Να δύο τρανταχτές περιπτώσεις με τις οποίες αποδεικνύεται ότι μπορείς, ακολουθώντας εντελώς διαφορετικούς δρόμους, να φτάσεις ακριβώς στο ίδιο σημείο, και μάλιστα έχοντας το ίδιο αποτέλεσμα.

Τα Mini και Scirocco έχουν τόσο ίδια, αλλά τόσο διαφορετικά εκφρασμένη φιλοσοφία, που μόνο με τις αντίθετες όψεις ενός νομίσματος θα μπορούσαν να παρομοιαστούν.

ΔΕΝ τίθεται κανένα θέμα σύγκρισης σε ό,τι αφορά το δρόμο που επέλεξε το κάθε εργοστάσιο για να διαχειριστεί την αναβίωση της ιστορίας του. Από τη μία έχουμε το απόλυτο come-back υπό μορφήν Mini και από την άλλη το λανσάρισμα ενός ολοκαίνουργιου concept, το οποίο -στιλιστικά, τουλάχιστον- απλώς ακούει σε ένα όνομα βγαλμένο από τον κόσμο της αυτοκίνησης - λέγε με «Scirocco». To Mini, που διανύει τη δεύτερη νιότη του μετά το επαναλανσάρισμά του, σαφέστατα έχει δείξει το ποιόν του: Έχοντας κάνει ξεκάθαρο το γεγονός πως, σε αντίθεση με τον πρόγονό του, τώρα δεν απευθύνεται στους οικονομικά ασθενέστερους (το άκρως αντίθετο, μάλιστα), καταφέρνει να συνδυάζει με τον ιδανικότερο τρόπο τη ρετρό εμφάνιση με τη σύγχρονη τεχνολογία αλλά και με τα κορυφαία οδηγικά χαρακτηριστικά. Είναι το αυτοκίνητο που με τίποτα δεν περνά απαρατήρητο, το απτό όνειρο, το παιχνίδι γι’ αυτόν που θα ασχοληθεί μαζί του σε επίπεδο που ξεπερνά εκείνο του φαίνεσθαι. Μέχρι στιγμής, μιλώντας με απόλυτα κριτήρια οδήγησης και προσπερνώντας αδυναμίες που προκύπτουν από τον περιορισμό των χωροταξικών δυνατοτήτων του, το νυν γερμανικό status symbol έχει βγει αλώβητο από κάθε σύγκριση. Όταν πριν από λίγους μήνες η VW λάνσαρε το Scirocco, έγινε αμέσως αντιληπτό ότι εδώ δε μιλάμε για σχεδιαστική αναβίωση μοντέλου, αλλά της φιλοσοφίας του, αφού, όπως και τότε, στα μέσα της δεκαετίας του ’70, έτσι και σήμερα η εταιρεία θέλει να «προσφέρει» ένα σπορ μεν, οικονομικό δε αυτοκίνητο. Κάτι που φαίνεται να ενισχύεται από την ύπαρξη κινητήρων 1,4 λίτρων στις τάξεις του, είτε πρόκειται γι’ αυτόν που συνδυάζει τούρμπο με μηχανικό υπερσυμπιεστή (160 ίπποι) είτε για τον ακόμα πιο απλό, εκείνο με το τούρμπο και τους 122 ίππους, που θα αποτρέψει κόσμο και κοσμάκη από την αγορά κάποιου σπορτίφ μοντέλου 1.600 κ.εκ. Είναι ικανό, όμως, το Scirocco να τα βάλει και με το Mini Cooper;

Έκαστος στο είδος του
Από τη μία το γνώριμο πλέον copy/paste-από-μια-άλλη-εποχή σχήμα του Mini και από την άλλη το ολοκαίνουργιο, φρέσκο και με μηδενικές παραπομπές στο παρελθόν χαμηλό και «τραβηγμένο» σε φάρδος Scirocco. Το Mini είναι τόσο ιδιαίτερο και αντικειμενικά όμορφο, που δε χωρούν σχόλια ως προς την αισθητική του. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί ξεπερασμένο, παρά τα αμέτρητα κοινά του με τον πρόγονό του. Μπορεί να μη διεκδικεί το βραβείο αεροδυναμικού σχεδιασμού, κάτι που με αξιώσεις κυνηγάει εδώ ο ανταγωνιστής του, αλλά εκ του αποτελέσματος ουδείς φαίνεται να ασχολείται με κάτι τέτοιο. Το «παιχνίδι» είναι κερδισμένο λόγω σχεδίασης, στοιχείο που δεν αφορά αποκλειστικά ό,τι βλέπεις απ’ έξω, αλλά ενισχύεται και από την εικόνα που εισπράττεις εντός. Το Mini είναι ένα από τα ελάχιστα αυτοκίνητα σήμερα που τολμούν να είναι εκκεντρικά και στο εσωτερικό τους, με το τεράστιο ταχύμετρο να κοσμεί το κέντρο του ταμπλό και την κονσόλα με τους διακόπτες για τα παράθυρα, το κεντρικό κλείδωμα και άλλες λειτουργίες να αποτελεί ακόμα ένα στοιχείο της μοναδικότητάς του.
Τι αντιπαρατάσσει το Scirocco; Ολοκαίνουργιο -και μάλιστα εντυπωσιακό- σχήμα, το οποίο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί έως και τολμηρό, με δεδομένο ότι προέρχεται από έναν κατασκευαστή που μας έχει συνηθίσει σε πιο κλασικές λύσεις όσον αφορά την εμφάνιση. Εδώ το λεπτόρυγχο καπό εμπρός παίζει ξεκάθαρα το ρόλο του στην ενίσχυση της σπορτίφ εικόνας, κάτι που έρχεται και σφραγίζει το τεράστιο (για το μέγεθος της κατασκευής) μετατρόχιο των 1.569/1.575 χλστ. εμπρός/πίσω. Η προσπάθεια είναι τόσο καλή, που μόνο συγκρίνοντας το ύψος των δύο μοντέλων (1.407 χλστ. το Mini, 1.404 το Scirocco) συνειδητοποιείς ότι το κουπέ της VW δεν είναι «ερπετό». Εντός, αν κάποιος τολμήσει να σκεφτεί πως οι Γερμανοί έκαναν την παραμικρή υποχώρηση στην ποιότητα, φωτιά θα πέσει να τον κάψει. Κατά την πάγια τακτική τους, επέλεξαν τα καλύτερα υλικά και τα... σέρβιραν στο πιάτο του χειριστή, έτσι ώστε να βρίσκει τα πάντα εκεί που πρέπει. Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι όμως, οπότε δε θα αφήσουμε ασχολίαστα ούτε το γεγονός της κοινής σχεδίασης του ταμπλό με άλλων μοντέλων της φίρμας, ούτε τη θέση των διακοπτών των παραθύρων, τους οποίους αναγκάζεσαι να ψάχνεις πίσω από την ντιζαϊνάτη, τριγωνική χειρολαβή της πόρτας.
Επί συνόλου εργονομίας, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι μας ταλαιπώρησε ο διακόπτης των υαλοκαθαριστήρων στο Mini, αφού θέλει «ψάξιμο» μέχρι να καταλάβεις πότε μπαίνει σε μόνιμη και πότε σε διακοπτόμενη λειτουργία, τη στιγμή που επίσης μπερδεύουν το ραδιόφωνο και συγκεκριμένα τα... ατάκτως ερριμμένα χειριστήρια ήχου και επιλογής σταθμών. Χαμηλά στην κονσόλα αυτό του ήχου, πάνω στο ηχοσύστημα εκείνο των σταθμών, με αποτέλεσμα πολλές φορές, αντί να αυξομειώνεις την ένταση, να αλλάζεις σταθμούς.
Κατά τα άλλα, οι διαστάσεις του Scirocco αποτελούν και το αδιαμφισβήτητο ατού του στη μάχη των χώρων. Μισό και κάτι μέτρο μακρύτερο από το Mini, 12,7 εκ. φαρδύτερο και με επίσης πολύ μεγάλη διαφορά στο μεταξόνιο (2.578 χλστ., έναντι 2.467 για το Mini), επικρατεί κατά κράτος, είτε μιλάμε για το διαθέσιμο για τους επιβάτες αέρα είτε για το χώρο αποσκευών. Τα δύο -απαράμιλλης αισθητικής- πίσω καθίσματα του κουπέ της VW κάθε άλλο παρά θεωρητικά είναι, αφού θα μεταφέρουν άνετα δύο μέσου αναστήματος επιβάτες, και μάλιστα χωρίς να χρειαστεί να στριμωχτούν οδηγός και συνοδηγός. Παρ’ όλα αυτά, το κατώφλι για να περάσεις πίσω είναι τόσο χαμηλό, που σε αναγκάζει σε κινήσεις ρυθμικής γυμναστικής. Αντίθετα, πολύ άνετη είναι η πρόσβαση στα πίσω καθίσματα του Mini, τα οποία όμως, αν οι εμπρός επιβάτες είναι μέσου και άνω αναστήματος, αποδεικνύονται απλώς θεωρητικά. Αναμενόμενα, η υπεροχή του Scirocco συνεχίζεται στο χώρο αποσκευών, όπου τα νούμερα τα λένε όλα: 160 λίτρα για το Mini, 292 για το Scirocco, το οποίο όμως δεν έχει κουμπί απασφάλισης στην τρίτη πόρτα, παρά μόνο στην κονσόλα εντός και στο κλειδί του.

To... turbo or not?
Εν έτει 2009, η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα φαίνεται αρκετά εύκολη. Η τάση των εργοστασίων -ή, για να ακριβολογούμε, η μόδα που λάνσαρε η VW- είναι η μείωση της χωρητικότητας των κινητήρων και η χρήση τούρμπο, ώστε οι επιδόσεις να μην πέφτουν στο βωμό της μείωσης του κόστους. Εντούτοις, η πιο προσγειωμένη εκδοχή του Mini Cooper, εκείνη που δεν περιέχει τον κωδικό «S» στην ονομασία της δηλαδή, υιοθετεί τη λύση του ατμοσφαιρικού κινητήρα στα 1.600 κ.εκ. Αυτό συνεπάγεται 120 ίππους σε σχετικά υψηλό όριο περιστροφής (6.000 σ.α.λ.) και 16,2 χλγμ. ροπής στις 4.250 σ.α.λ., με επιδόσεις που το φέρνουν στο μέσο όρο των μοντέλων της κατηγορίας με σύνολα ίδιας χωρητικότητας.
Απέναντί του οι «πολεμοχαρείς» της VW αφήνουν στην άκρη τον κομπρέσορα που, από κοινού με ένα τούρμπο, προσφέρει στο έτερο 1.400άρι Scirocco 160 ίππους και παρατάσσουν ό,τι φθηνότερο και απλούστερο σχεδίασαν για την γκάμα του κουπέ τους, δηλαδή ένα σύνολο 1.390 κ.εκ. που υποστηρίζεται από μόλις (εδώ φτάσαμε.... να λέμε «μόλις») ένα τούρμπο. Η ιπποδύναμη αισίως φτάνει τους 122 ίππους/5.000 σ.α.λ., αλλά η ροπή αγγίζει τα 20,4 χλγμ., τα οποία μάλιστα αποδίδονται σταθερά από τις 1.500 έως και τις 4.000 σ.α.λ.
Στην πράξη οι διαφορές είναι πολύ μεγαλύτερες απ’ όσο προδίδουν τα στοιχεία. Μπορεί το πολυπόθητο «0-100» να φέρνει τους δύο ανταγωνιστές ισόπαλους με 9,5 δλ., από εκεί και πέρα όμως το λόγο παίρνει το τούρμπο, και μάλιστα μόλις από τις 1.500 σ.α.λ., και οι διαφορές στις επιταχύνσεις γίνονται χαώδεις (βλ. πίνακα).
Την παρτίδα σώζει το κορυφαίο στήσιμο του Mini, που και πάλι όμως δεν αρκεί για να το κάνει να απομακρυνθεί από το Scirocco. Και τα δύο εργοστάσια έχουν δώσει ρεσιτάλ σε ό,τι αφορά αυτόν τον τομέα. Σε όποιο από τα δύο... δεν αργείς να βρεις την ιδανική θέση οδήγησης (ίσως πιο γρήγορα στο Scirocco, χάρη στον περιστροφικό διακόπτη για την πλάτη του καθίσματος). Κάθεσαι όσο χαμηλά χρειάζεται ώστε το σώμα να αντλεί πληροφορίες από τις αντιδράσεις του αμαξώματος και όσο ψηλά πρέπει για να έχεις ιδανικό οπτικό έλεγχο. Οι κάθετες και λεπτές κολόνες του Mini μετατρέπουν τις «νεκρές γωνίες» σε άγνωστη έννοια, τη στιγμή που στο Scirocco θα χρειαστεί να εξοικειωθείς με κάποια... κενά στο πίσω μέρος.
Το Mini, ακόμα και με έναν αντίπαλο σαν το νέο VW, παραμένει ό,τι πιο προκλητικό υπάρχει σε αυτές τις διαστάσεις. Και μόνο η «καρτίσια» σε αίσθηση ηλεκτροϋδραυλική κρεμαγιέρα του με τις 2,5 στροφές από άκρη σε άκρη (3 για το Scirocco) αρκεί για να παραμυθιαστείς ότι βρίσκεσαι σε πίστα, και όχι σε δρόμο, και ότι μπορείς να κάνεις ό,τι θέλεις. Σύμμαχος παραμένει η σφιχτή και με μικρές διαδρομές ανάρτηση, που σε αυτήν τη δεύτερη γενιά κρατάει ακλόνητο το άλλοτε νευρικό πίσω μέρος, ενώ μόνο τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά που μεταφέρουν τα πάντα εντός μπορεί να κουράσουν οδηγό και επιβάτες. Ας όψονται οι χιλιομπαλωμένοι δρόμοι μας...
Τι γίνεται, όμως, στο αντίπαλο στρατόπεδο; Με το που περνάς από το Mini στο Scirocco σε μια σκέψη κολλάει το μυαλό σου. Μπορεί όλα αυτά να γίνονταν έτσι απλά, σχεδόν αεροβατώντας; Αν κάτι δεν περνάει ποτέ από το μυαλό του οδηγού ενός Mini, είναι ότι κατέβαλε έστω και τη στοιχειώδη προσπάθεια για να βγάλει τις χάρες του Cooper στο δρόμο. Κι όμως με το Scirocco ακριβώς αυτό αποδεικνύεται. Το τιμόνι του είναι το ίδιο ακριβές, αλλά πολύ πιο… φιλικό. Μπορεί όχι τόσο «συναισθηματικό», δε στερείται όμως άφθονης πληροφόρησης. Το πλαίσιό του δε δείχνει τόσο άκαμπτο, είναι όμως το ίδιο στιβαρό. Η ανάρτησή του κινείται στο ίδιο μήκος κύματος, το μακρύτερο μεταξόνιό του όμως βοηθάει στο να παίρνεις μια ανάσα από λακκούβα σε μπάλωμα, τη στιγμή που πάνω απ’ όλα σε προϊδεάζει για τις αντιδράσεις της ουράς, η οποία τελικά παραμένει ουδέτερη.
Το σημαντικότερο ίσως να είναι αυτό που βγάζουν οι διαφορετικοί σε φιλοσοφία κινητήρες. Με το Cooper πρέπει να κινείσαι κοντά στο όριο περιστροφής, αν θέλεις να ακολουθήσεις το Scirocco, κάτι που έχει αντίκτυπο και στην κατανάλωση, όπου... τούρμπο μεν το VW, αλλά έγραψε 9,88 λίτρα/100 χλμ., έναντι 10,15 λίτρων για το Mini σε απόλυτα συγκριτική διαδρομή. Υπό άλλες συνθήκες, βέβαια, το Scirocco ξεπέρασε και τα 13 λίτρα, κάτι που με τον ατμοσφαιρικό κινητήρα του Mini είναι σχεδόν βέβαιο πως δεν πρόκειται να συμβεί.

Δύσκολοι καιροί για πρίγκιπες
Το να ρίξεις το Mini, και δη το Cooper, από το θρόνο που δικαίως του έχει χαρίσει η μοναδικότητά του μάλλον είναι όνειρο θερινής νυκτός. Καλώς ή κακώς, αυτός που θα σκεφτεί να το αγοράσει δε θα σκεφτεί ούτε πόσο θα ανέβει η τιμή του με τα ατελείωτα έξτρα που προσφέρονται από την αντιπροσωπία, ούτε αν θα στριμωχτεί η πεθερά του για μια σύντομη μεταφορά. Το Mini προσφέρει συναίσθημα στον ιδιοκτήτη του, κάτι που δεν μπορεί να του κλέψει η σαφώς πιο ήπια προσωπικότητα του Scirocco. Το νέο VW αδιαμφισβήτητα υπερέχει τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο, τα βάζει όμως με αντίπαλο που έχει καταφέρει να «ταξιδέψει» αγοραστές που οικονομικά ήταν αδύνατο να κοιτάξουν παραπάνω, αλλά και άλλους που θυσίασαν κόπο και χρήμα για να καταφέρουν να το αποκτήσουν. Το Mini είναι το αυτοκίνητο που σε κάνει να βάζεις τη χρηστικότητα σε δεύτερη μοίρα, οπότε αναμενόμενα θα σταθεί εμπόδιο στην πορεία ακόμα κι αυτού, του σχεδόν αψεγάδιαστου Scirocco._ 4T

ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ
Mini Cooper και VW Scirocco 1.4 TSI (122 PS) «παίζουν» με ανάλογες τιμές στις βασικές εκδόσεις τους, με το VW όμως να υπερέχει σημαντικά σε επίπεδο εξοπλισμού. Έτσι, η βάση μετά τη μείωση του τέλους ταξινόμησης είναι τα 20.640 ευρώ για το Cooper (21.650 πριν από τη μείωση) και τα 20.970 ευρώ για το μικρότερο Scirocco (21.800 πριν από τη μείωση). Σε αυτές τις τιμές και τα δύο διαθέτουν έξι αερόσακους (εμπρός, πλευρικούς και κουρτίνας), ABS, βάσεις ISOFIX, κεντρικό κλείδωμα και ηλεκτρικά παράθυρα. Το Mini επιπλέον διαθέτει DSC, ενώ το Scirocco ASR και ESP. Στα συν του Scirocco προσθέστε τα πολύ καλά σε στήριξη τύπου μπάκετ καθίσματα, το δερμάτινο τιμόνι, τις ζάντες των 17 ιντσών (15άρες στο βασικό εξοπλισμό του Mini), τον υπολογιστή ταξιδίου, το clima (Α/C στο Mini) και το ραδιοCD, που υποστηρίζει αρχεία τύπου MP3.
Συγκριτικά, το μεταλλικό χρώμα στο Scirocco στοιχίζει 440 ευρώ, έναντι 451 για το Mini, o συναγερμός 275, έναντι 359, η ηλιοροφή 925, έναντι 1.100, και το cruise control 205, έναντι 174.

MINI COOPER
ΥΠΕΡ/ΕΜΦΑΝΙΣΗ/ΤΙΜΟΝΙ
ΚΑΤΑ/ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΤΑ ΠΙΣΩ ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ

VW SCIROCCO 1.4 TSI
ΥΠΕΡ/ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ/ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ
ΚΑΤΑ/ΣΥΝΤΗΡΗΤΙΚΟ ΤΑΜΠΛΟ

ΜΑΣ ΑΡΕΣΕ
- Η ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΣΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΟΥ MINI
- ΤΑ ΠΙΣΩ ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ SCIROCCO

ΔΕ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕ
- ΠΟΥ ΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΤΗΣ ΔΟΚΙΜΗΣ ΦΟΡΟΥΣΑΝ ΧΑΜΗΛΟΠΡΟΦΙΛΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ

ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ
- ΤΟ ΜΙΝΙ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ ΜΙΑ ΕΚΔΟΣΗ ΧΑΜΗΛΟΥ ΚΥΒΙΣΜΟΥ ΜΕ ΤΟΥΡΜΠΟ
Δείτε τιμές και τεχνικά χαρακτηριστικά: Mini

Ποιός πιστεύετε ότι θα κερδίσει φέτος το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών στο WRC;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά