top icon
Συγκριτικές δοκιμές

Ford Ecosport 140 PS -Nissan Juke 1.2 135 PS -Seat Arona 1.5 150 PS: Limit up!

Έχοντας στα χέρια μας την κορυφαία έκδοση του ανανεωμένου Ford EcoSport, το ρίχνουμε απευθείας στα βαθιά, απέναντι στις εξίσου ισχυρές εκδοχές των Nissan Juke και Seat Arona.

Με την κατηγορία των B-SUV να διευρύνεται με καταιγιστικούς ρυθμούς, η πιο πρόσφατη είσοδος στην ελληνική αγορά αφορά το ανανεωμένο Ford EcoSport, που είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε με τον 1.000άρη EcoBoost των 140 ίππων, και μάλιστα στην κορυφαία έκδοση, ST Line. Απέναντί του τοποθετήσαμε ένα μοντέλο που συγκαταλέγεται στους ιδρυτές της κατηγορίας, ενώ ταυτόχρονα εξακολουθεί να μαγνητίζει τα βλέμματα όλων στο πέρασμά του, το Nissan Juke, αναβαθμισμένο μάλιστα από το ολοκληρωμένο πακέτο της Nissan Νικ. Ι. Θεοχαράκης, που χαρίζει αύξηση ισχύος στο 1.200άρη κινητήρα DiG-T από 115 σε 135 ίππους. Φυσικά, συμπεριλάβαμε τον επίσης καινούργιο παίκτη των crossover, το Seat Arona, αλλά στην κορυφαία του εκδοχή, ως FR δηλαδή, με τον 1.500άρη TSI EVO των 150 ίππων. Πόσο ίδια και πόσο διαφορετικά είναι τα τρία αυτοκίνητα της δοκιμής μας και κατά πόσο αξίζει να κινηθείς στο άνω όριο αυτής της κατηγορίας;

Τόσο κοντά, τόσο μακριά

Αν και τα τρία αυτοκίνητα είναι στη θεωρία άμεσα ανταγωνιστικά, το καθένα έχει τη δική του προσωπικότητα. Έτσι, για παράδειγμα, στη Ford θεωρούν ότι η πρότασή τους ανήκει εξ ολοκλήρου στην κατηγορία των SUV, ως το μικρότερο αδερφάκι των Kuga και Edge, στη Nissan ότι το Juke ανέκαθεν ήταν και εξακολουθεί να είναι ένα διαφορετικό «gadget» με πολύ ξεχωριστό χαρακτήρα, και στη Seat ότι το Arona αποτελεί τον ορισμό του ολοκληρωμένου crossover, που σε κάνει να σκέφτεσαι ακόμα και να κάνεις παρασπονδία απέναντι στο αγαπημένο τους Leon. Όσες όμως κι αν είναι οι διαφορές στην προσωπικότητά τους, δεν παύουν να απευθύνονται στο ίδιο αγοραστικό κοινό, γεγονός που επιβεβαιώνεται από το πόσο κοντά βρίσκονται οι τιμοκατάλογοί τους (δείτε αναλυτικά και στο «Χρώμα του Χρήματος»).

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, όπου η εμφάνιση παίζει πάντα σημαντικό ρόλο, αφού, ως γνωστόν, πρώτα χορταίνει το μάτι… Ο πιο νέος της παρέας μας, το Ford EcoSport, κατασκευάζεται αποκλειστικά στο εργοστάσιο της Κραϊόβας, στη Ρουμανία. Το ανανεωμένο αυτό μοντέλο έρχεται με αρκετές αλλαγές, τόσο εξωτερικές όσο και ουσίας. Με την πρώτη ματιά προσέχεις τη νέα εμπρόσθια μάσκα (χαρακτηριστική και από τα υπόλοιπα SUV της φίρμας), το ανασχεδιασμένο και πιο ανάγλυφο καπό, τους τροποποιημένους και πιο έντονους εμπρός και πίσω προφυλακτήρες και τα διαφορετικά και πιο αιχμηρά φωτιστικά σώματα. Μάλιστα, στην κορυφαία έκδοση ST Line (Trend, Business και Titanium οι υπόλοιπες της γκάμας του μοντέλου), όπως της δοκιμής μας, που προσφέρεται πρώτη φορά σε EcoSport, διαθέτει ένα πιο δυναμικό παρουσιαστικό, το οποίο ενισχύουν οι 18άρες ζάντες και το πιο τονισμένο εξωτερικό body-kit. Στο τέλος της ημέρας, ωστόσο, η εντύπωση που σου αφήνει εξακολουθεί να είναι το ψηλό και στενόμακρο σουλούπι του.

Στο εσωτερικό, όπου εστιάζονταν και τα περισσότερα παράπονα για την αρχική έκδοση, η εικόνα είναι βελτιωμένη, αφού η τωρινή εκδοχή του μοντέλου χρησιμοποιεί πολλά στοιχεία από το νέο Fiesta. Περισσότερα μαλακά πλαστικά σε όλη την καμπίνα αλλά και οθόνη αφής 8 ιντσών στις πιο πλούσιες εκδόσεις (4,2 και 6,5 ιντσών οι «μικρότερες» επιλογές), η οποία δεσπόζει ψηλά και στο κέντρο της κονσόλας, συμπληρώνουν την αισθητά καλύτερη εικόνα. Οι χώροι για τους επιβάτες παραμένουν επαρκείς, κάτι που μπορεί να ισχυριστεί κανείς και για το χώρο αποσκευών των 356 λίτρων (334 με δεύτερο πάτωμα) έως 1.238 λίτρων, που δυστυχώς όμως παραμένει αρκετά «κοντός» σε ωφέλιμο μήκος.

Βλέποντας το Nissan Juke, από την άλλη, δυσκολεύεσαι να πιστέψεις ότι έχουν περάσει οκτώ ολόκληρα χρόνια από την παρουσίασή του. Αν μη τι άλλο, πρέπει να παραδεχτούμε και να αναγνωρίσουμε στους Ιάπωνες ότι δημιούργησαν κάτι εντελώς διαφορετικό από τα συνηθισμένα, το οποίο εξακολουθεί να είναι μοντέρνο και ξεχωριστό ακόμα και το 2018. Χαρακτηριστική η εμπρός μάσκα του, με μικρούς προβολείς και μεγάλα φώτα ομίχλης, διαφορετική και με έντονες καμπύλες γενικότερα η σιλουέτα του, με τα μικρά πίσω παράθυρα να αποτελούν ακόμα ένα σήμα κατατεθέν του. Στη μετά facelift εποχή, μάλιστα, συνδυάζεται με εξίσου έντονα στοιχεία εξατομίκευσης σε χρώματα και αυτοκόλλητα, όπως είναι οι κόκκινες λεπτομέρειες του μοντέλου δοκιμής και νέες επιλογές στο ακόμη φρέσκο και ευχάριστο εσωτερικό, με τις καμπύλες να συνεχίζονται και εκεί, και το σύνολο μόνο γερασμένο να μη θεωρείται.

Πού υστερεί, με δεδομένο ότι και η ποιότητα κατασκευής δε δείχνει τα χρόνια της; Μα, φυσικά στον τομέα της ευρυχωρίας, προσφέροντας σαφέστατα τους μικρότερους χώρους ανάμεσα στα μοντέλα της συγκριτικής μας δοκιμής. Παρά το γεγονός ότι τα 2.530 χλστ. δεν αποτελούν το μικρότερο μεταξόνιο της παρέας μας, καθώς το EcoSport έχει 2.519 χλστ., ωστόσο το Ford διαθέτει περισσότερους έξυπνους χώρους και σαφέστατα περισσότερο αέρα στο κεφάλι. Το δε Arona κυριαρχεί χάρη και στα 2.566 χλστ. του μεταξονίου του, την ίδια ώρα που μέσα στο Seat βρίσκεις πολύ πιο άνετα και την ιδανική θέση οδήγησης, με αυτήν του Juke να ακολουθεί, και του EcoSport να είναι αρκετά ψηλή για τα «θέλω» μας.

Το Seat, λοιπόν, αρχίζει να παίρνει ένα σαφέστατο προβάδισμα στην πρακτικότητα και την ευρυχωρία, η οποία διευρύνεται μάλιστα υπέρ του εξαιτίας και των 400 λίτρων του πορτ μπαγκάζ (έως 1.280) που προσφέρει, την ώρα που το Juke έχει χώρο αποσκευών 354 λίτρων (-2 λίτρα από το EcoSport) και έως 1.189 λίτρων με πεσμένα τα πίσω καθίσματα. Αυτό είναι το μεγάλο ατού του Arona, αφού ουσιαστικά, αν και πατάει στο δάπεδο του Ibiza, είναι ευρύχωρο σαν το Leon (380 λίτρα το πορτ μπαγκάζ του Λέοντα), εξαιτίας της καινούργιας μικρής πλατφόρμας (MQB A0) του γκρουπ. Αίσθηση και ουσία ευρυχωρίας αλλά και μια συγκρατημένη σχεδιαστική φιλοσοφία, παρά το γεγονός ότι η Seat το έχει εφοδιάσει με δυνατότητα εξατομίκευσης 68 χρωματικών συνδυασμών. Τα τριγωνικά φώτα στο εμπρός μέρος και τα χαρακτηριστικά στο πίσω το ξεχωρίζουν μέσα στην γκάμα της Seat, παρά τις ορατές ομοιότητες, τόσο με το Ibiza, όπως στις πόρτες του, όσο και με το μεγαλύτερο Ateca, κυρίως στο εμπρός μέρος. Τα πλαϊνά μαρσπιέ, οι ράγες οροφής, τα προστατευτικά από αλουμίνιο εμπρός και πίσω στο κάτω μέρος των προφυλακτήρων, ακόμα και η χαραγμένη λεπτομέρεια «Χ» πάνω στην κολόνα τονίζουν τον crossover χαρακτήρα του, ο οποίος όμως έχει και ουσία, αφού το αμάξωμα απέχει από το έδαφος 190 χλστ.

Εντούτοις, τα άλλα δύο είναι δικαιωματικά πιο κοντά στον ορισμό του SUV, αφού, παρά το γεγονός ότι το EcoSport απέχει από το έδαφος επίσης 190 χλστ. (160 στις εκδόσεις ντίζελ) και το Juke 180 χλστ. (170 η έκδοση με τους 190 ίππους), αυτά τα δύο προσφέρονται και ως τετρακίνητα στην γκάμα τους, με το AWD EcoSport να το περιμένουμε στα τέλη Ιουνίου και αποκλειστικά ως ντίζελ. Σημειώστε εδώ ότι θα χρησιμοποιεί το γνωστό σύστημα τετρακίνησης Intelligent All Wheel Drive της Ford, που έχει τη δυνατότητα μέσα σε μόλις 20 χιλιοστά του δευτερολέπτου να μοιράσει τη ροπή του ανάμεσα στους δύο άξονες σε ποσοστό έως και 50/50.

Σβέλτη παρέα

Από την γκάμα των κινητήρων του προσθιοκίνητου Ford EcoSport, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τον γνωστό 1.500άρη TDCi με 100 ή 125 PS (εκδοχή που εφοδιάζει και την AWD παραλλαγή), όσο και από τον επίσης γνώριμο 3κύλινδρο 1.000άρη EcoBoost βενζινοκινητήρα των 100 (αναμένεται αργότερα), των 125 και των 140 ίππων, το αυτοκίνητο της δοκιμής μας διέθετε την τελευταία και ισχυρότερη εκδοχή, με τη ροπή των 180 Nm να αποδίδεται μεταξύ 1.500 και 5.000 σ.α.λ.

Tο Nissan Juke, μετά την παρουσίαση της facelift εκδοχής του, υιοθέτησε και αυτό το πνεύμα του downsizing, χάρη στο 1.200άρη υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα του. Οι αρχικοί εργοστασιακοί 115 ίπποι σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να θεωρηθούν λίγοι, εντούτοις, καθώς ο ανταγωνισμός προσφέρει ισχυρότερες

εναλλακτικές, η ελληνική αντιπροσωπεία έδωσε τη λύση τοποθετώντας ένα μικρό εγκέφαλο, ο οποίος επεμβαίνει στη λειτουργία της κεντρικής μονάδας διαχείρισης του υπερτροφοδοτούμενου συνόλου. Το αποτέλεσμα είναι βελτίωση της απόδοσης κατά 17,5% στην ισχύ και κατά 8,5% στη ροπή, κάτι που τελικά μεταφράζεται σε 135 ίππους στις 5.100 σ.α.λ. και σε 210 Nm ροπής στις 3.800 σ.α.λ. Το κόστος αυτής της σημαντικής βελτίωσης τόσο στη θεωρία όσο και στην πράξη, όπως θα δούμε παρακάτω, είναι σε πολύ λογικό πλαίσιο, αφού ανέρχεται στα 500 ευρώ για τον εγκέφαλο, ενώ υπάρχει και μια πολύ μικρή επιβάρυνση για την τοποθέτηση, ανάλογα με τον εξουσιοδοτημένο έμπορο-επισκευαστή. Σημειώστε εδώ ότι η εν λόγω βελτίωση καλύπτεται από εγγύηση καλής λειτουργίας, που άλλωστε συνοδεύει και τις σχετικές μετατροπές των Qashqai και Pulsar. Το Juke διαθέτει χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, όπως και τα άλλα δύο του συγκριτικού, και φυσικά το σύστημα D-Mode, μέσα από το οποίο ο οδηγός μπορεί να επιλέξει το αντίστοιχο Normal, Sport ή Eco στυλ του.

Το Seat Arona FR έχει στον τομέα της απόδοσης το προβάδισμα, με τον 1.5 TSI EVO να αποδίδει 150 ίππους στις 5.000-6.000 σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 250 Nm στις 1.500-3.500 σ.α.λ. Ο συγκεκριμένος κινητήρας, με το σύστημα απενεργοποίησης των δύο κυλίνδρων, συνδυάζεται αποκλειστικά με χειροκίνητο κιβώτιο, καθώς οι άνθρωποι της ισπανικής εταιρείας θεωρούν πως ταιριάζει περισσότερο με το πιο δυναμικό προφίλ του. Στα χαρακτηριστικά του και το σύστημα Seat Drive Profile, με το οποίο ο οδηγός, μέσα από την κεντρική οθόνη αφής, μπορεί να επιλέξει ένα εκ των διαθέσιμων προγραμμάτων οδήγησης (Eco, Normal, Sport, και Individual).

Ο δρόμος για τα χιόνια περνάει από τις μετρήσεις

Συμβιώνοντας με το ανανεωμένο Ford EcoSport και οδηγώντας το σε μια ποικιλία διαδρομών τόσο στην πόλη όσο και εκτός, όπως στην εξόρμησή μας στο Χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού, όπου επιλέξαμε να υλοποιήσουμε το κυρίως μενού της φωτογράφισής μας, δύσκολα θα σε προβληματίσει κάτι. Πρόκειται για ένα ευχάριστο και ομοιογενές σύνολο, πολύ ευέλικτο εντός πόλης και απολύτως προβλέψιμο στην οδική συμπεριφορά του. Σε καμία περίπτωση δεν είναι ό,τι πιο σπορ έχει η φίρμα στην γκάμα της, το τιμόνι του όμως αρχίζει και θυμίζει έντονα το εξαιρετικό σύστημα διεύθυνσης της Ford, το οποίο συχνά πυκνά αποτελεί σημείο αναφοράς για εμάς, σε μοντέλα όπως το Focus και το Fiesta, για παράδειγμα. Η ανάρτηση (γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά, ημιάκαμπτος πίσω η λύση και για τα τρία αυτοκίνητα του συγκριτικού μας) δε θα προβληματίσει καθόλου στο ταξίδι, αλλά και στην πίεση στο ανέβασμα και το κατέβασμα από τα Κελάρια. Οι αναμενόμενες κλίσεις λόγω και του ψηλού αμαξώματος των 1.653 χλστ. (1.565 το Juke και 1.552 το Arona) είναι μέσα στα φυσιολογικά όρια, αν και οι μεγαλύτερες της ημέρας μας…

Αντίστοιχα, η ανάρτηση του Arona είναι εξαιρετική, συνδυάζοντας άνεση στο ταξίδι και έναν πιο οδηγοκεντρικό χαρακτήρα, που ξεδιπλώνεται όταν αποφασίσεις να κινηθείς πιο σβέλτα, σε σημείο μάλιστα που είμαστε σίγουροι ότι εδώ η συνταγή πέτυχε περισσότερο, ακόμα και σε σχέση με το Ibiza FR. Παράλληλα, το σύστημα διεύθυνσης σου δίνει όλες τις πληροφορίες που χρειάζεσαι, αν και θα επιθυμούσαμε να έχει λιγότερο «ηλεκτρική αίσθηση».

Το Juke, με τη σειρά του, αποδεικνύεται αρκετά διασκεδαστικό στην οδική συμπεριφορά του, περισσότερο και από τον «νέο» της παρέας, EcoSport, χωρίς όμως να φτάνει το -FR- επίπεδο. Η ιαπωνική συνταγή περιλαμβάνει υιοθέτηση σφιχτών ρυθμίσεων στην ανάρτηση, χωρίς ποτέ η κύλιση να γίνεται ενοχλητική, ακόμα και σε κακό οδόστρωμα. Μόνο όταν το πιέσεις πολύ, σε πιο κλειστά κομμάτια, θα εμφανίσει κάποια από τα αναπόφευκτα χαρακτηριστικά του αυξημένου ύψους από το έδαφος, όπως είναι οι εντονότερες κλίσεις, που πάντως δεν επηρεάζουν την ομοιογένεια ή την προοδευτικότητα του συνόλου, προσεγγίζοντας μάλιστα το επίπεδο ενός καλού συμβατικού χάτσμπακ, παρά την υψηλή θέση στην οποία κάθεσαι. Στα θετικά και το σύστημα διεύθυνσης, το οποίο συνδυάζει την ακρίβεια με την αρκετά ικανοποιητική πληροφόρηση. Είπαμε, δε δείχνει ακόμη την ηλικία του, σε κανέναν τομέα…

Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις, ο EcoBoost των 140 ίππων έχει το απαραίτητο «νεύρο», όντας ταυτόχρονα πολιτισμένος και αθόρυβος ακόμα και με το πόδι στο πάτωμα, αν και το αντίστοιχο Fiesta δείχνει πιο εύκολα τα άλογά του, γεγονός που θα πρέπει να αποδοθεί στη διαφορά βάρους ανάμεσα στις δύο κατασκευές, αλλά και στη διαφορετική κλιμάκωση των κιβωτίων τους. Στο πεδίο των μετρήσεων το EcoSport εκκινεί ιδανικά, χωρίς περιορισμούς από ESP και προστασία κινητήρα (το Arona δε σε αφήνει να περάσεις τις 4.000 σ.α.λ. στην εκκίνηση), και ολοκληρώνει το «0-100» σε 10,4 δλ. και την κάλυψη των 1.000 μέτρων σε 31,8 δλ.

Την ίδια ώρα, το «βελτιωμένο» Juke κάνει 10,5 δλ., από 11 δλ. που χρειάζεται με την εργοστασιακή απόδοση των 115 ίππων, και 32,6 δλ. για το χιλιόμετρο (από 32,7 δλ.), με τις διαφορές να είναι μεγαλύτερες στις ρεπρίζ, για παράδειγμα των 50-80 χλμ./ώρα με 3η, που από 4,9 δλ. έπεσε στα 4,2 δλ. Η συγκεκριμένη μετατροπή δείχνει πως ταιριάζει γάντι στο κόμπακτ και σχετικά ελαφρύ αμάξωμα του μικρού SUV, χαρίζοντάς του ακόμα περισσότερη ζωντάνια στον τρόπο που αντιδρά στο πάτημα του δεξιού πεντάλ, χωρίς μάλιστα κάποια αξιοσημείωτη επιβάρυνση στην κατανάλωση.

Πάντως, νικητής στο πεδίο των μετρήσεων αναμενόμενα αναδείχθηκε το Seat, με το καλύτερο μοτέρ της παρέας, σημειώνοντας 9,1 δλ. για την επιτάχυνση από στάση και μέχρι τα πρώτα 100 χλμ./ώρα, και 30,5 δλ. για τα 1.000 μέτρα. Η ουσιαστικότερη ένστασή μας έρχεται από το θόρυβο του 4κύλινδρου συνόλου, που γίνεται έντονα αισθητός στην καμπίνα του Arona, κάτι που πιθανώς να έχει γίνει και εσκεμμένα, ώστε να υποστηρίζει και αυτός με τη σειρά του το σπορτίφ χαρακτήρα της συγκεκριμένης έκδοσης.

Επικράτηση του Arona και στη δοκιμασία φρεναρίσματος (ταμπούρα πίσω μόνο το EcoSport), με την επίδοση των 52,9 μέτρων να αποτελεί την κορυφαία της ημέρας και κορυφαία στην κατηγορία, τα 55,9 του Juke να ακολουθούν και τα 57 του EcoSport να κλείνουν την τριάδα της διαδικασίας ελέγχου απόδοσης του συστήματος πέδησης… by 4ΤΡΟΧΟΙ.

Όσον αφορά τη μέτρηση κατανάλωσης στη διάρκεια της συγκριτικής διαδρομής, έπειτα από περίπου 500 χιλιόμετρα, που περιλάμβαναν οδήγηση σε πόλη, επαρχιακό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, τo Arona χρειάστηκε 6,9 λίτρα/100 χλμ., το Juke 7,9 και το EcoSport 8 λίτρα/100 χλμ.

Έχουμε νικητή

Κρίνοντας τα αυτοκίνητα της δοκιμής εφ’ όλης της ύλης, το Seat Arona FR δείχνει να κυριαρχεί απόλυτα. Ο κινητήρας του μπορεί να μην προδίδει αμέσως τις δυνατότητές του, λόγω της γραμμικής του λειτουργίας, εντούτοις στην πράξη προσφέρει κορυφαίες επιδόσεις και ταυτόχρονα την καλύτερη κατανάλωση, πράγμα σπάνιο. Την ίδια στιγμή το μικρό SUV της Seat παίρνει επίσης το προβάδισμα στην οδική συμπεριφορά, αλλά και στον τομέα των χώρων, χάρη στη νέα πλατφόρμα του γκρουπ. Ford EcoSport και Nissan Juke ακολουθούν, με μικροδιαφορές το ένα από το άλλο, με το πρώτο να αποπνέει έναν πιο περιπετειώδη χαρακτήρα, ενώ τον Ιάπωνα της παρέας να διαθέτει την πιο έντονη προσωπικότητα στην κατηγορία, χάρη σε ένα από τα πιο ξεχωριστά σχήματα των τελευταίων ετών._


ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ

Μοναδικές και οι τρεις εκδόσεις των μοντέλων της συγκριτικής μας δοκιμής, οπότε εύκολη η αναφορά των τιμών και η μεταξύ τους σύγκριση. Το Ford EcoSport ως 1.0 140 ίππων ST Line κοστίζει 21.509 ευρώ (21.169 στην έκδοση Titanium), με το μοντέλο της δοκιμής μας να τιμάται στα 22.032 ευρώ. Από τα 17.950 ευρώ που ξεκινάει η τιμή του Nissan Juke 1.2 των 115 ίππων, υπολογίστε επιπλέον 500 ευρώ και τα εργατικά του κάθε εξουσιοδοτημένου επισκευαστή, όπως προείπαμε, με το μοντέλο της δοκιμής μας να κοστίζει 19.100 ευρώ. Τέλος, η μία και μοναδική έκδοση του Seat Arona FR (1.5 150 ίππων) κοστίζει 19.000 ευρώ (19.200 στο candy white χρώμα του αυτοκινήτου δοκιμής), καθιστώντας το κορυφαίο πακέτο του συγκριτικού ακόμα πιο ελκυστικό.


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ