Η Σειρά 5 είναι το μοντέλο που οι περισσότεροι έχουν ταυτίσει με την BMW. Στην έβδομη γενιά της, έρχεται να επαναφέρει την τάξη στην κατηγορία των business sedan.

ΓΙΑ πάνω από τέσσερις δεκαετίες, η Σειρά 5 είναι το μοντέλο που έχει συνδυάσει περισσότερο από κάθε άλλο το όνομά του με την BMW, με πωλήσεις που ξεπερνούν -από το 1972- τις 7,6 εκατομμύρια μονάδες. Μπορεί να μην είναι το πλέον προσιτό μοντέλο της γερμανικής εταιρείας, αλλά αντιπροσωπεύει σε μεγάλο βαθμό τη φιλοσοφία και τη νοοτροπία των Βαυαρών, την ώρα που στη μάχη των πωλήσεων η BMW έχει επικρατήσει κατά κράτος επί των άσπονδων αντιπάλων της, δηλαδή των Audi και Mercedes. Με την έκτη γενιά, την F10, να μετρά μέχρι πρότινος έξι χρόνια στην αγορά, οι νεότερες προτάσεις των Mercedes, Audi αλλά και Jaguar έδειχναν σαφώς πιο δελεαστικές και -φυσιολογικά- σύγχρονες. Οι Γερμανοί μηχανικοί της BMW ετοίμαζαν τη δική τους απάντηση, και η έβδομη γενιά της Σειράς 5 μοιάζει με απόσταγμα από ένα βαρέλι εκλεκτού κρασιού, συγκεντρώνοντας σαράντα χρόνια εμπειρίας σε ένα μοντέρνο πακέτο. Με τα σπορτίφ χαρακτηριστικά να αποτελούν τα στοιχεία που διαφοροποιούσαν παραδοσιακά τη Σειρά 5 από τον ανταγωνισμό, η 2λιτρη ισχυρή εκδοχή με την κωδική ονομασία «530i» έμοιαζε και η πλέον ενδεδειγμένη για να διαπιστώσουμε επί ελληνικού εδάφους τις αρετές της έβδομης γενιάς του πλέον αναγνωρισμένου μοντέλου της BMW.

Βαθιά το νυστέρι...

Οι τεχνικοί της BMW δεν περιορίστηκαν σε βελτιώσεις στα σημεία, αλλά δημιούργησαν ένα κορυφαίο σύνολο. Η «G30», όπως είναι πλέον η κωδική ονομασία της, βασίζεται σε νέο πλαίσιο. Με τη διατήρηση του βάρους σε χαμηλό επίπεδο να αποτελεί έναν από τους πρωταρχικούς στόχους, για την κατασκευή της έχει γίνει εκτεταμένη χρήση αλουμινίου, ατσαλιού υψηλής αντοχής και μαγνησίου, με αποτέλεσμα να είναι 100 κιλά ελαφρύτερη από την προγενέστερη, αλλά με βελτιωμένη αντοχή του αμαξώματος και αυξημένη στρεπτική ακαμψία. Με δεδομένο το γεγονός ότι η άνεση στο segment E αποτελεί ζητούμενο... υψίστης σημασίας, οι διαστάσεις της πήραν τα πάνω τους. Συγκεκριμένα, το μήκος της είναι αυξημένο κατά 36 χλστ., το πλάτος κατά 6, ενώ το ύψος κατά 2 χλστ. Τέλος, κατά 7 χλστ. έχει αυξηθεί το μήκος του μεταξονίου, ενώ ελαφρώς αυξημένα, κατά 5 και 3 χλστ., είναι τα μετατρόχια, εμπρός και πίσω.

Σχεδιαστικά, οι γραμμές της δεν ξεφεύγουν από τις βασικές αρχές της BMW. Η εικόνα της αποπνέει δυναμισμό και, παρ' ότι το μέγεθός της είναι ευδιάκριτο, παραπέμπει περισσότερο στη Σειρά 3, και όχι στη θηριώδη «7άρα». Οι σχεδιαστές εμφανώς δεν προχώρησαν σε κάτι επαναστατικό, αλλά σε μια εξέλιξη της προηγούμενης γενιάς. Τα εμπρός και πίσω ανασχεδιασμένα φώτα πλέον είναι τεχνολογίας LED (ήδη από το βασικό εξοπλισμό), ενώ προαιρετικά μπορεί κανείς να επιλέξει προσαρμοζόμενους προβολείς LED. Ακόμα ένα σημείο στο οποίο οι Γερμανοί τεχνικοί έδωσαν ιδιαίτερη προσοχή είναι ο συντελεστής οπισθέλκουσας, ο οποίος είναι κατά 10% μειωμένος σε σχέση με της προηγούμενης γενιάς, και με Cd 0,22 αποτελεί σημείο αναφοράς στην κατηγορία. Μια πρωτοποριακή τεχνολογία που εφαρμόστηκε για να προκύψει το παραπάνω νούμερο είναι η χρήση ενεργού ελέγχου αεραγωγού ψυγείου. Το σύστημα αυτό ανοίγει τις γρίλιες της μάσκας και των κάτω αεραγωγών όταν χρειάζεται περισσότερος αέρας για την ψύξη του κινητήρα, ενώ σε διαφορετική περίπτωση τις κρατάει κλειστές, για βελτίωση της αεροδυναμικής απόδοσης.

Σημαντική δουλειά έχει γίνει και στον τομέα της ανάρτησης, με την εμπρός να αποτελείται από διπλά ψαλίδια και την πίσω από συνδέσμους πέντε σημείων, με χρήση ελαφρών μετάλλων για την κατασκευή τους. Η ανάρτηση είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενη, με το Dynamic Damper Control να διαθέτει νέες βαλβίδες και βελτιστοποιημένο αλγόριθμο, ενώ προαιρετικά η «5άρα» εφοδιάζεται και με σύστημα παθητικής τετραδιεύθυνσης, αλλά και με ενεργές αντιστρεπτικές ράβδους που ρυθμίζονται ηλεκτρονικά και μειώνουν σημαντικά τις κλίσεις του αμαξώματος. Στοιχεία που η δική μας, «φορτωμένη» 530i διέθετε στον εξοπλισμό της - όπως επίσης το πακέτο «Μ». Στο τελευταίο υπολογίστε το σχετικό αεροδυναμικό πακέτο, την ανάρτηση με τη μικρότερη απόσταση από το έδαφος, τους μεγαλύτερους τροχούς, το αναβαθμισμένο εσωτερικό με τα καθίσματα με επένδυση αλκαντάρα και το σπορ τριάκτινο τιμόνι.

Εκεί που ξεφεύγει η κατάσταση είναι όταν διαπιστώνεις τον αριθμό των συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας, όπως και των αξεσουάρ άνεσης-πολυτέλειας που φέρει η νέα Σειρά 5. Ιδιαίτερα περήφανοι είναι στη γερμανική εταιρεία για το σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης, αν και στη χώρα μας με την πολύ κακή διαγράμμιση μάλλον δεν ενδείκνυται, αφού ζεις με το άγχος αν οι 27 αισθητήρες, κάμερες και ραντάρ θα διαβάσουν το δρόμο ή θα βρεθείς εκτός. Πάντως, το πακέτο Driving Assist Plus, με τις δεκάδες παραμέτρους, λειτουργεί σε αρκετές περιπτώσεις ευεργετικά.

Πονοκέφαλος!

Αυτό ακριβώς προκαλείται όταν μελετάς τις προδιαγραφές και τα συστήματα με τα οποία εφοδιάζεται η Σειρά 5. Αφήνοντας τα χαρτιά στην άκρη και περνώντας στο εσωτερικό της 530i, μεταφέρεσαι σε ένα άλλο περιβάλλον, αποκομμένος από τον υπόλοιπο κόσμο. Πολλά στοιχεία, όπως η οθόνη αφής, η οποία συνδυάζεται με το iDrive και προσφέρει έλεγχο λειτουργιών με χειρονομίες, αλλά και το «έξυπνο» κλειδί με το remote parking, είναι δανεισμένα από τη Σειρά 7. Εκείνα που γοητεύουν είναι κυρίως το φινίρισμα και η ποιότητα κατασκευής. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων αναδεικνύει ακόμα περισσότερο το high-tech πνεύμα του γερμανικού σεντάν, ενώ το infotainment iDrive της BMW παραμένει το ίδιο λειτουργικό και εύχρηστο. Ο χώρος των επιβατών είναι φιλόξενος, αν και από ένα μοντέλο του συγκεκριμένου μεγέθους θα περίμενες λίγο περισσότερο χώρο για τα πόδια των πίσω.

Ο οδηγός, αντίθετα, μπορεί εύκολα, με την πληθώρα των ηλεκτρονικών ρυθμίσεων, να βρει την ιδανική θέση. Κάθεσαι χαμηλά και αισθάνεσαι περισσότερο σαν σε σπορ κατασκευή, με την εργονομία να είναι φυσιολογικά κορυφαία, αφού τα πάντα είναι ιδανικά τοποθετημένα. Ο 2λιτρος 4κύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος Twinpower Turbo της «530» είναι καινούργιος και ουσιαστικά αντικαθιστά αυτόν της 528i. Με τη χρήση Twinscroll και με μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων Valvetronic, αποδίδει 252 ίππους (7 περισσότερους από την παλιότερη εκδοχή) στις 5.200-6.500 σ.α.λ., ενώ η ροπή έχει σκαρφαλώσει στα 350 Nm από τις 1.450 έως τις 4.800 σ.α.λ. Οι επιδόσεις της είναι κορυφαίες για την κατηγορία, με τα πρώτα 100 χιλιόμετρα από στάση να έρχονται σε μόλις 6,3 δλ.

Μεγαλύτερη εντύπωση, όμως, προκαλεί ο τρόπος λειτουργίας του κινητήρα, αφού είναι γεμάτος σε όλο το εύρος στροφών, την ώρα που το αυτόματο κιβώτιο Steptronic των 8 σχέσεων με την κλειστή κλιμάκωση παίζει το ρόλο του. Σημειώστε ότι όλες οι εκδόσεις της νέας Σειράς 5 θα εφοδιάζονται με το συγκεκριμένο κιβώτιο, με εξαίρεση την 520d, η οποία θα διατίθεται και με χειροκίνητο 6 σχέσεων. Στον αυτοκινητόδρομο η 530i ξεδιπλώνει όλες τις αρετές της, όντας ένα από τα πλέον άνετα αυτοκίνητα της κατηγορίας. Η ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση καταπίνει όλες τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, όντας μαγικό χαλί με εξαιρετική ποιότητα κύλισης. Μάλιστα, παρά το γεγονός ότι είχαμε στη διάθεσή μας τη σπορ εκδοχή με το πακέτο «Μ», ουδέποτε ενοχληθήκαμε από τις αντιδράσεις της στις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων. Αντίστοιχα κορυφαία είναι η οδική συμπεριφορά της, με ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο πρόσφυσης. Το ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης προσφέρει πολύ καλή αίσθηση, όντας άμεσο και με το κατάλληλο βάρος. Ακόμα και στις πλέον φιδίσιες διαδρομές, παρέχει στον οδηγό τη δυνατότητα να κινηθεί πολύ γρήγορα και απροβλημάτιστα. Παρά το γεγονός ότι η κίνηση μεταφέρεται στους πίσω τροχούς, η υπερστροφή ισχύος θα έρθει δύσκολα, αφού εν γένει η συμπεριφορά της είναι φιλική και ουδέτερη. Αυτό που παρατηρείς κινούμενος γρήγορα είναι μια τάση του πίσω μέρους να ακολουθήσει το εμπρός γλιστρώντας με τα τέσσερα, την ώρα που, σε οριακές καταστάσεις, το πίσω μέρος θα ανοίξει ελαφρώς την τροχιά του στην έξοδο. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, αυτό γίνεται χωρίς το σύνολο να προβληματίσει τον οδηγό, όντας προοδευτικό και προβλέψιμο στις αντιδράσεις του.

Ζήτω ο βασιλιάς!

Η Σειρά 5 παραδοσιακά αποτελούσε την κορυφαία επιλογή της κατηγορίας. Ο ανταγωνισμός αναβαθμίστηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια, με τον πήχη να ανεβαίνει πολύ ψηλά, όμως οι Βαυαροί της BMW απάντησαν με μια κατασκευή που θέτει ακόμα υψηλότερα στάνταρντ στο segment E. Εφοδιασμένη με ό,τι πιο σύγχρονο διατίθεται στην αγορά, με υψηλό επίπεδο ενεργητικής ασφάλειας, ποιότητα και άνεση υπεράνω κριτικής, ισχυρούς κινητήρες και ευχάριστη οδική συμπεριφορά, βάζει τις βάσεις για την κυριαρχία της στην κατηγορία σε αυτήν, την έβδομη γενιά της. Το κόστος κτήσης φυσικά και δεν είναι χαμηλό, ειδικά στην Ελλάδα του 2017, αλλά αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι αποτελεί ό,τι πιο ολοκληρωμένο στο χώρο._ 4Τ

Η... γήινη!

Η πετρελαιοκίνητη 520d με το 2λιτρο 4κύλινδρο σύνολο απόδοσης 190 ίππων και 400 Nm ροπής από τις 1.750 έως τις 2.500 σ.α.λ. αποτελεί την πλέον προσιτή πρόταση της σειράς. Το συγκεκριμένο σύνολο διαθέτει υπερσυμπιεστή με τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας και τη νεότερη γενιά άμεσου ψεκασμού common rail, που παράγει πίεση ψεκασμού έως 2.500 bar. Στη διάθεσή μας η έκδοση Luxury Line, η οποία και είχε αντίστοιχα πλούσιο εξοπλισμό με αυτόν της 530i - και προφανώς ξεφεύγει από τα 60.950 ευρώ που κοστίζει η βασική έκδοση. Σε κάθε περίπτωση, τα περισσότερα από τα χαρακτηριστικά αναφορικά με την πολυτέλεια και την άνεση παραμένουν σχεδόν αντίστοιχα με της 530i. Ο 2λιτρος πετρελαιοκινητήρας εντυπωσιάζει αρχικά με την αθόρυβη λειτουργία του. Κάνοντας χρήση της τεχνολογίας SYNTAK (Synergy Thermoacoustic Capsule), με ελαφρά ηχοαπορροφητικά υλικά που καλύπτουν το κιβώτιο και τον κινητήρα, το επίπεδο θορύβου είναι εξαιρετικά χαμηλό, ακόμα και για την κατηγορία. Η απόδοσή του είναι πολύ καλή, ενώ ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στη ροπή. Στις χαμηλές και τις μεσαίες στροφές λειτουργεί ιδανικά, ενώ από τις 4.000 σ.α.λ. και έπειτα η ισχύς αρχίζει να πέφτει. Παρ' όλα αυτά, οι επιδόσεις της είναι αξιοπρεπείς, ειδικά αν αναλογιστούμε ότι το αμάξωμα ζυγίζει περί τα 1.615 κιλά. Ειδικότερα, τα πρώτα 100 χιλιόμετρα από στάση έρχονται σε μόλις 7,5 δευτερόλεπτα, κάτι που σημαίνει ότι στη συγκεκριμένη μέτρηση συγκαταλέγεται στα κορυφαία της κατηγορίας. Με το αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων, με το οποίο ήταν εφοδιασμένη η 520d που είχαμε στη διάθεσή μας, δε διαπιστώνεις κενά στην ισχύ, γεγονός που τη βοηθά κατά τη μετακίνηση στην πόλη και στον αυτοκινητόδρομο. Βέβαια, με το συγκεκριμένο κινητήρα, μεγαλύτερη έμφαση έχει δοθεί στον άνετο και ασφαλή χαρακτήρα της, με τα σπορτίφ χαρακτηριστικά να μην αναδεικνύονται στο βαθμό που αυτό επιτυγχάνεται στην 530i. Παρ' όλα αυτά, παραμένει πιο ενδιαφέρουσα οδηγικά σε σχέση με τις αντίστοιχες προτάσεις του ανταγωνισμού._ 4Τ


ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ

Η βασική έκδοση της 530i ξεκινάει από τα 69.350 ευρώ, με σχετικά πλούσιο εξοπλισμό. Μεταξύ άλλων, στάνταρντ είναι το αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων, αλλά και μία σειρά από καλούδια, όπως ο αυτόματος κλιματισμός και το σύστημα πλοήγησης. Για τα συστήματα αλλαγής λωρίδας, ημιαυτόνομης οδήγησης κ.ά., όπως και για τις ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες αναρτήσεις, θα πρέπει κανείς να στραφεί στον επιπλέον εξοπλισμό. Στον βασικό συμπεριλαμβάνεται το Connected Drive Services, με μία σειρά από δυνατότητες σε επίπεδο πολυμέσων. Σημειώστε ότι η πετρελαιοκίνητη 520d με ανάλογο εξοπλισμό ξεκινάει από τα 60.950 ευρώ.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ


Δείτε τιμές και τεχνικά χαρακτηριστικά: 5 Series