Με λίγες αλλά ουσιαστικές επεμβάσεις, που προσδίδουν ένα πιο αιχμηρό οδηγικό προφίλ, και με την προσθήκη μιας νέας, πετρελαιοκίνητης έκδοσης, το Focus ST ενισχύει τη δυναμική του στο χώρο των καυτών χάτσμπακ.

Η ΠΡΟΣΦΑΤΗ ανανέωση του Focus, πολύ περισσότερο από το φρεσκάρισμα της εικόνας, εστίασε στο φινίρισμα των όποιων ατελειών είχαν εντοπιστεί στην προηγούμενη γενιά του μικρομεσαίου χάτσμπακ της Ford. Με άλλα λόγια, του μοντέλου που κατάφερε να εδραιωθεί μεταξύ των πιο ολοκληρωμένων προτάσεων της πλέον απαιτητικής κατηγορίας της αγοράς, «παίζοντας» επί ίσοις όροις με το σημείο αναφοράς, το VW Golf. Η ίδια λογική κρύβεται πίσω από τις επιλογές για την αναβάθμιση και του Focus SΤ από το αναδιαρθρωμένο τμήμα Ford Performance, που πλέον στεγάζει κάτω από τη σκέπη του όλες τις ειδικές μονάδες της Ford και θα είναι υπεύθυνο για κάθε σπορ δημιουργία υψηλών επιδόσεων της εταιρείας. Δηλαδή, βελτίωση των ήδη δυνατών σημείων, αντιμετώπιση των αδυναμιών, χωρίς όμως μεταβολή του χαρακτήρα, που δεν εστιάζει στην απόλυτη απόδοση, αλλά στο συνδυασμό της με στοιχεία που προσδίδουν μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση.

Άλλωστε, με φιλοσοφία αντίστοιχη αυτής του Golf GTI, το Focus ST ουδέποτε διεκδικούσε τον τίτλο του ταχύτερου ή του πιο σκληροπυρηνικού hot hatch, αλλά στόχευε σε όσους αναζητούσαν την ιδανική ισορροπία ανάμεσα στο ταλέντο και στην οδηγική ανταποδοτικότητα ενός ικανού GTI, σε συνδυασμό πάντα με τη φιλικότητα και την πρακτικότητα στην καθημερινότητα ενός πολιτισμένου GT. Με αυτό το χαρακτηριστικό να παραμένει σταθερό, δε μιλάμε για μια μεταμόρφωση του ST που θα αναζωπύρωνε τη διαμάχη για τον τίτλο του απόλυτου προσθιοκίνητου (στην οποία πριν από κάποιους μήνες είχαν μπει οι Seat και Renault με τα διαδοχικά ρεκόρ γύρου στο Νίρμπουργκριγκ από τα Leon Cupra και Megane RS Trophy). Αντίθετα, μετά και την αποκάλυψη του νέου RS, η Ford κάνει σαφείς τις προθέσεις της να αλλάξει σελίδα και, έπειτα από πολλά χρόνια, να μπει ξανά στο παιχνίδι των τετρακίνητων πυραύλων. Την ίδια στιγμή, αυξάνει τις ευθύνες και τις προσδοκίες της από το ST, επιφορτίζοντάς το με το βάρος της εκπροσώπησης στο νέο παρακλάδι των πετρελαιοκίνητων hot hatch. Πρόκειται για τα μοντέλα που τελευταία κερδίζουν συνεχώς έδαφος και οπαδούς, αναγκάζοντας όλο και περισσότερους κατασκευαστές να ακολουθήσουν, διεκδικώντας ένα κομμάτι από την πίτα που μέχρι πρόσφατα απολάμβανε σχεδόν σε αποκλειστικότητα η VW με το Golf GTD.

Ουκ εν τω πολλώ το ευ

Φυσικά το νέο ST μοιράζεται τις αισθητικές αλλαγές και, ειδικότερα και σημαντικότερα, την εργονομική και χρηστική αναβάθμιση που έχει προκύψει σε όλες τις εκδόσεις του ανανεωμένου Focus από την αντικατάσταση των πολυάριθμων διακοπτών στην κεντρική κονσόλα με την έγχρωμη πολυχρηστική οθόνη αφής των 8 ιντσών. Αυτή αποτελεί μέρος του προηγμένου συστήματος συνδεσιμότητας και επικοινωνίας SYNC2, που επιτρέπει -μέσω της οθόνης ή μέσω φωνητικών εντολών- τον έλεγχο των πολυμέσων, του κλιματισμού, της πλοήγησης καθώς και του συνδεδεμένου με το σύστημα κινητού τηλεφώνου.

Μιλώντας πάντως για μια έκδοση με σαφή εστίαση στο δυναμισμό, περισσότερη σημασία αποκτούν τα όσα συνδέονται με την ενίσχυση αυτής της πλευράς του χαρακτήρα του ST. Κατ' αρχάς, θετικό ρόλο σε αυτό έχει παίξει η ίδια η ενίσχυση της ακαμψίας του εμπρός μέρους του πλαισίου, χάρη στην αύξηση του πάχους δύο δομικών στελεχών στο χώρο του κινητήρα. Επιπρόσθετα, όμως, αλλαγές έχουν γίνει στην ίδια την ανάρτηση, καθώς αμορτισέρ και ελατήρια έχουν αποκτήσει πιο σφιχτά χαρακτηριστικά, σε αντίθεση με τις αντιστρεπτικές, που διατηρούνται αμετάβλητες από το προηγούμενο μοντέλο, ενώ πιο σκληρά σινεμπλόκ έχουν τοποθετηθεί στα εμπρός ψαλίδια και στους πίσω συνδέσμους.

Η λογική των περιορισμένων αλλά εστιασμένων επεμβάσεων συνεχίζεται και στη χαρτογράφηση των συστημάτων διεύθυνσης, μετάδοσης και ελέγχου της ευστάθειας. Ελαφρώς μειωμένη είναι, λοιπόν, η υποβοήθηση του τιμονιού, ενώ βελτιστοποίηση των παραμέτρων λειτουργίας έχει γίνει στο ETVC (Electronic Torque Vectoring Control), που προσομοιάζει με διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, με στόχο την καλύτερη διαχείριση και το μοίρασμα της ισχύος στους κινητήριους τροχούς. Αναβαθμισμένη είναι, όμως, και η λειτουργία του ESC, στο οποίο είναι ενσωματωμένο το σύστημα ETS (Enhanced Transitional Stability), που, αναλύοντας τα δεδομένα κίνησης του αυτοκινήτου και το στυλ οδήγησης, μπορεί να προβλέψει πιθανή απώλεια πρόσφυσης, οπότε επεμβαίνει πριν αυτή προκύψει, φρενάροντας κατάλληλα κάθε τροχό ξεχωριστά. Επίσης, ειδικά για το ST, το ESP διαθέτει τρία προγράμματα λειτουργίας (On, Off και Sport) για επιλογή από τον οδηγό του ποσοστού επέμβασης του συστήματος στην οδήγηση.

Τέλος, μεταξύ των νέων στοιχείων της ανανεωμένης γενιάς είναι και οι μεγαλύτεροι τροχοί των 19 ιντσών, που έχουν προστεθεί στη λίστα του έξτρα εξοπλισμού και μπορούν να φιλοξενήσουν τα επίσης έξτρα μεγαλύτερα φρένα διαμέτρου 335 χιλ., έναντι των 320 χιλ. του στάνταρντ εξοπλισμού.

Περνώντας στη διπλή πλέον επιλογή κινητήρα, θα σημειώσουμε πως ο γνωστός 2λιτρος EcoBoost δεν κρύβει καμία έκπληξη, καθώς, πέρα από κάποιες αλλαγές στην εισαγωγή και την εξαγωγή για βελτίωση της ελαστικότητας χαμηλά, διατηρεί αμετάβλητη την απόδοση των 250 ίππων και των 36,7 χλγμ. ροπής. Στην αντίπερα όχθη, αρκετές ήταν οι επεμβάσεις που έγιναν στον επίσης 2λιτρο TDCi, ώστε από τους 150 ίππους της απλής έκδοσης να φτάσει στους 185, αλλά και στα 400 Nm(!) ροπής, ξεπερνώντας την αντίστοιχη τιμή τόσο της βενζινοκίνητης έκδοσης όσο και του άμεσα ανταγωνιστικού TDI κινητήρα της VW. Για να επιτευχθεί αυτό, μεταξύ άλλων αλλαγές έγιναν στην κυλινδροκεφαλή και στο μπλοκ, στην εισαγωγή αλλά και στην εξαγωγή, ενώ επιλέχθηκε η λύση του υπερτροφοδότη μεταβλητής γεωμετρίας.

Ωστόσο, απόλυτη ταύτιση με το παρελθόν αλλά και μεταξύ των δύο εκδόσεων του ST υπάρχει στον τομέα της μετάδοσης, καθώς χρησιμοποιείται αποκλειστικά μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων, με τους ανθρώπους της Ford να αποκλείουν για το άμεσο μέλλον την προσθήκη κιβωτίου διπλού συμπλέκτη.

Με εστίαση στον οδηγό

Η Ford είναι από τις ελάχιστες εταιρείες σήμερα που, εκτός από την ψυχρή αποτελεσματικότητα των δημιουργιών της, φαίνεται να ενδιαφέρεται και για την τέρψη του ψυχισμού του οδηγού. Αν μη τι άλλο, το Focus ST τρίτης γενιάς όχι μόνο είχε κάνει πολλά βήματα εμπρός σε απόλυτη ταχύτητα σε σχέση με τον προκάτοχό του, αλλά ήταν και μία από τις πιο ευχάριστες και συμμετοχικές οδηγικά παρουσίες στην κατηγορία. Αυτό το ταλέντο έχει μεταφερθεί αυτούσιο και στη σημερινή εκδοχή, με τη δεδομένη αναβάθμιση να εισπράττεται μέσα από την περαιτέρω όξυνση της διαύγειας των οδηγικών χαρακτηριστικών, που προσδίδουν στο νέο Focus SΤ ένα ύφος περισσότερο οδηγοκεντρικό. Το στοιχείο αυτό πρακτικά φέρνει το ST σε επίπεδο αίσθησης ακόμα πιο κοντά σε εκείνο του ατίθασου Fiesta ST - χωρίς να αλλάξει η ευρύτερη θεώρηση του πολυδιάστατου χαρακτήρα, που καταφέρνει να συγκεράσει το σπορ με το πολιτισμένο και το χρηστικό. Για παράδειγμα, η ανάρτηση έχει αποκτήσει μια πιο σφιχτή απόσβεση, που έχει δώσει μεγαλύτερη ζωντάνια και σαφήνεια στις αντιδράσεις, χωρίς όμως απώλεια της ποιοτικής και συμπαγούς κύλισης. Έτσι, το ήδη εύστοχο ζύγισμα του πλαισίου αναδεικνύεται περαιτέρω από τη βελτιωμένη ακρίβεια του εμπρός μέρους στη στόχευση της επιθυμητής τροχιάς, αλλά και στη διαχείριση της ισχύος.

Το ΕTVC αποδεικνύει την αποτελεσματικότητά του κρατώντας τη μούρη κοντά στο εσωτερικό της στροφής ακόμα και σε οδόστρωμα με ύπουλες υγρασίες, ενώ το τιμόνι συνδυάζει τη ζωντάνια με την πολύ καλή μεταφορά πληροφοριών στον οδηγό. Την ίδια στιγμή, το πίσω μέρος έχει αποβάλει τη σχετική φλυαρία της απόσβεσης που είχε στην έντονη πίεση, αλλά όχι και την άκρως ευχάριστη και χρήσιμη απόκρισή του στο άφημα του γκαζιού, με το ελαφρύ γλίστρημα της ουράς να προκύπτει με ευκολία ως φυσικό συστατικό του καθορισμού της τροχιάς.

Με την εικόνα μάλιστα της βενζινοκίνητης έκδοσης, σε ό,τι αφορά τη ζωντάνια του συνολικού πακέτου των επιδόσεων, να διατηρεί τα γνωστά χαρακτηριστικά, θα σταθούμε περισσότερο στα νέα δεδομένα που προκύπτουν από το πετρελαιοκίνητο ST. Πρόκειται για την ευχάριστη έκπληξη του ανανεωμένου μοντέλου, κατά βάση λόγω του ότι μοιράζεται τις ίδιες ρυθμίσεις (με την κατάλληλη προσαρμογή τους στο αυξημένο βάρος) σε ανάρτηση και γεωμετρία με το βενζινοκίνητο, με συνέπεια να επιδεικνύει αντίστοιχο οδηγικό χαρακτήρα και αποτελεσματικότητα. Από εκεί και πέρα, η διαφορά σε ισχύ μπορεί στα χαρτιά να είναι παραπάνω από σημαντική, στην πράξη όμως, τουλάχιστον στον ανοιχτό δρόμο, είναι μάλλον απίθανο να νιώσεις πως σου λείπει δύναμη και ταχύτητα. Ο TDCi αναπληρώνει το έλλειμμα σε ισχύ με την πλούσια ροπή του, ενώ στην εξαιρετική για πετρελαιοκινητήρα ευστροφία προστίθεται η ιδιαίτερα εύστοχη κλιμάκωση του κιβωτίου, που επιτρέπει την ιδανική εκμετάλλευση και του αρκετά διευρυμένου φάσματος λειτουργίας, που ξεπερνά τις 5.000 σ.α.λ.

Τα παραπάνω μας επιτρέπουν να μιλάμε για μια σαφώς πιο έντονα σπορ έκφραση σε σχέση με τις υπάρχουσες προτάσεις, όπως είναι τα Golf GTD και Leon FR TDI. Για πιο σαφείς απαντήσεις πάνω σε αυτό, όπως και για εκτενέστερες εντυπώσεις εντός έδρας, θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι τα μέσα της άνοιξης, οπότε το νέο Focus ST αναμένεται στη χώρα μας. Όσο για την τιμολογιακή του τοποθέτηση, δεν υπάρχουν ακόμη ακριβείς εκτιμήσεις, αν και δεν αναμένεται σημαντική διαφοροποίηση από τα σημερινά δεδομένα, όπως και μεταξύ των εκδόσεων βενζίνης και πετρελαίου._ Γ. Χ.

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ 

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 2.0 EcoBoost 2.0 TDCi

ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ 250 ίπποι/5.500 σ.α.λ. 185/3.500

ΜΕΓ. ΡΟΠΗ 36,7 χλγμ./2.000-4.500 σ.α.λ. 40,8/2.000-2.750

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Στους εμπρός τροχούς

ΑΝΑΡΤΗΣΗ 

ΕΜΠΡΟΣ Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική

ΠΙΣΩ Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική

ΔIAΣTAΣEIΣ 

MHK.xΠΛ.xYΨ. 4.362x1.823x1.471 χλστ. (SW: 4.563x1.823x1.486)

METAΞONIΟ 2.648 χλστ. 

BAPOΣ 1.362 κιλά (SW:1386) 1.389 (SW:1.413)

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ* 

0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 6,5 δλ. (SW: 6,7) 8,1 δλ. (SW: 8,3)

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 248 χλμ./ώρα 217

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 6,8 λίτρα/100 χλμ. 4,2

ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 159 γρ./χλμ. 110

*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ 


 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: CHARLIE MAGEE