top icon
Παρουσιάσεις

Ferrari 812 Superfast: ζήτημα τιμής

Το θέμα δεν ήταν μόνο η παρουσίαση ενός GT που θα επισκίαζε όλους τους αντιπάλους, αυτό είναι λίγο πολύ το ζητούμενο και το αυτονόητο όταν μιλάμε για ένα νέο μοντέλο της Ferrari, αλλά η εξέλιξη ενός οροσήμου που θα έδειχνε πως στα 70ά της γενέθλια η εταιρεία-θρύλος παραμένει ακμαιότατη…

Το ζήτημα ήταν η εξέλιξη ενός οροσήμου, που θα έδειχνε πως στα εβδομηκοστά της γενέθλια η ιταλική εταιρεία-θρύλος παραμένει ακμαιότατη και έτοιμη να διαιωνίσει το ένδοξο παρελθόν σε ένα ευοίωνο μέλλον, ακόμα και αν το πολιτικώς ορθό παρόν καταναλώνεται σε downsizing, μπαταρίες και ηλεκτροκινητήρες. Και να που έρχεται η στιγμή να σε στοιχειώσουν όλα εκείνα τα κλισέ, τα οποία χωρίς πολλή σκέψη και ελαφρά τη καρδία έχεις αποτυπώσει για πάντα στο χαρτί «scripta manent» το έλεγαν οι αρχαίοι, και θα το ‘ξερες αν δεν έκανες κοπάνα την ώρα των λατινικών, εξυπνάκια… Και σε χτυπούν αλύπητα υπενθυμίζοντας χωρίς καθόλου οίκτο πως τα ευφυολογήματα -τα οποία ουσιαστικά επινόησες για να περιγράψεις με τον πιο παραστατικό και άμεσο τρόπο την αίσθηση ενός γρήγορου αυτοκινήτου ή, ακόμα χειρότερα, απλώς για να γεμίσεις το κείμενο με κάνα δυο «πιασάρικες» αράδες, φτάνοντας τις 1.250 λέξεις που ανυπόμονα περίμενε ο αρχισυντάκτης για το κλείσιμο του τεύχους Παρασκευή βράδυ- δεν είναι παρά έπεα πτερόεντα, και τίποτα παραπάνω. Και τι δεν έχεις γράψει για αυτοκίνητα πάνω από 300 άλογα, να σ’ τα θυμίσω; «Ξεριζώνει την άσφαλτο», «βάζει φωτιά στο δρόμο», «εξαϋλώνει τα λάστιχα», «κολλάει το κεφάλι στο κάθισμα», «πιάνει ταχύτητα υπερδίνης», «επιταχύνει σαν μαχητικό αεροσκάφος», «ο ήχος του ξυπνάει και πεθαμένους», και άλλα τόσα, άλλοτε ευχάριστα και έξυπνα, άλλοτε πάλι ανιαρά και χαζά. Φτάνει λοιπόν η ώρα που τα παίρνεις όλα πίσω, τα τσαλακώνεις και τα σουτάρεις σαν άλλος Γκόραν Ντράγκιτς, με τρίποντο από το σπίτι σου στον κάλαθο των αχρήστων. Ε, ναι, γιατί πολύ απλά όλα τα αυτοκινητικά κλισέ και όσα ακόμα μπορείς να επινοήσεις στο μέλλον εσύ, οι συνάδελφοι, οι φίλοι και οι απανταχού λάτρεις των μηχανοκίνητων αυτού του πλανήτη, όλα αυτά πολύ απλά ισχύουν στην περίπτωση της Ferrari 812 Superfast!

Όνομα και πράμα

Αρχίσαμε πάλι τις εξυπνάδες, θα μου πεις, βουλωμένο γράμμα διαβάζεις ρε φίλε. Έχεις μπροστά σου ένα θηρίο 800 ίππων, V12 μπροστομήχανο, με τις ιδανικές αναλογίες που ξεχωρίζουν ένα πραγματικά σπορ αυτοκίνητο από τον κατιμά, στο επετειακό κόκκινο χρώμα των 70 χρόνων της Ferrari, και το μόνο που σου έρχεται στο μυαλό είναι ένα κάρο κλισέ; Ωραία, αν ενδεχομένως τα λόγια είναι λίγα για να περιγράψουν με σαφήνεια το τι νιώθεις όταν πατάς το δεξί πεντάλ της «812», τότε ας αφήσουμε καλύτερα τα νούμερα να μιλήσουν. Κάποτε, στις μετρήσεις επιδόσεων, ήταν κοινή πεποίθηση πως οποιοδήποτε αυτοκίνητο πετύχαινε χρόνο κάτω από 10 δλ. για τα 0-100 χλμ./ώρα ήταν σβέλτο, κάτω από 9 δλ. ήταν γρήγορο, και ό,τι κάτω από 8 δλ. ήταν πολύ γρήγορο. Η 812 Superfast σε 7,9 δλ. έχει πιάσει τα 200 χλμ./ώρα! Το ότι σε 2,9 δλ. το ψηφιακό κοντέρ γράφει 100 χλμ./ώρα πρακτικά σημαίνει ότι το στομάχι σου έχει πάει στην πλάτη κατά την επιτάχυνση, ακριβώς όπως σε ένα roller coaster σε ελεύθερη πτώση. Χωρίς πλάκα και πέρα από κάθε κλισέ…

Ας βάλουμε, όμως, τα πράγματα σε μια σειρά: η 812 Superfast αποτελεί τη φυσική συνέχεια της F12, του μεγάλου 12κύλινδρου GT της ιταλικής εταιρείας. Ως είθισται, με τις απαραίτητες βελτιώσεις σε κινητήρα, δυναμική συμπεριφορά, άνεση, σχεδιασμό, αεροδυναμική και επιδόσεις, αλλά παράλληλα και με τον αρκετά φιλόδοξο στόχο να είναι το ταχύτερο και το οδηγικά πιο ενδιαφέρον μοντέλο V12 της Ferrari. Για αυτόν ακριβώς το λόγο, η «812» καταγράφει στο ενεργητικό της την τεχνολογική πρωτιά χρήσης συστήματος άμεσου τριπλού ψεκασμού, πίεσης 350 bar και ηλεκτρικά υποβοηθούμενου συστήματος διεύθυνσης (για πρώτη φορά στη Ferrari), ενώ παράλληλα διαθέτει εξελιγμένα ηλεκτρονικά, LED προβολείς και ενεργά αεροδυναμικά βοηθήματα. O V12 (με κατά 75% νέα εξαρτήματα) δεν είναι μόνο το δυνατότερο σύνολο παραγωγής που κατασκεύασε ποτέ η Ferrari, αλλά κατέχει και τον τίτλο του δυνατότερου ατμοσφαιρικού κινητήρα παραγωγής όλων των εποχών. Με αυξημένη διαδρομή στα 78 χλστ., που διαμορφώνει χωρητικότητα 6.496 κ.εκ. και ελαφρώς αυξημένη συμπίεση στα 13,6:1, αποδίδει 800 ίππους/8.500 σ.α.λ. (ήτοι 123 ίππους/λίτρο) και ροπή 718 Nm/7.000 σ.α.λ., με το 80% αυτής να είναι διαθέσιμο από τις 3.500 σ.α.λ. Χάρη σε αυτές τις βελτιώσεις, έγινε δυνατή και η υιοθέτηση κατά 6% κοντύτερων σχέσεων (πλην της overdrive 7ης), με αποτέλεσμα να αυξηθεί η χρησιμοποιούμενη μέση ισχύς στις ψηλές στροφές λειτουργίας κατά 50 ίππους.

Πέρα από το σύστημα ψεκασμού, νέα είναι η κυλινδροκεφαλή, ο στροφαλοφόρος, οι διωστήρες, τα έμβολα, ο θάλαμος καύσης, η «6 σε 1» εξαγωγή, ενώ ακόμα και το μπλοκ έχει επανασχεδιαστεί ώστε να είναι σε θέση να αντεπεξέλθει σε μεγαλύτερες δυνάμεις και φορτία. Οι αυλοί εισαγωγής συνεχώς μεταβλητού μήκους, που προέρχονται από την F1, λειτουργούν υδραυλικά με το λιπαντικό του κινητήρα, ελέγχονται ηλεκτρονικά και επιτυγχάνουν χρόνο απόκρισης μόλις 120 ms. Πρόκειται, μάλιστα, για μια εξ ολοκλήρου in-house εξέλιξη και κατασκευή, αφού σύμφωνα με τους Ιταλούς κανένας προμηθευτής δεν ήταν σε θέση να εξασφαλίσει την απαιτούμενη ακρίβεια κατασκευής του συστήματος. Όπως αναμενόταν, οι αλλαγές ταχυτήτων στο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έγιναν κατά 30% ταχύτερες στο ανέβασμα και κατά 40% στο κατέβασμα, με αποτέλεσμα σε 800 ms να επιτυγχάνεται κατέβασμα δύο σχέσεων, αντί μίας, όπως στην περίπτωση της F12berlinetta. Μειωμένη είναι και η κατανάλωση/εκπομπή ρύπων κατά 15% σε σχέση με την «599» του 2006. Βάζοντας όμως στην εξίσωση και την παράλληλη αύξηση ισχύος, η πραγματική μείωση φτάνει το 34%, μια πραγματικά εντυπωσιακή τιμή. Τέλος, βελτιώθηκε η αεροδυναμική του αυτοκινήτου, με παθητικούς διαχύτες εμπρός και ενεργούς πίσω, ενώ κατά 30 χλστ. ψηλότερο είναι το πίσω σπόιλερ, για παραγωγή μεγαλύτερης αρνητικής άντωσης. Είναι δε χαρακτηριστικό της προσέγγισης των Ιταλών μηχανικών το γεγονός πως, παρά την αύξηση ισχύος, δε χρησιμοποιήθηκε μεγαλύτερο ψυγείο, αλλά βελτιστοποιήθηκε η σχεδίαση των αεραγωγών, οι οποίοι σίγουρα συνεισφέρουν στο «άγριο» παρουσιαστικό της «812».

Παντός καιρού

«Η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται», λέει η γνωστή θυμοσοφία, και σήμερα τα πράγματα θα πάνε σίγουρα πολύ καλά, δεδομένου πως ξεκινάμε από τη Via Abetone Inferiore 4, και ούτε η βροχή που έχει ήδη ξεκινήσει μήτε και η ζοφερή πρόγνωση καιρού μπορούν να μας λυγίσουν. Με τις ιδανικές της αναλογίες, η «812» θυμίζει κάτι από κλασικά GT, προσαρμοσμένη πάντα στην τελευταία λέξη της τεχνολογίας: κάπως έτσι διευκρινίζεται πως η επιλογή του ονόματος «Superfast» μόνο τυχαία δεν είναι – είτε ως παραπομπή στο ένδοξο παρελθόν είτε με το βλέμμα στραμμένο στις εντυπωσιακές επιδόσεις. Το γνώριμο, τεράστιο στροφόμετρο σε καλωσορίζει στο εσωτερικό, ενώ οι δύο οθόνες υψηλής ευκρίνειας 5 ιντσών παρέχουν όποια πληροφορία θα μπορούσες να ζητήσεις. Καφέ και μαύρο δέρμα σε καθίσματα, ταμπλό και τιμόνι συνδυάζονται άψογα, αλλά, για να πούμε την αμαρτία μας, τα πλαστικά σε αεραγωγούς και κεντρική κονσόλα -παρ’ ότι υψηλής ποιότητας- θα προτιμούσαμε να έδιναν τη θέση τους σε πραγματικό αλουμίνιο. Εύκολα βρίσκεις την ιδανική θέση οδήγησης και θα βολευτείς στα άνετα μπάκετ καθίσματα. Κατόπιν δε μένει παρά να πιέσεις το κόκκινο μπουτόν της ευτυχίας, που θα ξυπνήσει το τέρας που έχει κουρνιάξει μπροστά, στο μακρύ ρύγχος του αυτοκινήτου. Πατάς γερά το γκάζι και θα χρειαστείς αρκετά λεπτά για να συνέλθεις από το πρώτο σοκ και να καταλάβεις τι σου συνέβη. Δύναμη; Εξώκοσμη. Γραμμικότητα; Απόλυτη. Επιτάχυνση; Όπως στο λούνα παρκ. Όλα αυτά με χαρακτηριστικά άμεση απόκριση στο γκάζι, μια απαράμιλλη ευκολία και την απόλυτα πολιτισμένη λειτουργία, η οποία δεν αφήνει ούτε υπόνοια κραδασμού να περάσει στην καμπίνα, παρά το γεγονός πως κάτω από το καπό γίνεται… πόλεμος, και μάλιστα πυρηνικός. Είναι απίστευτος ο τρόπος που η δύναμη αυξάνεται έως τις 8.900 σ.α.λ., όσο μοναδική είναι και η ευστροφία ή ο μπάσος, άγριος ήχος του 12κύλινδρου συνόλου. Ο κινητήρας της «812» απλώς δεν έχει ανταγωνιστή σε αυτήν την πλευρά του σύμπαντος. Βρίσκεται μόνο εδώ για να υπενθυμίσει σε όλους τους πιστούς της αυτοκίνησης πως ο V12 δε χρειάζεται να πεθάνει και να αναστηθεί για να αποδείξει πως ήταν, είναι και θα είναι ο απόλυτος κυρίαρχος των δρόμων, ακόμα και αν πρέπει να ισοπεδώσει στο διάβα του κάθε ηλεκτροκίνητο αντιρρησία και να επισκιάσει όποια κραυγή ανησυχίας για το πού πάει το πράγμα. Η χορογραφία των 12 εμβόλων δεν επιδέχεται -σε πείσμα κάθε Καρανίκα αυτού του κόσμου- καμία ένσταση σε επίπεδο ταξικό ή οικολογικό είναι τέχνη και τεχνολογία, συνδυασμένα με τον τρόπο που μόνο ένας Λε Κορμπιζιέ θα μπορούσε να εξυμνήσει.

Πάνω από όλα εντυπωσιάζει το γεγονός ότι ο κινητήρας είναι απόλυτα σύμφωνος με το συνολικό χαρακτήρα του αυτοκινήτου: δυνατό αλλά ευκολοδήγητο, οδηγικά διασκεδαστικό και ταυτόχρονα άνετο και πρακτικό. Με το κιβώτιο (ό,τι καλύτερο κυκλοφορεί με διπλό συμπλέκτη) τοποθετημένο πίσω και σχεδόν ολόκληρο τον κινητήρα πίσω από τον εμπρός άξονα, η κατανομή βάρους αγγίζει το ιδανικό, με 47% μπροστά και 53% πίσω. Με 800 ίππους στους πίσω τροχούς, είναι λογικό να μπορείς να διώξεις τον πίσω άξονα με τη σκέψη και μόνο – αλλά αυτό γίνεται με έναν απόλυτα ελεγχόμενο τρόπο, μιας και το πλαίσιο δείχνει ικανό να τα βγάλει εύκολα πέρα. Είναι και το άμεσο και πολύ γρήγορο τιμόνι που βοηθάει (1,8 στροφές απ’ άκρη σ’ άκρη), έχοντας παράλληλα εφοδιαστεί με λειτουργία εφαρμογής ροπής προς την πλευρά όπου ο οδηγός πρέπει να κάνει ανάποδο τιμόνι. Δύσκολα θα το καταλάβεις αν τα χέρια σου κινούνται γρήγορα και αυτόματα κάνουν ανάποδο, αλλά σίγουρα θα σε βοηθήσει αν δεν έχεις την απαραίτητη εξοικείωση ή αν απλώς ξεχαστείς. Δύσκολα επίσης θα καταλάβεις πως πρόκειται για ηλεκτρικό, αφού οι Ιταλοί «το τερμάτισαν», καταφέρνοντας να του προσδώσουν τη γνώριμη αίσθηση και το σωστό βάρος ενός υδραυλικού τιμονιού της Ferrari.

Είναι επίσης γεγονός πως η ενεργή τετραδιεύθυνση βοηθά τα μέγιστα στη διαγραφή της ιδανικής τροχιάς, κάνοντας το αυτοκίνητο να δείχνει πολύ ελαφρύτερο και μαζεμένο σε διαστάσεις από ό,τι στην πραγματικότητα είναι. Σε σχέση με το ανάλογο σύστημα της F12tdf, μάλιστα, είναι ρυθμισμένη ώστε να έχει πιο προοδευτικές αντιδράσεις, ενώ πλέον οι πίσω τροχοί μπορούν να στρίβουν και στην αντίθετη κατεύθυνση από τους εμπρός. Προσθέστε στην εξίσωση τις πέντε διαφορετικές θέσεις του manettino, και θα καταλάβετε γιατί με την «812» μπορείς να κινηθείς… superfast ακόμα και υπό βροχή. Η λογική επιβάλλει πρόγραμμα Wet, όπου ναι μεν έχεις αρκετά περιορισμένη δύναμη μέσα στη στροφή, αλλά με έναν εξαιρετικά προοδευτικό τρόπο, που σου προσδίδει απόλυτη εμπιστοσύνη. Έπειτα από μερικές στροφές, πιάνεις τον εαυτό σου να κινείται σαν να μην έχει πέσει ούτε σταγόνα από τον ουρανό. Είναι και αυτά τα κεραμικά δισκόφρενα (κατευθείαν από τη LaFerrari), που δε χαμπαριάζουν μία είτε σε στεγνό είτε σε βρεγμένο… Απλώς προσπερνάς τις θέσεις Sport και Race, που επιτρέπουν μεν κάποια ολίσθηση των τροχών, αλλά στο βρεγμένο επεμβαίνουν πολύ απότομα και δυσάρεστα, για να ανακαλύψεις πως στο CT-off μπορείς να χαρείς στο έπακρο την άψογη και εύκολα ελεγχόμενη συμπεριφορά της «812», έχοντας το δίχτυ ασφαλείας του ESP. Ύστερα από κάποιες ώρες «πτήσης», ξεθαρρεύεις τόσo, που μπορείς εύκολα να περάσεις στην επόμενη πίστα, της πλήρους απενεργοποίησης των ηλεκτρονικών συστημάτων ασφάλειας. Όπως και να έχει, η αίσθηση των ηλεκτρονικών της Ferrari είναι μακράν οποιουδήποτε κατ’ ευφημισμόν παρόμοιου συστήματος γνωρίζουμε από τα αυτοκίνητα των κοινών θνητών. Κάν’ το όπως στην F1…

Ελιξίριο ευτυχίας

Μπορείς να αρχίσεις να αραδιάζεις όλα τα αυτοκινητικά κλισέ που έχουν γραφτεί ποτέ. Μπορείς να αρχίσεις να τη στολίζεις με όσα κοσμητικά επίθετα γνωρίζεις. Μπορείς όμως να την περιγράψεις με μία και μοναδική λέξη: Superfast! Βέβαια, σε καθεμία από τις παραπάνω περιπτώσεις θα έχεις πει μόνο τη μισή αλήθεια, αφού η «812» δεν είναι μόνο το ταχύτερο GT της αγοράς, αλλά και το απόλυτο αυτοκίνητο που απευθύνεται σε όλες τις αισθήσεις, προσφέρει άπλετα συγκινήσεις και ατελείωτες στιγμές οδηγικής απόλαυσης. Ως τέτοιο, βρίσκεται αναμφίβολα στην κορυφή της αυτοκινητικής αλυσίδας – κάποια μέρα, που οι μπαταρίες και οι ηλεκτροκινητήρες θα έχουν επικρατήσει και τα οχήματα θα κινούνται αυτόνομα στους δρόμους, οι πιστοί του κινητήρα εσωτερικής καύσης θα συγκεντρώνονται υπό πλήρη μυστικότητα σε κατακόμβες, για να δοξάσουν την 812 Superfast, ως έναν από τους τελευταίους προφήτες της πραγματικής αυτοκίνησης επί Γης. Ο V12 ΠΟΤΕ ΔΕ ΘΑ ΠΕΘΑΝΕΙ, ΚΟΥΦΑΛΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΕ!_ Ν. Κ.


TEXNIKA XAΡAKTHΡIΣTIKA ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ V12 65° ΚΥΒΙΣΜΟΣ 6.496 κ.εκ. ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ 94 x 78 χλστ. ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ 13,64:1 ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ Kατά μήκος, εμπρός-κέντρο ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ 800 ίπποι/8.500 σ.α.λ. ΜΕΓ. ΡΟΠΗ 718 Νm/7.000 σ.α.λ. ΚΙΝΗΣΗ Πίσω ΚΙΒΩΤΙΟ Διπλού συμπλέκτη, 7 σχέσεων ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ Διπλά ψαλίδια, αντιστρεπτική ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική ΦΡΕΝΑ ε/π Αεριζόμενα κεραμικά δισκόφρενα 398 χλστ./360 χλστ. ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΕΜΠΡΟΣ-ΠΙΣΩ 245/35 R20-315/35 R20 ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ. 4.657×1.971×1.276 χλστ. ΒΑΡΟΣ 1.630 κιλά 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 2,9 δλ. 0-200 ΧΛΜ./ΩΡΑ 7,9 δλ. 0-1.000 Μ. 18,9 δλ. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 340 χλμ./ώρα ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 14,9 λίτρα/100 χλμ. ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 340 γρ./χλμ.


ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΝΙΤΗΣ. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ