top icon
Δοκιμές

Volvo XC40, o σφετεριστής…

Με το νέο XC40 η Volvo βγάζει άσο από το μανίκι της, αφού η πρώτη εκδοχή της στην κατηγορία των κόμπακτ SUV διαθέτει όλα τα απαραίτητα στοιχεία ώστε να αποτελέσει πρωταγωνιστή, και όχι κομπάρσο.

Tα τελευταία χρόνια η προσφορά και η πληθώρα επιλογών στην κατηγορία των κόμπακτ SUV θυμίζει περισσότερο τσουνάμι, αφού θαρρείς πως σχεδόν κάθε μήνα λανσάρεται και ένα νέο μοντέλο. Με τις πωλήσεις των συγκεκριμένων εκδοχών να έχουν σημαντικό μερίδιο στην ευρωπαϊκή αγορά, οι περισσότερες από τις αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν μπει στο παιχνίδι των ποσοστών και των πωλήσεων. Για τη Volvo τα SUV μόνο άγνωστες κατασκευές δεν είναι, με τα νέα XC90 και XC60 να αποτελούν δείγμα γραφής του νέου ανέμου που πνέει στη σουηδική εταιρεία. Για να συμπληρωθεί η γκάμα, η Volvo παρουσίασε τη μικρότερη και πλέον προσιτή εκδοχή, το νέο XC40, το οποίο σηματοδοτεί το πρώτο μοντέλο της σουηδικής εταιρείας στην κατηγορία των κόμπακτ SUV. Γνωρίζοντας τα διθυραμβικά σχόλια με τα οποία είχαν συνοδεύσει οι εκπρόσωποι του Τύπου στο εξωτερικό το σουηδικό μοντέλο, η πρώτη μας επαφή στην Ελλάδα έγινε με την κορυφαία πετρελαιοκίνητη έκδοση, με το 2λιτρο κινητήρα απόδοσης 190 ίππων και φυσικά με κίνηση και στους τέσσερις τροχούς.

Αγάπη μου, συρρίκνωσα το XC!

Η πρώτη απόπειρα της Volvo στην κατηγορία βασίζεται στη νέα πλατφόρμα CMA (Compact Modular Architecture) και σχεδιαστικά δεν κρύβει τη συγγένειά της με τα μεγαλύτερα XC90 και XC60. Τα κοινά χαρακτηριστικά είναι πολλά, αλλά το νέο XC40 καταφέρνει να διατηρεί τη διαφορετικότητά του. Η εμπρός χαρακτηριστική μάσκα, τα φωτιστικά σώματα και ο σχεδιασμός του πίσω μέρους αποπνέουν δυναμισμό, ο οποίος όμως συνδυάζεται με ένα νεανικό χαρακτήρα. Στο D4 AWD που είχαμε στη διάθεσή μας η διχρωμία με τη λευκή οροφή ενισχύει τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, με αποτέλεσμα μόνο απαρατήρητο να μην περνά στο δρόμο, αποκομίζοντας ιδιαίτερα κολακευτικά σχόλια. Την ίδια ώρα, τα πλαστικά προστατευτικά που καλύπτουν το κάτω μέρος του αμαξώματος προσφέρουν τα απαραίτητα για την κατηγορία SUV χαρακτηριστικά. Αν συνυπολογίσουμε τους μεγάλους τροχούς και την αυξημένη απόσταση από το έδαφος, που αγγίζει τα 211 χλστ., είναι ένα από τα λίγα μοντέλα της κατηγορίας που -τουλάχιστον οπτικά- θα χαρακτήριζες πραγματικό SUV!

Αντίστοιχα προσεγμένη, όμως, είναι και η εικόνα στο εσωτερικό. Τα υλικά κατασκευής, με δεδομένη τη χρήση μαλακών πλαστικών σε όλο το πάνω μέρος του ταμπλό, αλλά και η συναρμογή τους προσφέρουν ποιότητα κατασκευής αντίστοιχη αυτής που έχουμε συνηθίσει από τη Volvo. Σχεδιαστικά, η αρετή της απλότητας σε συνδυασμό με τη νέα τεχνολογία συμβάλλουν στο εξαιρετικό αποτέλεσμα. Δύο οθόνες ξεχωρίζουν και τραβούν το βλέμμα, συγκεντρώνοντας όλες τις απαραίτητες λειτουργίες. Η ψηφιακή οθόνη των 12,3 ιντσών, που έχει αντικαταστήσει τον παραδοσιακό πίνακα οργάνων, είναι λειτουργική, ενώ η αντίστοιχη αφής των 9 ιντσών στην κεντρική κονσόλα θυμίζει iPad και είναι απόλυτα σύμφωνη με τις προσταγές της εποχής. Παράλληλα, αποδεικνύεται ιδιαίτερα φιλική στη χρήση της, διαθέτοντας όλα τα συστήματα συνδεσιμότητας που σήμερα θεωρούνται απαραίτητα. Οι χώροι στο εσωτερικό, όσο και σε αυτόν των αποσκευών, είναι ακόμα μία ευχάριστη έκπληξη. Τόσο εμπρός όσο και πίσω είναι ιδιαίτερα άνετο, με άπλετο χώρο για τα γόνατα καθώς και για το κεφάλι των πίσω επιβαινόντων. Παράλληλα, η χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ αγγίζει τα 460 λίτρα και μπορεί να φτάσει έως τα 1.336, αν εκμεταλλευτούμε και το χώρο κάτω από το δάπεδο στο πίσω μέρος. Την ίδια ώρα, με δεδομένη την ευαισθησία της Volvo στον τομέα της ασφάλειας, εκτός από το πλαίσιο, που είναι κατασκευασμένο κατά 40% από κράμα βοριούχου χάλυβα και διαθέτει μεγαλύτερη ακαμψία, εφοδιάζεται με όλα τα σύγχρονα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, όπως τα City Safety, Lane Keeping Aid, Speed Limiter, Run Off Road Protection, Oncoming Lane Mitigation, EBA και σύστημα επαγρύπνησης του οδηγού. Δεν είναι υπερβολή να αναφέρουμε ότι στο εσωτερικό του αισθάνεσαι σαν να βρίσκεσαι σε μια προστατευμένη σφαίρα…

All-rounder!

Η ατμόσφαιρα στο εσωτερικό αποπνέει πολυτέλεια και η θέση οδήγησης θυμίζει κάτι από XC90 και XC60. Κάθεσαι σχετικά ψηλά, με καλή περιφερειακή ορατότητα και αντίστοιχη εργονομία. Τα καθίσματα είναι άνετα, αν και λίγο αργότερα διαπιστώνεις ότι θα επιθυμούσες καλύτερη πλευρική στήριξη. Από τα πρώτα χιλιόμετρα, τις εντυπώσεις κλέβει η ποιότητα κύλισης του XC40. Το επίπεδο θορύβου είναι εξαιρετικά χαμηλό, και τίποτα δεν είναι ικανό να διαταράξει την ηρεμία που επικρατεί στην καμπίνα του εσωτερικού. Ειδικά στις χαμηλές στροφές και κατά τη μετακίνηση στην πόλη, θαρρείς πως δεν οδηγείς αυτοκίνητο με κινητήρα πετρελαίου. Πρέπει να πιέσεις το 2λιτρο σύνολο και να αγγίξεις περίπου τις 4.000 σ.α.λ. για να αυξηθεί ο θόρυβος στο εσωτερικό.

Ο 2λιτρος πετρελαιοκινητήρας των 190 ίππων μόνο άγνωστος δεν είναι σε εμάς. Στην περίπτωση του XC40 καταφέρνει και κινεί αξιοπρεπώς το αμάξωμα των περίπου 1.650 κιλών. Δε διακρίνεται για την ισχύ του, αλλά περισσότερο για τη ροπή στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, αφού από τις 1.750 σ.α.λ. διαθέτεις περίπου 400 Nm κάτω από το δεξί σου πόδι. Ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης που έχεις επιλέξει, αντίστοιχη είναι και η απόκριση στο γκάζι. Αυτά είναι τέσσερα (Eco, Comfort, Off road, Dynamic), και επηρεάζουν το σύστημα διεύθυνσης, την απόκριση, το κιβώτιο και το φρένο, ανάλογα με τη λειτουργία του προγράμματος. Στο πλέον δυναμικό, το XC40 επιταχύνει άκρως ικανοποιητικά τηρουμένων των αναλογιών, σημειώνοντας επιδόσεις αντίστοιχες με τις κορυφαίες στην κατηγορία. Τόσο από στάση όσο και στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις, το Volvo είναι πολύ κοντά με τα Audi Q3 και BMW X1, με τους αντίστοιχους 2λιτρους πετρελαιοκινητήρες απόδοσης 185 και 190 ίππων, αντίστοιχα. Για του λόγου το αληθές, σημειώστε με τη σειρά (XC40, Q3, X1): 0-100 (8,3/8,0/8,2), 3η 50-80 (3,2/2,8/3,1) και 4η 80-110 (4,7/4,2/4,4).

Σε κάθε περίπτωση, δεν αισθάνεσαι να σου λείπει η δύναμη κάτω από το δεξί πεντάλ της βενζίνης, έχοντας την απαραίτητη ώθηση τόσο εντός όσο και εκτός πόλης. Η 2λιτρη έκδοση, εκτός από το σύστημα τετρακίνησης, εφοδιάζεται και με το αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων. Η λειτουργία του είναι αρκετά ομαλή, αν και σε κάποιες περιπτώσεις αισθάνεσαι ότι επιλέγει μεγαλύτερη ή μικρότερη ταχύτητα χωρίς να είναι απαραίτητο. Διαφορετικός είναι και ο επιλογέας του κιβωτίου, αφού, εκτός από το μικρό μέγεθος, η χειροκίνητη επιλογή των σχέσεων δε γίνεται παραδοσιακά με φορά πάνω ή κάτω, αλλά δεξιά-αριστερά, όπως και στο υβριδικό XC90 T8. Αυτό απαιτεί συνήθεια, ειδικά από τη στιγμή που η δική μας εκδοχή δε διέθετε τα paddles πίσω από το τιμόνι, με τη διαδικασία να είναι άμεση, χωρίς μεγάλη καθυστέρηση.

Η πλέον ευχάριστη έκπληξη, όμως, έρχεται από την ανάρτηση του XC40. Αν και δεν προσφέρονται ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ, η λειτουργία της είναι εξαιρετική. Σε σχέση με τα XC90 και XC60, που είχαν ξερές αντιδράσεις από τον πίσω άξονα στις εγκάρσιες ανωμαλίες του δρόμου, το XC40 είναι «μαγικό χαλί». Ο τρόπος με τον οποίο απορροφά τις κακοτεχνίες του δρόμου είναι εντυπωσιακός. Μάλιστα, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι δε σου δίνει την αίσθηση ότι είναι μαλακό, διατηρώντας ιδανική ισορροπία ανάμεσα στη σφιχτή αίσθηση και την άνεση στο δρόμο, έχοντας επιλέξει την αρχιτεκτονική των πολλαπλών συνδέσμων για την πίσω ανάρτηση. Εξίσωση ιδιαίτερα δύσκολη, αν αναλογιστούμε ότι πρόκειται για ένα SUV εξοπλισμένο με τροχούς 19 ιντσών και ελαστικά με 50άρι προφίλ. Σε συνδυασμό με την πολύ καλή ποιότητα κύλισης που αναφέραμε παραπάνω, δεν είναι υπερβολή ότι το XC40 πλησιάζει τα επίπεδα άνεσης του Q3, σημείο αναφοράς στην κατηγορία.

Όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα στον αυτοκινητόδρομο το ταξίδι να είναι εξαιρετικά άνετο, με το αμάξωμα του Volvo να παραμένει ανεπηρέαστο από πλευρικούς ανέμους και να αποδεικνύεται εξαιρετικά σταθερό. Στον επαρχιακό δρόμο, η εικόνα του δε διαφοροποιείται σημαντικά. Το σύστημα τετρακίνησης AWD, με τον πολύδισκο συμπλέκτη της Haldex, μεταφέρει το μεγαλύτερο μέρος της ροπής στους εμπρός τροχούς, αλλά αν χρειαστεί μπορεί να στείλει έως και το 50% πίσω. Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι πολύ υψηλά και ουσιαστικά αισθάνεσαι ότι μπορείς να περάσεις από τις γρήγορες καμπές πολύ γρήγορα, άκοπα και με ασφάλεια. Δε διαθέτει τη συμμετοχικότητα και τα σπορτίφ χαρακτηριστικά της X1, αλλά ούτε τον αδιάφορο χαρακτήρα των Volvo παλιότερα. Το ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης δεν είναι αντίστοιχο με αυτό της BMW, αλλά έχει σωστό βάρος, καλή απόκριση και πληροφόρηση. Απαιτεί μικρές κινήσεις, ενώ είναι και ακριβές, επιτρέποντας να σημαδέψεις σωστά στην είσοδο της στροφής. Εκεί, όπως προαναφέραμε, τα περιθώρια πρόσφυσης αποδεικνύονται πολύ υψηλά. Ακόμα και στα πιο κλειστά κομμάτια, διαθέτει πολύ καλή κατευθυντικότητα, ενώ δε δείχνει το βάρος και τον όγκο του. Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι μικρές για μια κατασκευή του είδους, και ουσιαστικά οι όποιες τάσεις υποστροφής θα κάνουν την εμφάνισή τους όταν πλησιάσεις στο όριο. Ακόμα και έτσι, ωστόσο, οι τάσεις αυτές είναι εύκολα ελεγχόμενες, αφού είναι ομοιογενές και ασφαλές. Μάλιστα, αξίζει να σημειώσουμε ότι είναι αντίστοιχα ευχάριστο και στις χωμάτινες επιφάνειες, με την ανάρτηση να λειτουργεί πολύ καλά, την αυξημένη απόσταση από το έδαφος να μη σε τρομάζει σε κάθε λακκούβα που βρίσκεις μπροστά σου, την ώρα που οι μεγάλες γωνίες προσέγγισης (21,7 μοίρες), ράμπας (21,9 μοίρες) και διαφυγής (30,4 μοίρες) είναι από τις καλύτερες στην κατηγορία.

Πόλεμος!

Τσουνάμι, λοιπόν, στην κατηγορία, αφού, εκτός από τα προαναφερθέντα Audi Q3 και BMW X1, αλλά και το XC40 πλέον, πρέπει να συνυπολογίσουμε τη Mercedes GLA, την Jaguar E-Pace, το Range Rover Evoque, αλλά και το Peugeot 3008, έστω και αν προσφέρεται αποκλειστικά με κίνηση στους εμπρός τροχούς. Καθεμία από τις παραπάνω κατασκευές διαθέτει τα δικά της χαρακτηριστικά που τη διακρίνουν, με θετικά και αρνητικά στοιχεία. Η BMW διαθέτει τα πλέον σπορτίφ, ενώ Jaguar και Range Rover διαθέτουν χαρακτήρα και σχεδίαση που σε κερδίζει, με το δεύτερο να διαθέτει αδιαμφισβήτητες εκτός δρόμους ικανότητες. Το Audi και η Mercedes πολύ σύντομα θα αντικατασταθούν, με αποτέλεσμα να εμφανιστούν σαφώς πιο ανταγωνιστικά σε κάθε επίπεδο, και ειδικά αυτό της τεχνολογίας. Από την άλλη, το Peugeot 3008 έχει κερδίσει το κοινό με τον all-around χαρακτήρα και τη διαφορετικότητά του. Σε κάθε περίπτωση, το κόστος κτήσης, ο εξοπλισμός και τα επιμέρους χαρακτηριστικά παίζουν το ρόλο τους. Και το ερώτημα είναι πού κατατάσσεται το XC40 απέναντι στον ανταγωνισμό…

Ό,τι χρειάζεται!

Η πρώτη προσπάθεια της Volvo στην κατηγορία των κόμπακτ SUV μόνο ως επιτυχημένη μπορεί να χαρακτηριστεί. Το XC40 διαθέτει ό,τι είναι απαραίτητο για να θεωρηθεί ολοκληρωμένο. Οι διαστάσεις του είναι σωστές, η σχεδίασή του μοντέρνα και νεανική, οι χώροι άφθονοι, ενώ αποπνέει τον αναμενόμενο premium αέρα, που συναντάμε και στα μεγαλύτερα μοντέλα της εταιρείας. Παράλληλα, είναι από τα λίγα αυτοκίνητα της κατηγορίας που διαθέτουν περισσότερο SUV χαρακτήρα, ενώ στη 2λιτρη εκδοχή που δοκιμάσαμε προσφέρει και άκρως ικανοποιητικές επιδόσεις. Όλα αυτά, την ώρα που ακόμα και η αρχική τιμή του D4 ή του υπερτροφοδοτούμενου T5 είναι «φορτωμένη» με εξοπλισμό που ξεπερνά κατά πολύ την έννοια της βασικής έκδοσης. Στα XC90 και XC60 υπήρχε ένα «ναι μεν, αλλά». Στην περίπτωση του XC40 κάτι τέτοιο δεν υφίσταται, με το νεότερο SUV της Volvo να αποτελεί την κορυφαία πρόταση της σουηδικής εταιρείας τα τελευταία χρόνια. Φυσικά, στη χώρα μας θα έχει σαφώς μεγαλύτερο ενδιαφέρον η μικρή έκδοση Τ3, η οποία και θα εφοδιάζεται με το νέο, υπερτροφοδοτούμενο 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα και κίνηση στους εμπρός τροχούς, αλλά και τιμή εκκίνησης τα 30.713 ευρώ. Μέχρι τότε, κρατάμε τον νέο σφετεριστή στην κατηγορία, ο οποίος διεκδικεί το ρόλο του πρωταγωνιστή._


ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ

Σήμερα στην Ελλάδα το XC40 προσφέρεται σε δύο εκδόσεις (D4 και T5). Το δικό μας ανήκε στην έκδοση Momentum Launch Edition, με αρκετό επιπλέον εξοπλισμό και τιμή της τάξης των 57.949 ευρώ. Η βασική με τον D4 (Μοmentum) ξεκινάει από τα 49.352 ευρώ και διαθέτει υπερπλήρη εξοπλισμό. Συγκεκριμένα, εκτός από το σύστημα Sensus για ήχο και επικοινωνία, περιλαμβάνει και όλα τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας που αναφέρονται στο κείμενο. Το ίδιο ισχύει και για τον ψηφιακό πίνακα, το Park Assist, αλλά και το Volvo on Call (κλήση έκτακτης ανάγκης), καθώς και για τους τροχούς 18 ιντσών. Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε ότι η βασική έκδοση, η T3 των 1.500 κ.εκ., που θα έχει τιμή εκκίνησης τα 30.713 ευρώ, θα διαθέτει αντίστοιχα πλούσιο εξοπλισμό, περιλαμβάνοντας το σύστημα City Safety, φώτα LED, τον ψηφιακό πίνακα οργάνων, την κεντρική οθόνη αφής, το Volvo on Call κ.ά.


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ