top icon
Blog

Ένας γενναίος νέος κόσμος

Ο τρόπος αλληλεπίδρασης με το αυτοκίνητό μας αναμένεται σύντομα να αλλάξει ριζικά.

Μπορεί η Google να σχεδιάζει αυτόνομα κινούμενα οχήματα, αλλά, κάθε φορά που θα χειριζόμαστε τις λειτουργίες στο μελλοντικό ψηφιακό ταμπλό, ο Στιβ Τζομπς θα γελά από εκεί πάνω.

H αρχή έγινε με την παρουσίαση του νέου Αudi TT. Ο πίνακας οργάνων, που κατά βάση δεν απείχε και πολύ από αυτόν που τοποθετούνταν στα αυτοκίνητα στις αρχές του… προηγούμενου αιώνα, ήταν καιρός να αλλάξει. Ναι μεν τα ηλεκτρονικά είχαν κάνει αισθητή την παρουσία τους στο ταμπλό και στο κόκπιτ των αυτοκινήτων μας, σίγουρα υπήρχαν τα ψηφιακά ταχύμετρα και στροφόμετρα, αλλά η πλήρης αντικατάσταση του κλασικού πίνακα οργάνων με μια φαρδιά οθόνη ΤFT 12,3 ιντσών γινόταν για πρώτη φορά. Στο Active Info Display, όπως ονομάζεται το νέο σύστημα του γκρουπ VW, ο οδηγός είναι αυτός που καθορίζει αν προτιμά να βλέπει την κλασική διάταξη του πίνακα οργάνων ή να δώσει προτεραιότητα στους χάρτες του συστήματος δορυφορικής πλοήγησης ή στο σύστημα πολυμέσων. Ένα τετραπύρηνο τσιπάκι Tegra 30 από τη σειρά Tegra 3 της Nvidia αναλαμβάνει τα υπόλοιπα. Η κάρτα γραφικών παράγει 60 καρέ το δευτερόλεπτο, εξασφαλίζοντας ακριβέστατη απεικόνιση των ψηφιακών δεικτών στροφομέτρου και ταχύμετρου. Σύμφωνα, άλλωστε, με τη Lexus, αυτός ήταν και ο λόγος που το ψηφιακό στροφόμετρο είχε προτιμηθεί στην περίπτωση του LFA: το αναλογικό δεν μπορούσε να «προλάβει» τον εύστροφο V10.

Αυτή είναι, πάντως, η δειλή απαρχή της απόλυτης ψηφιοποίησης του εσωτερικού των αυτοκινήτων μας, που ξεκίνησε με τα GPS, τις οθόνες αφής, τα συστήματα ελέγχου τύπου iDrive και τη δυνατότητα διασύνδεσης και ελέγχου εφαρμογών μέσω smartphone. Έπειτα ήρθε η μεγάλη, κεντρικά τοποθετημένη οθόνη του Tesla, που ήλεγχε όλες τις λειτουργίες του αυτοκινήτου, με την ευκολία και ελαφρότητα ενός υπερμεγέθους iPad 17 ιντσών. Στόχος το ξεφόρτωμα του εσωτερικού από τους διακόπτες και τα μπουτόν που κατέκλυζαν εδώ και χρόνια τα αυτοκίνητά μας και -με την επέκταση των συστημάτων άνεσης και ψυχαγωγίας- έθεταν ένα δυσεπίλυτο εργονομικό πρόβλημα. Άσε δε που άρχισαν να κοστίζουν και πολύ… Από τη σκληρότητα του τιμονιού, το βαθμό ανάκτησης ενέργειας στο φρενάρισμα, το άνοιγμα της ηλιοροφής και το αναβόσβημα των εσωτερικών φώτων έως το τράβηγμα του ηλεκτρικού χειρόφρενου και την εύρεση των προορισμών σου (με google maps), ο χειρισμός όλων των λειτουργιών γίνεται από την οθόνη αφής. Μοναδικοί επιζώντες μιας άλλης -και σύντομα ιστορικής- εποχής του αυτοκινήτου παραμένουν τα μπουτόν για τα αλάρμ και το άνοιγμα των θυρών.

Για τη γενιά των χρηστών αυτοκινήτου όπου το Control-Alt-Delete είναι χρησιμότερο από τη ρύθμιση των πλατινών, όλα αυτά είναι αυτονόητα. Από την εποχή που παρουσιάστηκε, άλλωστε, το iPhone, εισήγαγε ένα νέο τρόπο διεπαφής με χειρονομίες σε οθόνη αφής, που μετά την τεράστια επιτυχία του όλοι έσπευσαν να αντιγράψουν: ακόμα και η αυτοκινητοβιομηχανία. Το iPhone έθεσε τους νέους κανόνες του παιχνιδιού με τον απλούστερο τρόπο: το user interface (περιβάλλον χρήστη) που δημιούργησε είναι εύχρηστο, κατανοητό και διασκεδαστικό. Οι αλληλεπιδράσεις σε αυτό το περιβάλλον είναι πολύ διαισθητικές, σχεδόν φυσικές. Για αυτό και τα παιδιά μαθαίνουν πολύ γρήγορα τον τρόπο χειρισμού ενός tablet ή ενός smartphone. Πρώτο βήμα για τους κατασκευαστές αυτοκινήτου ήταν η σύζευξη των «έξυπνων» κινητών κάθε λογισμικού με το ενσωματωμένο σύστημα πολυμέσων. Από την αναπαραγωγή μουσικής και τη χρήση του τηλεφώνου μέσω του συστήματος ανοιχτής ακρόασης του αυτοκινήτου μέχρι το χειρισμό εφαρμογών, αισθητήρων και δορυφορικών δεκτών του κινητού, η συνένωση αυτοκινήτου και smartphone γίνεται ολοένα και πιο δεδομένη. Επόμενο το «κοπιάρισμα» του τρόπου χειρισμού τους, αφού πλέον αποτελεί τον κανόνα, και όχι την εξαίρεση. Οποιαδήποτε μορφή διάδρασης με την οθόνη αφής του αυτοκινήτου, πέρα από τις συνηθισμένες -από τα λογισμικά iOS και Android- χειρονομίες θα συνεπαγόταν κάποια απαιτούμενη καμπύλη εκμάθησης.

Το επόμενο στάδιο αναμένεται ακόμα πιο συναρπαστικό: οι κατασκευαστές υπόσχονται πως σύντομα δε θα χρειάζεται καν η συμβολή μιας οθόνης αφής για τη «μετάφραση» των χειρονομιών μας σε εντολές. Αυτό θα το αναλαμβάνει μια στερεοσκοπική κάμερα τοποθετημένη στην οροφή του αυτοκινήτου, η οποία θα καταγράφει και θα αναγνωρίζει τις κινήσεις των χεριών οδηγού και συνοδηγού. Για παράδειγμα, μια κυκλική κίνηση με το δείκτη θα αυξάνει την ένταση του ηχοσυστήματος, με το πάτημα ενός… αόρατου κουμπιού στον αέρα θα γίνεται αποδεκτή μια εισερχόμενη κλήση στο τηλέφωνο, μια πλάγια κίνηση του χεριού θα την απορρίπτει. Και αυτά όχι σε ένα απώτερο, επιστημονικής φαντασίας μέλλον, αλλά σε μόλις δύο χρόνια από τώρα. Όταν VW, BMW και Mercedes θα έχουν έτοιμα τα συστήματα που παρουσίασαν πρόσφατα στην Έκθεση Ηλεκτρονικών CES, στο Λας Βέγκας. Απορίας άξιο αν το αυτοκίνητο θα καταφέρει, έπειτα από αυτό, να διατηρήσει έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους της σχεδίασής του: το τιμόνι…_ Ν. Κ.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ