Σε μια προσπάθεια να συνδυάσει τα πλεονεκτήματα κινητήρων ντίζελ και βενζίνης, η Mazda δημιούργησε τον επαναστατικό βενζινοκινητήρα Skyactiv-X.

Θεωρήθηκε κάποτε η επόμενη μεγάλη καινοτομία της αυτοκίνησης. Η καύση φτωχού μείγματος αέρα/βενζίνης χωρίς σπινθήρα υποσχόταν δραστική αύξηση του βαθμού απόδοσης και οικονομία κατανάλωσης. Οι κινητήρες φτωχού μείγματος HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition) προσπάθησαν αλλά δεν τα κατάφεραν, μιας και λειτουργούσαν σε περιορισμένες συνθήκες, όπως στο ρελαντί ή σε χαμηλές ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο.

Η Mazda από την πλευρά της έχει αποδείξει ότι, παρά την αυτόνομη υπόστασή της, δε φοβάται να πειραματιστεί. Δεν ξέρουμε αν ο περίφημος περιστροφικός (Wankel) κινητήρας πρόκειται ποτέ να επιστρέψει και σε ποια μορφή (καίγοντας υδρογόνο ή ως περιορισμένης χρήσης βοηθητικό extender), αλλά αυτό δε σημαίνει ότι η ιαπωνική εταιρεία κάθεται με σταυρωμένα χέρια. Όταν όλοι ασπάστηκαν το downsizing, εκείνη επέμεινε στη δική της φιλοσοφία Skyactiv, με ατμοσφαιρικούς βενζινοκινητήρες μεγαλύτερης χωρητικότητας. Κάτι που συνεχίζει μάλιστα να πιστεύει, θεωρώντας ότι υπάρχουν ακόμη περιθώρια βελτίωσης, χάρη στο σύστημα SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition).

Αναλυτικότερες πληροφορίες για το πώς λειτουργεί ο Skyactiv-X βενζινοκινητήρας μπορείτε να βρείτε εδώ. Εντελώς επιγραμματικά θα λέγαμε ότι χρησιμοποιεί πάντα το σπινθήρα από τα μπουζί για να εναλλάσσει τη λειτουργία του, διαρκώς μεταξύ της χρήσης φτωχού (σε χαμηλομεσαία φορτία λειτουργίας) και πλούσιου μείγματος (σε υψηλά φορτία ή στις κρύες εκκινήσεις).

Η Mazda μάλιστα, χωρίς να εξελίξει πολύπλοκες λύσεις εκ του μηδενός, κατάφερε να δημιουργήσει ένα λειτουργικό κινητήρα εξελίσσοντας υπάρχουσες τεχνολογίες, όπως τη νέα κεφαλή πιστονιών, ένα υψηλής πίεσης (γύρω στα 750 bar) σύστημα τροφοδοσίας, έναν κομπρέσορα για τον ακριβή έλεγχο του παρεχόμενου αέρα και αισθητήρες μέσα στον κύλινδρο για ακριβή έλεγχο της όλης διαδικασίας.

Όλα αυτά είχαμε την ευκαιρία να τα διαπιστώσουμε στην πράξη, όπου στο περιθώριο της παρουσίασης του νέου CX-30 οδηγήσαμε το Mazda 3 με αυτόν τον επαναστατικό κινητήρα, ο οποίος φυσικά θα τοποθετηθεί και στο νέο SUV της εταιρείας. Με τους ιδιαίτερα ήρεμους ρυθμούς που ακολουθήσαμε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, ο κινητήρας ξεδίπλωσε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Στις χαμηλές σ.α.λ. έχει μια σχετικά βαριά ηχητική χροιά που δε γίνεται ποτέ ενοχλητική, ενώ πιο ψηλά παραπέμπει σε βενζινοκινητήρα. Αν συγκρίνεις το νέο αυτόν κινητήρα με τα σύγχρονα υπερτροφοδοτούμενα σύνολα του ανταγωνισμού, δε θα μείνεις ιδιαίτερα εντυπωσιαμένος. Αν όμως πάρεις ως μέτρο σύγκρισης τον 2λιτρο ατμοσφαιρικό Skyactiv-G (με τον οποίο μοιράζεται και το ήπιο υβριδικό σύστημα της εταιρείας με μπαταρία 24V), τότε αμέσως μπορείς να αντιληφθείς τις βελτιώσεις. Ο Skyactiv-X αναπνέει καλύτερα ψηλά, ενώ χαμηλά έχει αμεσότερη απόκριση, όπου η έννοια του σκορτσαρίσματος είναι πραγματικά άγνωστη. Με τους ιδιαίτερα ήρεμους ρυθμούς που ακολουθήσαμε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, είδαμε τιμές από 5,8 έως και 6,3 λίτρα/100 χλμ., με τη σχετική ένδειξη στην κεντρική οθόνη να είναι πολύ συχνά πράσινη, υποδηλώνοντας την ενεργοποίηση του SPCCI.

Σίγουρα για την ελληνική αντιπροσωπεία, ο Skyactiv-X αποτελεί μια δύσκολη άσκηση σε ό,τι αφορά την τοποθέτηση σε σχέση με τον ανταγωνισμό, αλλά και την εκπαίδευση των αγοραστών, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια έχουν βομβαρδιστεί με μηνύματα περί downsizing. Δεν πρόκειται για έναν κινητήρα υψηλών επιδόσεων, αλλά για ένα σύνολο που συνδυάζει καλές επιδόσεις με οικονομία. Σε βάζει σε σκέψεις συγκριτικά με τον ντίζελ, ενώ σίγουρα θα τον επιλέγαμε από την απλή έκδοση, αν και πολλά θα εξαρτηθούν από την τιμολογιακή πολιτική. Περισσότερα τον Οκτώβριο, οπότε και θα είναι διαθέσιμος στην εγχώρια αγορά._ Σ. Τ.

 

Mazda 3 Hatchback Skyactiv-X

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 4κύλινδρος βενζίνης, mild hybrid

ΚΥΒΙΣΜΟΣ 1.998 κ.εκ.

ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ 180 ίπποι/6.000 σ.α.λ.

ΜΕΓ. ΡΟΠΗ 224 Nm/3.000 σ.α.λ.

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

ΚΙΝΗΣΗ Στους εμπρός τροχούς (τετρακίνηση)

ΚΙΒΩΤΙΟ 6 σχέσεων, χειροκίνητο/αυτόματο

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*

0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 8,2/8,6 (8,5/8,9) δλ.

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 216/216 (214/211) χλμ./ώρα

ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (WLTP) 5,5/6,2 (6/6,6) λτ./100 χλμ.

ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 (WLTP) 125/140 (137/149) γρ./χλμ.

 

*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ