top icon
Συγκριτικές δοκιμές

Fiat 500 0.9 Twinair 105 PS vs Renault Twingo 0.9 TCe 90 PS

Μοντέλα με άποψη! Από τα Cinquecento και Twingo της δεκαετίας του ’90 έως και τα σημερινά, τα οποία ξεχωρίζουν στην κατηγορία των αυτοκινήτων πόλης. Πόσω μάλλον, όταν και τα δύο συνδυάζονται με κινητήρες 0.9 και τούρμπο…

ΥΠΑΡΧΟΥΝ αυτοκίνητα πρακτικά, ελκυστικά, αργά ή γρήγορα. Αυτά, όμως, που πάντα ξεχώριζαν σε όλες τις κατηγορίες είναι εκείνα με τη δική τους, ξεχωριστή προσωπικότητα. Δε χωράει αμφιβολία ότι τα μικρά της συγκεκριμένης συγκριτικής δοκιμής ανήκουν σε αυτήν την ιδιαίτερη ομάδα προτάσεων, συνεχίζοντας ουσιαστικά την παράδοση που οι ίδιες οι εταιρείες τους είχαν ξεκινήσει πριν από περίπου είκοσι χρόνια.

Η «απαγωγή» του ενός από τους επτά φιναλίστ του Car Of The Year 2015, Renault Twingo, από τη Γαλλία και ο ερχομός του οδικώς στην Ελλάδα δε θα μπορούσαν παρά να αντιμετωπιστούν κατάλληλα από εμάς. Αφού κατηφορίζαμε την Ευρώπη, λοιπόν, με την κορυφαία -μέχρι στιγμής- έκδοση του μοντέλου (αναμένουμε το R.S. με ισχύ γύρω στους 130 ίππους) εφοδιασμένη με τον 0.9 TCe των 90 ίππων, είχαμε κανονίσει να μας περιμένει στην Αθήνα το alter ego του, το Fiat 500 0.9 TwinAir, με τους 105 ίππους, και με δεδομένο ότι το αντίστοιχο 85άρι με το 5άρι μηχανικό κιβώτιο -πιο κοντά θεωρητικά στο «δικό μας» Twingo- δεν είναι διαθέσιμο πλέον στο δημοσιογραφικό στόλο της ελληνικής αντιπροσωπείας, παρά μόνο ως αυτόματο κάμπριο. Όλα έτοιμα για μια μάχη ιδιαιτεροτήτων, αλλά και πολλών ομοιοτήτων…

The imitation game…

Το παιχνίδι της μίμησης, λοιπόν, για να δανειστούμε και τον τίτλο της πετυχημένης ταινίας -την οποία και σας προτείνουμε ανεπιφύλακτα να δείτε, αν δεν το έχετε κάνει ακόμη-, αφού με την πρώτη ματιά οι δύο μονομάχοι μας μοιάζουν αρκετά μεταξύ τους. Για πολλούς μάλιστα (δικαιολογημένα), και με τη δεύτερη, και με την τρίτη. Με το μήκος τους να είναι στα 3,5 μέτρα (μεγαλύτερο μόλις κατά 49 χλστ. το Twingo), τα δύο αυτοκίνητα είναι λογικό να αντιμετωπίζονται έτσι, παρά το γεγονός ότι έχουν δημιουργηθεί με εντελώς διαφορετική λογική. Το μεν «500» αποκλειστικά ως 3θυρο, ως μια υποδειγματική μεταφορά του παρελθόντος στη σύγχρονη εποχή μας, και το Twingo μόνο ως 5θυρο, από λευκό χαρτί, όντας από τα πιο φρέσκα και ιδιαίτερα σχήματα της εποχής μας και έχοντας κλέψει την παράσταση από πέρυσι τέτοια εποχή, που το συναντήσαμε για πρώτη φορά στη Γενεύη.

Ας τα παρατηρήσουμε, όμως, πιο προσεκτικά. Το «500αράκι» υπέστη μια ανανέωση πέρυσι, με τις βασικότερες αλλαγές του να εντοπίζονται στο εσωτερικό του, αλλά και με τρία νέα χρώματα (Lattementa Green, Three-layer White και Italia Blue), που αφορούν την εξωτερική του εμφάνιση. Στα εντός, θυμίζουμε ότι η ανανέωση έγκειται στον τομέα του εξοπλισμού, με highlight το νέο πίνακα οργάνων με οθόνη TFT 7 ιντσών, ο οποίος εξελίχθηκε σε συνεργασία με τη Magneti Marelli. Το σύστημα, που προσφέρει στον οδηγό όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται, αποτελεί ένα ιδανικό πάντρεμα της ρετρό αισθητικής με τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό. Ένα ενδιαφέρον χαρακτηριστικό της οθόνης TFT είναι η ενσωμάτωσή της στο δοκιμασμένο σύστημα πλοήγησης Blue&Me TomTom 2, συγκεντρώνοντας τελικά στην ίδια οθόνη όλες τις πληροφορίες για το ηχοσύστημα, το τηλέφωνο και τον υπολογιστή ταξιδίου, μαζί με την πλοήγηση. Επιπλέον, η οθόνη δείχνει το σήμα ενεργοποίησης του διακόπτη Sport ως Turbo (eco Index όταν απενεργοποιείται) στην έκδοση της δοκιμής μας, των 105 ίππων.

Απέναντί του βρίσκεται το Twingo και, όσο το κοιτάμε, σκεφτόμαστε ότι μπορεί και να μην το βλέπαμε ποτέ να γίνεται πραγματικότητα, όπως άλλωστε και το νέο Smart, αν οι δύο εταιρείες δεν είχαν συνεργαστεί για την παραγωγή τους. Ευτυχώς όμως όλα καλά, και το πισωκίνητο, πισωμήχανο -για πρώτη φορά στην ιστορία του (τρεις γενιές)- μικρό της Renault είναι γεγονός, και το απολαμβάνουμε ως κάτι το διαφορετικό στην εποχή μας.

Τι αντιπαραθέτει, όμως, απέναντι στη ρετρό εμφάνιση του μοντέλου της Fiat, εκτός από το δικό του ιδιαίτερο look; Μα, φυσικά, το γεγονός ότι αυτό μπορεί να σταθεί πολύ καλύτερα απέναντι στο μεγάλο ανταγωνισμό της κατηγορίας Α, όσον αφορά τον πάντα σημαντικό τομέα της πρακτικότητας, τόσο με τους μεγάλους χώρους του και την άνεση που προσφέρει όσο και με τον αποθηκευτικό των 219 λίτρων, την ίδια ώρα που το «500», για παράδειγμα, διαθέτει 185 λίτρα. Βέβαια, είναι και τα τιμολογιακά ατού του, για τα οποία όμως θα μιλήσουμε στη συνέχεια.

Σε ποιο από τα δύο, όμως, νιώθεις πιο ευχάριστα, αλλά βολεύεσαι και καλύτερα ως οδηγός; Η ιταλική φινέτσα είναι διάχυτη μέσα στο «οινοπνευματί» αυτοκίνητο της δοκιμής μας, χρώμα το οποίο συνεχίζεται και στο εσωτερικό του, ενώ και η ηλιοροφή λειτουργεί προσθετικά στην ωραία εικόνα του εσωτερικού. Όμως, ο γαλλικός ανταγωνισμός είναι σκληρός ακόμα και σε αυτόν τον τομέα. Παρ’ ότι δεν είναι ίδιου επιπέδου η αισθητική, παραμένει μοντέρνα, την ίδια ώρα μάλιστα που τα σκληρά πλαστικά του δείχνουν ότι θα αντέξουν στο χρόνο, ενώ η υφασμάτινη οροφή του ανοίγει από εμπρός έως πίσω, χαρίζοντας ακόμα ένα «συν» στο σύνολο. Βολεύεσαι ακόμα καλύτερα σε αυτό στη θέση οδήγησης και, παρά το γεγονός ότι νιώθεις ψηλά, κάθεσαι ωραία και σχετικά χαμηλά.

ΜΟΝΤΕΛΟ Διαστάσεις Βάρος (κιλά)* Κατανομή εμπρός / πίσω (%)*

500 0.9 105 PS 3.546×1.627×1.488 χλστ. 1.036 κιλά 63,2 / 36,8

Twingo 0.9 90 PS 3.595×1.646×1.554 χλστ. 1.003 κιλά 44,6 / 55,4

*ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ 4Τ

Κάπου σταματούν οι ομοιότητες…

Μπορεί το στυλ και οι κινητήρες των δύο αυτοκινήτων να εμφανίζουν ομοιότητες, εντούτοις υπάρχουν και σημαντικές διαφορές, τις οποίες ήρθε η στιγμή να προσδιορίσουμε. Έτσι, το Fiat 500 διαθέτει 2κύλινδρο κινητήρα τοποθετημένο εμπρός και μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς μέσω 6τάχυτου κιβωτίου για την εκδοχή των 105 ίππων, όταν στο Renault Twingo οι μηχανικοί επέλεξαν να τοποθετήσουν πίσω τον 3κύλινδρο, με τη μετάδοση της κίνησης να μεταφέρεται στον πίσω άξονα μέσω ενός κιβωτίου 5 σχέσεων.

Θυμίζουμε ότι η έκδοση των 85 ίππων χρησιμοποιεί 5τάχυτο κιβώτιο, ωστόσο και στις δύο περιπτώσεις η μέγιστη ροπή φτάνει τα 14,8 χλγμ. Την ίδια ώρα, σύμφωνα με το εργοστάσιο, η κατανάλωση και οι εκπομπές CO2 για το «500» των 105 ίππων κυμαίνονται, αντίστοιχα, στα 4,2 λίτρα/100 χλμ. και στα 99 γρ./χλμ., ενώ στάνταρντ είναι και το σύστημα Start & Stop. Όπως και στις παλαιότερες εφαρμογές του Turbo TwinAir, το ECO mode είναι διαθέσιμο και εδώ. Η μέγιστη ροπή υπό αυτές τις συνθήκες, όμως, υποχωρεί στα 12,2 χλγμ. και η ισχύς στους 98 ίππους. Στις μετρήσεις, και με επιλεγμένη τη λειτουργία Sport, το «0-100» ήρθε σε 11,2 δλ. (12,7 το 85άρι), και αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι ο 2κύλινδρος κινητήρας δε σου επιτρέπει να ξεκινήσεις τη διαδικασία πάνω από τις 3.000 σ.α.λ., ενώ για τα 100 χλμ./ώρα πρέπει να κουμπώσεις και την 3η, οπότε αυτή η επιπλέον αλλαγή επιβαρύνει την τελική επίδοση. Η κλιμάκωση των σχέσεων του κιβωτίου είναι ιδιαίτερα κοντή, αν αναλογιστεί κανείς ότι, με 3η σχέση στο μηχανικό κιβώτιο και τις στροφές του κινητήρα στον κόφτη (κοντά στις 6.000), μετά βίας το ψηφιακό κοντέρ δείχνει τα 114 χλμ./ώρα.

Στην αντίπερα όχθη, έχουμε να κάνουμε με το ήδη γνωστό υπερτροφοδοτούμενο σύνολο των 90 ίππων και ροπής 13,8 χλγμ. στις 2.500 σ.α.λ. Για την περίσταση είναι ανασχεδιασμένο κατά 50%, ώστε να χωράει σε γωνία 49 μοιρών κάτω από το πίσω δάπεδο του μοντέλου, κάτι το οποίο βοηθά εξαιρετικά στην εξασφάλιση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου χώρου για τις αποσκευές, αφού με όλη αυτήν τη διαφοροποιημένη σχεδίασή του εξασφαλίστηκαν στην πράξη 15 εκ. ως προς το ύψος που καταλαμβάνει. Η εξαιρετική αίσθηση στο κούμπωμα των σχέσεων έχει νόημα και στην πράξη, αφού την εκμεταλλεύεσαι στο έπακρο, στην καθημερινότητα αλλά και στη… μάχη, λόγου χάρη στην επίτευξη καλών επιδόσεων στο Ακραίφνιο.

Εκεί, το 5τάχυτο Twingo των 90 ίππων πραγματοποίησε το «0-100» σε 12 δλ., 3,6 δλ. δηλαδή ταχύτερο από το 1.000άρι ατμοσφαιρικό, ενώ, όπως θα δείτε και στο διαφωτιστικό πινακάκι που ακολουθεί -στο οποίο κρίναμε σκόπιμο να συμπεριλάβουμε τις «μικρές» εκδόσεις των δύο μονομάχων μας-, η ψαλίδα ανοίγει πάρα πολύ, ιδιαίτερα κατά τη διαδικασία των ρεπρίζ… Στο ταξίδι, πάντως, η έλλειψη της 6ης σχέσης είναι έντονη, κάτι το οποίο παίζει το ρόλο του και στην κατανάλωση, με αυτήν του μικρού Renault να κυμαίνεται στα 7,5 λίτρα, όπως διαπιστώσαμε, νούμερο σαφώς υψηλό για τα δεδομένα της κατηγορίας, αλλά αρκετά χαμηλότερο από τα 9,2 του «500» των 105 ίππων, το οποίο σε αυτόν τον τομέα δε σώζεται από τη δική του 6η σχέση… Σημειώστε ότι και στις δύο περιπτώσεις μιλάμε για στάνταρντ το Start & Stop.

Οδηγώντας αρκετά και τα δύο σε εθνική οδό, επαρχιακό και αστικό περιβάλλον, τα συμπεράσματά μας ήρθαν πολύ εύκολα. Το Twingo προσφέρει αισθητά πιο πολιτισμένη και άνετη λειτουργία της ανάρτησης, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αυτή του «500» είναι κουραστική, με εξαίρεση ίσως τους δρόμους των πόλεων, με τα σαμαράκια και τις ανωμαλίες. Ταυτόχρονα, η αίσθηση των χειριστηρίων του γαλλικού μοντέλου είναι καλύτερη, βγάζοντας μάλιστα και έναν πιο σπορτίφ χαρακτήρα, κυρίως στον επαρχιακό δρόμο, αν και εκεί πρέπει να το ψάξεις αρκετά ώστε να μη σε ενοχλεί η «έφοδος» του ESP, το οποίο δεν απενεργοποιείται.

Από εκεί και πέρα, και τα δύο είναι θορυβώδη στο ταξίδι, και ειδικά στις υψηλές ταχύτητες. Σημειώστε μάλιστα εδώ ότι η τελική ταχύτητα του Renault περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 165 χλμ./ώρα, ενώ, όταν συμβαίνει αυτό, νιώθεις ότι ο κινητήρας είχε και άλλα περιθώρια να προσφέρει… Πού οφείλεται όμως ο θόρυβος; Στην περίπτωση του Fiat, στην τραχιά λειτουργία του TwinAir, την ίδια ώρα που στο Twingo οι θόρυβοι, αν και μικρότεροι, είναι αεροδυναμικοί.

Ακόμα ένα τεράστιο οδηγικό πλεονέκτημα του μικρού της Renault σε σχέση με την ατμοσφαιρική έκδοση έχει να κάνει με το σύστημα διεύθυνσης, το οποίο, για την περίσταση των 90 ίππων, έχει μεταβλητό βήμα κρεμαγιέρας, κάτι που το κάνει πιο γρήγορο. Ταυτόχρονα, οι στροφές του τιμονιού έχουν μειωθεί από 3,9 σε 3,4, κάτι το οποίο, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι εμπρός τροχοί στρίβουν σε γωνία 45 μοιρών -ο βασικός λόγος που επελέγη η συγκεκριμένη αρχιτεκτονική κινητήρα και μετάδοσης-, έχει ως αποτέλεσμα οι ελιγμοί στα στενά των πόλεων και στο παρκάρισμα να μετατρέπονται σε παιχνιδάκι.

Τέλος, όσον αφορά τον τομέα του συστήματος πέδησης, τα τέσσερα δισκόφρενα του «500» δεν του έδωσαν τη νίκη στο περίφημο «120-0», με το Twingo να ακινητοποιείται σε 1,4 μέτρα λιγότερο, την ώρα που και οι δύο εταιρείες έχουν εμπιστευτεί το πάτημά τους στα εξαιρετικά Continental.

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ* ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ «0-100» «50-80» με 3η «80-110» με 4η «120-0» Μέση Κατανάλωση Δοκιμής

500 85 PS 12,7 δλ. 5 δλ. 8,1 δλ. 60,9 μ. 7,2 λίτρα/100 χλμ.

500 105 PS 11,2 δλ. 4,2 δλ. 6,8 δλ. 59,8 μ. 9,2 λίτρα/100 χλμ.

Twingo 70 PS 15,6 δλ. 9,1 δλ. 15,4 δλ. 60,1 μ. 6,6 λίτρα/100 χλμ.

Twingo 90 PS 12 δλ. 5,0 δλ. 8,1 δλ. 58,4 μ. 7,5 λίτρα/100 χλμ.

*ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ 4Τ

Στυλ + Πρακτικότητα σε ένα…

Ξεκάθαρες κουβέντες για τις δύο ιδιαίτερες προτάσεις μας. Όποιος θέλει το «500αράκι» δε θα σκεφτεί τίποτα άλλο, ούτε καν αυτό το -από λευκό χαρτί- αναθεωρημένο Twingo. Εν προκειμένω, η άποψή μας είναι πως το σωστό Fiat 500 είναι το ντίζελ 1.3 MJT των 95 ίππων. Νικητής της συγκριτικής δοκιμής μας, όχι απλώς στα σημεία, αλλά με το συνολικό πακέτο που προσφέρει, πάντα σε συνάρτηση και με την τιμή (15.900 ευρώ το «500» / 12.450 το Twingo), την πρακτικότητα, αλλά και τα πιο ολοκληρωμένα οδηγικά χαρακτηριστικά, είναι το μοντέλο της Renault. Τι μένει να σας πούμε; Ναι, θα το επιλέγαμε σε αυτήν την έκδοση των 90 ίππων, γιατί, πολύ απλά, η διαφορά της με την αντίστοιχη Excite των 70 ίππων είναι μόλις 700 ευρώ, για ένα αυτοκίνητο όμως άλλου επιπέδου, κυρίως στον τομέα των επιδόσεων και της άνεσης με την οποία αυτό ταξιδεύει. Μην ξεχνάτε, άλλωστε, ότι το φέραμε, άνετα και ξεκούραστα, οδικώς από το Παρίσι…_ 4Τ

Για ακόμα μία φορά η SUPERFAST FERRIES ανταποκρίθηκε άμεσα στο αίτημά μας, και έτσι στο ταξίδι της επιστροφής στην πατρίδα απολαύσαμε την ιδιαίτερη φιλοξενία της!

Δεν είναι υπερβολή αν πούμε ότι το «500αράκι» βρίσκει για πρώτη φορά σοβαρό αντίλογο, ακόμα και στον τομέα της αισθητικής και του ιδιαίτερου στυλ. Για πρακτικότητα δεν το συζητάμε. Η πλάστιγγα γέρνει σαφώς υπέρ του 4θυρου και συνολικά πιο άνετου Twingo…

ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ

Θεωρητικά η αντίστοιχη έκδοση του Fiat 500 με το 90άρι Twingo είναι αυτή των 85 ίππων, η οποία έχει ως αρχική τιμή τα 15.100 ευρώ (14.800 με απόσυρση), την οποία μπορείτε να αποκτήσετε στις εκδόσεις Lounge, Sport και Cult. Στις ίδιες ακριβώς εξοπλιστικές εκδόσεις και η έκδοση των 105 ίππων, με αρχική τιμή τα 15.900 ευρώ, και τιμή με την απόσυρση 15.600 ευρώ.

Από την άλλη, το Twingo με τον 90άρη κινητήρα διατίθεται μόνο στην πλούσια εκδοχή του ως Excite στα 12.450 ευρώ, τιμή που, όπως προαναφέραμε, κρίνεται καλή, ειδικά αν αναλογιστεί κάποιος ότι είναι ακριβότερη μόνο κατά 700 ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχου εξοπλισμού των 70 ίππων. Σε αυτήν περιλαμβάνονται όλα όσα χρειάζεσαι για να γίνεται εύκολη και ασφαλής η διαβίωση μέσα στο μικρό της Renault, το οποίο με το μπόνους απόσυρσης μπορείτε να αποκτήσετε στα 12.150 ευρώ.

FIAT 500 0.9 105 PS

ΥΠΕΡ/ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

ΚΑΤΑ/ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΟ ΦΑΣΜΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ/ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/ΧΡΟΙΑ ΚΙΝΗΤΗΡΑ

RENAULT TWINGO 0.9 90 PS

ΥΠΕΡ/ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ/ΤΙΜΗ

ΚΑΤΑ/ΑΕΡΟΔΥΝΑΜΙΚΟΙ ΘΟΡΥΒΟΙ ΣΤΟ ΤΑΞΙΔΙ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ