Με την είδηση για την μετάβαση σε προσθιοκίνητη πλατφόρμα να έχει κυκλοφορήσει επίσημα εδώ και χρόνια, φυσικά η αναμονή για την οδήγηση της νέας BMW Σειράς 1 είχε αποκτήσει μια ιδιαίτερη σημασία.

Σειρά της BMW για ανανέωση στα μικρομεσαία χάτσμπακ, που έρχεται με την τρίτη γενιά της Σειράς 1 να πάρει εκ νέου τη θέση της στο χώρο των premium της κατηγορίας, λίγο καιρό μετά την Mercedes Α-Class και λίγο νωρίτερα από το επερχόμενο Audi A3.

Φυσικά τα μεγάλα νέα έχουν να κάνουν με την αλλαγή της μεταφοράς της κίνησης από τους πίσω στους εμπρός τροχούς, αν και ίσως η πιο σπουδαία αλήθεια να έχει να κάνει με την γενικότερη εξέλιξη που έρχεται ως αποτέλεσμα της χρήσης της πλατφόρμας UKL2, στην οποία ήδη πατάνε οι Χ1 και Χ2 όπως και το Mini Countryman. Σε επίπεδο διαστάσεων, όπου και οι δύο προηγούμενες γενιές έχουν κριθεί αρνητικά, η αποκλειστικά 5θυρη πλέον Σειρά 1 είναι κατά 5 χλστ. πιο κοντή από την προκάτοχό της (4.319 χλστ.), πιο φαρδιά κατά 34 χλστ. (1.799 χλστ.), όπως και ψηλότερη κατά 13 χλστ. (1.434 χλστ.), με το μεταξόνιό της (2,67 μ.), να είναι κατά 20 χλστ. κοντύτερο. 

Σχεδιαστικά, οι διαφορές της νέας Σειράς 1 σε σχέση με το παρελθόν είναι αισθητές, κυρίως λόγω της μεγαλύτερης και ενιαίας μάσκας kidney grille που αποτελεί μέρος της πιο πρόσφατης εταιρικής ταυτότητας του εργοστασίου. Την εικόνα μπροστά συμπληρώνουν τα νέα φωτιστικά σώματα που ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού μπορεί να είναι και full-LED. Κάτω από τους θόλους μπορούν να φιλοξενηθούν τροχοί από 16 έως και 19 ίντσες, ενώ νέα είναι και τα πίσω στενόμακρα φωτιστικά σώματα που έχουν κάτι από Χ2 αναφορικά με το σχεδιασμό τους.

Τα καλά νέα πάντως από τη χρήση της νέας πλατφόρμας φαίνονται στο εσωτερικό, που πολλάκις έχει κατακριθεί στο παρελθόν για τους περιορισμένους χώρους του. Έτσι, αν και πλέον είναι εμφανές στο μάτι και πολύ περισσότερο στη χρήση, τα στοιχεία κάνουν λόγο για αύξηση κατά 33 χλστ. Στο διαθέσιμο χώρο για τα γόνατα των πίσω επιβατών, 19 χλστ. για το κεφάλι και 13 χλστ. για τους αγκώνες τους. Επιπλέον, μεγαλύτερος κατά 20 λίτρα είναι ο χώρος αποσκευών (380 λίτρα) που συνολικά μπορεί να φτάσει στα 1.200 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων. Το κατώφλι φόρτωσης είναι επίπεδο και πρακτικά υποδέχεται αντικείμενα 355 λίτρων, με τα υπόλοιπα 25 να φιλοξενούνται σε «κρυφό» χώρο κάτω από το κάλυμμα.

Από πλευράς ποιότητας, η Σειρά 1 επιβεβαιώνει το χαρακτηρισμό premium, με κορυφαία υλικά για το ταμπλό και τις πόρτες. Επιπλέον, από πλευράς εξοπλισμού, τουλάχιστον οι εκδόσεις που είχαμε στη διάθεσή μας κατά την παρουσίασή της στο Μόναχο είχαν τα πάντα, κάτι που σημαίνει ότι στάνταρντ ή προαιρετικά διατίθενται πλήθος συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης, όπως προειδοποίηση αλλαγής λωρίδας, προειδοποίηση διασταυρούμενης κυκλοφορίας πίσω, προειδοποίηση προσέγγισης αυτοκινήτου πίσω, αυτόματο φρενάρισμα, ενεργό cruise control και άλλα, ανάμεσα στα οποία και βοηθός οπισθοπορείας, κάτι που για πρώτη φορά είδαμε στη Σειρά 3 (σ.σ. εκτελεί με όπισθεν και για 50 μ. την πορεία που έκανε το αυτοκίνητο σε περίπτωση που έχει μπει σε κάποιο αδιέξοδο, πάρκινγκ ή άλλο δύσκολο σημείο, χωρίς ο οδηγός να χρειάζεται να αγγίξει το τιμόνι). 

Από πλευράς συνδεσιμότητας και σχετικών ευκολιών, στις βασικές εκδόσεις ο οδηγός θα έχει μπροστά από το τιμόνι αναλογικά όργανα με μια οθόνη 5,1 ιντσών για την προβολή βασικών λειτουργιών σε συνδυασμό με μια οθόνη 8,8 ιντσών για το σύστημα infotainment, ενώ οι πλουσιότερες εκδόσεις θα εξοπλίζονται με ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25” ανάλυσης 1920x720 και από μια ίδιας διαγωνίου κεντρική οθόνη, με το σύστημά της να έχει δυνατότητα υποστήριξης έως και του «Προσωπικού Βοηθού» της BMW.

Σε κάθε επίπεδο εξοπλισμού, προαιρετικά θα διατίθεται και Head-Up Display 9,2" το οποίο, στη σύντομη επαφή μας με το αυτοκίνητο στη Γερμανία, μας κέρδισε με τα ευκρινή γραφικά του.

Η BMW για τη Σειρά 1 επέλεξε τρεις κινητήρες πετρελαίου, τον 116d με 116 ίππους, τον 118d με 150 ίππους και τον 120d xDrive με 190 ίππους, όπως και δύο βενζίνης και συγκεκριμένα τους 118i με 140 ίππους και M135i xDrive με 306 ίππους. Τα σύνολα θα συνδυάζονται είτε με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων, είτε με αυτόματο διπλού συμπλέκτη Steptronic σε εκδόσεις 7 ή 8 σχέσεων.

Από πλευράς ανάρτησης, ανεξαρτήτως έκδοσης η Σειρά 1 έχει υιοθετήσει τη λύση των πολλαπλών συνδέσμων για τους πίσω τροχούς, ενώ προαιρετικά θα μπορεί να εξοπλιστεί και με ενεργή ανάρτηση με σύστημα VDC (Variable Damper Control).

Στο Μόναχο μας δόθηκε η ευκαιρία να οδηγήσουμε την πετρελαιοκίνητη δίλιτρη έκδοση 118d με τους 150 ίππους και να σχηματίσουμε μια σφαιρική άποψη για το νέο μοντέλο, που συγκριτικά με εκείνο που αντικαθιστά κυρίως διακρίνεται για τα αυξημένα επίπεδα άνεσης. Το σύστημα διεύθυνσης είναι αισθητά πιο ελαφρύ αλλά χωρίς να έχει χάσει τη χαρακτηριστική ακρίβειά του, ενώ η ανάρτηση είναι σίγουρα ο τομέας που αυτήν τη στιγμή φέρνει τη Σειρά 1 στην κορυφή του ανταγωνισμού. Με την «άνεση» στα καλύτερά της, το πλαίσιο συνθέτει ένα σύνολο πρωτίστως στιβαρό, κάνοντας τους 150 ίππους να φαίνονται λίγοι μπροστά στις δυνατότητές του. Ουδέτερο, χωρίς κλίσεις, και με απόλυτα ικανοποιητική ροπή (350 Nm/1.750-4.000 σ.α.λ.), «βγάζει» μια μεστή ελαστικότητα, ενώ, σε συνδυασμό με το έξτρα οκτάρι Steptronic βγάζει τον οδηγό από κάθε περιττή ενέργεια. 

Σε... δεύτερη ανάγνωση πάντως, η BMW μας έδωσε απλόχερα τη δυνατότητα να βρεθούμε πίσω από το τιμόνι της στάνταρντ τετρακίνητης M 135i με τον τετρακύλινδρο κινητήρα των 2,0 λίτρων με 306 ίππους και 450 Nm ροπής. Στάνταρντ εδώ είναι το 8άρι Steptronic Sport, όπως και διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης Torsen, χαμηλότερη κατά 10 χλστ. ανάρτηση, τα φρένα της M Sport με τετραπίστονες δαγκάνες εμπρός/πίσω, όπως και σύστημα Lunch Control.

Περισσότερο από τις ικανότητες του δίλιτρου τούρμπο κινητήρα, στους γερμανικούς επαρχιακούς δρόμους με τα απίστευτα σε διακύμανση όρια κυκλοφορίας πήραμε μια γεύση για την αποτελεσματικότητα των φρένων που δείχνουν ικανά να διαχειριστούν πολύ περισσότερα από τα 1.600 κιλά της κατασκευής. Το Sport Steptronic αποτελεί το gadget του οδηγού, και παρά το γεγονός ότι πραγματοποιεί πολύ γρήγορα τις αλλαγές σε αυτόματη λειτουργία, σύντομα αντιλαμβάνεσαι ότι δεν μπορείς να πάρεις τα χέρια σου από τα paddles του, έστω και κινούμενος με χαμηλές ταχύτητες, απλά για να ακούς... τα μπερδέματα της εξάτμισης σε κάθε αλλαγή. To ίδιο εθιστικό είναι και το απότομο βύθισμα του δεξιού πεντάλ, που έχει σαν αποτέλεσμα μια εντυπωσιακή εκτίναξη του αμαξώματος χωρίς ίχνος σπιναρίσματος, και μένει να επιβεβαιώσουμε τα 4,8 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα που “δίνουν” οι προδιαγραφές. Εξαιρετικά είναι και τα τύπου μπάκετ καθίσματα της M Sport αν και θα ήταν ψέμα να πούμε πως «κρατάνε» ή όχι σε πλευρικές επιταχύνσεις, κάτι που ουδέποτε διαπιστώσαμε στη διαδρομή της παρουσίασης...

Περισσότερα θα μπορέσουμε να δούμε με την άφιξη του μοντέλου στην Ελλάδα, όχι νωρίτερα από τον Οκτώβριο, με δεδομένο ότι το πανευρωπαϊκό λανσάρισμα της Σειράς 1 είναι προγραμματισμένο για τις 28 Σεπτεμβρίου. Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική αντιπροσωπεία είναι ήδη έτοιμη, έχοντας μάλιστα ανακοινώσει και το σχετικό τιμοκατάλογο. Ενδεικτικά, η βασική 118i θα κοστίζει 26.150 ευρώ, με την M 135i xDrive αναμενόμενα να βρίσκεται στην κορυφή του τιμοκαταλόγου, με 60.450 ευρώ._ Ε. Ξ. 

Ποιο μοντέλο πιστεύετε ότι θα κατακτήσει φέτος τον τίτλο «Car of The Year 2020»;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά