Πόσο Mini μπορεί να είναι ένα Mini που ξεπερνά τα τέσσερα μέτρα, έχει τέσσερις πόρτες και τετρακίνηση; Η διαδικασία εξέλιξης και εμπλουτισμού της οικογένειας ξεκινά με τον πιο ανατρεπτικό τρόπο.

Πόσο Mini μπορεί να είναι ένα Mini που ξεπερνά τα τέσσερα μέτρα, έχει τέσσερις πόρτες και τετρακίνηση; Η διαδικασία εξέλιξης και εμπλουτισμού της οικογένειας, πέρα από τα μέχρι σήμερα δεδομένα, ξεκινά με τον πιο ανατρεπτικό τρόπο.
 
Η αναβίωση του Mini αποτελεί αναμφίβολα μια από τις πιο επιτυχημένες προσπάθειες της σύγχρονης αυτοκινητοβιομηχανίας να προσαρμόσει πρότυπα του παρελθόντος στα σημερινά δεδομένα. Ο ζωντανός, έντονος και μοδάτος χαρακτήρας της κλασικής 2θυρης κλειστής έκδοσης δημιούργησε, μάλιστα, μια ισχυρή δυναμική γύρω από το όνομα Mini, ανοίγοντας, έτσι, το δρόμο για τη διεύρυνση της γκάμας, ώστε μέσα από μια ποικιλία εκδόσεων να γίνει δυνατή η προσέγγιση του κοινού που ήθελε, αλλά δεν μπορούσε να επιλέξει το Mini, λόγω αδυναμίας κάλυψης συγκεκριμένων αναγκών. Πρώτο δείγμα αυτής της «επεκτατικής» πολιτικής είναι το Countryman, με τη Mini να έχει φανερώσει τα σχέδιά της και για κουπέ και ρόουντστερ εκδόσεις στο άμεσο μέλλον, κάνοντας σαφείς τις βλέψεις της να μπει σε άγνωστα μέχρι σήμερα γι’ αυτήν… νερά. Και, βέβαια, το ερώτημα που προκύπτει δεν είναι άλλο από το αν είναι εφικτή η τόσο σημαντική διαφοροποίηση από την αρχική ιδέα χωρίς να χαθεί ο χαρακτήρας και τα στοιχεία που την έκαναν να ξεχωρίσει.
 
Mini στο όνομα, όχι στο μάτι
Το Countryman φέρει και τις πιο τρανταχτές αλλαγές σε σχέση με όσα είχαμε συνδέσει μέχρι σήμερα με το όνομα Mini. Είναι το πρώτο 4θυρο, το πρώτο που ξεπερνά τα 4 μ. και το πρώτο που δεν κατασκευάζεται στην Αγγλία, αλλά στο Γκρατζ της Αυστρίας. Ωστόσο, σε σχεδιαστικό επίπεδο το Countryman καταφέρνει να κερδίσει το αρχικό στοίχημα, που δεν είναι άλλο από το να τακτοποιείται με την έννοια Mini. Από τη στιγμή, μάλιστα, που δεν πρόκειται απλώς για μια έκδοση του Clubman, με επιπλέον μία πόρτα, αλλά για ένα εντελώς νέο σχέδιο -σε νέο πάτωμα, με συνολικά αυξημένες διαστάσεις-, το αποτέλεσμα δικαιώνει τις όποιες επιλογές καταφέρνουν τελικά να ξεγελάσουν το μάτι. Για παράδειγμα, αν και με την πρώτη ματιά αναγνωρίζεις ένα Mini, η πιο προσεκτική παρατήρηση φανερώνει πως όλο το εμπρός μέρος είναι εντελώς διαφορετικό, σαφώς πιο ογκώδες, με μεγαλύτερη κάθετη αντί για καμπυλόγραμμη μάσκα και τραπεζοειδή αντί για στρογγυλά φανάρια, ενώ, αντίστοιχα, για πρώτη φορά οι πόρτες έχουν πλαίσιο, το οποίο όμως είναι καλά «καμουφλαρισμένο» από τη διχρωμία ουρανού-αμαξώματος που συναντάμε στα περισσότερα Mini. 


[[PAGEBREAK]]
Οπτικά το σύνολο δείχνει πιο ογκώδες απ’ ό,τι πραγματικά είναι και σε αυτό συμβάλλει το ελαφρώς αυξημένο ύψος (η απόσταση από το έδαφος έχει αυξηθεί στα 149 χλστ. από τα 130 χλστ. του κλασικού Cooper S), όμως η πραγματικότητα είναι πως το Countryman είναι λίγο πιο κοντό, για παράδειγμα, από ένα Golf, αλλά με μεγαλύτερο μεταξόνιο από εκείνο. Σε συνδυασμό με την καλή εκμετάλλευση του χώρου, μπορούμε να μιλάμε για το πρώτο Mini που φιλοξενεί άνετα τέσσερις επιβάτες, προσφέροντας ικανοποιητικό χώρο τόσο για τα πόδια όσο και για το κεφάλι των πίσω. Μάλιστα, υπάρχουν και αρκετές δυνατότητες διαμόρφωσης του χώρου για τα πόδια ή για τις αποσκευές, καθώς το πίσω κάθισμα (υπάρχει και δυνατότητα παραγγελίας με δύο πίσω ανεξάρτητα καθίσματα) είναι διαιρούμενο σε ποσοστό 60/40, αλλά και συρόμενο, κάθε τμήμα του ανεξάρτητα, με το χώρο αποσκευών να ξεκινά από τα 350 λίτρα με τα καθίσματα στην πίσω θέση, να κερδίζει 100 επιπλέον λίτρα με τα καθίσματα εμπρός και να φτάνει τα 1.170 λίτρα με πεσμένες τις πλάτες. Από εκεί και πέρα, ο ελαφρώς διαφοροποιημένος σχεδιασμός και ο διάκοσμος στο εσωτερικό ακολουθεί την ευχάριστη και στιλάτη φιλοσοφία των 3θυρων εκδόσεων, με κύριο στοιχείο την ενίσχυση της ποιοτικής αίσθησης από τη χρήση αναβαθμισμένων πλαστικών και υλικών σε ταμπλό και διακόπτες.
 
Ωστόσο, η δραστική διαφοροποίηση του Countryman σε σχέση με τα μέχρι τώρα δεδομένα του Mini δεν περιορίζεται μόνο στον τύπο και στις διαστάσεις του αμαξώματος, αλλά συνεχίζεται και σε τεχνικό τομέα. Μαζί, λοιπόν, με το αυξημένο ύψος, που ήρθε ως αποτέλεσμα της απόφασης της Mini να τοποθετήσει το νέο της μοντέλο στην πιο «φρέσκια» κατηγορία των crossover, το Countryman είναι και το πρώτο της οικογένειας με δυνατότητα τετρακίνησης, η οποία προσφέρεται μόνο στην έκδοση Cooper S. Το σύστημα ALL4 βασίζεται πρακτικά στο X-drive της BMW και χρησιμοποιεί έναν ηλεκτρομαγνητικό συμπλέκτη για τη μεταφορά ροπής στους πίσω τροχούς, όταν παρουσιαστεί ολίσθηση των εμπρός. Ο συμπλέκτης ελέγχεται από κεντρική μονάδα, η οποία συλλέγει στοιχεία για την κινητική και τη δυναμική κατάσταση των τροχών, μέσω του συστήματος ελέγχου ευστάθειας DSC, και ανάλογα μεταβάλλει συνεχώς το ποσοστό μοιράσματος εμπρός/πίσω, που μπορεί να φτάσει το 50/50, ενώ σε οριακές καταστάσεις, όπως, π.χ., σε πάγο, εάν χαθεί εντελώς η πρόσφυση εμπρός, υπάρχει δυνατότητα στιγμιαίας μεταφοράς του 100% της ροπής πίσω. Ωστόσο, για τη βελτίωση της αμεσότητας της απόκρισης και την εξασφάλιση πιο προοδευτικών χαρακτηριστικών λειτουργίας, ο συμπλέκτης είναι μόνιμα ενεργοποιημένος, μεταφέροντας ένα πολύ μικρό ποσοστό ροπής στους πίσω τροχούς, ακόμα και όταν δεν υπάρχει έλλειψη πρόσφυσης στους εμπρός. 
 
[[PAGEBREAK]] 
Στην πράξη
Ο οδηγοκεντρικός και «fun to drive» χαρακτήρας είναι ένα από τα βασικά στοιχεία της προσωπικότητας του Mini και ακόμα περισσότερο του Cooper S, οπότε το καίριο ερώτημα έχει να κάνει με το κατά πόσο αυτά έχουν κληροδοτηθεί στο σημαντικά διαφοροποιημένο Cooper S Countryman ALL4. Άλλωστε, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η σπορ διάσταση του μοντέλου τονίζεται ακόμα περισσότερο από το γεγονός πως το Countryman θα αποτελέσει τη βάση της αγωνιστικής έκδοσης με την οποία η Mini θα επιστρέψει στο WRC. Η αρχική διαπίστωση από τη θέση του οδηγού, που πλέον είναι τοποθετημένη σαφώς πιο ψηλά, έχει να κάνει με το γρήγορο, ακριβέστατο και πλούσιο σε πληροφορίες τιμόνι, το σαφή επιλογέα και το γραμμικό από χαμηλά υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα των 1,6 λίτρων με τους 184 ίππους, που κινεί και τις υπόλοιπες εκδόσεις Cooper S. Βέβαια, εδώ δεν πρέπει να ξεχνάμε τα σχεδόν 170 επιπλέον κιλά του Countryman σε σχέση με τη 2θυρη έκδοση, τις επιπλέον απώλειες της τετρακίνησης και τους υπερβολικούς τροχούς των 18 ιντσών, οπότε λογικά δεν υπάρχει η ανάλογη εκρηκτικότητα σε επίπεδο επιδόσεων. Θα σημειώσουμε, ενδεικτικά, πως το Countryman ALL4 φτάνει τα 100 χλμ./ώρα από στάση σε 8,4 δλ. και καλύπτει το πρώτο χιλιόμετρο σε 29,8 δλ., όταν το 2θυρο Cooper S είναι κατά 1,2 δλ. και 2,2 δλ. ταχύτερο στις αντίστοιχες διαδικασίες, ενώ για τις επιταχύνσεις εν κινήσει το Countryman ALL4 για τα 80-110 χλμ./ώρα με 3η και 4η σχέση χρειάζεται 4,3 δλ. και 5,8 δλ. (Cooper S: 3,6 δλ. και 4,2 δλ.) και για τα 120-140 χλμ./ώρα με 5η και 6η απαιτούνται 6,2 δλ. και 7,3 δλ. (Cooper S: 4,5 δλ. και 5,4 δλ.), αντίστοιχα. 



Ωστόσο, η καλή κλιμάκωση του κιβωτίου και η ροπή από χαμηλά βοηθούν ώστε να κινηθείς με τη φόρα, εκμεταλλευόμενος και τις δυνατότητες του καλοζυγισμένου πλαισίου. Σημαντικό στοιχείο που μαζί με το εξαιρετικό σύστημα διεύθυνσης έχει κληροδοτηθεί από το κλασικό Mini είναι και η εν γένει ρυθμισιμότητα της συμπεριφοράς, με τη συμμετοχή και του πίσω μέρους, κάτι που τελικά προσφέρει και σε επίπεδο ευχαρίστησης. Οι όποιες τάσεις του αμαξώματος ελέγχονται εύκολα, ενώ δε λείπει η δυνατότητα του «σημαδεύω και περνάω», ακόμα και σε συνεχόμενες στροφές, οπότε αποδεικνύεται πιο αποτελεσματικό και από καλοστημένα SUV, όπως το VW Tiguan. Απλώς και εδώ οι ιδιαιτερότητες του Countryman παίζουν το ρόλο τους και μπορεί η ρύθμιση της ανάρτησης να μη δείχνει ιδιαίτερα πιο «ήπια» από εκείνη του 2θυρου Cooper S, όμως η μεγαλύτερη διαδρομή της σε συνδυασμό με το πιο ψηλό κέντρο βάρους και τα επιπλέον κιλά έχουν στερήσει την οξύτητα και την «καρτίσια» αμεσότητα των αντιδράσεων της κλασικής έκδοσης. Στην πίεση, λοιπόν, η τάση για υποστροφή θα προκύψει νωρίτερα, οι κλίσεις στις στροφές θα είναι εντονότερες, υπενθυμίζοντας το αυξημένο ύψος και τη μεγάλη διαδρομή της ανάρτησης, ενώ ύστερα από έντονη χρήση τα φρένα θα εκδηλώσουν κάποια δυσαρέσκεια και θα μυρίσουν, χωρίς όμως σημαντική αλλαγή στην αίσθηση ή την απόδοσή τους. Την ίδια στιγμή, όμως, η τετρακίνηση παίζει καλά το ρόλο της, προσφέροντας υψηλή πρόσφυση ακόμα και στα γλιστερά κομμάτια κι εξαφανίζοντας εν τη γενέσει του ακόμα και το χαρακτηριστικό σπινάρισμα του εσωτερικού τροχού στα όρια της πρόσφυσης, σήμα κατατεθέν των δυνατών Mini. Άλλωστε, ουσιαστικά ο ρόλος της τετρακίνησης στο Countryman είναι η παροχή επιπλέον πρόσφυσης σε συνθήκες που θα απαιτηθεί, όπως στη βροχή ή στο χιόνι, και όχι για τη χρήση εκτός δρόμου. Είναι σαφές πως το ψηλωμένο Mini δε φλερτάρει με το χώμα περισσότερο απ’ όσο ένα συμβατικό αυτοκίνητο και η μαρτυρία γι’ αυτό έρχεται τόσο από τα αμιγώς ασφάλτινα ελαστικά, με το 45άρι προφίλ, και από το οριακά αυξημένο ύψος, το οποίο υπολείπεται αυτό των SUV αλλά και πολλών crossover, όσο και -κυρίως- από τα χαρακτηριστικά απόσβεσης της ανάρτησης, η οποία, αν και είναι ελαφρώς πιο άνετη από του 2θυρου Cooper S, παραμένει αρκετά σκληρή και προσανατολισμένη στις επιδόσεις, αντιδρώντας, μάλιστα, ξερά στις εγκάρσιες ανωμαλίες. 
 
[[PAGEBREAK]] 
Ένα διαφορετικό Mini
Τι είναι τελικά το Mini Cooper S Countryman ALL4; Σίγουρα, δεν είναι Mini σε διαστάσεις, καθώς πλέον μπορεί να συναγωνιστεί σε πρακτικότητα τα περισσότερα μικρομεσαία χάτσμπακ, όμως καταφέρνει με επιτυχία να ενσωματώσει τη φρεσκάδα και τη στιλάτη αντίληψη του Mini σε πιο συντηρητικά δεδομένα. Είναι οδηγοκεντρικό, ευχάριστο και αποτελεσματικό, αλλά χωρίς την ακρίβεια και την ένταση του οδηγικού προφίλ του κλασικού 2θυρου Cooper S, το όνομα του οποίου θα μπορούσε να παραλείπεται από την ονομασία του γρήγορου Countryman, ώστε να μην οδηγεί και σε συγκρίσεις, αφού, κακά τα ψέματα, η φιλοσοφία των δύο οχημάτων είναι διαφορετική. Είναι, επίσης, τετρακίνητο, αλλά όχι εκτός δρόμου, με τη φιλοσοφία του ψηλωμένου crossover να συνδέεται περισσότερο με τη νέα τάση στο χώρο του αυτοκινήτου, η οποία δίνει την αίσθηση μεγαλύτερης ελευθερίας από ένα συμβατικό μοντέλο. Πρακτικά, προς στιγμή η συγκεκριμένη έκδοση του Countryman δεν έχει κάποιον άμεσο αντίπαλο, τουλάχιστον μέχρι την έλευση του αντίστοιχα πολυχρηστικού Nissan Juke στην τετρακίνητη υπερτροφοδοτούμενη έκδοση. Η αλήθεια είναι πως το Cooper S Countryman ALL4 στοχεύει το κοινό που ελκύεται από την ιδέα, τη φιλοσοφία και το χαρακτήρα του Cooper S, αλλά δεν μπορεί να «στριμώξει» τις υποχρεώσεις του στις σχεδόν ανύπαρκτες πίσω θέσεις του κλασικού Mini, και βέβαια κλείνει το μάτι σε αυτούς που, εκτός από την τεχνική αρτιότητα η οποία προσφέρεται σε αρκετές προτάσεις, αναζητούν και την έντονη προσωπικότητα._ 4Τ
 
ΥΠΕΡ/ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ / ΡΥΘΜΙΣΙΜΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ /ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ
ΚΑΤΑ/ ΞΕΡΗ ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΣΤΙΣ ΕΓΚΑΡΣΙΕΣ ΑΝΩΜΑΛΙΕΣ
 
ΜΑΣ ΑΡΕΣΕ
Η ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΚΑΘΙΣΜΑΤΩΝ
ΔΕ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕ
ΟΙ ΑΠΟΜΑΚΡΥΣΜΕΝΟΙ ΔΙΑΚΟΠΤΕΣ ΣΤΗ ΒΑΣΗ ΤΗΣ ΚΟΝΣΟΛΑΣ
ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ
ΝΑ ΕΧΕΙ ΠΙΟ «ΜΕΙΚΤΑ» ΕΛΑΣΤΙΚΑ, ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΤΑΕΙ ΚΑΙ ΧΩΜΑ
 
ΜοντέλοMini Cooper S Countryman ALL4
Κυβισμός (κ.εκ.)1.598
Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.)184/5.500
Ροπή (χλγμ./σ.α.λ.)26,5/1.600-5.000
0-100 χλμ./ώρα (δλ.)8,4
0-400 μ. (δλ.)16,0
0-1.000 μ. (δλ.)29,8
50-80 χλμ./ώρα με 3η (δλ.)4,2
80-110 χλμ./ώρα με 4η (δλ.)5,8
120-140 χλμ./ώρα με 5η/6η (δλ.)6,2/7,3
120-0 χλμ./ώρα (μ.)58,9
Δείτε τιμές και τεχνικά χαρακτηριστικά: Countryman