top icon
Ειδικές Διαδρομές

Στην Πάρνηθα με Peugeot 205 GTI 1.9 & 208 GTI by Peugeot Sport

Όσο λίγα κιλά και αν ζυγίζει, άλλο τόσο μεγάλο είναι το ειδικό βάρος που ακολουθεί το Peugeot 205 GTI, το αυτοκίνητο που έμελλε να αλλάξει την ιστορία των καυτών χάτσμπακ και του οποίου το θρύλο καλείται να συνεχίσει το 208 GΤI Peugeot Sport.

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 11 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ: PEUGEOT 205 GTI 1.9, PEUGEOT 208 GTI by PEUGEOT SPORT

ΟΔΗΓΟΣ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ

ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ: 50


ΥΠΑΡΧΕΙ μία σειρά από κλισέ που έχουν δημιουργηθεί στο χώρο της αυτοκίνησης, και αρκετά από αυτά χρησιμοποιούνται μέχρι και σήμερα. Κάποια είναι εύστοχα, άλλα όχι, όμως σε κάθε περίπτωση έχουν εφευρεθεί για κάποιο λόγο και με συγκεκριμένη αφορμή. Για όσα αφορούν την κατηγορία των καυτών προσιτών χάτσμπακ με γνώμονα την οδική συμπεριφορά, το μεγαλύτερο… μερίδιο ευθύνης φέρουν οι Γάλλοι, και σε μεγάλο βαθμό η Peugeot. Ακολουθώντας διαφορετική συνταγή από τους υπολοίπους, δημιούργησαν τη δεκαετία του ’80 ένα εκρηκτικό κοκτέιλ, ή αλλιώς βρήκαν το «μαγικό φίλτρο», όπως έχει αναφερθεί κατά καιρούς, με σαφείς επηρεασμούς από το ανυπόταχτο γαλατικό χωριό του Αστερίξ. Το αποτέλεσμα δεν ήταν εκρηκτικό, όπως των Ιταλών (βλ. Uno Turbo), αλλά απολαυστικό. Η επιτυχία του δεν έγκειται στο ότι ακόμη παραμένει δείγμα γραφής για την οδική συμπεριφορά του, αλλά ότι ουσιαστικά γαλούχησε μία ολόκληρη γενιά οδηγών, χτίζοντας παράλληλα ένα μύθο γύρω από την… αγία τριάδα «Peugeot-στήσιμο-οδηγική απόλαυση». Ένα μύθο που ακολουθεί τους Γάλλους μέχρι και σήμερα.

Πρωτόγονο σήμερα και χθες…

Το Peugeot 205 έμελλε να γίνει το μοντέλο που έσωσε τη γαλλική εταιρεία από την πτώχευση, φτάνοντας μία ανάσα από την κατάκτηση του τίτλου του Αυτοκινήτου της Χρονιάς. Συνολικά παρήχθησαν περισσότερα από 5.000.000 αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 330.000 ανήκαν στην έκδοση GΤΙ. Ένα νούμερο που ακόμα και σήμερα μοιάζει τρομακτικό για μια τόσο ειδική κατασκευή. Η άγρια εκδοχή του «205» παρουσιάστηκε παράλληλα με την αγωνιστική έκδοση του Group B, που επρόκειτο να κατακτήσει το ’85 και το ’86 το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών στο WRC. Η επιτυχία στις ειδικές διαδρομές, αλλά και αυτή του GΤΙ στους δημόσιους δρόμους, που είχε τεράστιο αντίκτυπο στον κόσμο, ήταν τα δύο βασικά στοιχεία που άλλαξαν την εικόνα της Peugeot.

Η πρώτη εκδοχή του GΤΙ το 1984 είχε χωρητικότητα 1.600 κ.εκ., ενώ η υπερκυβισμένη έκδοση του XU5J των 1,9 λίτρων, σαν αυτήν που μας παραχώρησε ο φίλος του περιοδικού Γιον Ρεϊμόνδος, παρουσιάστηκε στα τέλη του 1986. Αρχικά η ισχύς άγγιζε τους 130 ίππους, ενώ αργότερα, με την προσθήκη καταλύτη, έπεσε στους 120. Οι διαφορές του σε σχέση με το «απλό» GΤΙ των 1.600 κ.εκ. εντοπίζονταν στην αυξημένη κατά 20 Nm ροπή και ισχύ, που σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος, το οποίο δεν ξεπερνούσε τα 900 κιλά, είχαν ως αποτέλεσμα οι επιδόσεις του να είναι κορυφαίες. Σημειώστε ότι για τα πρώτα 100 χλμ. από στάση απαιτούνταν μόλις 7,8 δλ., νούμερο εντυπωσιακό για την εποχή. Αν και οι αριθμοί της απόδοσης του κινητήρα… ωχριούν μπροστά στα 208 άλογα του σημερινού 208 GTI, το κέρδος για το «0-100» περιορίζεται στο 1 δλ., δεδομένου και του αυξημένου βάρους της σύγχρονης κατασκευής. Η ρύθμιση της ανάρτησης ήταν πιο σφιχτή, τα ψαλίδια διαφορετικά, ενώ οι τροχοί είχαν μεγαλύτερη διάσταση, αγγίζοντας τις 15 ίντσες. Πίσω τοποθετήθηκαν δισκόφρενα, ενώ στο εσωτερικό ο παρατηρητικός θα διαπίστωνε ότι τα καθίσματα είχαν, εκτός από ύφασμα, και δέρμα.

Φυσιολογικά, το κόκκινο «205» δίπλα στο δίχρωμο 208 GΤΙ δεν κρύβει τα χρόνια του. Και πώς θα μπορούσε, εξάλλου, αφού πλέον η ηλικία του αγγίζει τα τριάντα χρόνια… Παρ’ όλα αυτά, οι μεγάλοι τροχοί των 15 ιντσών με τις στρογγυλές τρύπες φέρνουν έντονες αναμνήσεις στο μυαλό, και ανυπομονείς να περάσεις στο εσωτερικό του. Εξάλλου, ποτέ δεν έδρεψε δάφνες για τη σχεδίασή του, αλλά για την αίσθηση πίσω από το τιμόνι του. Εκεί όλα είναι τοποθετημένα στο σωστό σημείο, χωρίς τίποτα να παρεμβάλλεται ανάμεσα σε άνθρωπο και μηχανή. Από την πρώτη στιγμή που ο κινητήρας θα τεθεί σε λειτουργία, ο ήχος θα σε παραπέμψει μέχρι και σήμερα στα 106 Rallye, αφού η χροιά παραμένει η ίδια.

Στο 205 GΤΙ των 1.900 κ.εκ. το στοιχείο που έκανε τη διαφορά ήταν ο κινητήρας, και το αντιλαμβάνεσαι από το πρώτο πάτημα του γκαζιού. Η απόκριση είναι πραγματικά εντυπωσιακή και μοιάζει με αντίστοιχες αγωνιστικών κατασκευών, στοιχείο που μας ξαφνιάζει ευχάριστα, όντας εύστροφος και αποδίδοντας μέχρι το όριο της περιστροφής του. Καμία σχέση με σήμερα, που η ροπή των υπερτροφοδοτούμενων συνόλων όπως του «208» προσφέρει μία… ηλεκτρική-άχρωμη αίσθηση, αποδίδοντας με τον ίδιο τρόπο από τις χαμηλές έως τις υψηλές στροφές, συνειδητοποιώντας τελικά την ταχύτητα που κινείσαι από τα χιλιόμετρα στον πίνακα οργάνων. Κάτι που στην περίπτωση του «205» αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία, αν αναλογιστούμε ότι ακόμα και για την εποχή του ήταν πρωτόγονο. Βλέπετε, τότε οι Ιταλοί επέλεγαν υπερτροφοδότηση, οι Ιάπωνες 16βάλβιδα καπάκια, αλλά οι Γάλλοι προτιμούσαν να αναλώσουν την ενέργειά τους σε άλλους τομείς, όπως την ανάρτηση, τα εμπρός τριγωνικά ψαλίδια, τις παχύτερες ράβδους στρέψης και πιο χοντρές αντιστρεπτικές, την εξαιρετική γεωμετρία, τη διατήρηση του βάρους χαμηλά και το ιδανικά ζυγισμένο πλαίσιο.

Όπως είναι αναμενόμενο, όλα τα παραπάνω σε πλημμυρίζουν με μηνύματα από την πρώτη στροφή. Αμέσως νιώθεις την ευελιξία και το χαμηλό βάρος της κατασκευής, που μοιάζει με παιχνίδι στα χέρια σου. Η όποια σκέψη γίνεται πράξη με το εξαιρετικό σύστημα διεύθυνσης, το οποίο έχει μια ασάφεια γύρω από την ευθεία, αλλά δεν παύει να προσφέρει πολύ καλή πληροφόρηση. Την ίδια ώρα, το πλαίσιο σε ενημερώνει για ό,τι επίκειται, ενώ η τροχιά και η συμπεριφορά του ρυθμίζονται τέλεια από το τιμόνι και με το πάτημα του πεντάλ της βενζίνης. Το πίσω μέρος αποτελεί στοιχείο προς… εκμετάλλευση, αφού μπορείς να το τοποθετήσεις πριν από τη στροφή ή ακόμα και στην είσοδο, ενώ, αν ακολουθήσεις πιο ορθολογική τακτική, θα πρέπει να υποτάξεις το έντονο σπινάρισμα των εμπρός τροχών, τάση που έκανε την εμφάνισή της περισσότερο στην ισχυρότερη έκδοση των 1.900 κ.εκ., αλλά ακόμα και σήμερα είναι τόσο εύκολα ελεγχόμενη, που σε κάνει να χαμογελάς.

Δεν τα κάνει όλα τόσο εύκολα όπως το «208». Η κορυφαία έκδοση του σύγχρονου GTI με τον κωδικό «Peugeot Sport» δεν έχει καμία σχέση με την… απλή των 200 ίππων, αφού έχει δεχθεί αλλαγές σχεδόν παντού, όντας πιο ακραίο, αλλά, ακόμα και έτσι, μπροστά στο αγνό «205» μοιάζει με έκδοση Gran Turismo. Το βάρος του συστήματος διεύθυνσης, η φιλικότητα του επιλογέα αλλά και η οδική συμπεριφορά με τα σαφώς μεγαλύτερα και υψηλότερα περιθώρια πρόσφυσης ανεβάζουν κατακόρυφα τον πήχη αυτού που ονομάζουμε «όριο». Σε ικανοποιεί το ίδιο; Σε μεγάλο βαθμό ναι, αλλά αισθανόμενος ότι ο δικός σου ρόλος είναι σαφώς πιο περιορισμένος σε σχέση με το παρελθόν.

Αυτή ακριβώς ήταν και παραμένει η πεμπτουσία του 205 GΤΙ. Πως μπορούσε και προσέφερε άφθονη οδηγική ευχαρίστηση, με απόλυτα μηχανική αίσθηση και προοδευτικό τρόπο, με τον οδηγό να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Είναι δεδομένο ότι οι Γάλλοι ξέρουν και έχουν τον τρόπο να το καταφέρουν και, στην κορυφαία εκδοχή του 208 GΤΙ Peugeot Sport, προσφέρουν μία δόση από την αύρα του παρελθόντος._ Π. Τ.

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ