Επικαιρότητα Ελλάδα

Αποζημιώσεις θα διεκδικήσουν οι κοινοπραξίες οδικών αξόνων

Οι κοινοπραξίες οδικών αξόνων γνωστοποιούν στο υπουργείο Υποδομών την μεγάλη πτώση των εσόδων τους από τα διόδια, εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης, ενεργοποιώντας παράλληλα τη διαδικασία υπολογισμού αποζημιώσεων που προβλέπουν οι συμβάσεις τους.

Οι κοινοπραξίες δεν φαίνεται να ακολουθούν κοινή γραμμή, αφού οι πιο πολλές ζητούν αποζημίωση σε χρήματα για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις λειτουργικές και δανειακές υποχρεώσεις τους, ενώ η Αττική Οδός προτιμά τη χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης που έχει υπογράψει. Όσο για το Υπουργείο, προς το παρόν προετοιμάζεται για τις μελλοντικές διαπραγματεύσεις, τηρώντας στάση αναμονής. Δεν είναι η πρώτη φορά που οι κοινοπραξίες οδικών αξόνων ζητούν αποζημιώσεις, καθώς τα αιτήματά τους έχουν ικανοποιηθεί τρεις φορές μέχρι τώρα.

egnatia odos

Η πρώτη έλαβε χώρα το 2008, λόγω των στενών προθεσμιών που είχε αποδεχτεί το Ελληνικό Δημόσιο και στις οποίες δεν κατάφερε να ανταποκριθεί, ιδίως σε ζητήματα απαλλοτριώσεων και αρχαιολογικών ανασκαφών. Η δεύτερη ήταν στα τέλη του 2013, εξαιτίας της κρατικής οικονομικής κρίσης, όπου το Δημόσιο αναγκάστηκε να συμβιβαστεί για να μη βρεθεί με τα εργα μισοτελειωμένα και στη συνέχεια μπλέξει με πολύχρονες δικαστικές διαμάχες. Η τρίτη φορά ήταν το 2016, ως συνέπεια της άτυπης στάσης πληρωμών της τότε κυβέρνησης, καθυστερώντας για μεγάλο χρονικό διάστημα να πληρώσει τις δόσεις της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου στα έργα. Οι τρεις αυτές αποζημιώσεις πρόσθεσαν στο κόστος των έργων ακόμη 5,5 δις ευρώ.

diodia

Εκεί που τα πράγματα είχαν αρχίσει να σταθεροποιούνται, με μόνο «πονοκέφαλο» το υψηλό κόστος των διοδίων, ήρθε ο Covid-19 και τα έκανε όλα μπάχαλο. Η πτώση της κίνησης έφτασε το 50% ως 70% εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας, χάθηκε και ο τζίρος του Πάσχα, με αποτέλεσμα πλέον να υπάρχουν σοβαρά προβλήματα. Θα πρέπει εδώ να ξεκαθαρίσουμε ότι οι συμβάσεις παραχώρησης που έχουν υπογραφτεί δίνουν το δικαίωμα στις κοινοπραξίες να διεκδικήσουν τα χαμένα σε περίπτωση απώλειας εσόδων χωρίς δική τους ευθύνη. Από το ξεκίνημα σχεδόν των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση του κορονοϊού οι περισσότερες από τις κοινοπραξίες οδικών αξόνων άρχισαν να στέλνουν στο υπουργείο Υποδομών επιστολές για «γνωστοποίηση γεγονότος ανωτέρας βίας», όπως είχαν το δικαίωμα βάσει υπογραφών.

Το Υπουργείο Υποδομών θα επιδιώξει μια ευρεία διαπραγμάτευση, τακτική συνήθης για τα ευρωπαϊκά δεδομένα (υπάρχουν και εκεί παραχωρησιούχοι, δεν είναι πάντα όλα ρόδινα στις άλλες χώρες). Στόχος, μια επωφελής συμφωνία και για τα δύο μέρη, με παράλληλα συμπληρωματικά έργα όπου χρειάζεται. Για το τι τελικά θα συμβεί, πρέπει να κάνουμε αρκετή υπομονή για να το μάθουμε, υπάρχει αρκετός δρόμος μπροστά.

 

Ποιος πιστεύετε πως θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας, στις 8-11 Οκτωβρίου;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου