top icon
Συγκριτικές δοκιμές

Kia Sportage 1.7D 141 PS DCT – Peugeot 3008 1.6 BlueHDi 120 PS EAT6

Σε αυτό το παιχνίδι επιβίωσης, με φόντο τις καλές πετρελαιοκίνητες αυτόματες εκδόσεις τους, το Kia Sportage μπορεί να έχει την προϊστορία με το μέρος του, το Peugeot 3008 όμως είναι αυτό με τη μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα και φήμη.

Αυτό που δειλά ξεκίνησε ως ένα πείραμα, πήρε τελικά διαστάσεις επιδημίας. Εάν μιλάμε για την τηλεόραση, αυτό το πείραμα δεν ήταν άλλο από ένα (σχεδόν) 24ωρο reality πρόγραμμα το πάλαι ποτέ, το Big Brother. Η μετάλλαξή του σε ένα πιο εμπορικό προϊόν οδήγησε μεταξύ άλλων παραλλαγών στα λεγόμενα reality επιβίωσης. Ωστόσο, χρειάστηκε να περάσουν αρκετά χρόνια μέχρι και αυτά να μετουσιωθούν σε μια τηλεοπτική χιονοστιβάδα (βλ. Survivor), η οποία έπιασε απροετοίμαστους ακόμα και τους ίδιους τους δημιουργούς της. Οι ανταγωνιστές, αφού έτρεχαν και δεν έφταναν, μέτρησαν τις απώλειές τους, ενώ το τυχερό κανάλι, μετά το αρχικό μούδιασμα της αναπάντεχης επιτυχίας, έδρεψε τους καρπούς, και πλέον πάμε για μια νέα σεζόν όπου θα χορτάσουμε από επιβίωση. Προτού αρχίσετε να ανησυχείτε ότι κρατάτε στα χέρια σας λάθος περιοδικό, ας βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους. Η αντιστοιχία όλων των παραπάνω με την αυτοκινητοβιομηχανία δε θα μπορούσε να εντοπίζεται αλλού, παρά στην κατηγορία των SUV. Η μετάλλαξη του παραδοσιακού «τζιπ» σε μια πιο καθημερινή, ασφάλτινη και εύχρηστη μορφή πήρε διαστάσεις επιδημίας που ολοένα και εξαπλώνεται. Από μια μικρή υποκατηγορία που ιδρύθηκε το 1994 από το Toyota RAV4, τα σύγχρονα SUV έχουν εξελιχθεί σε μια κατηγορία με αλματώδη αύξηση. Μικρά, μεσαία, μεγάλα, δικίνητα ή τετρακίνητα, πρακτικά, άνετα, όμορφα και με ψηλή θέση οδήγησης, τα SUV έχουν βρει τη θέση στην καρδιά και στο μυαλό κάθε υποψήφιου αγοραστή αυτοκινήτου, αλλά και στο γκαράζ σχεδόν κάθε οικογένειας. Για αυτούς τους λόγους, λοιπόν, άλλες λιγότερο (πολυμορφικά), άλλες περισσότερο (μεσαία σεντάν) παραδοσιακές ανταγωνιστικές κατηγορίες δέχονται τεράστιες πιέσεις, με άμεσες επιπτώσεις στο μερίδιό τους στις ταξινομήσεις.

Το παιχνίδι της επιβίωσης

Ερχόμενοι τώρα στο συγκεκριμένο δίδυμο αυτής της δοκιμής, οι διαδρομές που ακολούθησαν Sportage και «3008» για να φτάσουν σήμερα σε ένα κοινό σημείο δε θα μπορούσαν να είναι πιο ετερόκλητες. Ήταν περίπου στα μέσα των ’90s όταν ένα offroad Κia φάνταζε πολύ περίεργο, αφού οι μόνες παραστάσεις που είχαμε μέχρι τότε από τον κατασκευαστή ήταν μέσα από χαμηλού κόστους οχήματα, όπως τα Pride, Sephia και Shuma. Η made-in-Germany ταμπέλα (από το 1995 έως το 1998 κατασκευάζονταν από τον καροσερίστα Karmann) και το προσιτό κόστος το έχρισαν ως μια πρώτης τάξεως εναλλακτική του ανάρπαστου τότε Suzuki Vitara. Ο σκληροτράχηλος χαρακτήρας της πρώτης γενιάς (πλαίσιο τύπου σκάλας, άκαμπτος άξονας, κατ’ επιλογήν τετρακίνηση με ενδιάμεσο κιβώτιο και κοντές σχέσεις) «μαλάκωσε» στην επόμενη γενιά, όπου μαζί με το ετεροθαλές αδελφάκι του, το Hyundai Tucson, ασπάστηκε απόλυτα τα πρότυπα που είχε θέσει το RAV4. Η τρίτη γενιά, που παρουσιάστηκε το 2010, ξεχώρισε εμφανισιακά, υιοθετώντας με επιτυχία τα χαρακτηριστικά των crossover οχημάτων, μιας υποκατηγορίας που είχε αρχίσει να αναπτύσσεται τα προηγούμενα χρόνια εξαιτίας του Nissan Qashqai. Μπορεί εκείνη την περίοδο στη χώρα μας να μην έτυχε της αποδοχής που της άξιζε (καθοριστικές οι επιλογές της ελληνικής αντιπροσωπείας, που παραδοσιακά ευνοούσε τη Hyundai), πανευρωπαϊκά όμως το όνομα «Sportage» καθιερώθηκε στην κατηγορία. Το 2016 η τέταρτη γενιά, και πάλι διά χειρός Πίτερ Σράιερ (του ανθρώπου που έχει σχεδιάσει το Audi TT), συνέχισε να επενδύει στην εμφάνιση. Το «3008» σίγουρα δεν έχει μια ανάλογη προϊστορία, μιας και ξεκίνησε μόλις το 2009. Πέραν της διαφοράς ηλικίας, για πολλούς η πρώτη γενιά μάλλον κάπου χάθηκε, και μπερδεύτηκε στο μέσον της απόστασης που χωρίζει ένα SUV από ένα πολυμορφικό όχημα. Τη χρονιά που μας πέρασε, όμως, η δεύτερη γενιά ξεκαθάρισε τη θέση της αναφορικά με τις SUV βλέψεις της. Η αναγνώριση δεν άργησε να έρθει με την απονομή του τίτλου Car Of The Year 2017, εκεί όμως που η δημοφιλία του εκτοξεύθηκε (σ.σ.: για την Ελλάδα μιλώντας) ήταν όταν εμφανίστηκε ως τρόπαιο, πριν από καιρό, στο τηλεοπτικό παιχνίδι επιβίωσης που έφερε τα πάνω κάτω στις θεαματικότητες. Μάλιστα, φορούσε και τη συγκεκριμένη σκουροπράσινη απόχρωση, η οποία ίσως πλέον θα πρέπει να μετονομαστεί σε «σαρβαϊβορί» ή το «πράσινο του Αγίου Δομίνικου» (άλλωστε, η Peugeot δεν ήταν αυτή που είχε κάποτε στο χρωματολόγιό της το… μπλε της Σαντορίνης;).

Οι «καλύβες»

Το θέμα της εμφάνισης είναι ούτως ή άλλως άκρως υποκειμενικό, δύσκολα όμως μπορεί κανείς στην προκειμένη περίπτωση να το βγάλει εκτός εξίσωσης. Μπορεί το Sportage να τραβάει αρκετά βλέμματα, το «3008» όμως είναι ο αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής στα κεφαλογυρίσματα. Δεν ξέρουμε αν οι περαστικοί προσπαθούν να διακρίνουν μήπως βρίσκεται κάποιος «μαχητής» πίσω από το τιμόνι, ή αν απλώς γοητεύονται από την ξεχωριστή εμφάνιση, το σίγουρο όμως είναι ότι οι Γάλλοι έχουν κεφαλαιοποιήσει με επιτυχία μια ταυτότητα που έχουν ξεκινήσει να χτίζουν από το «208». Το «3008» συνεχίζει ακάθεκτο και σε ό,τι έχει να κάνει με το εσωτερικό, όπου η εικόνα είναι αποστομωτική. Η περίτεχνη σχεδίαση, οι εναλλαγές των ακμών και των διαφορετικών υλικών, η θέση οδήγησης με το εξαιρετικό σε στήριξη κάθισμα και το μίνιμαλ τιμόνι, όπως βεβαίως και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με τις άφθονες δυνατότητες παραμετροποίησης, μπορούν από μόνα τους να αποτελέσουν τον καθοριστικό παράγοντα για την τελική επιλογή του υποψήφιου αγοραστή. Το Sportage είναι σε κάθε περίπτωση πολύ καλοφτιαγμένο, αλλά δείχνει να στερείται φαντασίας, ειδικά απέναντι σε έναν τέτοιο αντίπαλο. Μπορεί η οθόνη του συστήματος πολυμέσων να ενσωματώνεται στο ταμπλό ενισχύοντας την αίσθηση του πλάτους, το «3008» όμως ξεδιπλώνει μια αναπάντεχη προσοχή και στην παραμικρή λεπτομέρεια, που συνήθως συναντάς σε υψηλότερου κύρους (και κόστους) κατασκευές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η συστοιχία διακοπτών στο κέντρο της κονσόλας, με αυτήν του Sportage να δείχνει ντεμοντέ συγκριτικά, ενώ το σχεδιαστικό χάσμα μεγαλώνει ακόμα πιο πολύ εάν το μάτι πέσει στον πίνακα οργάνων ή στον επιλογέα του αυτόματου κιβωτίου. Σε ό,τι αφορά τους χώρους, μπορεί με μια γρήγορη ματιά να φαίνεται ότι το Sportage υπερέχει, το «3008» όμως καταφέρνει να κερδίσει την παρτίδα. Οι επιβάτες των πίσω θέσεων θα ψηφίσουν Sportage, φανερά επηρεασμένοι από την ευρυχωρία και τη δυνατότητα ρύθμισης της πλάτης των πίσω καθισμάτων, το «3008» όμως εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις κόμπακτ διαστάσεις της πίσω ανάρτησής του, περιορίζοντας παράλληλα τον όγκο του κεντρικού τούνελ, μιας και το γαλλικό SUV έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν έχει τετρακίνητες βλέψεις. Όλα αυτά είναι προς όφελος της ευρυχωρίας των πίσω επιβατών και παράλληλα του χώρου αποσκευών, όπου παρέχονται 520 λίτρα. Στο Sportage η πέμπτη πόρτα αποκαλύπτει ένα συγκριτικά πιο ρηχό χώρο (491 λτ. συν επιπλέον 12 λίτρα όταν αντί για ρεζέρβα υπάρχει κιτ επισκευής) και με ψηλό κατώφλι φόρτωσης.

Ρωμαλέοι αντίπαλοι

Σε ένα αγώνισμα όπου ουδείς μπορεί να υποτιμήσει τη σημασία της δύναμης, και οι δύο αντίπαλοι αξιοποιούν ό,τι καλύτερο διαθέτουν στην ομάδα τους. Έτσι, το Sportage στα χαρτιά δείχνει ότι έχει ένα ξεκάθαρο προβάδισμα. Η καλή εκδοχή του 1.700άρη CRDi κινητήρα αποδίδει 141 ίππους και 340 Nm ροπής, ενώ συνδυάζεται αποκλειστικά με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη των 7 σχέσεων (το οποίο αξίζει να αναφέρουμε ότι δεν προέρχεται από κάποιον εξωτερικό προμηθευτή, αλλά κατασκευάζεται εσωτερικά από τον όμιλο Kia-Hyundai). Ο Γάλλος αντίπαλος φέρει και αυτός την καλή εκδοχή του 1.600άρη BlueHDi κινητήρα των 120 ίππων, που συνεργάζεται εδώ με ένα κλασικό αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων με μετατροπέα ροπής. Όπου και αν έχουμε συναντήσει το 4κύλινδρο σύνολο του γκρουπ PSA, μας έχει αφήσει πολύ καλές εντυπώσεις, είτε με το χειροκίνητο ταίρι του, πολύ περισσότερο δε με το αυτόματο κιβώτιο με τη μεταξένια λειτουργία, που υποστηρίζει με τον καλύτερο τρόπο τα πολιτισμένα χαρακτηριστικά του εν λόγω κινητήρα. Στην καθημερινή χρήση δε θα νιώσεις ποτέ ότι σου λείπει κάτι, με το σύνολο να αντιδρά πρόθυμα στις εντολές του δεξιού πεντάλ. Εδώ όμως έχει να αντιμετωπίσει έναν από τους καλύτερους πετρελαιοκινητήρες που προσφέρονται αυτήν τη στιγμή σε μικρομεσαίες χωρητικότητες – κάτω από τα 2,0 λίτρα. Το Sportage εξαργυρώνει το θεωρητικό του προβάδισμα με μια καθολική επικράτηση, τόσο στην επιτάχυνση από στάση όσο και στις ρεπρίζ. Από την άλλη, ο δυνατότερος κινητήρας του αποδείχθηκε πιο διψασμένος, με τη μέση κατανάλωση να διαμορφώνεται οριακά κάτω από τα 8 λίτρα/100 χλμ., ενώ, όσο και αν προσπαθήσαμε, πολύ δύσκολα καταφέραμε να κατέβουμε κάτω από τα 7 λίτρα/100 χλμ. Μπορεί η μέση κατανάλωση του γαλλικού κινητήρα να βρίσκεται στα 7,5 λίτρα/100 χλμ., με σχετική ευκολία όμως ο οδηγός μπορεί να τον διατηρεί σε τιμές που έχουν τον αριθμό «6» στην αρχή. Σε ό,τι αφορά το κιβώτιο του Sportage, η κλιμάκωσή του είναι παραπλήσια με αυτήν του αντιπάλου του, και στην ουσία διαθέτει μία επιπλέον μακρύτερη σχέση. Η λειτουργία δε θα λέγαμε ότι μας θύμισε την ταχύτητα των αλλαγών ενός άλλου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη, όπως είναι το γερμανικό DSG. Εάν πάντως ο οδηγός θέλει να έχει το κιβώτιο σε μεγαλύτερη εγρήγορση, τότε μπορεί να πατήσει το διακόπτη της σπορ λειτουργίας. Αντίστοιχη επιλογή διαθέτει και το «3008», ενώ κοινός παρονομαστής των δύο κιβωτίων είναι μια χειροκίνητη-σειριακή λειτουργία (μέσω σταθερών paddles στο «3008» ή μέσω του επιλογέα στο Sportage), όπου πάντως ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος επιτρέπει το kickdown και τις αλλαγές στον κόφτη.

Ακόμα ένα κοινό στοιχείο είναι αυτό της ποιότητας κύλισης. Τομέας στον οποίο εστιάζουν και τα δύο SUV. Το Sportage μπορεί να διαθέτει πίσω μια διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, κάτι όμως που δεν εξαργυρώνεται σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε ό,τι αφορά την οδική συμπεριφορά του. Τα αμορτισέρ με τη σχετικά χαλαρή επαναφορά και το 70άρι προφίλ των τροχών των 16 ιντσών μπορεί να απορροφούν αρκετές ανωμαλίες εντός και εκτός ασφάλτου, το «3008» όμως είναι εκείνο που στοιχειοθετεί ένα πιο συγκροτημένο οδηγικό προφίλ. Μια αμεσότερη αίσθηση πηγάζει μέσα από τα χειριστήριά του (μόνο μια μικρή ασάφεια παρατηρήσαμε στο τιμόνι γύρω από τη θέση της ευθείας), η οποία δίνει στον οδηγό το πάτημα για να έχει κάποιες σπορτίφ βλέψεις. Εάν παρασυρθείς, πάντως, οι κλίσεις του αμαξώματος και οι υποστροφικές τάσεις, χωρίς να γίνονται ουδέποτε ενοχλητικές, θα φροντίσουν να σε επαναφέρουν σε SUV πλαίσιο. Στις εκτός δρόμου βλέψεις είναι που υπάρχει πλήρης διάσταση απόψεων. Στο Sportage η τετρακίνηση προσφέρεται μόνο σε συνδυασμό με τους μεγαλύτερους πετρελαιοκινητήρες, ενώ στην προκειμένη περίπτωση το μοναδικό «εκδρομικό» ηλεκτρονικό βοήθημα είναι το σύστημα διατήρησης σταθερής ταχύτητας σε κατηφόρες. Αντίθετα, πρόβλεψη για τετρακίνηση δεν υπάρχει στο «3008», του οποίου όμως όλες οι εκδόσεις (πλην της βασικής Access) διαθέτουν το σύστημα Advanced Grip Control (με πέντε διαφορετικά προγράμματα πρόσφυσης), το οποίο, χάρη και στα Μ+S ελαστικά, αυξάνει τα περιθώρια κίνησης σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης (όπου για παράδειγμα στο χιόνι και στην άμμο, όπως έχουμε διαπιστώσει, μπορούν να δώσουν το κάτι παραπάνω σε σχέση με ένα άλλο δικίνητο όχημα).

Η πολυπόθητη ασυλία

Η τελική ετυμηγορία πάντοτε εναπόκειται στο κοινό, που εδώ αποτελείται από τους υποψήφιους αγοραστές. Στην… εικονολατρική εποχή που διανύουμε, το «3008» έχει το προβάδισμα, κάτι που αντικατοπτρίζεται στις ανοδικές εμπορικές του τάσεις, τόσο σε εγχώριο όσο και (πολύ περισσότερο) σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Σε μαγνητίζει με τη συνολική του εμφάνιση, προσφέροντας παράλληλα ένα πλήρες πακέτο ενδιαφέρουσας οδικής συμπεριφοράς, με τις εκδρομικές του βλέψεις να ενισχύονται από τα ηλεκτρονικά συστήματα, παρέχοντας ταυτόχρονα πολύ καλούς χώρους, όπως και έναν απόλυτα ανταγωνιστικό κινητήρα. Αν όμως το σημείο εκκίνησης είναι λιγότερο συναισθηματικό και περισσότερο ρεαλιστικό, όπου τον πρώτο λόγο έχουν αντικειμενικά κριτήρια, όπως αυτό του κόστους, της διάρκειας της εγγύησης και των επιδόσεων, τότε το Sportage, έχοντας αναγάγει σε επιστήμη τη μεγιστοποίηση του value for money, παραμένει μια ενδιαφέρουσα πρόταση._ 4Τ


KIA SPORTAGE 1.7D 141 PS DCT ΥΠΕΡ ΑΠΟΔΟΣΗ ΚΙΝΗΤΗΡΑ, ΚΛΙΜΑΚΩΣΗ ΚΙΒΩΤΙΟΥ, ΧΩΡΟΙ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΚΑΤΑ ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΤΙΜΟΝΙΟΥ


PEUGEOT 3008 1.6 BlueHDi 120 PS EAT6 ΥΠΕΡ ΕΙΚΟΝΑ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΙΒΩΤΙΟΥ, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΚΑΤΑ ΕΛΛΕΙΨΗ ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΤΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ


ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ

Πέρα από το θέμα της εγγύησης (απέναντι στα 7 χρόνια της Κia η Peugeot προσφέρει 2ετή εγγύηση), η Κia έχει σημαντικό προβάδισμα σε ό,τι αφορά τα οικονομικά, ακολουθώντας μια επιθετική τιμολογιακή πολιτική. Έτσι, η φθηνότερη έκδοση, Instyle, με τον 1.700άρη ντίζελ των 115 ίππων, ξεκινά από τα 20.890 ευρώ. Με την ισχυρότερη παραλλαγή των 141 ίππων και το 7άρι ημιαυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, το κόστος ανεβαίνει στα 26.990 ευρώ (έως και τα 32.500 ευρώ για την έκδοση GT Line με τη σπορτίφ εικόνα, ενώ η φθηνότερη τετρακίνητη έκδοση με το 2λιτρο ντίζελ κινητήρα των 136 ίππων ξεκινάει από τα 27.990 ευρώ). Σε αυτήν, η έκδοση Upgrade, πέρα από όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες και τους έξι αερόσακους, διαθέτει οθόνη 7 ιντσών με σύστημα πολυμέσων, Navigation και κάμερα οπισθοπορείας, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό και ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών. Από την πλευρά του «3008», οι ντίζελ εκδόσεις ξεκινούν από τα 24.900 ευρώ με τον 1.6 BlueHDi των 100 ίππων. Με τον ισχυρότερο κινητήρα των 120 ίππων, το κόστος ανεβαίνει στα 29.600 ευρώ, ή στα 31.800 ευρώ με αυτόματο κιβώτιο. Σε αυτήν την έκδοση (Active), πέρα από το σύστημα Advanced Grip Control και τον ψηφιακό πίνακα οργάνων, συμπεριλαμβάνονται σύστημα πολυμέσων 8 ιντσών, ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών με M+S ελαστικά, καθώς και σύστημα ανίχνευσης έλλειψης προσοχής οδηγού και προειδοποίηση ακούσιας αλλαγής λωρίδας. Κανένα από τα δύο αυτοκίνητα δε διαθέτει στο στάνταρντ εξοπλισμό του σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, το οποίο χρεώνεται 1.000 ευρώ στο Sportage και από 930 ευρώ στο «3008».


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ