top icon
Δοκιμές

VW Passat 1.4 TSI ACT

Δοκιμάζουμε το νέο Passat που με την κληρονομιά της ποιότητας και της χωροταξικής ευστοχίας των προηγούμενων γενεών, κάνει επιπλέον ένα βήμα μπαίνοντας στα χωράφια των πολυτελών μεσαίων σεντάν, με δυνατό ατού και το ενισχυμένο τεχνολογικό προφίλ. 

ΤΟ Passat δεν «παίζει» σε μια κατηγορία που διεκδικεί δάφνες εμπορικότητας, όμως η σημασία του για τη VW κάθε άλλο παρά αμελητέα είναι, καθώς πρόκειται για το μοντέλο με τη δεύτερη μακροβιότερη ιστορία στην γκάμα της εταιρείας μετά το Beetle, με μια συνεχή παρουσία που ξεκινά από το 1973. Στη σημερινή, όγδοη γενιά, πέρα από το δεδομένο της βελτίωσης και της αναβάθμισης που θεωρητικά οφείλει να συνοδεύει κάθε νέο μοντέλο, οι Γερμανοί δεν κρύβουν την επιθυμία τους να δώσουν μια επιπλέον ώθηση στην εικόνα του, κοιτώντας με νόημα προς τη μεριά των executive προτάσεων, οι οποίες έχουν κατακτήσει το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας, που αντιστοιχεί στην ίσως πιο κλασική κατηγορία της αυτοκίνησης. Μιας κατηγορίας που τον τελευταίο καιρό δείχνει αποφασισμένη να αποτινάξει από πάνω της το μανδύα του συντηρητισμού και να διαγράψει το άχρωμο και αδιάφορο παρελθόν, αναζητώντας το άνοιγμα και σε ένα ευρύτερο κοινό, που δε συνδέεται απαραίτητα με τον οικογενειακό προσδιορισμό.

Στο ρυθμό της εποχής

Οι απαιτήσεις οδηγούν τις εξελίξεις, οπότε ακόμα και οι πιο σκληρές άμυνες κάποια στιγμή πέφτουν, όπως η δεδομένη προτίμηση που μέχρι πρόσφατα έδειχναν τα μεσαία σεντάν στην πληθωρικότητα, συνδέοντάς την με το κύρος και το ειδικό βάρος κάθε πρότασης. Οι περιορισμοί, όμως, που ορίζουν τις κατευθύνσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας απαιτώντας τη μείωση του περιβαλλοντικού αντίκτυπου με παράλληλη αύξηση της απόδοσης, φαίνεται πως αλλάζουν μια παγιωμένη τακτική. Το μόνο στοιχείο, λοιπόν, που συνδέει το νέο Passat με τον προκάτοχό του φαίνεται πως είναι ο όγκος, καθώς οι εξωτερικές διαστάσεις είναι ο τομέας με τις μικρότερες αλλαγές. Και όμως, η εικόνα του νέου μοντέλου δείχνει σαφώς πιο εκλεπτυσμένη, αλλά ταυτόχρονα πιο επιβλητική, με τα τονισμένα νεύρα στο καπό αλλά και στα πλαϊνά σε όλο το μήκος του αμαξώματος, το χαμηλό καπό και την έντονη κλίση του παρμπρίζ να προσδίδουν έναν έντονο δυναμισμό, ο οποίος ισορροπεί ιδανικά με τις πολυτελείς πινελιές από τις άφθονες χρωμιωμένες λεπτομέρειες στη μάσκα – και όχι μόνο.

Την ίδια στιγμή είναι σαφές πως για όσους θα φιλοξενηθούν στο εσωτερικό ο στόχος των δημιουργών ήταν να κλέψουν τις εντυπώσεις όχι με εξεζητημένες αισθητικές ακρότητες, αλλά με την προσεγμένη ποιοτική προσέγγιση σε υλικά και κατασκευή. Οι γραμμές είναι άκρως λιτές και απόλυτα ισορροπημένες, οπότε το μάτι στέκεται σε στοιχεία όπως τα αλουμινένια φιλέτα σε ταμπλό και πόρτες ή το σικάτο αναλογικό ρολόι που θυμίζει ακριβές κατασκευές, τη στιγμή που το άγγιγμα σε πλαστικά, διακόπτες και χειριστήρια μαρτυρά την επιλογή των πιο ποιοτικών προτάσεων από τα ράφια των Γερμανών και το συνδυασμό τους με ένα αντίστοιχα προσεγμένο στη λεπτομέρεια φινίρισμα.

Σε αυτόν τον τομέα, λοιπόν, το Passat ξεκινά με… γκολ από τα αποδυτήρια, αφού πλέον, χωρίς «ναι μεν αλλά», σε βάζει σε διαδικασία συγκρίσεων με τις κατεξοχήν premium προτάσεις από την τριάδα των Audi, BMW και Mercedes. Δε θα μείνουμε, όμως, μόνο στις εντυπώσεις, αλλά θα περάσουμε και σε πιο χειροπιαστά δεδομένα, επιστρέφοντας στη σχεδόν ταυτοποίηση της νέας γενιάς με την προηγούμενη σε επίπεδο διαστάσεων, διευκρινίζοντας βέβαια πως αναφερόμαστε μόνο στις εξωτερικές, γιατί από εκεί και πέρα τα πάντα έχουν αλλάξει. Πιο απλά, παρά το μικρότερο κατά 2 χλστ. μήκος, η μείωση των προβόλων (κατά 67 χλστ. εμπρός και κατά 13 πίσω) επέτρεψε την αύξηση κατά 79 χλστ. του μεταξονίου, που πλέον φτάνει τα 2.791 χλστ., δίνοντας με τη σειρά του επιπλέον 33 χλστ. αέρα στην καμπίνα των επιβατών, από τα οποία το μεγαλύτερο μέρος έχει δοθεί στους πίσω. Σε συνδυασμό, λοιπόν, και με την αύξηση του πλάτους κατά 12 χλστ., είναι εύκολο να φανταστείτε πως οι ήδη πολύ καλοί από την προηγούμενη γενιά χώροι έχουν γίνει πλέον ακόμα πιο…χαοτικοί, οπότε δεν τίθεται απολύτως κανένα ζήτημα ακόμα και για τη φιλοξενία και πέμπτου επιβάτη, και μάλιστα χωρίς καμία υποχώρηση. Το ακόμα πιο εντυπωσιακό στοιχείο αφορά το χώρο αποσκευών, που έχει αυξηθεί κατά 21 λίτρα, φθάνοντας την τιμή-ρεκόρ για την κατηγορία των 586 λίτρων!

Το άγγιγμα της τεχνολογίας

Ταυτόχρονα με τον εμπλουτισμό της εικόνας του Passat με το στοιχείο της πολυτέλειας, η VW πόνταρε και στην ενίσχυση του τεχνολογικού προφίλ του, τόσο μέσα από το καθαρά μηχανολογικό και κατασκευαστικό κομμάτι όσο και μέσα από την παρουσία της ψηφιακής τεχνολογίας στους τομείς της ασφάλειας, της άνεσης αλλά και της ευχρηστίας. Ξεκινώντας από τα πιο παραδοσιακά δεδομένα, θα σημειώσουμε πως το Passat είναι το έκτο κατά σειρά μοντέλο του ομίλου VAG που βασίζεται στην πλατφόρμα MQB, απολαμβάνοντας τα πλεονεκτήματα που προκύπτουν από αυτήν. Η νέα γενιά, λοιπόν, είναι μέχρι και 85 κιλά ελαφρύτερη σε σχέση με την προηγούμενη, εξοικονομώντας βάρος από κάθε δυνατό τομέα. Η «δίαιτα» ξεκινά από το ίδιο το πλαίσιο, όπου χρησιμοποιείται ευρέως θερμικά διαμορφωμένο ατσάλι υψηλής αντοχής με μικρότερο πάχος, καθώς και αλουμίνιο, και συνεχίζεται στις αναρτήσεις και στα υποπλαίσιά της, στους κινητήρες, στο ηλεκτρικό κύκλωμα, αλλά και σε πολλά στοιχεία του εξοπλισμού.

Την ίδια στιγμή, μαζί με τη μείωση του βάρους έχει επιτευχθεί και μια αύξηση της στρεπτικής ακαμψίας της τάξης του 7%, που, δεδομένου του μεγάλου μεγέθους του αυτοκινήτου, είναι πολύ σημαντική για τη διαμόρφωση των δυναμικών χαρακτηριστικών. Σε αυτήν την κατεύθυνση στοχεύουν και οι αλλαγές στην ανάρτηση, που διατηρεί την αρχιτεκτονική των γονάτων ΜακΦέρσον εμπρός και των πολλαπλών συνδέσμων πίσω, αλλά με μια σειρά εύστοχων επεμβάσεων, μεταξύ των οποίων η χρήση αλουμινίου για τη μείωση του βάρους της μη αναρτώμενης μάζας, ο επανασχεδιασμός της εμπρός αντιστρεπτικής, που πλέον έχει στρογγυλή διατομή, η αλλαγή των ελαστικών συνδέσμων με πιο σκληρούς καθώς και η μεταφορά του σημείου έδρασης στην πίσω ανάρτηση της αντιστρεπτικής και των αμορτισέρ, με στόχο τη βελτίωση της κατανομής των δυνάμεων.

Το δεύτερο κομμάτι της τεχνολογικής αναβάθμισης του Passat συνδέεται άμεσα με παρουσία πληθώρας ηλεκτρονικών συστημάτων που αφορούν την άνεση και την ασφάλεια. Η παράθεση όλων αυτών θα χρειαζόταν πολύ παραπάνω από λίγες γραμμές, ακόμα και αν χρησιμοποιούσαμε τα σύνθετα αρκτικόλεξα κάθε συστήματος. Θα σημειώσουμε, για παράδειγμα, πως το Passat είναι το πρώτο μετά το ΤΤ με δυνατότητα τοποθέτησης του πλήρως ψηφιακού πίνακα οργάνων Active Info Display, όπως και με προβολείς LED, οι οποίοι αντικαθιστούν τους αντίστοιχους Xenon. Η λίστα με τον προσφερόμενο εξοπλισμό συνεχίζεται με το Head-up Display, το σύστημα Traffic Jam Assist, υποβοήθησης της κίνησης σε επιβαρυμένη κυκλοφορία, το Emergency Assist, που μπορεί να ακινητοποιήσει πλήρως το αυτοκίνητο εάν αντιληφθεί πως ο οδηγός δεν αντιδρά, το Trailer Assist, για υποβοήθηση παρκαρίσματος με ρυμουλκούμενο, καθώς και ένα προηγμένο πακέτο multimedia αλλά και συνδεσιμότητας που μεταξύ άλλων επιτρέπει τη συνεχή σύνδεση του αυτοκινήτου με το Διαδίκτυο και την on-line επικοινωνία και παρακολούθηση της κατάστασης λειτουργίας του από τον κεντρικό server της VW.

Ωστόσο, πολυάριθμα είναι και τα συστήματα που συνοδεύουν όλες τις εκδόσεις ως μέρος του βασικού εξοπλισμού, για παράδειγμα το σύστημα παρκαρίσματος Park Assist τρίτης γενιάς με αυτόματο έλεγχο διεύθυνσης, το σύστημα multimedia με υποστήριξη πλήρους συνδεσιμότητας με smartphone και λειτουργίας των εφαρμογών τους, ενώ αμέσως μετά τη βασική έκδοση όλα τα μοντέλα είναι εφοδιασμένα και με το σύστημα Front Assist, αναγνώρισης εμποδίων και πεζών με δυνατότητα φρεναρίσματος μέχρι ακινητοποίησης, και μάλιστα πλέον από ταχύτητες μέχρι τα 65 χλμ./ώρα (από τα 30 χλμ./ώρα που ήταν στην προηγούμενη γενιά του συστήματος).

Με άποψη και ουσία

Μία από τις πιο βασικές κατηγορίες που στοίχειωναν τα κλασικά σεντάν ήταν η έλλειψη προσοχής σε άλλους τομείς πέραν της άνεσης και της πρακτικότητας, με αποτέλεσμα τη διαμόρφωση ενός οδηγικού χαρακτήρα αντίστοιχα αδιάφορου και συντηρητικού με την ευρύτερη φιλοσοφία των μοντέλων. Το νέο Passat δηλώνει σαφώς πως αυτή η εικόνα ανήκει οριστικά στο παρελθόν, αποδεικνύοντας πως οι μέχρι σήμερα δεδομένες αρετές μπορούν να συμβαδίσουν και με μια πιο «πικάντικη» οδηγικά παρουσία.

Οι θετικές εντυπώσεις ξεκινούν από τη στιγμή που θα βρεθείς στη θέση του οδηγού (που σίγουρα θα ταιριάξει στα γούστα του καθενός) και, παρά το γεγονός πως γνωρίζεις τις πραγματικές διαστάσεις του αυτοκινήτου και νιώθεις την ευρυχωρία και τον αέρα ανάμεσα σε εσένα και τους υπόλοιπους επιβάτες, δεν αισθάνεσαι πως βρίσκεσαι μέσα σε κάτι… τεράστιο. Αυτό λοιπόν που έχουν καταφέρει οι σχεδιαστές με έξυπνα τρικ, όπως με την προοπτική που έχουν δώσει στις εμπρός κολόνες ώστε να δείχνουν λεπτές χωρίς πραγματικά να είναι, οι τεχνικοί το επανέλαβαν και στην αίσθηση που χαρίζει το Passat στο δρόμο. Εδώ, μάλιστα, δεν πρόκειται για κάποιο τρικ, αλλά για την πραγματική εικόνα. Έτσι, μπορεί να λαμβάνεις ως αυτονόητη την ευθυβολία του με μεγάλες τριψήφιες ενδείξεις στο ταχύμετρο και την ευκολία κάλυψης μεγάλων αποστάσεων, όμως δεν μπορείς παρά να χαμογελάσεις έκπληκτος όταν θα βρεθείς σε κάποια σφιχτή διαδρομή και θα αντιληφθείς πως έχεις τη δυνατότητα όχι απλώς να μετακινηθείς, αλλά και να οδηγήσεις νιώθοντας πως ξαφνικά βρίσκεσαι σε ένα μικρότερο και πιο ευέλικτο αυτοκίνητο.

Το ρόλο τους σίγουρα παίζουν το χαμηλό βάρος και, φυσικά, η επιλογή των σφιχτών ρυθμίσεων της ανάρτησης, που μειώνουν στο ελάχιστο τις κλίσεις και προσφέρουν εξαιρετική αμεσότητα σε απόκριση και αντιδράσεις. Πολύ απλά, οδηγείς όπως θα οδηγούσες και ένα Golf, με την ακρίβεια του ζυγίσματος να ενθουσιάζει ακόμα και στις γρήγορες εναλλαγές «από τη μία στην άλλη», τη στιγμή που η παραγόμενη πρόσφυση παραμένει αρκετά υψηλή ακόμα και σε μέτριο οδόστρωμα, και το εμπρός μέρος πολύ δύσκολα θα παρουσιάσει τάσεις διαφοροποίησης από την τροχιά που ορίζεις με το πολύ καλό σε ακρίβεια και ικανοποιητικό σε πληροφόρηση τιμόνι.

Ωστόσο, θα πρέπει να σημειώσουμε πως η εστίαση στην ενίσχυση του οδηγικού ταμπεραμέντου δεν είναι ελεύθερη παρενεργειών, καθώς οι σφιχτές ρυθμίσεις έχουν τον αντίκτυπο στο κομμάτι της άνεσης, οπότε, παρά τη συμπαγή και ποιοτική κύλιση, η απόσβεση των ανωμαλιών ειδικά στις χαμηλές ταχύτητες είναι σχετικά κοφτή και απότομη. Αυτό, όμως, μαζί με τον ελαφρώς τονισμένο αεροδυναμικό θόρυβο είναι οι μόνες αδυναμίες που μπορείς να εντοπίσεις, από τη στιγμή μάλιστα που ο 1.400άρης TSI ACT με το σύστημα απενεργοποίησης των κυλίνδρων, που έχει αποκτήσει αναβαθμισμένο διπλό σύστημα ψύξης και μικρότερο υπερτροφοδότη για βελτίωση της απόκρισης, δίνει το ιδανικό συμπλήρωμα και σε επίπεδο επιδόσεων.

Θα σημειώσουμε χαρακτηριστικά πως απέναντι στα άμεσα ανταγωνιστικά Insignia 1.6 SIDI των 170 ίππων, Volvo S60 T3 και Peugeot 508 1.6 THP είναι το μόνο που καταφέρνει να σπάσει το φράγμα των 9 δλ. στο σπριντ των 0-100 χλμ./ώρα, ενώ είναι συνεχώς ανάμεσα στα ταχύτερα στις ενδιάμεσες ρεπρίζ, κερδίζοντας μάλιστα την πρωτιά σε ορισμένες περιπτώσεις, με τις μεγαλύτερες σχέσεις στο κιβώτιο στη μεσαία κλίμακα στροφών, που είναι και η περιοχή στην οποία ο TSI δείχνει πιο εύρωστος και ζωντανός. Την ίδια στιγμή, αποδεικνύεται και ο λιγότερο λαίμαργος, όντας ο μόνος που διαμορφώνει τη μέση κατανάλωση κάτω από τα 9 λίτρα/100 χλμ.

Ρουά ματ

Έχοντας ξεπεράσει τα δεδομένα της απλής αναβάθμισης, το νέο Passat καταφέρνει αυτό που οι προηγούμενες γενιές δεν είχαν επιτύχει. Να τοποθετηθεί δηλαδή, σε επίπεδο κύρους, πολυτέλειας και πρεστίζ, ξεκάθαρα μία βαθμίδα επάνω από τον άμεσο πρακτικά ανταγωνισμό και να πλησιάσει όσο ποτέ τις παραδοσιακές premium προτάσεις, προκαλώντας ίσως και πονοκέφαλο στο αδελφό Audi A4. Κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι το ότι έχει προκριθεί στην τελική 7άδα του θεσμού Car Of The Year, ενώ βέβαια έχει προστεθεί στη λίστα των 5άστερων μοντέλων στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP. Προσθέτοντας μάλιστα τα δεδομένα των κορυφαίων χωροταξικών δυνατοτήτων, της σημαντικής τεχνολογικής ενδυνάμωσης και βέβαια του εξαιρετικού οδηγικού χαρακτήρα, που στην πιο εύστοχη βενζινοκίνητη έκδοση με τον 1.4 TSI ACT υποστηρίζεται και από τις ανάλογες επιδόσεις, το Passat έχει αναμφίβολα το ταλέντο αλλά και την ουσία για να αναρριχηθεί στην κορυφή της κατηγορίας._ 4Τ

ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ

Εκτός από τη σημαντική αναβάθμιση σε κάθε τομέα, το νέο Passat φανερώνει ακόμα ένα δυνατό όπλο όταν στο προσκήνιο έρχεται η οικονομοτεχνική του τοποθέτηση, με τη νέα γενιά να ευνοείται από την παρουσία ενός πιο πλούσιου σε σχέση με πριν εξοπλισμού, χωρίς αντίστοιχη αύξηση της τιμής. Η έκδοση 1.4 TSI ACT ξεκινά από το μεσαίο εξοπλιστικά, αλλά ιδιαίτερα πλούσιο πακέτο Comfortline, με την τιμή να διαμορφώνεται στα 23.940 ευρώ, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων επτά αερόσακους, αυτόματο κλιματισμό με ξεχωριστή ρύθμιση για τους πίσω, σύστημα υποβοήθησης παρκαρίσματος, σύστημα αναγνώρισης εμποδίου και αυτόματου φρεναρίσματος, cruise control, ειδικής σχεδίασης ανατομικά εμπρός καθίσματα (του οδηγού με ηλεκτρική ρύθμιση), ηλεκτρικές ευκολίες σε παράθυρα, καθρέφτες και κλειδαριές, δερμάτινο πολυλειτουργικό τιμόνι και ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών. Η κορυφαία έκδοση Highline (25.240 ευρώ με απόσυρση) προσφέρει επιπλέον, μεταξύ άλλων, δερμάτινα θερμαινόμενα καθίσματα, ενεργό cruise control και ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών.

ΥΠΕΡ/ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ/ΧΩΡΟΙ/ΠΟΙΟΤΗΤΑ

ΚΑΤΑ/ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ