσπάθεια να διατηρηθεί το βάρος σε χαμηλό επίπεδο, και το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό! Με τη χρήση χάλυβα υψηλής αντοχής και συνθετικού πλαστικού σε αρκετά τμήματα του αμαξώματος, το «308» ζυγίζει μόλις 1.200 κιλά! Αριθμός αναμφίβολα εντυπωσιακός! Στον τομέα της σχεδίασης δεν επιλέχθηκαν κραυγαλέες λύσεις, αλλά διακριτικές παρεμβάσεις, οι οποίες τονίζουν τη διαφορετικότητα του «308» και κρατούν μακριά τα βλέμματα. Βέβαια, αυτό δεν ισχύει στη δική μας περίπτωση, όπου διέθετε τη διχρωμία Coupe-France, η οποία προσφέρεται στον επιπλέον εξοπλισμό. Από εκεί και πέρα, οι αλλαγές περιορίζονται στις μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα μπροστά, στα πλαϊνά μαρσπιέ και, τέλος, στο νέο πίσω προφυλακτήρα με τις δύο απολήξεις της εξάτμισης και το διαχύτη. Φυσικά, δε θα μπορούσαν να λείπουν και οι νέας σχεδίασης ζάντες σε ελαστικά διάστασης 18 ή 19 ιντσών.

Οι περισσότερες όμως και ουσιαστικές αλλαγές είναι καλά κρυμμένες κάτω από το αμάξωμα, και εστιάζονται τόσο στον κινητήρα όσο και στον τομέα της ανάρτησης. Κατ' αρχάς, για να δώσει ζωή στο 308 GΤi, επιλέχθηκε ο γνωστός μας 1.600άρης twin scroll άμεσου ψεκασμού, ο οποίος προσφέρεται με δύο ιπποδυνάμεις, 250 και 270 ίππων, αντίστοιχα. Οι τιμές είναι εντυπωσιακές, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι ο ανταγωνισμός επιλέγει 2λιτρα σύνολα, και μάλιστα στην περίπτωση του Peugeot δεν υπολείπεται σε απόδοση, παρά τα λιγότερα κυβικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ισχυρή έκδοση διαθέτει 169 ίππους ανά λίτρο, την ώρα που το χαμηλό βάρος προσφέρει αναλογία 4,46 κιλών ανά ίππο! Για να φτάσουμε σε αυτά τα νούμερα, οι τεχνικοί της Peugeot προχώρησαν σε αλλαγές στην εισαγωγή, αλλά και στο σύστημα εξαγωγής από τον καταλύτη και πίσω, ενώ διαφοροποιημένη είναι και η ψύξη του κινητήρα. Νέα είναι βεβαίως και η χαρτογράφηση του εγκεφάλου, με τον τελευταίο να ευθύνεται για τις δύο διαφορετικές ιπποδυνάμεις.

Οι Γάλλοι θεωρούνται μετρ στο στήσιμο, και στο «308» προχώρησαν σε μια πληθώρα αλλαγών, για να προσφέρουν σαφώς πιο σπορτίφ προσανατολισμούς. Έτσι, το μετατρόχιο εμπρός είναι κατά 10 χλστ. μεγαλύτερο, διαθέτοντας και μεγαλύτερο αρνητικό κάμπερ. Πιο παχιές είναι οι αντιστρεπτικές, ενώ έχουν τοποθετηθεί πιο σκληρά σινεμπλόκ και στις τέσσερις γωνίες του αυτοκινήτου. Τα ελατήρια είναι κατά 60% πιο σφιχτά σε σχέση με του GT, ενώ το αμάξωμα έχει έρθει 11 χλστ. πιο κοντά στο έδαφος, την ώρα που σκληρότερη είναι η ρύθμιση των αμορτισέρ. Το σύστημα πέδησης έχει δεχθεί και αυτό με τη σειρά του τις ανάλογες περιποιήσεις, με το εμπρός να φέρει δίσκους 380 χλστ., με 4πίστονες «πλευστές» δαγκάνες, και πίσω 268 χλστ. Το κιβώτιο είναι αποκλειστικά χειροκίνητο 6 σχέσεων, ενώ στην έκδοση των 270 ίππων κερασάκι αποτελεί η τοποθέτηση διαφορικού Τόρσεν με ηλεκτρονική διαχείριση, για την ιδανική μεταφορά της αυξημένης ισχύος στο δρόμο. Αναμφίβολα, δεν πρόκειται για μια μικρή βελτίωση, αλλά για πλήρη μεταμόρφωση.

Στην αντίπερα όχθη, το VW Scirocco R αποτελεί παλιό μας γνώριμο. Το εντυπωσιακό κουπέ της γερμανικής εταιρείας βρίσκεται αρκετά χρόνια στην αγορά και πριν από μερικούς μήνες υπέστη ένα διακριτικό facelift, με στόχο να παραμείνει φρέσκο, την ώρα που η κορυφαία του έκδοση με τον κωδικό «R» απέκτησε αυξημένη ισχύ. Οι σημαντικότερες αλλαγές εστιάζονται στα νέα εμπρός και πίσω φωτιστικά σώματα, αλλά και στον πίσω προφυλακτήρα με τους δύο κάθετους αεροδυναμικούς διαχύτες. Από εκεί και πέρα, η σημαντικότερη αλλαγή εντοπίζεται στον κινητήρα, που πλέον αποδίδει 280 ίππους, 15 περισσότερους σε σχέση με το παρελθόν, αποτέλεσμα της νέας ηλεκτρονικής διαχείρισης του 2λιτρου TSI. Οι τιμές της ροπής παραμένουν αναλλοίωτες, ενώ, όπως διαπιστώσαμε στην ευθεία των μετρήσεων, οι επιδόσεις είναι ελάχιστα καλύτερες σε σχέση με της προηγούμενης γενιάς.

Με τα όργανα στο Ακραίφνιο, παρατηρήσαμε ότι «308» και Scirocco, με το τελευταίο στην περίπτωσή μας εφοδιασμένο με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG, προσφέρουν σχεδόν ίδιες επιδόσεις! Όπως θα διαπιστώσετε στο σχετικό πίνακα, οι διαφορές τους εντοπίζονται στο εκατοστό(!), με το «308» να υπερτερεί αισθητά στα φρένα, αφού από τα 120 χλμ. χρειάστηκαν μόλις 53,1 μέτρα για να ακινητοποιηθεί, σε αντίθεση με το VW, που σταμάτησε στα 56,3. Όσον αφορά την κατανάλωση, τα κυβικά έπαιξαν το ρόλο τους, με το Scirocco να αποδεικνύεται συνολικά, σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού, σε συνδυασμό με τη χρονομέτρηση στην πίστα, αρκετά πιο λαίμαργο, καταναλώνοντας κατά μέσο όρο 15,6 λίτρα, σε αντίθεση με το Peugeot, που χρειάστηκε 10,8 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.

Τα άλογα και αν γεράσουν...

... δε χρειάζεται να τα σκοτώσουμε! Το VW Scirocco R μπορεί να βρίσκεται κοντά στο όγδοο έτος της ζωής του, και μάλιστα χωρίς σημαντικές αλλαγές στη σχεδίασή του, αλλά καταφέρνει και παραμένει επίκαιρο και θελκτικό. Οι καμπύλες του αμαξώματος, σε συνδυασμό με τα φαρδιά μετατρόχια, του χαρίζουν μια επιβλητική εικόνα, αφού είναι επιθετικό από όποια γωνία και αν το κοιτάξει κανείς. Όπως το αμάξωμα, έτσι και το εσωτερικό κρύβει τα χρόνια του, ειδικά από τη στιγμή που η VW γενικότερα δεν προχωράει σε δραστικές αλλαγές των περισσότερων μοντέλων της. Η εικόνα είναι γνώριμη και, στην περίπτωσή μας, τη διαφορά μαρτυρούν τα εντυπωσιακά σε όψη και πλευρική στήριξη καθίσματα με το ανάγλυφο «R», ενώ οι ενδείξεις της πίεσης του τούρμπο και της θερμοκρασίας λαδιού καθώς και το χρονόμετρο στο πάνω μέρος της κονσόλας προσφέρουν αγωνιστικό χρώμα, αλλά και τον όποιο νεωτερισμό σε σχέση με την προηγούμενη γενιά.

Περνώντας στο εσωτερικό, με τα μικρά σε μέγεθος κρύσταλλα αριστερά και δεξιά, αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι στο εσωτερικό πολεμίστρας! Το μπάκετ κάθισμα, παρά την πολύ καλή πλευρική στήριξη, είναι τοποθετημένο σχετικά ψηλά, γεγονός που δε θα βολέψει τους πιο ψηλούς. Κινούμενος στην εθνική οδό και στον επαρχιακό δρόμο, αμέσως συνειδητοποιείς ότι η ανάρτηση είναι αρκετά σφιχτή, μεταφέροντας το μεγαλύτερος μέρος από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος στο εσωτερικό. Ο Θ.Η. αμέσως προτιμάει την άνεση του Peugeot, και μόνοι μας προσπαθούμε να διαπιστώσουμε αν η ρύθμιση της ανάρτησης έχει αντίκτυπο στην οδική του συμπεριφορά.

Στη διαδρομή γύρω από τη λίμνη Κερκίνη, το Scirocco καταφέρνει και εκμηδενίζει τις αποστάσεις, με ατού τον ισχυρό κινητήρα. Την ίδια ώρα, το εμπρός μέρος έχει την τάση να ανοίγει την τροχιά του στο γλιστερό οδόστρωμα, με το μπλοκέ διαφορικό XDS και την ηλεκτρονική διαχείριση να δουλεύουν υπερωρίες. Παράλληλα, το πίσω μέρος εμφανίζει εύκολα την τάση να ελαφρώσει, αν και δε θα προβληματίσει, αφού σε κάθε περίπτωση τα ηλεκτρονικά βοηθήματα που δεν απενεργοποιούνται πλήρως φροντίζουν να σε επαναφέρουν στην τάξη και τη σωστή γωνία. Σίγουρα, όμως, ο συνδυασμός κινητήρα-πλαισίου με το εξαιρετικό πάτημα σου επιτρέπουν να κινηθείς πολύ γρήγορα και να εκμηδενίσεις σε χρόνο dt τις αποστάσεις, από τη στιγμή που οι όποιες τάσεις υπο-υπερστροφής είναι εύκολα ελεγχόμενες.

Βέβαια, ο πλέον ενδεδειγμένος χώρος για να ανακαλύψεις τις δυνατότητες μιας κατασκευής του είδους είναι η πίστα, και το Αυτοκινητοδρόμιο Σερρών. Αν έχεις να βρεθείς αρκετό καιρό και έχεις συνηθίσει στην αντίστοιχη των Μεγάρων, χρειάζεσαι μερικούς γύρους για να προσαρμοστείς. Τα χιλιόμετρα είναι σαφώς περισσότερα, ενώ ο μεγαλύτερος αριθμός των «Κ» είναι σαφώς πιο τεχνικός. Με κράνος, πλέον, διαπιστώνουμε για ακόμα μία φορά τις αρετές του 2λιτρου TSI, που σε συνδυασμό με την πυκνή διάταξη του αυτόματου DSG των 6 σχέσεων μοιάζει να μην έχει κενά σε όλο το εύρος στροφών του. Επιταχύνει εντυπωσιακά από τις 2.000 σ.α.λ. και έπειτα, χωρίς κομπιάσματα, και μάλιστα μέχρι τον κόφτη, κοντά στις 7.000 σ.α.λ., με το σκάσιμο από την εξάτμιση να συνοδεύει την επιλογή της επόμενης σχέσης.

Το σύστημα διεύθυνσης, αν και σχετικά βαρύ, δεν έχει την πληροφόρηση που θέλεις, όντας αδιάφορο, αλλά δε θα προβληματίσει. Στις κλειστές στροφές της πίστας, αμέσως διαπιστώνεις ότι αρχικά το Scirocco R έχει την τάση να υποστρέψει. Το XDS λειτουργεί καλύτερα σε σχέση με το δρόμο, αλλά αν το παρακάνεις θα εμπλακούν τα ηλεκτρονικά, τα οποία και θα φροντίσουν να σου κόψουν ταχύτητα. Την ίδια ώρα, πατάς τέρμα γκάζι στην έξοδο, και το αυτόματο κιβώτιο αποφασίζει να κατεβάσει σχέση, αφού ο εγκέφαλος το αναγνωρίζει ως kickdown. Προσπαθείς να μην πατάς το κουμπί κάτω από το πεντάλ της βενζίνης, και ήδη έχεις περάσει σε μια διαδικασία λεπτών ισορροπιών. Φαρδύ, με μεγάλα μετατρόχια και με ένα πλαίσιο που διακρίνεται για τις εξαιρετικές του δυνατότητες, αισθάνεσαι και μπορείς να περάσεις από τις γρήγορες καμπές με πολλά χιλιόμετρα. Όμως και πάλι το σύστημα ευστάθειας επεμβαίνει, κόβοντας τις όποιες ορέξεις. Κάπου εκεί αναρωτιέσαι γιατί δεν απενεργοποιείται πλήρως, ειδικά από τη στιγμή που το στήσιμο του αυτοκινήτου προσφέρεται για οδήγηση του είδους, και μάλιστα με ιδιαίτερα προοδευτικό και φιλικό τρόπο! Οδηγώντας καθαρά και με γραμμές, πλέον, εκμεταλλεύεσαι την ισχύ και τη λειτουργία του κινητήρα, προσπαθώντας να συμφιλιωθείς με την ιδέα ότι το Scirocco έχει έναν ξεκάθαρο σκοπό. Να εκμηδενίζει αποστάσεις απροβλημάτιστα και με ασφάλεια...

Μία βόλτα μόνο, «Σεμπ»!

Και λέμε «Σεμπ», διότι ο εννέα φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής του WRC Σεμπαστιάν Λεμπ αποτελεί πλέον μέλος της Peugeot Sport, ενώ είναι και κάτοχος ενός Peugeot 308 GTi! Βέβαια, αυτό του Γάλλου είναι μαύρο μονόχρωμο, αλλά χαλάλι! Όσο εξεζητημένη και αν καθιστά η διχρωμία την εμφάνιση του «308», άλλο τόσο διακριτική είναι η εικόνα στο εσωτερικό. Τα τύπου μπάκετ καθίσματα συνδυάζουν άνεση και ικανοποιητική πλευρική στήριξη, την ώρα που η γενικότερη σχεδίαση είναι αντίστοιχη με αυτήν των μικρότερων εκδόσεων. Οι πλέον σημαντικές αλλαγές εντοπίζονται στις κόκκινες ραφές στο τιμόνι, στον πίνακα οργάνων και στην κονσόλα, στον επιλογέα με τη μεταλλική λαβή και, βέβαια, στο σήμα «GΤi» στο κάτω μέρος του flat-bottomed τιμονιού.

Για το τελευταίο έχει γίνει πολύς λόγος, και η αλήθεια είναι ότι το μικρό του μέγεθος καλύπτει τον πίνακα οργάνων. Κάθεσαι αρκετά χαμηλά σε σχέση με το Scirocco και όλα τα χειριστήρια είναι τοποθετημένα στην κατάλληλη θέση. Στο δρόμο που κυκλώνει γύρω από τη Λίμνη Κερκίνη, από την πρώτη στιγμή διαπιστώνεις ότι η ρύθμιση της ανάρτησης αγγίζει τη χρυσή τομή. Αρκετά σφιχτή, αλλά χωρίς να κοπανάει-ταλαιπωρεί, και φυσικά καμία σχέση με την αντίστοιχη του Focus ST -σημείο αναφοράς στην κατηγορία-, όπου αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι σε αγωνιστικό. Πιέζεις το πεντάλ της βενζίνης και από τις 1.500 σ.α.λ. ο 1.600άρης αποκρίνεται εντυπωσιακά και με περίσσια δύναμη. Αφήνεις το γκάζι και έκπληξη! Όπως τα τούρμπο της δεκαετίας του '90, ακούς το χαρακτηριστικό ξεφύσημα από τη βαλβίδα ανακούφισης! Η διάθεσή σου φτιάχνει, και, πιέζοντας, ανακαλύπτεις ότι το «308» είναι ευχάριστο. Η συμπεριφορά του είναι ουδέτερη, αλλά ο τρόπος αντίδρασης του εμπρός μέρους σού επιτρέπει να κινηθείς πολύ γρήγορα. Αν το παρακάνεις θα υποστρέψει, αλλά έως εκεί. Τίποτα δραματικό δεν πρόκειται να συμβεί. Το πίσω μέρος μοιάζει ακλόνητο, ενώ η όλη κατασκευή είναι εξαιρετικά ευέλικτη, ελέω και του χαμηλού βάρους.

Το πλέον εντυπωσιακό στοιχείο με το «308» είναι πως, όσο άνετα αισθάνεται στον επαρχιακό δρόμο, άλλο τόσο οικεία αισθάνεται στην πίστα. Με το σύστημα ελέγχου ευστάθειας απενεργοποιημένο (με ένα απλό πάτημα του κουμπιού, ούτε καν παρατεταμένο) και έχοντας επιλέξει το πρόγραμμα Sport, που προσφέρει καλύτερη απόκριση στο γκάζι και μεγαλύτερη αμεσότητα στο σύστημα διεύθυνσης (αλλά και σπορ ήχο που περισσότερο ξενίζει), έχεις μπροστά σου τον πίνακα οργάνων σε πλήρως κόκκινο φόντο, γεγονός που αποδεικνύει τις άγριες διαθέσεις του συνδυασμού.

Το σύνολο των 1.600 κ.εκ. σε πλήρη επιτάχυνση δεν υστερεί σε κανένα σημείο σε σχέση με το 2λιτρο κινητήρα του Scirocco, αλλά και με τις αντίστοιχες λύσεις που έχει επιλέξει ο ανταγωνισμός. Γεμάτος, με σχεδόν ηλεκτρική απόκριση, επιταχύνει εντυπωσιακά, και κοντά στις 6.500 περνάς στην επόμενη σχέση, αφού πιο ψηλά αρχίζεις και διαπιστώνεις μια μικρή πτώση ισχύος. Το κιβώτιο έχει σχετικά μακριές διαδρομές, αλλά ο επιλογέας είναι σαφής, με καλό κούμπωμα. Μάλιστα, ακόμα και στη σκληρή χρήση που απαιτείται στην πίστα, δεν έδειξε σε κανένα σημείο να δυσανασχετεί. Το σύστημα διεύθυνσης, αν και αρχικά σε προβληματίζει με τη σχετικά ελαφριά αίσθηση που έχει, αποδεικνύεται σαφές και άμεσο, με 2,7 στροφές από άκρη σε άκρη, προσφέροντας πολύ καλή πληροφόρηση.

Από το πρώτο «Κ», όμως, το στοιχείο που κάνει τη διαφορά είναι τα εξαιρετικά φρένα! Ο συνδυασμός αίσθησης και απόδοσης είναι τέτοιος, που, έπειτα από κάθε στροφή, συνειδητοποιείς ότι μπορείς να φρενάρεις ακόμα πιο αργά, χωρίς να κουράζονται σε κανένα σημείο της πίστας. Την ίδια ώρα, το turn-in είναι υποδειγματικό, και απομένει να διαχειριστείς τους 270 ίππους στους εμπρός τροχούς στην κορυφή της στροφής. Αν υπερβάλεις και πατήσεις νωρίς το γκάζι, οι εμπρός τροχοί θα σπινάρουν και το Torsen θα λειτουργήσει εντατικά στην προσπάθεια να κλείσει την τροχιά. Παρ' όλα αυτά, η διαδικασία είναι αρκετά ευχάριστη, αφού η πληροφόρηση από το συνδυασμό πλαισίου-συστήματος διεύθυνσης είναι εξαιρετική, και εντέλει διαπιστώνεις ότι στην πίστα καταφέρνεις να κινηθείς πιο γρήγορα από σαφώς ισχυρότερες και με μεγαλύτερες περγαμηνές κατασκευές.

Τι θα θέλαμε; Πιο συμμετοχικό το πίσω μέρος. Αποτέλεσε σήμα κατατεθέν των Γάλλων, και με αυτόν τον τρόπο οδήγησης γαλουχηθήκαμε οι περισσότεροι γαλλόφιλοι στην οδήγηση. Το «308» είναι ουδέτερο και σταθερό ακόμα και στις γρήγορες καμπές, και πρέπει να υπερβάλεις για να δεις το πίσω μέρος να γλιστράει, αφού η ρύθμιση της ανάρτησης δεν το επιτρέπει.

Ο νέος είναι ωραίος...

Η περίοδος που διανύουμε δεν είναι και η πλέον ενδεδειγμένη για όνειρα. Ακόμα και αυτοκίνητα αυτού του είδους και της κατηγορίας αποτελούν σχεδόν απαγορευμένο καρπό για την πλειονότητα. Δεν μπορεί, ωστόσο, κανείς να μας απαγορέψει να ονειρευόμαστε, ειδικά από τη στιγμή που οι αυτοκινητοβιομηχανίες φροντίζουν να μας προσφέρουν υλικό... Τα VW Scirocco R και Peugeot 308 GTi συγκαταλέγονται ανάμεσα σε αυτά, το καθένα από τη δική του σκοπιά. Το VW, όσο και αν παραμένει φρέσκο λόγω της θελκτικής σχεδίασης του κουπέ αμαξώματος, άλλο τόσο δεν μπορεί να κρύψει τα χρόνια του όταν βρίσκεσαι στο τιμόνι του. Παρ' όλα αυτά, παραμένει ένα εντυπωσιακό GT, και όχι GΤi, ικανό να καλύψει σε ελάχιστο χρόνο αποστάσεις, διαθέτοντας κορυφαίες επιδόσεις και απαράμιλλο στυλ.

Από την άλλη, το 308 GΤi, το τελευταίο δημιούργημα της Peugeot Sport, στοχεύει στην κορυφή της κατηγορίας. Ο ανταγωνισμός είναι δύσκολος, αλλά οι Γάλλοι προσφέρουν μία ολοκληρωμένη πρόταση. Άνετο και πρακτικό στο δρόμο και ικανό να γράψει εξαιρετικούς χρόνους στην πίστα. Μπορεί το Ford Focus ST να παραμένει η κατασκευή που «μιλάει» στην καρδιά μας, και σίγουρα θα θέλαμε να οργώσουμε τα βουνά στο τιμόνι του, γνωρίζοντας όμως ότι η συμβίωση μαζί του θα είναι αρκετά δύσκολη... Αντίθετα, το Peugeot αποτελεί το σύντροφο που στην καθημερινότητα δε θα σε ταλαιπωρήσει, ενώ όταν απαιτήσεις το κάτι παραπάνω δε θα σε απογοητεύσει. Κάτι που καταφέρνει και το Seat Leon Cupra, και με το οποίο θα έχει ενδιαφέρον να το δούμε στο ίδιο ρινγκ..._ Π. Τ.

Ο Λευτέρης Σωτήρχος θα μπορούσε να πει κανείς ότι αποτελεί... μόνιμο συνεργάτη μας, αφού μόνο λίγες δεν είναι οι φορές που μας έχει συνοδεύσει σε πίστες και διαδρομές, μεταφέροντάς μας την άποψή του με την εμπειρία και το ταλέντο που τον διακρίνει. Στα 33 του χρόνια, μπορεί να εκτελεί χρέη team manager διευθύνοντας τη δική του ομάδα, την SM Sport, αλλά παραμένει ένας από τους ταχύτερους οδηγούς των τελευταίων ετών σε ασφάλτινες επιφάνειες. Γρήγορος, χαμηλών τόνων και λεπτολόγος, αποδεικνύεται το ίδιο αποτελεσματικός ως manager, όσο και οδηγός όταν οι περιστάσεις το επιβάλλουν ή το επιτρέπουν.

ΑΠΟ ΤΗ ΣΚΟΠΙΑ ΤΟΥ V-BOX

Είχαμε καιρό να επισκεφθούμε τις Σέρρες, και μάλιστα την τελευταία φορά ήταν και πάλι με το VW Scirocco R, αλλά απέναντι στον «βασιλιά» της κατηγορίας -τότε-, το Renault Megane R.S. Οι συνθήκες όμως που επικρατούσαν, λόγω βροχοπτώσεων, δε μας επέτρεψαν να έχουμε άμεσα στοιχεία σύγκρισης. Όπως αποδείχθηκε, το αυτόματο κιβώτιο και το σύστημα ευστάθειας που δεν απενεργοποιείται στοίχισαν στο γερμανικό κουπέ. To Peugeot 308 GTi αποδείχθηκε «φονέας» στην πίστα, σημειώνοντας με τον Λευτέρη Σωτήρχο στα πηδάλια εξαιρετικό χρόνο! Συγκεκριμένα, τα V-Box σταμάτησαν στο 1:34.50, χρόνος ταχύτερος από αρκετά ισχυρότερων κατασκευών, με το Scirocco να χρειάζεται την ίδια ώρα 1:37.30. Τα δύο στοιχεία που αναφέραμε παραπάνω κάνουν τη διαφορά, και είναι χαρακτηριστικό ότι, όπως και στην ευθεία των μετρήσεων στο Ακραίφνιο, έτσι και σε αυτήν των Σερρών η μεταξύ τους διαφορά αναφορικά με τη δύναμη του κινητήρα δεν ήταν σημαντική, με το «308» να αγγίζει τα 195,4 χλμ./ώρα, και το Scirocco τα 194,3 χλμ./ώρα.

Από εκεί και έπειτα, όμως, το γαλλικό χάτσμπακ είναι ταχύτερο παντού, σε ταχύτητα τόσο εισόδου όσο και εξόδου. Στις ανοιχτές Κ1-Κ2 αλλά και Κ3-Κ4, οι μεταξύ τους διαφορές είναι μικρές, με το «308» να έχει ελαφρά υπεροχή, όπως και στην πιο κλειστή Κ5. Στις γρήγορες Κ6 και Κ7, με την απότομη αλλαγή πορείας, το Peugeot υπερισχύει εκμεταλλευόμενο το εξαιρετικό πλαίσιο στο οποίο μπορείς να στηριχτείς, την ώρα που το σύστημα ευστάθειας «κόβει» το Scirocco, με αποτέλεσμα να χάσει χρόνο. Ακόμα μεγαλύτερες είναι οι διαφορές στις γρήγορες αριστερές Κ8 και Κ9, με το Peugeot να ανοίγει την ψαλίδα, διαθέτοντας πολύ υψηλά περιθώρια πρόσφυσης. Το μοναδικό σημείο όπου το VW υπερτερεί είναι στην είσοδο της Κ13, αλλά η παρέμβαση των ηλεκτρονικών έχει ως αποτέλεσμα να χάνει σε ταχύτητα εξόδου. Κάτι το οποίο στοιχίζει στο VW σε όλο το μήκος της πίστας, με αποτέλεσμα να δικαιολογείται και η διαφορά των σχεδόν 3 δευτερολέπτων.

ΣΤΟ ΜΠΑΚΕΤ

Δεν το κρύβουμε ότι εμπιστευόμαστε τον Λευτέρη Σωτήρχο, και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι ουκ ολίγες φορές μας έχει συνοδεύσει σε πίστες και διαδρομές, αναλαμβάνοντας χρέη δοκιμαστή.

Ο team manager, πλέον, Λευτέρης δε διακρίνεται μόνο για την αδιαμφισβήτητη ταχύτητά του, αλλά και για την αίσθησή του πίσω από το τιμόνι, την οποία μάλιστα μπορεί και μεταφέρει με ιδανικό τρόπο. «Κατ' αρχάς, πρέπει να ομολογήσω ότι ενθουσιάστηκα με την πίστα των Σερρών, παρόλο που έχω βρεθεί πολύ λίγες φορές σε αυτήν. Ξεκινώντας από το VW Scirocco, με το οποίο και βρέθηκα αρχικά στην πίστα, μπορώ να πω ότι μου έκανε θετική εντύπωση η ανάρτηση. Αν και η ρύθμισή της είναι αρκετά σκληρή για το δρόμο, αποδείχθηκε πολύ καλή για την πίστα. Παρ' όλα αυτά, το τιμόνι δε σου αφήνει αντίστοιχη αίσθηση, ενώ τα φρένα δείχνουν να κουράζονται εύκολα στη σκληρή χρήση. Σε κάθε περίπτωση, έχει δύο σημαντικά μειονεκτήματα που ουσιαστικά δικαιολογούν τη διαφορά του χρόνου στην πίστα με το Peugeot 308 GTi. Το πρώτο είναι το αυτόματο κιβώτιο, το οποίο ακόμα και στη χειροκίνητη λειτουργία δεν ακολουθεί στα κατεβάσματα, ενώ στο απότομο πάτημα του γκαζιού κατεβάζει μία σχέση, με αποτέλεσμα να χάνει χρόνο. Και το δεύτερο είναι ότι τα ηλεκτρονικά βοηθήματα δεν απενεργοποιούνται πλήρως, με αποτέλεσμα όταν πλησιάζεις στο όριο να σε κόβουν. Κάτι που επίσης στοιχίζει σε χρόνο. Το πλαίσιο είναι πολύ καλό και έχει πολύ καλό πάτημα, ενώ το πίσω μέρος αισθάνεσαι ότι είναι πιο ελαφρύ σε σχέση με του Peugeot και έχει την τάση να αποσταθεροποιηθεί πιο εύκολα.

Το “308”, από την πλευρά του, μπορεί να έχει πιο μαλακή ρύθμιση σε σχέση με το VW, αλλά σε καμία περίπτωση δεν υπολείπεται. Μάλιστα, είναι πιο φιλικό και σε βοηθάει να βρεις πιο εύκολα τα όριά του και να διορθώσεις τις όποιες τάσεις. Αυτές περιορίζονται στην υποστροφή, αφού το πίσω μέρος είναι εξαιρετικά σταθερό, και πρέπει να το πιέσεις για να υπερστρέψει. Παράλληλα, το χειροκίνητο κιβώτιο του “308” είναι πολύ καλό σε αίσθηση, ενώ φυσικά σου επιτρέπει να χρησιμοποιήσεις όποια σχέση επιθυμείς, γεγονός που βοηθάει στην οδήγηση στην πίστα. Παράλληλα, τα ηλεκτρονικά απενεργοποιούνται πλήρως με το απλό πάτημα ενός κουμπιού, επιτρέποντάς σου να πιέσεις στο όριο χωρίς να σε κόψει. Μοναδική παρατήρηση είναι ότι σε συνθήκες πίεσης θα σπινάρει στα κλειστά και θα υποστρέψει, παρ' όλη την παρουσία του Torsen.

Ακόμα ένα στοιχείο που έκανε τη διαφορά στις Σέρρες είναι τα φρένα του “308”, τα οποία είναι εξαιρετικά σε αίσθηση και απόδοση, ενώ δεν έδειξαν καθόλου σημάδια κόπωσης. Απλώς χρειάζεται να τα συνηθίσεις στο δρόμο, αφού το πεντάλ είναι αρκετά ευαίσθητο. Ο κινητήρας, παρά τα 1.600 κ.εκ., είναι πολύ καλός σε λειτουργία και απόδοση και δεν υπολείπεται σε σχέση με αυτόν του VW. Από τις χαμηλές στροφές διαθέτει ροπή, και είναι χαρακτηριστικό ότι δε χρησιμοποίησα 2η σχέση σε κανένα σημείο της πίστας. Γενικά, είναι πολύ διασκεδαστικό στην πίστα, παρόλο που το πίσω μέρος δεν είναι τόσο συμμετοχικό. Αν αναλογιστούμε και τα υπόλοιπα στοιχεία που το διακρίνουν, όπως τους χώρους, τις πέντε πόρτες και το γενικότερα χρηστικό χαρακτήρα του, συνειδητοποιούμε ότι είναι πολύ ωραίο σύνολο. Δεν είναι το αυτοκίνητο με το οποίο θα πας στο βουνό και θα το οδηγήσεις με την καρότσα, γυρνώντας ή γλιστρώντας το πίσω μέρος, αλλά είναι εξαιρετικά ισορροπημένο και φιλικό. Το VW, από την πλευρά του, μοιάζει αντιφατικό, αφού διαθέτει σπορ προδιαγραφές, τόσο σχεδιαστικά όσο και με το στήσιμο της ανάρτησης, αλλά τα ηλεκτρονικά βοηθήματα δε σου επιτρέπουν να ξεδιπλώσεις τις αρετές του»._ Λ. Σ.

Στις Σέρρες!

Παρά τις αντιξοότητες και την οικονομική ύφεση που βιώνουμε όλοι μας, το αυτοκινητοδρόμιο των Σερρών εξακολουθεί να αποτελεί όαση για το μηχανοκίνητο αθλητισμό στη χώρα μας. Δεν είναι μόνο η διαδρομή των 3,2 χλμ. με πλάτος 12-15 μέτρων, αλλά και ο περιβάλλων χώρος που αποδεικνύουν του λόγου το αληθές. Σήμερα η πίστα φιλοξενεί μία σειρά από αγώνες αλλά και εκδηλώσεις. Παράλληλα, αρκετά κλαμπ και λέσχες πραγματοποιούν trackdays και συναντήσεις στην πίστα, ενώ τις καθημερινές είναι ελεύθερη και ανοιχτή για προπόνηση σε ιδιώτες. Μιλώντας με ανθρώπους της πίστας, μας εκμυστηρεύτηκαν ότι στα άμεσα σχέδια είναι και η αλλαγή του ασφαλτοτάπητα, κάτι που ελπίζουν να συμβεί τη νέα χρονιά. Για περισσότερες πληροφορίες, και συγκεκριμένα για το πρόγραμμα της πίστας, μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του αυτοκινητοδρομίου στη διεύθυνση www.serrescircuit.gr, ενώ μπορείτε επίσης να καλέσετε στο τηλ.: 23210.52592.

 

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ

Δείτε τιμές και τεχνικά χαρακτηριστικά: 308

Στην εποχή της αυτόνομης οδήγησης, θα επιλέγατε ένα αυτοκίνητο που θα θυσίαζε τους επιβάτες του για το γενικότερο καλό;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά