Δοκιμές Παρουσιάσεις

Οδηγούμε στην Ιταλία το ηλεκτρικό Fiat 500

Ταξιδεύουμε στο Τορίνο για μια πρώτη επαφή με το ολοκαίνουργιο, αποκλειστικά ηλεκτρικό Fiat 500.

Η πρώτη μας έξοδος από τη χώρα από την περασμένη άνοιξη έγινε στο πλαίσιο του Car of the Year 2021 και συγκεκριμένα για τις πρώτες οδηγικές εντυπώσεις του αμιγώς ηλεκτρικού Fiat 500. Πριν από οτιδήποτε άλλο, διευκρινίζουμε ότι οι συμβατικές εκδόσεις του μοντέλου, με την «καρότσα» που έχοντας υποστεί κάποια face lift πρωτοείδαμε το 2007, παραμένουν κανονικά στην αγορά και στην ουσία δεν έχουν καμία σχέση με το μοντέλο που εμφανίζεται εδώ. Ή για να ακριβολογούμε, μόλις το 4% των συνολικών εξαρτημάτων τους είναι κοινό.

Fiat 500 Electric

Για το αμιγώς ηλεκτρικό «500» η Fiat δούλεψε σε λευκό χαρτί, με την πλατφόρμα να σχεδιάζεται αποκλειστικά για ηλεκτροκίνητα μοντέλα. Ως αποτέλεσμα, αυτό το «500» είναι κατά 6 εκ. μακρύτερο και φαρδύτερο από το απλό, με τις διαστάσεις να ανέρχονται στα 3.632x1.683x1.510 χλστ. ως προς το μήκος, το πλάτος και το ύψος αντίστοιχα, και μόνο το χώρο αποσκευών να παραμένει στα 185 λίτρα, όσα και αυτά του συμβατικού μοντέλου. «Προσθέτοντας» και 22 χλστ. στο μεταξόνιο (2.322 χλστ.), οι επιβάτες έχουν αναβαθμισμένους χώρους εντός, με τις εμπρός θέσεις να είναι αισθητά πιο απομακρυσμένες μεταξύ τους, αλλά και με τους επιβάτες που θα καθίσουν πίσω να έχουν κατά 10 χλστ. επιπλέον χώρο για τα κεφάλια τους, κάνοντας λόγο για τη hatchback έκδοση, που ακολούθησε την cabrio, με την οποία έγιναν τα αποκαλυπτήρια του μοντέλου τον περασμένο Μάρτιο.

Fiat 500 Electric

Σχεδιαστικά το ηλεκτρικό «500» σαφέστατα διατηρεί τα βασικά του γνωρίσματα, με το κυρτό κόψιμο της τρίτης πόρτας, αλλά και το κοντό καπό εμπρός, έχει όμως κερδίσει πόντους ως προς τη δυναμικότητα της εμφάνισής του, χάρη στα φουσκωμένα φτερά (σ.σ. ως αποτέλεσμα των φαρδύτερων μετατροχίων) που πλέον μπορούν να φιλοξενήσουν τροχούς έως και 17 ιντσών. Από εκεί και πέρα, όπως στο πρώτο μοντέλο του 1957 που έφερε τον κινητήρα πίσω και δεν είχε ανάγκη εισαγωγών αέρα εμπρός, έτσι και εδώ η μάσκα είναι κλειστή -όπως στα περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα-, ενώ στην κορυφή της φιλοξενεί τα ολοκαίνουργια φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED. Από το πρώτο 500άκι είναι «δανεισμένη» και η ιδέα του απόλυτα οριζόντιου «κοψίματος» των πλαϊνών μερών του καπό, όπου εδράζουν και τα φλας.

Fiat 500 Electric

Οι διαφορές με τα συμβατικά «500» γίνονται ακόμα πιο αισθητές εντός, όπου ο οδηγός έχει μπροστά του ένα ψηφιακό πίνακα οργάνων 7 ιντσών (στάνταρντ), αλλά και μια οθόνη αφής στο κέντρο του ταμπλό, που ανάλογα με την έκδοση μπορεί να είναι από 8 έως 10,25 ιντσών. Το ηλεκτρικό «500» είναι το πρώτο αυτοκίνητο της FCA που εφοδιάζεται με το νέο σύστημα πολυμέσων UConnect 5 που υποστηρίζει ασύρματη δυνατότητα mirroring (ήδη διαθέσιμη για το Apple CarPlay, ενώ αναμένεται και για το Android Auto). Από εκεί και πέρα, το σύστημα UConnect 5 σε συνεργασία με τη συσκευή τηλεματικής, εκτός από τη λειτουργία έκτακτης ανάγκης υποστηρίζει μια σειρά υπηρεσιών:

  • My Assistant: υπηρεσία που συνδέει τον χρήστη με την εξυπηρέτηση πελατών ώστε να λάβει βοήθεια σε περίπτωση τεχνικού θέματος. Παράλληλα ο χρήστης λαμβάνει και e-mail με την κατάσταση του αυτοκινήτου του.
  • My Remote: μέσω του smartphone του, ο χρήστης μπορεί από απόσταση να ελέγχει τα επίπεδα φόρτισης της μπαταρίας, τη βέλτιστη επιλογή φόρτισης, το σημείο που βρίσκεται το αυτοκίνητο, να κλειδώσει και να ξεκλειδώσει το αυτοκίνητο και να ενεργοποιήσει το σύστημα κλιματισμού.
  • My Car: ο χρήστης ελέγχει την κατάσταση του αυτοκινήτου με πληροφόρηση σε πραγματικό χρόνιο για στοιχεία από την πίεση των ελαστικών, έως το χρόνο για πραγματοποίηση της συντήρησης του αυτοκινήτου.
  • My Navigation: μέσω του κινητού μπορούν να σταλούν οι πληροφορίες που αφορούν στον προορισμό, καθώς και πληροφορίες για τη διαδρομή, τους σταθμούς φόρτισης και την κίνηση, ενώ παράλληλα με βάση τις συνθήκες ο χρήστης μπορεί να δει στο χάρτη με δυναμικό τρόπο μέχρι που μπορεί να φτάσει το όχημα ανάλογα με το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας.
  • My Wi-Fi: το αυτοκίνητο μετατρέπεται σε ένα wi-fi hotspot που μπορεί να συνδέσει ταυτόχρονα έως και οκτώ συσκευές. Παράλληλα το My Wi-Fi επιτρέπει στο χρήστη να επικοινωνεί με φωνητικές εντολές μέσω του Amazon Alexa.
  • My Theft Assistance: ο χρήστης ενημερώνεται σε περίπτωση κλοπής του οχήματος. Μετά τη σχετική επιβεβαίωση οι αρχές ενημερώνονται και υποστηρίζονται με πληροφορίες με σκοπό την ανεύρεση του οχήματος.

Fiat 500 Electric

Σε ό,τι αφορά τα εν γένει ηλεκτροκίνητα χαρακτηριστικά του, κάτω από το καπό του είναι τοποθετημένος ένας ηλεκτροκινητήρας μονού μαγνήτη με 87 kW ισχύ (118 ίπποι) και 220 Nm ακατάπαυστης ροπής. Αυτό, σε επίπεδο επιδόσεων για το αμάξωμα των 1.290-1.330 κιλών βάρους συνεπάγεται επιτάχυνση από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε 9 δλ. και στα 50 χλμ./ώρα σε 3,1 δλ., με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 150 χλμ./ώρα. Όσον αφορά την μπαταρία, αυτή προέρχεται από τη Samsung, έχει βάρος 290 κιλά, εγγύηση 8 χρόνια ή 160.000 χλμ. και εδράζει στο απόλυτα επίπεδο δάπεδο, κάτω από τα τέσσερα καθίσματα. Με χωρητικότητα 42 kWh «υπόσχεται» αυτονομία έως και για 320 χλμ. (κατά WLTP), ενώ σημαντικό είναι το ότι το ηλεκτρικό «500» εφοδιάζεται με σύστημα ταχείας φόρτισης των 85 kW, που επιταχύνει τη σχετική διαδικασία. Ειδικότερα, σύμφωνα με το εργοστάσιο, απαιτούνται μόλις 5 λεπτά σε ταχυφορτιστή για να αποθηκευτεί ενέργεια ικανή να μετακινήσει το αυτοκίνητο για 50 χλμ. Επίσης σε ταχυφορτιστή μπορεί η μπαταρία να φορτίσει κατά 80% σε 35 λεπτά, ενώ συνολικά, χάρη στο βύσμα “Combo 2” είναι δυνατή η φόρτιση με συνεχές ή εναλλασσόμενο ρεύμα.

Fiat 500 Electric

Αν και πριν από λίγες ημέρες παρουσιάστηκε η κλειστή έκδοση χάτσμπακ του μοντέλου, στη διάθεσή μας στο Τορίνο είχαμε μόνο κάμπριο εκδόσεις, και μάλιστα προ-παραγωγής, καθώς ό,τι είχε φτιάξει μέχρι σήμερα η Fiat, έχει ήδη πουληθεί και μάλιστα μέσω on-line διαδικασίας. Εντούτοις, τα όποια «κενά» στην ολοκλήρωση των μοντέλων κυρίως είχαν να κάνουν με την απουσία κάποιων συστημάτων ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας από τον εξοπλισμό τους, κάτι που δε μας επηρέασε από το να σχηματίσουμε μια πρώτη εικόνα για το ποιόν του ηλεκτρικού «500». Αρχής γενομένης από τον κινητήρα, πρόκειται για ακόμα μια κλασική πλέον περίπτωση, που θα εντυπωσιάσει όποιον δεν έχει εμπειρία οδήγησης ηλεκτρικού αυτοκινήτου, χάρη στην ικανότητά του να επιταχύνει ακαριαία, αλλά και να αποδίδει το σύνολο της απόλυτα ικανοποιητικής και για το βάρος του αυτοκινήτου ροπής του.

Fiat 500 Electric

Ο οδηγός του «500» έχει στη διάθεσή του τρία προγράμματα, με ιδανικότερο για την κίνηση εντός πόλης το Range. Σ’ αυτό, έχοντας… ξεπεράσει την πρωτόγνωρη αίσθηση που αφήνει η επιτάχυνση των ηλεκτρικών, ενεργοποιείται η λειτουργία one-pedal-drive, επιτρέποντας την οδήγηση μόνο με το πεντάλ του γκαζιού. Κάθε φορά που ο οδηγός σηκώνει το πόδι από το δεξί πεντάλ το αυτοκίνητο επιβραδύνει σχεδόν ανάλογα με τη χρήση φρένου, πραγματοποιώντας τη μέγιστη ανάκτηση κινητικής ενέργειας, αλλά και βάζοντας τον χειριστή του σε ένα αδιάκοπο παιχνίδι με το σταμάτα-ξεκίνα εντός πόλης. Στο αρχικό πρόγραμμα (Normal), οι χειρισμοί που απαιτούνται δε διαφέρουν από αυτούς που χρειάζονται και σε ένα οποιοδήποτε μοντέλο συμβατικής τεχνολογίας, ενώ στο Sherpa βελτιστοποιείται το σύνολο των λειτουργιών για την κατά το δυνατόν μεγαλύτερη αυτονομία. Το πρόγραμμα μειώνει την κατανάλωση ενέργειας, ταυτόχρονα δίνει εντολή στο σύστημα πλοήγησης να εντοπίσει τον πλησιέστερο σταθμό φόρτισης, αλλά και περιορίζει την τελική ταχύτητα στα 80 χλμ./ώρα, όπως και την απόκριση του πεντάλ επιτάχυνσης.

Fiat 500 Electric

Από τη θέση του οδηγού, που είναι σημαντικά βελτιωμένη χάρη τόσο στα νέα καθίσματα όσο και στο επίσης νέο σύστημα διεύθυνσης, που, μεταξύ άλλων, έχει και μεγαλύτερες διαδρομές ως προς την τηλεσκοπική του ρύθμιση, δε γίνεται να περάσουν απαρατήρητες κάποιες μικρές στρεβλώσεις του ανοιχτού αμαξώματος, που εν προκειμένω βρέθηκε στο δυσκολότερο πεδίο, όπως αποδεικνύονται οι αλλού πλακόστρωτοι κι αλλού σχεδόν… βομβαρδισμένοι δρόμοι της ιταλικής πόλης. Η ανάρτηση πάντως, ακόμα και με τους μεγάλους τροχούς των 17 ιντσών που είχε το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε, αποτελεί ένα από τα ατού του «500», όντας αρκούντως άνετη για καθημερινή χρήση. Συνολικά το ηλεκτρικό Fiat φέρνει μια εντελώς νέα εικόνα στην γκάμα, με στοιχεία «ωρίμανσης» αναφορικά με την εικόνα και την αίσθησή του εντός, αλλά και χάρη σε επιλογές που μέχρι σήμερα δεν έχουμε δει σε μοντέλο της κατηγορίας Α.

Fiat 500 Electric

Ειδικότερα, στις πλουσιότερες εκδόσεις θα περιλαμβάνεται ακόμα και ένα πλήρες πακέτο τεχνολογιών και προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης (ADAS), αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2. Πιο συγκεκριμένα, θα διαθέτει εμπρόσθια κάμερα που θα ελέγχει κάθετα και οριζόντια το χώρο, ενώ το έξυπνο σύστημα ενεργής διατήρησης της ταχύτητας (intelligent Adaptive Cruise Control - iACC) θα επιταχύνει και επιβραδύνει το όχημα σε σχέση με τα αυτοκίνητα, τους πεζούς, τα ποδήλατα, κτλ.. Ακόμα, σημειώστε ενεργό σύστημα διατήρησης πορείας, το σύστημα Intelligent Speed Assist που «διαβάζει» τα όρια ταχύτητας, το Urban Blind Spot που προειδοποιεί για εμπόδια που βρίσκονται ή κινούνται γύρω από το αυτοκίνητο, το Attention Assist που προειδοποιεί σε περίπτωση που διαγνώσει κόπωση του οδηγού, καθώς και τους περιμετρικούς αισθητήρες που προσφέρουν εικόνα του αυτοκινήτου και των πιθανών εμποδίων από ψηλά ώστε να διευκολύνονται οι ελιγμοί. Το επίσημο λανσάρισμα του ηλεκτρικού Fiat 500 είναι προγραμματισμένο για την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου, ενώ στο δεύτερο μισό του Σεπτεμβρίου θα γνωρίζουμε τις τιμές του στην ελληνική αγορά, όπου αναμένεται να «πατήσει» περί τις αρχές Νοεμβρίου._ Ε. Ξ.

Ψηφίστε το πιο όμορφο sport coupe των τελευταίων 50 ετών. Προσοχή, δεν αναζητούμε το καλύτερο αλλά το πλέον όμορφο από το 1970 μέχρι σήμερα.

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου