top icon
Παρουσιάσεις

Lexus UX: το οδηγούμε στη Δανία

Urban + X-over (crossover) = UX. Τόσο απλά, και δε χρειάζονται πολλές εικασίες για το τι σημαίνουν τα δύο γράμματα της ονομασίας του πρώτου compact SUV της Lexus, που επίσης βρέθηκε στη Δανία στο πλαίσιο του COTY 2019.

Εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο Σαλόνι του Παρισιού πριν από δύο χρόνια ως concept, αλλά σύντομα πήρε τελική μορφή, με την οποία το είδαμε στις αρχές της άνοιξης στη Γενεύη. Από τα μέσα του καλοκαιριού το ιαπωνικό μεσαίο SUV έχει περάσει στη φάση της παραγωγής, με τη Lexus να ανοίγει μια πόρτα προς ένα κοινό που ενδεχομένως «βρίσκει» κάπως πιο συντηρητικά τα μεγαλύτερα ΝΧ και RX ή, έστω, μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του με ένα μικρότερο αμάξωμα. Το Lexus UX εύκολα μπορεί να πείσει για τη διαφορετικότητά του. Αμέσως-αμέσως, πέρα από μία εκδοχή με 2λιτρο βενζινοκινητήρα, κατά βάση διαθέτει υβριδικές δικίνητες και τετρακίνητες, που λογικά θα πάρουν και τη μερίδα του λέοντος από το σύνολο των πωλήσεών του. Οι… σκέτοι κινητήρες εσωτερικής καύσης, άλλωστε, κακά τα ψέματα, δεν απασχολούν ιδιαίτερα ένα εργοστάσιο που ζει και βασιλεύει χάρη στην τεχνογνωσία του πάνω στα υβριδικά συστήματα.

Έτσι, οι μεν αμετανόητα παραδοσιακοί -διαφορετικά αυτοί με κάπως πιο περιορισμένο μπάτζετ- θα «περιοριστούν» στην προσθιοκίνητη εκδοχή με το νέο 4κύλινδρο σύνολο VVT-i (171 ίπποι), που πληροί τις προδιαγραφές Euro 6d και στάνταρντ διαθέτει ένα νέο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης, ενώ για τους πολλούς το πλάνο προβλέπει υβριδικές δικίνητες ή τετρακίνητες εκδόσεις.

Πέραν αυτών, είναι συνολικά η εμφάνιση το στοιχείο που σύμφωνα με το εργοστάσιο θα φέρει στις τάξεις της Lexus νέο κοινό, αλλά και θα ωθήσει κάποιους παλιότερους να ανανεώσουν τη σχέση τους με τη μάρκα, αφού μπορεί εδώ να μιλάμε για το μικρότερο μέχρι στιγμής SUV της Lexus, αυτό ωστόσο δεν έχει απολέσει τα χαρακτηριστικά πολυτέλειας που τη διακρίνουν.

Στόχος η Ευρώπη

Για το σχεδιασμό και την εξέλιξη του UX, η Lexus εστίασε κυρίως στα «θέλω» των Ευρωπαίων καταναλωτών. Αυτό, άλλωστε, μαζί με το CT θα αποτελέσει και τους βασικούς πυλώνες του εργοστασίου για την επίτευξη του στόχου των 100.000 πωλήσεων στην ευρωπαϊκή αγορά μέχρι το 2020.

Συνολικά, αν μη τι άλλο, ο τομέας όπου το UX ξεχωρίζει αισθητά από τον ανταγωνισμό είναι αυτός του σχεδιασμού, πίσω από τον οποίο βρίσκεται η ομάδα του επικεφαλής σχεδιασμού της Lexus, Τετσούο Μίκι. Βασισμένο στην πλατφόρμα GA-C, η οποία ήδη χρησιμοποιείται και στα Toyota C-HR και Prius, το UX είναι ό,τι πιο φουτουριστικό στην κατηγορία. Το μακρύ καπό με τα φουσκώματα που καταλήγει στη μυώδη μάσκα κερδίζει αμέσως το μάτι, ενώ οι μεγάλοι θόλοι που φιλοξενούν στάνταρντ τροχούς 17 ιντσών (προαιρετικά 18΄΄) διακρίνονται για την επιλογή των σχεδιαστών να τους ορίσουν με ευθείες γραμμές (αντί της κλασικής κούρμπας). Στο πίσω μέρος η αεροτομή στην πέμπτη πόρτα, που βελτιώνει την αεροδυναμική, ενισχύει τη γενικότερα σπορτίφ εμφάνιση, αν και εντυπωσιακότερα θα λέγαμε πως είναι τα φωτιστικά σώματα που αποτελούν σχεδόν προέκταση των πίσω θόλων και εξέχουν από τις γωνίες του αμαξώματος.

Γενικότερα θα ήταν παράλειψη να μη σχολιάσουμε πως πρόκειται για μια εκδοχή του Toyota C-HR από άλλη οπτική, κάτι που πάντως αφορά μόνο την εξωτερική εμφάνιση. Το εσωτερικό του νέου Lexus δεν αφήνει κανένα περιθώριο «μπερδέματος» με τον mainstream συγγενή του. Κανείς δε θα ισχυριστεί πως το C-HR υπολείπεται ποιότητας, ωστόσο εδώ η γενικότερη εικόνα συμβαδίζει απόλυτα με τον πολυτελή χαρακτήρα της φίρμας. Τα υλικά των επενδύσεων και του ταμπλό, τουλάχιστον στο αυτοκίνητο που οδηγήσαμε στο Τάνις, ήταν ανώτερης ποιότητας, με συνδυασμό μαλακών πλαστικών και δέρματος, την ώρα που σχεδιαστικά περισσότερο αισθανόσουν σαν σε κάποιο σεντάν ή χάτσμπακ – χάρη στο σχετικά λεπτό ταμπλό. Η ψηλά τοποθετημένη θέση οδήγησης, βέβαια, είναι εκεί για να θυμίσει πως πρόκειται για crossover, το οποίο συν τοις άλλοις δεν έχει τα προβλήματα ορατότητας που έχουμε εντοπίσει στο αδελφό C-HR, και αυτό λόγω του ότι τα κρύσταλλα των πίσω θυρών είναι μεγαλύτερα, την ίδια ώρα που οι πίσω κολόνες είναι συγκριτικά λεπτότερες. Στο ταμπλό ξεχωρίζει μία οθόνη LCD 7 ιντσών μπροστά από το τιμόνι, στην οποία προβάλλονται τα όργανα και άλλες λειτουργίες, όταν, επιπλέον, ο οδηγός στην ευθεία των ματιών του έχει διαθέσιμο ακόμα ένα πλήθος πληροφοριών από ένα έξτρα Head-up Display. Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η οθόνη του συστήματος πολυμέσων και πλοήγησης, η οποία στη «δική μας» περίπτωση ήταν η έξτρα των 10,25 ιντσών, με τη στάνταρντ να είναι 7 ιντσών. Πέρα από τους περιφερειακούς διακόπτες, η πλοήγηση στα μενού γίνεται και μέσω ενός ιδιαίτερα εύχρηστου touchpad.

Χωροταξικά το UX, με μήκος 4.495 χλστ., πλάτος 1.840 και ύψος 1.540 χλστ., τοποθετείται στο πλαίσιο που σήμερα ορίζουν η BMW X1, το ολοκαίνουργιο Audi Q3, η Mercedes GLA και το Volvo ΧC40. Στο εσωτερικό του θα βολευτούν πέντε επιβάτες, με το μεταξόνιο των 2.640 χλστ. να εγγυάται και τον απαραίτητο χώρο για τα γόνατα των πίσω. Περιμετρικά υπάρχουν ικανές θέσεις για αποθήκευση μικροαντικειμένων, ενώ σε ό,τι αφορά τα μεγαλύτερα η Lexus ανακοινώνει πως διαθέτει το πιο ευρύχωρο ντουλάπι εμπρός από τον συνοδηγό, αλλά όχι και τη χωρητικότητά του, την οποία επίσης μέχρι στιγμής δεν έχει ανακοινώσει για το πoρτ μπαγκάζ. Ο χώρος αποσκευών με το χαμηλό κατώφλι στο άνοιγμα της πέμπτης πόρτας είναι πρακτικός, αλλά τουλάχιστον στο μάτι δε δείχνει να υπερέχει του ανταγωνισμού.

Αναβάθμιση παντού

Στη διάθεσή μας έχουμε την τετρακίνητη έκδοση 250h με το υβριδικό σύστημα τέταρτης γενιάς της Lexus. Εδώ ο νέος 2λιτρος VVT-i έχει δεχτεί τις κατάλληλες ρυθμίσεις για να επιτευχθεί ο βέλτιστος βαθμός απόδοσης κύκλου Άτκινσον. Παραδοσιακά συνεργάζεται με ένα CVT κιβώτιο, ενώ κάτω από τα πίσω καθίσματα έχουν τοποθετηθεί οι μπαταρίες νικελίου-μετάλλου που τροφοδοτούν δύο ανεξάρτητα τοποθετημένους ηλεκτροκινητήρες (ένας σε κάθε άξονα), με τους οποίους ολοκληρώνεται η διάταξη του υβριδικού συστήματος. Σε ό,τι αφορά την τετρακίνηση, ένας επιπλέον ηλεκτροκινητήρας έχει τοποθετηθεί στο πίσω διαφορικό και εμπλέκεται όταν παραστεί ανάγκη μέσω του VSC κατά τη διαδικασία επιτάχυνσης, στις στροφές ή όταν διαγνωστεί ολισθηρό οδόστρωμα. Κατά τη Lexus η τέταρτη γενιά του υβριδικού της συστήματος είναι κατά 10% ελαφρύτερη εκείνης που αντικαθιστά, ενώ, τόσο χάρη στην τοποθέτηση των μπαταριών χαμηλά στο κέντρο του δαπέδου, όσο και λόγω αυξημένης χρήσης αλουμινίου στις πόρτες και στις ζώνες παραμόρφωσης, έχει επιτευχθεί εξαιρετικά χαμηλό κέντρο βάρους, αλλά και η διατήρηση του συνολικού βάρους στα 2.110 κιλά – που δεν είναι και λίγα…

Πίσω από το καλό σε πληροφόρηση τιμόνι του UX με την ηλεκτρική υποβοήθηση, η θέση οδήγησης είναι τέλεια, ανεξάρτητα από το ύψος και το σωματότυπο του οδηγού (σ.σ.: μόνη παραφωνία ένα μικρό κενό στην ορατότητα, εξαιτίας των καθρεφτών). Σύμφωνα με την εκτελεστική αντιπρόεδρο της Lexus, Τσίκα Κάκο, το 50% των εξαρτημάτων του UX διαφέρει από εκείνα του Toyota C-HR, με μεγάλο μέρος της επιλογής τους να έχει να κάνει με την ηχομόνωση. Το αποτέλεσμα είναι πολύ καλό, και μάλιστα έρχεται να συνδυαστεί με την εξαιρετική ποιότητα κύλισης, που αμέσως επιβεβαιώνει και τον premium χαρακτήρα αυτού του μοντέλου. Το πάτημα των τροχών των 18 ιντσών είναι βελούδινο, ενώ η έξτρα ενεργητική ανάρτηση (στάνταρντ στην έκδοση F Sport) με τα ΜακΦέρσον εμπρός και τους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, που προέρχεται από τα μεγαλύτερα LC και τη ναυαρχίδα LS, απορροφά υποδειγματικά τις ανωμαλίες των δρόμων. Η αίσθηση στιβαρότητας, που μας κέρδισε και στο μικρότερο SUV της Toyota, εδώ είναι ακόμα πιο ενισχυμένη και, σε συνδυασμό με μια σπορτίφ χροιά του κινητήρα, που διακριτικά περνάει στο χώρο των επιβατών, σχεδόν πιστεύεις ότι με αυτό το υβριδικό μπορείς ακόμα και… να επιτεθείς. Το κιβώτιο eCVT φυσικά σε επαναφέρει στην τάξη με το γνωστό του πατινάρισμα, αλλά και πάλι δεν μπορούμε να μη σημειώσουμε ότι ο ήχος που φτάνει στα αυτιά των επιβατών είναι σημαντικά περιορισμένος. Περιορισμένες είναι και οι κλίσεις του αμαξώματος, ενώ συνολικά η αντίδρασή του σε κλειστές στροφές είναι ουδέτερη, όταν τα περιθώρια πρόσφυσής του είναι αρκετά υψηλά. Τα 4,8 λίτρα/100 χλμ. που υπόσχεται το εργοστάσιο δεν τα είδαμε, όμως δεν ξεπεράσαμε και τα 5,6 πίσω από το τιμόνι του.

Η ιστορία έχει δείξει πως το κοινό των υβριδικών είναι πιστό, κάτι που σημαίνει ότι η απόφαση της Lexus να «κατέβει» κατηγορία μάλλον δε θα αποδειχθεί λανθασμένη, αφού ενδεχομένως θα επιτύχει να φέρει στις τάξεις της νέο αίμα. Με τιμή που σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες κυμαίνεται λίγο πάνω από τα 35.000 ευρώ, το υβριδικό UX σίγουρα αποτελεί μια ενδιαφέρουσα εναλλακτική σε μια κατηγορία που μόνο άνθηση γνωρίζει, έστω και αν από πλευράς επιδόσεων μπορεί να μην καταφέρνει να σταθεί απέναντι στο πλήθος εκδόσεων που έχουν να παρατάξουν οι άμεσοι ανταγωνιστές του._ Ε. Ξ.

Από πλευράς ασφάλειας, όλες οι εκδόσεις του UX θα είναι εξοπλισμένες με το σύστημα ενεργητικής ασφάλειας Lexus Safety System+, το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει σύστημα αποφυγής πρόσκρουσης με ανίχνευση πεζών και υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας με σύστημα ανίχνευσης για τη διατήρηση της πορείας.

ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.987 κ.εκ. >ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 146 ίπποι/6.000 σ.α.λ. >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ. ΙΣΧΥΣ: 178 ίπποι >ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 180 Nm/4.400 σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Σε όλους τους τροχούς >ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.495×1.840×1.540 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.640 χλστ. >ΒΑΡΟΣ: 2.111 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,7 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 177 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ*: 4,8 λίτρα/100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 113 γρ./χλμ.

*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ