Ειδήσεις - Παρουσιάσεις

Ικανότητα φόρτισης Vs μέγιστη ταχύτητα φόρτισης

Τι σημαίνει πρακτικά για μια μπαταρία η μέγιστη ικανότητα με την οποία μπορεί να φορτιστεί και πως αυτή σχετίζεται με τη μέγιστη ταχύτητα πλήρωσής της με ηλεκτρική ενέργεια;

Η αυξανόμενη διάδοση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει αναδείξει τη διαδικασία φόρτισης των μπαταριών τους ως θέμα πολλών συζητήσεων και το χρόνο φόρτισης ως βασικό κριτήριο επιλογής. Και ενώ μέχρι τώρα η παράμετρος που μονοπωλούσε το ενδιαφέρον ήταν η δυνατότητα φόρτισης με φορτιστές όσο το δυνατόν πιο υψηλής χωρητικότητας (ταχυφορτιστές), τελικά το όλο θέμα αποδεικνύεται πιο σύνθετο. Κι αυτό γιατί κάθε EV έχει ως κατασκευαστικό χαρακτηριστικό τη φόρτιση με μία μέγιστη χωρητικότητα, άρα και συγκεκριμένη ανώτερη ταχύτητα φόρτισης. Εντούτοις, κάτι που συχνά παραβλέπεται είναι για πόσο χρονικό διάστημα στη διάρκεια της φόρτισης μπορεί η μπαταρία να φορτίζεται με τη μέγιστη ταχύτητα.

Audi e-troen

Σχεδόν το σύνολο των καθημερινών φορτίσεων ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου γίνονται στο σπίτι, κατά τη διάρκεια της νύκτας, ή στην εργασία, την ημέρα. Σε αυτή τη διαδικασία ο χρόνος δεν είναι τόσο σημαντικός παράγοντας. Αντίθετα, κάθε λεπτό μετράει και η γρήγορη φόρτιση είναι απαραίτητη στη διάρκεια ενός ταξιδιού, μιας και μετά από ένα όσο το δυνατό συντομότερο διάλειμμα το αυτοκίνητο θα πρέπει να είναι ξανά έτοιμο να συνεχίσει. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε ένα Audi e-tron η μπαταρία μπορεί σε έναν ταχυφορτιστή των 150 kW να ανατροφοδοτηθεί από σχεδόν άδεια έως και το 80% της μέγιστης χωρητικότητάς της σε ενέργεια μέσα σε μόλις 30 λεπτά, εξασφαλίζοντας έτσι αυτονομία περίπου 350 χιλιομέτρων.

Audi e-tron

Σε σχέση με ανταγωνιστικά μοντέλα, το Audi e-tron μπορεί, για παράδειγμα, να φορτίζεται με υψηλή ταχύτητα για πολύ μεγάλο χρονικό τμήμα της διαδικασίας. Όπως φαίνεται και στη σχετική φωτογραφία, με το αυτοκίνητο συνδεμένο σε ταχυφορτιστή 150 kW, στο χρονικό διάστημα που απαιτείται για να βρεθεί η μπαταρία από το 5% της χωρητικότητάς της έως περίπου στο 70%, η φόρτιση γίνεται σχεδόν με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα, προσεγγίζοντας την ισχύ των 150 kW.

Audi e-tron

Μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σύγκριση της καμπύλης φόρτισης του e-tron με αυτή των ανταγωνιστών του, όπως φαίνεται στη φωτογραφία που ακολουθεί. Σε αυτή, δύο είναι οι σημαντικές παρατηρήσεις: στα 25 από τα 30 λεπτά που απαιτούνται για να φορτιστεί η μπαταρία του e-tron στο 80%, η φόρτιση γίνεται με τιμή μεγαλύτερη των 140 kW, με πλήρη σχεδόν εκμετάλλευση της μέγιστης ταχύτητας. Σε μόνο 45 λεπτά, το e-tron έχει επαναφορτίσει πλήρως την μπαταρία του, στο 100%. Αντίθετα, αρκετοί ανταγωνιστές του e-tron, για να πετύχουν αντίστοιχο ποσοστό φόρτισης, χρειάζονται περισσότερο από το διπλάσιο χρόνο, ήτοι 1 ώρα και 31 λεπτά.

Audi e-tron

Η καμπύλη φόρτισης του Audi e-tron αποτελεί για την περίσταση ένα πολύ σημαντικό κατασκευαστικό του πλεονέκτημα, καθώς αντίστοιχα μοντέλα του ανταγωνισμού (που μπορούν να χρησιμοποιήσουν ταχυφορτιστή 150 kW) συνήθως φτάνουν κοντά στη μέγιστη τιμή για μικρό χρονικό διάστημα μειώνοντας στη συνέχεια σημαντικά την ταχύτητα φόρτισής τους πριν φτάσουν στο όριο του 70%. Στην καθημερινότητα, αυτό σηματοδοτεί ένα βασικό πλεονέκτημα: για να διανύσει μια απόσταση περίπου 110 χιλιομέτρων, ο κάτοχος του e-tron αφιερώνει ρεαλιστικά λιγότερο από 10 λεπτά στο τερματικό φόρτισης. Το Audi e-tron φτάνει το 80% μετά από περίπου 30 λεπτά. Παρόλο που για τεχνικούς λόγους χρειάζεται περισσότερος χρόνος για να γεμίσει το υπόλοιπο 20% μιας μπαταρίας ιόντων λιθίου, η πλήρης φόρτιση (κατάσταση φόρτισης από το 5% στο 100%) για το Audi e-tron σε ένα τερματικό HPC διαρκεί περίπου 45 λεπτά.

Audi e-tron

Η μπαταρία ιόντων λιθίου του Audi e-tron  στην έκδοση «55» έχει μικτή χωρητικότητα 95 kWh (καθαρή 86,5 kWh) και έχει σχεδιαστεί για μεγάλο κύκλο ζωής. Το περίπλοκο σύστημα θερμικής διαχείρισης αποτελεί τη βάση για γρήγορη φόρτιση και ισορροπημένη απόδοση και αντοχή. Η υγρή ψύξη διασφαλίζει ότι η θερμοκρασία της μπαταρίας παραμένει στο βέλτιστο εύρος, από 25 έως 35 βαθμούς Κελσίου, ακόμη και σε υψηλές απαιτήσεις ενέργειας κατά τη χρήση ή χαμηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος. Συνολικά 22 λίτρα ψυκτικού υγρού κυκλοφορούν στα τέσσερα ψυκτικά κυκλώματα που αποτελούνται από περίπου 40 μέτρα σωληνώσεων. Κατά τη φόρτιση συνεχούς ρεύματος με 150 kW, το κρύο ψυκτικό αφαιρεί τη θερμότητα που προκύπτει ως αποτέλεσμα της ηλεκτρικής εσωτερικής αντίστασης της μπαταρίας. Η αρχή λειτουργίας του συστήματος ψύξης βασίζεται σε ένα σύνολο από ξεχωριστές πλάκες - οπτικά συγκρίσιμες με ένα πλαίσιο με πλάκες σχιστόλιθου –παράλληλα τοποθετημένες  στο κάτω τμήμα της μπαταρίας. Μια νέα, θερμικά αγώγιμη κόλλα ενώνει τη μονάδα ψύξης στο περίβλημα της μπαταρίας ενώ ένα θερμικά αγώγιμο gelγεμίζει τα κενά ανάμεσα στα στοιχεία της μπαταρίας και τις πλάκες ψύξης. Το gel μεταφέρει ομοιόμορφα την απορριπτόμενη θερμότητα που παράγεται από τα στοιχεία, στη μονάδα ψύξης.

Πιστεύετε ότι η ΕΕ πρέπει να θεσπίσει ακόμα πιο αυστηρές προδιαγραφές στο μέσο όρο εκπομπών CO2 του στόλου των αυτοκινητοβιομηχανιών;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου