top icon
Δοκιμές

Porsche Cayenne S: ο αναμάρτητος τον λίθον βαλέτω

Την έχουν κατηγορήσει για τα πάντα, ακόμα και για την αλλοίωση του χαρακτήρα ολόκληρης της ιστορικής μάρκας που την ανέδειξε. Να όμως που κοιτάζοντάς την και μόνο μπορεί κανείς να ορκιστεί πως πρόκειται για Porsche.

Όσο κι αν το ψάξει κανείς, δύσκολα θα βρει ένα αυτοκίνητο που να έχει κατηγορηθεί περισσότερο από την Cayenne. Στο άκουσμα του λανσαρίσματός της, πριν από περίπου δεκαέξι χρόνια, μέχρι και για «λουκέτο» στην Porsche γινόταν λόγος. Ειδικοί -ημών συμπεριλαμβανομένων- ή μη θεωρούσαν απίθανο ένα αυτοκίνητο αυτού του όγκου να καταφέρει να τιμήσει τα σήματά του, πόσω μάλλον να αποδειχθεί αντάξιο ενός ονόματος που κατά πολλούς ορίζει την έννοια του supercar. Τρεις γενιές αργότερα, και έχοντας αποδείξει πως δεν άξιζε να περάσει από… γενεές δεκατέσσερις, από τη μία έφερε εις πέρας το δύσκολο έργο του να βάλει ζεστό χρήμα στο ταμείο της εταιρείας, και από την άλλη έκλεισε στόματα. Τουλάχιστον εκείνα που προφήτευαν παταγώδη αποτυχία. Γιατί, όσον αφορά την ταύτιση της όποιας Cayenne με το νεοπλουτισμό και την απέλπιδα προσπάθεια προβολής, τουλάχιστον στη δική μας χώρα καλά κρατεί, όμως είναι αγορές σαν αυτές των ΗΠΑ ή της Κίνας που ορίζουν τον παγκόσμιο αυτοκινητικό χάρτη, και αυτές οι αγορές έχουν απορροφήσει τη μερίδα του λέοντος από τις περίπου 800.000 χιλιάδες πωλήσεις του μοντέλου μέχρι σήμερα. Και αν η μισή αλήθεια για ένα SUV απεριόριστου κύρους βρίσκεται πίσω από τους αριθμούς, η άλλη μισή είναι ότι, κάνοντας λόγο για τη σημερινή Cayenne, οι Γερμανοί δεν τη φρέσκαραν έτσι απλά, καθήμενοι αναπαυτικά στις δάφνες τους και τοποθετώντας τα σήματα της Porsche στα καπό. Το αυτοκίνητο είναι πραγματικά νέο και έτοιμο να αντεπεξέλθει σε ακόμα ένα κύμα κακεντρέχειας, αλλά και στον ολοένα και πιο ισχυρό ανταγωνισμό – αν θεωρήσουμε πως μια οποιαδήποτε Porsche έχει στα αλήθεια ανταγωνιστές.

Από λευκό χαρτί

Κάνοντας λόγο για ένα αυτοκίνητο που βγαίνει από το γκρουπ της VW, συνήθως δε μιλάμε για παρθενογένεση, ωστόσο εδώ στεκόμαστε στη σχέση με την απελθούσα Cayenne. Έτσι, οι διαφορές της σημερινής με εκείνην της δεύτερης γενιάς μπορεί να μην είναι ριζοσπαστικές αν κάποιος περιοριστεί σε ό,τι φαίνεται -κάτι που αντικειμενικά είναι μακράν κομψότερο σήμερα-, είναι όμως ουσιαστικές εντός και εκτός. Από πλευράς διαστάσεων, η νέα Cayenne είναι μακρύτερη κατά 63 χλστ., χαμηλότερη κατά 9 χλστ. και πλατύτερη κατά 44 χλστ. από την προκάτοχό της, από την οποία έχει και 100 λίτρα μεγαλύτερο πορτ μπαγκάζ (770 λίτρα). Για τα παραπάνω, και ειδικότερα για την αύξηση του χώρου αποσκευών, το ρόλο της έχει παίξει η πλατφόρμα MLBevo στην οποία βασίζεται, όπως και τα Audi Q7, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus και πρόσφατα το VW Touareg. Με μόνο το μεταξόνιο να παραμένει ίδιο με εκείνο της δεύτερης γενιάς (2.895 χλστ.), το βάρος της νέας Cayenne μπορεί οριακά να μην έχει πέσει κάτω από… το ψυχολογικό όριο των 2 τόνων (2.020 κιλά), είναι όμως 65 κιλά πιο ελαφριά από την προηγούμενη, παρ’ ότι πιο πλούσια εξοπλισμένη.

Κάτω από το καπό της δεν υπάρχουν μεγάλες εκπλήξεις. Η Porsche έχει επιστρατεύσει τα γνώριμα και από την πιο πρόσφατη Panamera σύνολα. Έτσι, εδώ, στην έκδοση «S», έχει τοποθετηθεί ο V6 Bi-Turbo των 2,9 λίτρων με 440 ίππους και 550 Nm ροπής. Το σημαντικότερο, ίσως, είναι ότι χάρη στο γεγονός της εισαγωγής των δύο τούρμπο ανάμεσα στο «V» των κυλίνδρων, ο όγκος του κινητήρα είναι -αναλογικά- περιορισμένος, κάτι που πέρα από την εξοικονόμηση βάρους συνέβαλε στο να τοποθετηθεί χαμηλά και πίσω στο αμάξωμα, με αποτέλεσμα ένα χαμηλότερο κέντρο βάρους και καλύτερη κατανομή του. Και, καθώς για «S» πρόκειται, το τυπικό «0-100» ολοκληρώνεται σε 5,2 δλ., αλλά κατεβαίνει στα 4,9 δλ. με την προσθήκη του Sport Chrono Package, που επεμβαίνει σε κινητήρα, κιβώτιο, σασί, ανάρτηση, τιμόνι, και που υπήρχε στη δική μας «S» μαζί με πλήθος άλλων έξτρα. Ανάμεσά τους σημειώνουμε τις ενεργητικές αντιστρεπτικές, τη νέα αερανάρτηση με διάταξη πολλαπλών συνδέσμων από αλουμίνιο εμπρός/πίσω με δυνατότητα μεταβολής του ύψους (από 162-245 χλστ.) και της σκληρότητας, όπως και την τετραδιεύθυνση, που επίσης είδαμε στο πιο πρόσφατο Touareg. Εδώ είναι Porsche, όμως, κάτι που σημαίνει ότι στην περίπτωση της τετραδιεύθυνσης οι πίσω τροχοί στρίβουν αντίθετα με τους εμπρός και μέχρι 3 μοίρες σε ταχύτητες έως τα 80 χλμ./ώρα (έως τα 37 χλμ. στο Touareg). Προσθέστε το πίσω διαφορικό με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο βαθμό εμπλοκής και λειτουργία Torque Vectoring, και συνδυαστικά ο οδηγός έχει στη διάθεσή του κάτι… ψηλό μεν, ογκώδες σίγουρα, με χαρακτηριστικά όμως που δεν είναι διακοσμητικού τύπου.

«Sports SUV»

Τώρα που η Cayenne πλαισιώθηκε και από την Bentayga και την Urus, ίσως είναι η ώρα να πατενταριστεί κάποιος τίτλος υποκατηγορίας για σπορ SUV. Άλλωστε, έχει πια αποδειχθεί πως δεν πρόκειται για εποχική μόδα. Κάθεσαι ψηλά στην Cayenne και θέλεις το χρόνο σου για να συνηθίσεις το εσωτερικό, που απέχει παρασάγγας από ό,τι άλλο χλιδάτο. Εδώ η πολυτέλεια και η κομψότητα έχουν καταφέρει να πάνε ένα βήμα πιο πέρα. Οι επιρροές από την Panamera είναι εμφανείς παντού στο ταμπλό, και συνολικά όποιος έχει μπει μία φορά σε Porsche δε χρειάζεται να εστιάσει στην κολόνα του τιμονιού για να καταλάβει ότι περί τέτοιας πρόκειται. Κορυφαία υλικά περιβάλλουν την οθόνη των 12,3 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό, ενώ τα άλλοτε αναρίθμητα κουμπιά στην κονσόλα έχουν δώσει τη θέση τους σε μια λεία επιφάνεια με διακόπτες αφής, για πλήθος λειτουργιών παραμετροποίησης. Από αυτές της ανάρτησης ή των αρχοντικών σε επίπεδο άνεσης και στήριξης καθισμάτων, μέχρι εκείνες του κλιματισμού. Όλα τα άλλα ελέγχονται έπειτα από σύντομη εξοικείωση μέσω της οθόνης αφής.

Βάζεις μπροστά τον κινητήρα με τη χαρακτηριστική… V χροιά, πραγματικά έχεις την περιέργεια να δεις αν όντως κάπου διαφοροποιείται από τα άλλα τεράστια SUV μόλις κουμπώσεις στη θέση «D» τον επιλογέα του νέου αυτόματου Tiptronic S των 8 σχέσεων. Δε σε απασχολεί το πώς περνάει τις λακκούβες στους δρόμους. Είναι δεδομένο πως τις ισιώνει. Σχεδόν δε σε απασχολεί ούτε και το πόσο αλλάζει στα προγράμματα Sport και Sport+. Είναι τόσο βαρύ και με τόσο αληθινή αίσθηση το «κοντό» και ευθύβολο τιμόνι ήδη από τις νορμάλ ρυθμίσεις του, τόσο γρήγορο και έξυπνο το κιβώτιο, που το να ρίξεις το «0-100» κάτω από τα 5 δλ. πραγματικά έρχεται σε δεύτερη μοίρα. Άλλωστε, υπάρχει και η Turbo με τους 550 ίππους, για τους ανήσυχους τζιπάδες. Όπως και να έχει, η Cayenne ήδη από την «S» παίζει χωρίς αντίπαλο. Όταν σε κάθε μεγάλο SUV κινείσαι «πατώντας» πάνω σε τεράστιες -συνήθως- τιμές ροπής, εδώ ακουμπάς σε έναν κινητήρα που στροφάρει μέχρι κοντά τις 7.000 σ.α.λ., απελευθερώνοντας ίππους και πάλι ίππους, χωρίς κενά, χωρίς ξεσπάσματα. Με μεστή αίσθηση και ακόμα πιο γεμάτη λειτουργία, σε κάνει να ξεχνάς τους 2 τόνους που έχει να σύρει και να βλέπεις τα πάντα ευθεία. Η αίσθηση ενός αυτοκινήτου τέτοιου μεγέθους, που μπορεί να τοποθετείται σε κλειστές στροφές σαν να πρόκειται για γρήγορη μπερλίνα, είναι απλώς μοναδική, και αν ο τιμοκατάλογος των έξτρα δείχνει ατελείωτος σε ποσότητα και κόστος, τότε πριν από οτιδήποτε άλλο η επιλογή είναι μία και λέγεται «τετραδιεύθυνση». Η αύξηση της ευελιξίας είναι παροιμιώδης και, σε συνδυασμό με τις ενεργές αντιστρεπτικές, η πιθανότητα κλίσεων παραμένει απλώς πιθανότητα. Το αποτέλεσμα είναι πως έχεις ένα 5μετρο SUV με συμπεριφορά σχεδόν πισωκίνητου, το οποίο μπορεί να μπει στη στροφή με πολύ περισσότερα χιλιόμετρα από όσα… αρχικά υποθέτεις, και στην ανάγκη, αν το ζητήσεις, θα κλείσει πολύ προοδευτικά την τροχιά του χωρίς κλίσεις ή απώλεια της επαφής των κινητήριων τροχών με την άσφαλτο. Το δε σημαντικό της υπόθεσης είναι ότι ο οδηγός εμφανώς συμμετέχει, και δεν επαναπαύεται απλώς στις ικανότητες ακόμα ενός έξυπνου πολυτελούς τετρακίνητου που κατά τα λοιπά θα μπορούσε να εκτελεί και χρέη λιμουζίνας.

Και ξανά προς τη δόξα τραβά

Όχι πως η Cayenne απώλεσε ποτέ το θρόνο της. Ο τίτλος που πήρε ήδη από το ξεκίνημα της καριέρας της, αυτός της βασίλισσας της κατηγορίας, δικαιωματικά παραμένει δικός της. Καθένας στον τομέα του, και αν άλλα πολυτελή SUV «νομιμοποιούνται» να παίρνουν τίτλους -άλλο για την άνεση, άλλο για την πολυτέλεια, άλλο για την ποιότητα-, είναι η Cayenne αυτή που θα παραμείνει στην κορυφή σε ό,τι έχει να κάνει με την οδηγική πιστότητα. Είτε έτσι όπως την έχει στο μυαλό του ο Πραγματικός Οδηγός, είτε έτσι όπως τη σχεδιάζει εδώ και εβδομήντα χρόνια η Porsche, θέτοντας και τα στάνταρντ. Τα οποία και έρχεται να υπηρετήσει καλύτερα από ποτέ η Cayenne στην τρίτη της γενιά._4Τ


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ