Με ιπποδυνάμεις περί τους 240 ίππους και κίνηση στους τέσσερις τροχούς, τόσο το Volvo XC40 Τ5 όσο και το VW Tiguan BiTDI δε θυμίζουν, αλλά είναι... λύκοι καμουφλαρισμένοι σε αμάξωμα SUV!

Μέχρι πριν από μερικά χρόνια γνωρίζαμε ότι τα χαρακτηριστικά μιας σπορ κατασκευής συμβάδιζαν με αντίστοιχη φιλοσοφία αλλά και σχεδίαση. Με την πάροδο του χρόνου, όμως, ισχυροί κινητήρες βρήκαν θέση κάτω από παράταιρα (για εκείνη την εποχή) αμαξώματα, στην προσπάθεια να προσφέρουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες στο καταναλωτικό κοινό όσο το δυνατόν μεγαλύτερο εύρος επιλογών. Μέχρι εδώ όλα καλά, αλλά αυτό απέχει αρκετά από το να χαρακτηρίζει κανείς μία κατασκευή του συγκεκριμένου είδους ως σπορ, αν και έχουν υπάρξει περιπτώσεις στο παρελθόν που μας έκαναν να... δαγκώσουμε τη γλώσσα μας. Το ερώτημα και το σχετικό debate αναζωπυρώθηκε με την έλευση της κορυφαίας πετρελαιοκίνητης εκδοχής του VW Tiguan, με το 2λιτρο διπλοτούρμπινο κινητήρα. Η ισχύς των 240 ίππων δε ζαλίζει, αλλά τα 500 Nm ροπής μοιάζουν εξωφρενικά, την ώρα που τα 6,3 δλ. που απαιτούνται για τα πρώτα 100 χιλιόμετρα από στάση είναι νούμερο που θα ζήλευαν πολλά GTi. Αντίστοιχα, όμως, ισχυρή πρόταση διαθέτει και η Volvo, με ειδοποιό διαφορά πως κάτω από το κομψό αμάξωμα του νέου XC40 προσφέρεται ο υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας βενζίνης των 247 ίππων. Κοινοί παρονομαστές στις δύο περιπτώσεις, λοιπόν, το αμάξωμα, η παραπλήσια ισχύς των κινητήρων και η τετρακίνηση, με καθεμία από τις δύο εταιρείες να προτείνει τη δική της εκδοχή στο «GΤi-SUV».

Code R!

Τόσο στην περίπτωση του Tiguan όσο και σε αυτήν του XC40, οι εκδόσεις που είχαμε στη διάθεσή μας συνοδεύονταν και από το λατινικό «R». Συγκεκριμένα, «R-line» στην περίπτωση του VW και «R-Design» σε αυτήν του Volvo, τονίζοντας αμφότερα με αισθητικές παρεμβάσεις τα σπορτίφ χαρακτηριστικά τους, αλλά και το υψηλό επίπεδο του εξοπλισμού τους. Στο Volvo οι παρεμβάσεις αυτές είναι πιο διακριτικές, με τους ελαφρώς διαφοροποιημένους προφυλακτήρες εμπρός-πίσω να διαθέτουν μεταλλικά στοιχεία, και τη διχρωμία και τους μεγάλους τροχούς των 20 ιντσών να επιβεβαιώνουν στο μάτι τις όποιες διαφορές. Η σχεδίαση του νέου XC40 είναι αναμφίβολα ελκυστική, νεανική και επί του προκειμένου δυναμική. Μάλιστα, δίπλα στο Tiguan μοιάζει μικρότερο σε μέγεθος, παρά το γεγονός ότι οι διαστάσεις τους είναι σχεδόν παραπλήσιες - 4.486 χλστ. το μήκος του VW, 4.425 του Volvo, το οποίο είναι ελαφρώς φαρδύτερο. Αντίθετα, όμως, το Tiguan δείχνει και είναι επιβλητικό, με τις αισθητικές διαφορές του πακέτου R-Line να είναι εύκολα αναγνωρίσιμες. Ο εμπρός προφυλακτήρας έχει τελείως διαφορετική σχεδίαση, ενώ ο πίσω φιλοξενεί διαχύτη σε μαύρο γυαλιστερό χρώμα, αλλά και η πέμπτη πόρτα μία διακριτική αεροτομή. Οι μεγάλοι τροχοί σε διάσταση 19 ιντσών αποτελούν την τελευταία πινελιά, με το τελικό αποτέλεσμα να πετυχαίνει το στόχο του, που δεν είναι άλλος από το να το διαφοροποιεί σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδόσεις. To γερμανικό SUV βασίζεται στο δάπεδο MQB του γκρουπ, και στην περίπτωση του BiTDI κεντρικός πρωταγωνιστής είναι ο 2λιτρος πετρελαιοκινητήρας. Το μηχανικό σύνολο άμεσου ψεκασμού διαθέτει δύο τούρμπο χαμηλής και υψηλής πίεσης που λειτουργούν παράλληλα. Ο στροφαλοφόρος άξονας, οι κύλινδροι, τα πιστόνια και οι μπιέλες έχουν δεχθεί ειδικές ενισχύσεις, έτσι ώστε να μπορούν να αντεπεξέλθουν πίεση ανάφλεξης έως και 200 bar!

Όπως προαναφέραμε, δεν είναι τόσο η ισχύς των 240 ίππων, όσο η ροπή των 500 Nm που εντυπωσιάζει, η οποία είναι μάλιστα διαθέσιμη σε ένα εύρος από 1.750 έως και 2.500 σ.α.λ.! Ο συγκεκριμένος κινητήρας συνδυάζεται αποκλειστικά τόσο με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG 7 σχέσεων όσο και με το σύστημα τετρακίνησης 4Motion με τον πολύδισκο συμπλέκτη Haldex πέμπτης γενιάς. Η τελευταία διαθέτει προγράμματα οδήγησης τόσο για άσφαλτο όσο και για χώμα, πέρα από τα γνωστά Sport, Normal και Eco. Παράλληλα, στην έκδοση R-Line το Tiguan διαθέτει και πιο σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης.

H σουηδική πρόταση, το XC40, βασίζεται στην πλατφόρμα CMA (Compact Modular Architecture), η οποία σε όλες τις εκδόσεις της μας έχει αφήσει εξαιρετικές εντυπώσεις. Στην έκδοση Τ5, κάτω από το εμπρός καπό συναντάμε εγκάρσια τοποθετημένο το 2λιτρο υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα άμεσου ψεκασμού. Η ονομαστική του ισχύς είναι ελαφρώς μεγαλύτερη από αυτήν του Tiguan, αγγίζοντας τους 247 ίππους στις 5.500 σ.α.λ., την ώρα που η διαφορά στη ροπή είναι απολύτως φυσιολογικά σημαντική. Το XC40 αποδίδει 350 Nm, αλλά σε μεγαλύτερο εύρος, και συγκεκριμένα από τις 1.800 έως και τις 4.800 σ.α.λ. Αντίθετα με το VW, στο Τ5 η ανάρτηση είναι ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη, ενώ θυμίζουμε ότι, σε αντίθεση με τα XC60 και XC90, η πίσω είναι τεσσάρων συνδέσμων, και όχι πολλαπλών. Παράλληλα, η κορυφαία εκδοχή του XC40 συνδυάζεται αποκλειστικά με σύστημα αυτόματης τετρακίνησης, επίσης με πολύδισκο ηλεκτρονικά ελεγχόμενο συμπλέκτη, ενώ στον τομέα του κιβωτίου το T5 συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο Geartronic 8 σχέσεων.

Σουηδική μεταμόρφωση

Τα πρώτα δείγματα γραφής τα είχαμε διαπιστώσει με τα XC60 και XC90, με αποτέλεσμα οι απαιτήσεις να ήταν υψηλές στην περίπτωση του XC40. Πλέον, δεν είναι υπερβολή αν αναφέρουμε ότι σχεδιαστικά -τουλάχιστον- η Volvo παρουσιάζει μερικά από τα πιο ελκυστικά μοντέλα της αγοράς. Οι νεανικές γραμμές του αμαξώματος έχουν συνέχεια και στο εσωτερικό, με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων και την τύπου iPad μεγάλη οθόνη να δεσπόζουν. Αναμφίβολα το περιβάλλον είναι ευχάριστο, ενώ στη δική μας έκδοση, με τον κωδικό «R-Design», διέθετε υπερπλήρη εξοπλισμό και τα πολύ καλά σε πλευρική στήριξη ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα, με επένδυση από δέρμα και αλκαντάρα. Βέβαια, κάθεσαι σχετικά ψηλά, όπως αρμόζει σε ένα SUV, διαθέτοντας φυσικά πολύ καλή περιφερειακή ορατότητα, ενώ οι χώροι του εσωτερικού, τόσο για τους εμπρός επιβάτες όσο και για τους πίσω, είναι άφθονοι. Όπως και στις μικρότερες εκδόσεις, έτσι και στο T5 από την πρώτη επαφή διαπιστώνεις την πολύ καλή λειτουργία της ανάρτησης, η οποία λειτουργεί πιο αποτελεσματικά από αυτήν των μεγαλύτερων XC της Volvo. Μάλιστα, προκαλεί ακόμα μεγαλύτερη εντύπωση ο τρόπος που απορροφά τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, παρά το γεγονός ότι διέθετε τους μεγάλους τροχούς των 20 ιντσών με το χαμηλό προφίλ. Σίγουρα είναι πιο σφιχτό από το D4, αλλά χωρίς να ενοχλεί τους επιβάτες και δίχως να περνάει κραδασμούς ακόμα και από τις εγκάρσιες ανωμαλίες. Παράλληλα, το πολύ χαμηλό επίπεδο θορύβου του κινητήρα το καθιστά ιδανικό για την κάλυψη μεγάλων αποστάσεων, αν και η μέση κατανάλωση δεν αποτελεί και ένα από τα προτερήματά του. Δύσκολα και με αρκετή προσπάθεια θα πλησιάσει κανείς τα 7,2 λίτρα/100 χλμ. που υπόσχεται το εργοστάσιο, με τα 10 λίτρα να μοιάζουν ως ένας σαφώς πιο ρεαλιστικός αριθμός, εφόσον κινείται κανείς σε φυσιολογικούς ρυθμούς. Σε αυτό το μοτίβο, ο 2λιτρος κινητήρας του XC40 ξεδιπλώνει την ελαστικότητά του. Έχει καλή απόκριση από χαμηλά, ανεβάζει ικανοποιητικά, με τα 350 Nm ροπής να παίζουν το ρόλο τους στις μεσαίες στροφές. Παράλληλα, το αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων συνδυάζεται ιδανικά σε αυτούς τους ρυθμούς με το υπερτροφοδοτούμενο σύνολο.

Από τη στιγμή που θα βρεθείς στον επαρχιακό δρόμο, ο κινητήρας επιδεικνύει τις αρετές του, διαθέτοντας περίσσια δύναμη. Και πάλι οι μεσαίες στροφές είναι το μεγάλο του προτέρημα, αν και ανεβάζει πρόθυμα μέχρι το όριο περιστροφής του, χωρίς όμως να έχει ιδιαίτερο νόημα, καθώς έπειτα από ένα σημείο αρχίζει και «κρεμάει» σε απόδοση. Σίγουρα, μόνο αργό δεν μπορείς να το χαρακτηρίσεις, αφού τα 6,5 δευτερόλεπτα που απαιτούνται για τα πρώτα 100 χιλιόμετρα από στάση είναι ένας χρόνος καλύτερος από αυτόν που σημειώνουν αρκετά GTI. Σε συνθήκες πίεσης, η αυτόματη λειτουργία του κιβωτίου δεν είναι η πλέον ενδεδειγμένη, και είναι σαφώς προτιμότερο να χρησιμοποιήσει κανείς τις μικρές πεταλούδες πίσω από το τιμόνι. Η επιλογή της μεγαλύτερης σχέσης έχει πολύ καλό χρόνο απόκρισης, σε αντίθεση με το κατέβασμα, όπου διαπιστώνεις μια καθυστέρηση, ενώ για την προστασία του κινητήρα δεν είναι απαραίτητο ότι θα υπακούσει στις εντολές του οδηγού. Το πολύ καλό πλαίσιο και η ανάρτηση, σε συνδυασμό με την τετρακίνηση, προσφέρουν στο XC40 πολύ υψηλά περιθώρια πρόσφυσης. Είναι ουδέτερο στις περισσότερες από τις ελληνικές επιφάνειες, ενώ το μοναδικό φαινόμενο που θα προβληματίσει στιγμιαία είναι οι κλίσεις του αμαξώματος. Αλλά και αυτές είναι σχετικά μικρές, ενώ σε καμία περίπτωση δεν τρομάζουν τον οδηγό. Για να γλιστρήσει, εκτός αν η επιφάνεια είναι «γυαλί», πρέπει να υπερβάλεις. Αλλά, ακόμα και έτσι, οι όποιες τάσεις είναι προβλέψιμες και εύκολα ελεγχόμενες με το άμεσο σύστημα διεύθυνσης. Και όλα αυτά, ενώ έχουμε να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο που ζυγίζει περί τα 1.755 κιλά!

Γερμανικός οδοστρωτήρας!

Η επιβλητική εικόνα του Tiguan έχει αποκτήσει σαφώς πιο σπορτίφ χαρακτηριστικά στην έκδοση R-Line. Εκπέμπει δυναμισμό με την πρώτη ματιά, ενώ δεν είναι μυστικό ότι το ρόλο του παίζει και το συγκεκριμένο χρώμα, που τονίζει τις γραμμές του αμαξώματος. Το υψηλό επίπεδο του εξοπλισμού έχει ως αποτέλεσμα στο εσωτερικό να συναντάμε τον ψηφιακό πίνακα οργάνων, αλλά και τη μεγάλη οθόνη αφής της VW. Ο συνδυασμός των δύο προσφέρει έναν αέρα πολυτέλειας, συνδυάζοντας εργονομία και πολύ καλή ποιότητα κατασκευής. Το κάθισμα δεν έχει την πλευρική στήριξη που προσφέρει αυτό του XC40, αλλά η θέση οδήγησης είναι ελαφρώς καλύτερη. Κάθεσαι πιο χαμηλά και αισθάνεσαι πιο κοντά στο δρόμο. Οι χώροι και σε αυτήν την περίπτωση είναι υπεράνω κριτικής, τόσο για τους εμπρός όσο και για τους πίσω επιβάτες, με το Tiguan να διαθέτει μεγαλύτερο χώρο για το κεφάλι. Με τον κινητήρα σε λειτουργία, παρατηρείς το χαμηλό επίπεδο θορύβου του πετρελαιοκινητήρα, με το θόρυβο να μην περνάει στην καμπίνα των επιβατών. Η πιο σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης δεν προβληματίζει στις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων, αλλά ούτε και οι μεγάλοι τροχοί των 19 ιντσών. Το Tiguan φιλτράρει όλες τις ανωμαλίες με χαρακτηριστική άνεση και ευκολία, με αποτέλεσμα να αποτελεί και αυτό με τη σειρά του ιδανική κατασκευή για την κάλυψη μεγάλων αποστάσεων.

Το... σοκ, όμως, έρχεται από τη στιγμή που θα πατήσεις το πεντάλ του καυσίμου. Ακόμα και μέσα στην πόλη, διαπιστώνεις ότι κάθε πάτημα έχει ως αποτέλεσμα το BiTDI να εκτοξεύεται μπροστά. Αν βρεις ανοιχτό δρόμο, η δύναμή του μοιάζει ανεξάντλητη, με τη ροπή των 500 Nm να του προσφέρει τεράστια ώθηση. Τα 6,2 δευτερόλεπτα που απαιτούνται για τα πρώτα 100 χιλιόμετρα πιστοποιούν του λόγου το αληθές, αλλά όχι αρκετά για να περιγράψουν την αίσθηση που προσφέρει το κορυφαίο Tiguan των 1.810 κιλών -παρακαλώ- στον οδηγό. Από τις 1.500 σ.α.λ., αν βυθίσεις το πόδι στο πάτωμα, επιταχύνει ασταμάτητα, με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη να αλλάζει με ταχύτητα σχέσεις μέχρι την 7η. Μάλιστα, με τη ροπή που διαθέτει δεν είναι απαραίτητο να κάνεις χρήση του kickdown αν θελήσεις να επιταχύνεις ή να προσπεράσεις. Σε δρόμους με διαδοχικές στροφές, το κιβώτιο ακόμα και στο πρόγραμμα Sport δεν είναι η ιδανική επιλογή, με αποτέλεσμα και εδώ να προτιμήσουμε τη χειροκίνητη επιλογή. Ακόμα και έτσι, η συμπεριφορά του δε διαφοροποιείται από των υπόλοιπων DSG της εταιρείας, κάτι που μεταφράζεται σε καθυστέρηση στην επιλογή της μικρότερης σχέσης. Το θέμα όμως είναι ότι με το Tiguan και τη ροπή που διαθέτει, πολλές φορές δεν είναι απαραίτητο. Τα περιθώρια πρόσφυσης, πάντα σε συνδυασμό με την τετρακίνηση, είναι πολύ υψηλά. Ειδικά στις γρήγορες καμπές, αισθάνεσαι τεράστια σιγουριά πίσω από το ελαφρύ σε αίσθηση τιμόνι του, με αποτέλεσμα να μπορείς να κινηθείς πραγματικά γρήγορα, και μάλιστα σε σημείο που με άλλες, πιο... καταρτισμένες κατασκευές να πάταγες ελαφρά το φρένο. Κάτι που στην περίπτωση του κορυφαίου Tiguan δε σκέφτεσαι καν. Δύσκολα θα σε προδώσει ή θα γλιστρήσει, ενώ αν εμφανιστούν κάποιες τάσεις υποστροφής αυτό θα συμβεί λόγω υπερβολής ή του χαμηλού δείκτη πρόσφυσης. Αλλά, ακόμα και σε αυτήν την περίπτωση, οι όποιες τάσεις είναι προβλέψιμες και εμφανίζονται προοδευτικά, με αποτέλεσμα να υπάρχει σημαντικός χρόνος αντίδρασης από την πλευρά του οδηγού.

Χαμαιλέοντες!

Μπορεί να μην αποτελούν καθαρόαιμες σπορ κατασκευές, και ούτε εκεί στοχεύουν, όμως και τα δύο αυτοκίνητα συνδυάζουν τις αρετές ενός SUV, προσφέροντας παράλληλα καλές επιδόσεις για όσους περισσότερο ανήσυχους. Φυσικά, όταν το κόστος κτήσης και των δύο πλησιάζει ή ξεπερνάει τα 50.000 ευρώ, δεν υπάρχουν συμβιβασμοί σε επίπεδο ασφάλειας και εξοπλισμού, πόσω μάλλον στις εκδόσεις που οδηγήσαμε, με το Volvo της δοκιμής μας να κοστίζει 54.648 ευρώ και το Tiguan 49.300. Το XC40 διαθέτει ένα σαφώς πιο νεανικό χαρακτήρα, διατηρώντας τα στοιχεία που έκαναν τη συγκεκριμένη σειρά να ξεχωρίσει, με το 2λιτρο κινητήρα να του χαρίζει πολύ καλές επιδόσεις. Από την άλλη μεριά, το Tiguan έχει σημαντικότερο όπλο στη φαρέτρα του το διπλοτούρμπινο κινητήρα, ο οποίος και μπορεί να αποτελέσει δέλεαρ για οποιονδήποτε. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για δύο εξεζητημένες και ιδιαίτερες κατασκευές, όντας διαφορετικές παραλλαγές του ίδιου θέματος._ Π. Τ.


VW TIGUAN BiTDI 4MOTION KINHTHΡΑΣ 4κύλινδρος σε σειρά ΚΥΒΙΣΜΟΣ 1.968 κ.εκ. ΙΣΧΥΣ 240 ίπποι/4.000 σ.α.λ. ΡΟΠΗ 500 Nm/1.750-2.500 σ.α.λ. ΚΙΒΩΤΙΟ Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων ΜΕΤΑΔΟΣΗ Κίνηση και στους τέσσερις τροχούς ΜΗΚxΠΛ.xΥΨ. 4.486x1.839x1.654 χλστ. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.681 χλστ. ΒΑΡΟΣ 1.810 κιλά 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 6.2 δλ. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 230 χλμ./ώρα TIMH 49.300 ευρώ


VOLVO XC40 T5 KINHTHΡΑΣ 4κύλινδρος σε σειρά ΚΥΒΙΣΜΟΣ 1.969 κ.εκ. ΙΣΧΥΣ 247 ίπποι/5.500 σ.α.λ. ΡΟΠΗ 350 Nm/1.800-4.800 σ.α.λ. ΚΙΒΩΤΙΟ Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 8 σχέσεων ΜΕΤΑΔΟΣΗ Κίνηση και στους τέσσερις τροχούς ΜΗΚxΠΛ.xΥΨ 4.425x1.863x1.652 χλστ. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.702 χλστ. ΒΑΡΟΣ 1.755 κιλά 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 6.5 δλ. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 230 χλμ./ώρα TIMH 54.648 ευρώ (50.342 βασική έκδοση)


ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ VOLVO XC40 T5, VW TIGUAN BiTDI 4MOTION DSG ΟΔΗΓΟΙ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ, ΣΤΡΑΤΗΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΑΘΗΝΑ -ΑΛΕΠΟΧΩΡΙ -ΣΧΙΝΟΣ -ΠΕΡΑΧΩΡΑ -ΛΟΥΤΡΑΚΙ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ 180


KEIMENO: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ