Δοκιμές Παρουσιάσεις

Οδηγούμε το Tesla Model 3

Ως πότε θα καταφέρνει να μας ξαφνιάζει ευχάριστα η Tesla, κάθε φορά που οδηγούμε ένα καινούργιο της μοντέλο; Το Model 3 δεν αποτελεί εξαίρεση, και το μέγεθος της έκπληξης είναι ακόμα μεγαλύτερο, καθώς πλέον έχουμε να κάνουμε με μια κατασκευή που δεν απευθύνεται στους λίγους.

Ήταν στο Τάνις πριν από έξι χρόνια που οδηγήσαμε για πρώτη φορά το Tesla Model S, και στο μεσοδιάστημα, το 2016, πάλι χάσαμε το μυαλό μας πίσω από το τιμόνι του Model X. Πιστή λοιπόν στο ραντεβού της, εδώ στο βόρειο άκρο της Δανίας, η αμερικανική εταιρεία δίνει και πάλι το «παρών», αυτήν τη φορά με το Model 3, τιμώντας την προκριματική διαδικασία για το Αυτοκίνητο της Χρονιάς.

Είναι πραγματικά αξιοσημείωτο το γεγονός ότι μια εταιρεία αντισυμβατική τόσο ως προς τα προϊόντα της όσο και ως προς τον τρόπο που τα πουλάει ή τα προωθεί (προτιμά να εκτοξεύσει ένα αυτοκίνητό της στο διάστημα, παρά να ξοδέψει χρήματα στους παραδοσιακούς διαύλους της διαφήμισης) αναγνωρίζει τη σημαντικότητα ενός θεσμού, επιδιώκοντας μάλιστα να αντιπαραταχθεί στο συμβατικό ανταγωνισμό και να διεκδικήσει τον τίτλο του Car Of The Year, που -σημειωτέον- πέρυσι κατέκτησε ένα άλλο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, η Jaguar I-Pace.

Tesla Model 3

Το Model 3 δημιουργήθηκε προκειμένου να βγάλει την εταιρεία από την κατηγορία του εξειδικευμένου κατασκευαστή, εντούτοις η ανταπόκριση του κοινού ήταν τόσο μεγαλύτερη από αυτήν που είχε προβλέψει ο Elon Musk, ώστε πολλοί πίστεψαν πως η επιτυχία αυτή θα γυρνούσε σε μπούμερανγκ όταν πλέον θα υπήρχε αδυναμία παράδοσης των αυτοκινήτων στους πελάτες. Προβλήματα και σημαντικές καθυστερήσεις πράγματι υπήρξαν, όμως πλέον η παραγωγή είναι ικανή να καλύψει και την αγορά της Ευρώπης.

Να μαστε, λοιπόν, έτοιμοι να πάρουμε την πρώτη γεύση από το «προσιτό» Tesla, το οποίο ακόμα και εδώ στη Δανία δε σταματά να συγκεντρώνει τα βλέμματα και το ενδιαφέρον του κόσμου. Κανονικά το αυτοκίνητο ξεκλειδώνει και τίθεται σε λειτουργία μέσω bluetooth από το κινητό, αλλά για πρακτικούς λόγους στην εκδήλωση του Τάνις μας παραχωρήθηκε η εφεδρική κάρτα, την οποία απλώς σύραμε στην κεντρική κονσόλα, προκειμένου να θέσουμε το αυτοκίνητο σε λειτουργία.

Tesla Model 3

Gadget σε 4 τροχούς

Φυσικά το Model 3 ακολουθεί τη μινιμαλιστική φιλοσοφία των μεγαλύτερων μοντέλων, τόσο στο σχεδιασμό του αεροδυναμικού αμαξώματος (Cd: 0,23), όπου στο ρύγχος απουσιάζει η κλασική γρίλια, όσο και στο εσωτερικό, όπου στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει μία τεράστια οθόνη αφής 15 ιντσών, αυτήν τη φορά σε οριζόντια διάταξη, που υποκαθιστά όχι μόνο τον κλασικό πίνακα οργάνων, αλλά και σχεδόν το σύνολο των χειριστηρίων. Έτσι τα κλασικά ρυθμιστικά χειριστήρια πάνω στο τιμόνι δε χρησιμεύουν μόνο για τον έλεγχο του ηχοσυστήματος, για παράδειγμα, αλλά ακόμα και για τη ρύθμιση του τιμονιού ή των εξωτερικών καθρεφτών, αφού πρώτα έχεις κάνει την ανάλογη επιλογή στο μενού της κεντρικής οθόνης. Ασφαλώς πρόκειται για πιο περίπλοκη και λιγότερο άμεση διαδικασία απ’ ό,τι έχουμε συνηθίσει, αλλά απόλυτα κατανοητή, έτσι που στα πρώτα 5 λεπτά έχεις εξοικειωθεί, χάρη στο εύληπτο και καλοσχεδιασμένο μενού, έτη φωτός μπροστά σε σχέση με τα infotainment όλων των υπόλοιπων κατασκευαστών.

Ασφαλώς το μέγεθος της οθόνης βοηθάει σε αυτό. Οι βασικές πληροφορίες που ενδιαφέρουν τον οδηγό είναι συγκεντρωμένες στο αριστερό τέταρτο της οθόνης (ίσως ένα head-up display να έκανε ακόμα πιο εύκολα τα πράγματα), ενώ το υπόλοιπο καλύπτει ένα πλήθος από λειτουργίες (παραμετροποίηση αυτοκινήτου, κλιματισμός, πλοήγηση, ηχοσύστημα κτλ.). Η φαντασία των σχεδιαστών ενσωμάτωσε και μία σειρά από επιπλέον δυνατότητες, που θα ενθουσιάσουν τον γκατζετάκια ιδιοκτήτη και πιθανώς θα ενοχλήσουν τον πιο παραδοσιακό, όπως video games που όταν το αυτοκίνητο είναι ακινητοποιημένο παίζονται από τα χειριστήρια του αυτοκινήτου, λειτουργία... τζακιού, ή το fart mode, όπου κάθε φορά που χρησιμοποιείς το φλας συνοδεύεται (ευτυχώς μόνο ηχητικά) από μια κλ... - τσαχπινιά που υποθέτουμε θα ενθουσίαζε τον Λάκη Λαζόπουλο... Αντισυμβατικό είναι ακόμα και το άνοιγμα της πόρτας από μέσα, που ενεργοποιείται από ένα μπουτόν αφής. Υπάρχει και ο τυπικός μοχλός, εντούτοις όταν τον χρησιμοποιείς βγαίνει ένα μήνυμα για πιθανή ζημιά στο φινίρισμα του παραθύρου.

Tesla Model 3

Τόσο σε εξωτερικές διαστάσεις όσο και στους εσωτερικούς χώρους, η στόχευση είναι προφανής, και ίσως δεν είναι τυχαία η ονομασία του μοντέλου, καθώς εν συγκρίσει με τη Σειρά 3 της BMW οι αποκλίσεις μετριούνται στο χιλιοστό. Ο χώρος για τους πίσω επιβάτες είναι ικανοποιητικός, εντυπωσιάζει όμως το απόλυτα επίπεδο δάπεδο, χάρη στην παντελή απουσία κεντρικού τούνελ. Εκεί όπου η σύγκριση με το γερμανικό μοντέλο αδικεί την Tesla είναι στο επίπεδο της επιλογής των υλικών και του φινιρίσματος, όπου υπάρχει ακόμα δρόμος να διανυθεί. Το πορτ μπαγκάζ (για το οποίο η εταιρεία δεν παρέχει στοιχεία) είναι αρκετά ευρύχωρο, ενώ κάτω από το εμπρός καπό ο εφεδρικός χώρος αποσκευών δε διαθέτει τη σπηλαιώδη διαμόρφωση του Model S, θα βολέψει όμως ένα σακ βουαγιάζ. Αυτό που ανακοινώνει ως στοιχείο η Tesla είναι το σύνολο των αποθηκευτικών χώρων, που φτάνει τα 542 λίτρα.

Γενικά η εταιρεία αποφεύγει να δίνει απλόχερα τα χαρακτηριστικά με τα οποία μπορεί κάποιος να κάνει τους απαραίτητους συσχετισμούς. Για παράδειγμα, το Model 3 διατίθεται σε τρεις εκδόσεις (Standard Range Plus, Long Range και Performance), που διαφοροποιούνται ως προς την αυτονομία τους, τις επιδόσεις τους και τη μετάδοση της κίνησης, εντούτοις δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία για τη χωρητικότητα της μπαταρίας, όπως επίσης για την ισχύ και τη ροπή των κινητήρων. «Τι σημασία έχει η χωρητικότητα;» μας είπαν οι άνθρωποι της Tesla, «αφού αυτό που μετράει είναι η αυτονομία».

Tesla Model 3

Έτσι, η βασική έκδοση διαθέτει μια δεόντως ικανοποιητική εμβέλεια, που κατά το πρότυπο WLTP αγγίζει τα 409 χλμ., αλλά και μια ζηλευτή επιτάχυνση, με τα 0-100 χλμ./ώρα να επιτυγχάνονται μέσα σε 5,6 δλ. και την τελική ταχύτητα να φτάνει τα 225 χλμ./ώρα. Οι εκδόσεις Long Range και Performance διαθέτουν και στον εμπρός άξονα ηλεκτρικό μοτέρ, άρα και χαρακτηριστικά τετρακίνησης. Οι επιδόσεις τους, αντίστοιχα, διαμορφώνονται στα 4,6 και τα 3,4 δλ. για το «0-100» και η τελική τους στα 233 και τα 261 χλμ./ώρα, ενώ η αυτονομία τους, σημαντικά αυξημένη έναντι της βασικής έκδοσης, ανέρχεται στα 560 και τα 530 χλμ., χάρη στη μεγαλύτερη μπαταρία τους. Ενδεικτικά πάντως αναφέρουμε την ισχύ των τριών εκδόσεων όπως έχει κατατεθεί στην έγκριση τύπου του Model 3 στη Σουηδία, που διαμορφώνεται, αντίστοιχα, στα 225 kW (306 PS), τα 340 kW (462 PS) και τα 355 kW (482 PS).

Πριν αναφερθούμε στις οδηγικές εντυπώσεις, αξίζει μια μνεία στα περίφημα ηλεκτρονικά συστήματα υποστήριξης του οδηγού. Και αυτό γιατί, όπως όλα τα Tesla που κατασκευάστηκαν από τον Οκτώβριο του 2016, έτσι και το Model 3 μπορεί να ανιχνεύει κάθε είδους όχημα πέριξ του, ακόμα και όταν βρίσκονται πίσω ή πολύ μπροστά, εξασφαλίζοντας αυξημένες δυνατότητες αυτόνομης οδήγησης, και ακόμα μεγαλύτερες στο μέλλον, μέσα από την αναβάθμιση του λειτουργικού. Έτσι, το Autopilot (επιπλέον κόστος 6.300 ευρώ στη Γερμανία), που απλώς ενεργοποιείται πιέζοντας δύο φορές προς τα κάτω τον επιλογέα του κιβωτίου, αξιοποιεί οκτώ εξωτερικές κάμερες, δώδεκα αισθητήρες υπερήχων για την ανίχνευση κοντινών εμποδίων, ένα εμπρόσθιο ραντάρ που «βλέπει» μέσα από ομίχλη, σκόνη, βροχή, χιόνι και... κάτω από τα αυτοκίνητα, καθώς και έναν ισχυρό υπολογιστή που επεξεργάζεται όλα τα δεδομένα σε χιλιοστά του δευτερολέπτου, ενώ το λογισμικό αξιοποιεί τα δεδομένα από περισσότερα του ενός δισεκατομμυρίου διανυθέντων μιλίων, με ενεργοποιημένο το Autopilot από τον ανά την υφήλιο στόλο των Tesla.

Tesla Model 3

Οδηγικό gadget

Είναι αξιομνημόνευτο πώς ένα γκάτζετ με προηγμένες δυνατότητες αυτόνομης κίνησης είναι προσανατολισμένο ώστε να προσφέρει και οδηγική απόλαυση στον λιγότερο εναλλακτικό οδηγό του, αν μη τι άλλο σε μεγαλύτερο βαθμό από τα Model S και Model X, που μας εντυπωσίασαν με τις επιδόσεις τους, εντούτοις δεν «ένιωθαν» εξίσου βολικά στα πιο κλειστά κομμάτια του δρόμου.

Εδώ το Model 3 κάνει τη διαφορά, εν μέρει και χάρη στο μικρότερο βάρος της κατασκευής (1.611 κιλά για τη Standard Range Plus, 1.847 κιλά για τις άλλες με το επιπλέον μοτέρ και τη μεγαλύτερη μπαταρία), αλλά και στη φιλοσοφία της ανάρτησης. Το Model 3 στην Αμερική (παρ’ ότι διατίθεται εκεί με μαλακότερες αναρτήσεις) κρίνεται σφιχτό με τα δικά τους μέτρα, αν μη τι άλλο συγκρινόμενο με το Model S. Σε κάθε περίπτωση, το γεγονός ότι η ανάρτηση (διπλά ψαλίδια εμπρός, πολλαπλών συνδέσμων πίσω) σχεδιάστηκε από μία ομάδα κατά βάση Ευρωπαίων μηχανικών δίνει το στίγμα της κατασκευής, που στους δρόμους της Δανίας δείχνει απόλυτα ισορροπημένη ανάμεσα στα «θέλω» της άνεσης και της οδηγικής απόλαυσης. Το πλαίσιο είναι άκαμπτο, αν και η σχεδόν παντελής έλλειψη διακυμάνσεων στη δανέζικη άσφαλτο δεν επιτρέπει μια ασφαλή εκτίμηση ως προς το πώς η ανάρτηση θα διαχειριζόταν τις παγίδες των ελληνικών δρόμων.

Tesla Model 3

Φυσικά, το πρώτο πράγμα που δύσκολα θα αντισταθείς να κάνεις σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, και πρώτα απ’ όλα σε ένα Tesla, είναι να βυθίσεις βίαια και σαδιστικά το δεξί πεντάλ, προκειμένου να νιώσεις την επιτάχυνση, η οποία ακόμα και στην έκδοση Standard Range+ εντυπωσιάζει, στη Long Range σου παίρνει τα μυαλά και -υποθέτουμε- στην Performance θα σε στέλνει με αυχενικό στον φυσικοθεραπευτή σου. Στην αποκλειστικά πισωκίνητη βασική έκδοση οι τροχοί δε χάνουν την επαφή τους με το δρόμο, και ο μόνος τρόπος να σπινάρουν είναι αν το επιλέξεις από το μενού για την περίπτωση εκκίνησης σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης, ή στο Track mode της έκδοσης Performance, που σύμφωνα με τον μηχανικό της εταιρείας, ο οποίος ήταν παρών στο Τάνις, θα επιτρέψει στο Model 3 να πάρει κάποια μικρή γωνία, μέχρι να έρθουν τα ηλεκτρονικά να αποτρέψουν κάθε ιδέα για πλαγιολίσθηση.

Τα καθίσματα είναι σωστά σχεδιασμένα και, παρ’ ότι κάθεσαι σχετικά χαμηλά, έχεις μια καταπληκτική επόπτευση στο δρόμο, χάρη στην απουσία του παραδοσιακού ταμπλό, που περιορίζει το οπτικό πεδίο του οδηγού. Εν προκειμένω το παρμπρίζ κατηφορίζει ασυνήθιστα χαμηλά, γεγονός που σε βοηθάει να τοποθετείς καλύτερα το αυτοκίνητο στους φιδωτούς δρόμους.

Tesla Model 3

Αν το πιέσεις στη στροφή, το χαμηλό κέντρο βάρους σε συνδυασμό με την ανάλογη ρύθμιση της ανάρτησης έχουν ως αποτέλεσμα περιορισμένες κλίσεις του αμαξώματος και υψηλό επίπεδο πρόσφυσης, μέχρι να αναλάβουν οι νόμοι της φυσικής, και αυτό επιβεβαιώνεται τόσο στο δρόμο όσο και στην τυποποιημένη δοκιμή ταράνδου, στην οποία υποβάλλονται όλα τα υποψήφια αυτοκίνητα για το COTY, εδώ στο Τάνις. Πιο συγκεκριμένα, και με ελαφριά βροχή, η πισωκίνητη έκδοση Standard Range Plus (που φορούσε ελαστικά Michelin Pilot Sport 4 235/45 ZR18) ολοκλήρωσε τη διαδικασία με την ικανοποιητική ταχύτητα των 69 χλμ./ώρα, ενώ το τετρακίνητο (και με το ιδανικό ζύγισμα του βάρους του ανάμεσα στους δύο άξονες) πέρασε με 73 χλμ./ώρα, επίδοση στην οποία πολύ πιθανό να συνέβαλαν και τα διαφορετικά ελαστικά (Hankook Ventus S1 Evo3 235/40 R19).

Το σχόλιο των δοκιμαστών αναφέρει για την τετρακίνητη έκδοση πως επιδεικνύει «μεγαλύτερη υπερστροφή στο όριο και υψηλότερο επίπεδο πρόσφυσης».

Tesla Model 3

Στη συγκεκριμένη διαδικασία, ατού του αυτοκινήτου αποτελεί το ιδιαίτερα γρήγορο τιμόνι του.Μπορείς να ρυθμίσεις την υποβοήθηση σε τρία επίπεδα, εντούτοις τίποτα δεν αλλάζει στο βαθμό της πληροφορίας που φτάνει στα χέρια σου, και ίσως το πιο λογικό είναι να την αφήσεις στη μεσαία επιλογή. Παρ’ ότι η αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης είναι κάπως τεχνητή, διαθέτει ακρίβεια, δεν παρουσιάζει κενά γύρω από τη θέση της ευθείας και οι εντολές του οδηγού αντανακλώνται σε άμεσες αλλαγές κατεύθυνσης του αυτοκινήτου.

Κλείνουμε με την προσμονή πως κάποια στιγμή η Tesla θα έρθει και στη χώρα μας, πόσω μάλλον την ώρα που γίνονται συζητήσεις για αυξημένα κίνητρα στα ηλεκτρικά οχήματα. Σε κάθε περίπτωση, η συγκεκριμένη τεχνολογία πλέον αρχίζει και ωριμάζει, έτσι που τα ηλεκτρικά, δεδομένου και του ελάχιστου κόστους συντήρησης, σε λίγο θα μπορούν να ανταγωνίζονται τα συμβατικά, ακόμα και χωρίς κρατικά κίνητρα. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως στην Ευρώπη η τιμή εκκίνησης του Model 3 χωρίς επιδότηση βρίσκεται κοντά στα 45.000 ευρώ, όταν η αντίστοιχων επιδόσεων BMW 330d κυμαίνεται στα 50.000 ευρώ. Πόσο ακόμη θα αντέξει το κάστρο;_ Μ. Σ.

TESLA MODEL 3

ΜΟΝΤΕΛΟ       Standard Range+   Long Range   Performance

ΙΣΧΥΣ (ίπποι)             306                      462                  482

0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ         5,6                       4,6                   3,4

ΤΕΛ. ΤΑΧΥΤΗΤΑ        225                      233                  261

ΒΑΡΟΣ (κιλά)            1.611                   1.847               1.847

ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ* (χλμ.)   409                      560                  530

ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ. (χλστ.)               4.694x1.933x1.443

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (χλστ.)                             2.875

ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ (λίτρα)       542

ΕΓΓΥΗΣΗ                                  4 χρόνια ή 80.000 χλμ.

ΜΠΑΤΑΡΙΑ                                8 χρόνια ή 160.000 χλμ.

(192.000 για την έκδοση Long Range)

*Σύμφωνα με το πρότυπο WLTP

Φωτογραφίες: Μιχάλης Σταυρόπουλος

Ποιό από τα παρακάτω μοντέλα-νικητές του Car Of The Year θα ψηφίζατε ως το καλύτερο αυτοκίνητο της δεκαετίας του '70;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου