Η ιαπωνική εταιρεία επιστρέφει δυναμικά στην ελληνική αγορά, με μια πλούσια γκάμα που της επιτρέπει να έχει παρουσία σε πολλές κατηγορίες.

Μπορεί η αρχική ανακοίνωση για την επιστροφή της Mazda στην Ελλάδα (διαβάστε περισσότερα εδώ) να άφησε μια συγκρατημένη εικόνα σχετικά με τα πρώτα βήματά της σε αυτήν τη νέα εποχή στα μέρη μας, μιας και δεν περιλάμβανε πολλά μοντέλα. Όπως όμως μάθαμε, τελικά ολόκληρη η γκάμα της εταιρείας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε εκδόσεις, κινητήρες και εξοπλισμό, θα είναι άμεσα διαθέσιμη στην ελληνική αγορά.

Από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία της Mazda είναι η σχεδιαστική γλώσσα Kodo (που πρωτοείδαμε το 2010), αλλά και η μοναδική διαδικασία ρομποτικής βαφής «Takuminuri», που ενσωματώνει μικροσκοπικά ανακλαστικά ψήγματα αλουμινίου, το πάχος των οποίων δεν υπερβαίνει τα 2,5 μίκρον (με αντιπροσωπευτικότερο δείγμα τη χαρακτηριστική απόχρωση soul red crystal).

Ο πυρήνας της φιλοσοφίας της Mazda είναι η αρχιτεκτονική κατασκευής Skyactiv, με την ομώνυμη σειρά κινητήρων (που αποτελείται από άμεσου ψεκασμού, ατμοσφαιρικούς βενζινοκινητήρες και υπερτροφοδοτούμενους πετρελαιοκινητήρες), με ήπια υβριδικά συστήματα στον κινητήρα Skyactiv X (24V και σύστημα απενεργοποίησης των κυλίνδρων), καθώς και με τη νέα τεχνολογία SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition). Το στοιχείο που διαφοροποιεί τον κινητήρα Skyactiv-X είναι ότι παντρεύει την απόδοση ενός βενζινοκινητήρα (20%-30% βελτιωμένη απόδοση σε σχέση με τη γενιά κινητήρων Skyactiv-G) με την οικονομία ενός πετρελαιοκινητήρα (έως και 14% μεγαλύτερη οικονομία σε σχέση με την προηγούμενη γενιά κινητήρων).

Σε ό,τι αφορά τα οδικά χαρακτηριστικά, προσφέρεται η τετρακίνηση i-Activ AWD και το πακέτο i-Activsense, που περιλαμβάνει τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, ενώ η φιλοσοφία Jimba Itai αφορά το ότι το όχημα γίνεται προέκταση του οδηγού. Κάτι που γίνεται πράξη μέσω της τεχνολογίας G-Vectoring control, όπου η ροπή του κινητήρα προσαρμόζεται ανάλογα με τα inputs από το τιμόνι, προκειμένου να διαχειριστεί αποτελεσματικότερα τις κάθετες και διαμήκεις δυνάμεις που ασκούνται σε κάθε τροχό.

Ας δούμε πιο αναλυτικά πώς διαμορφώνονται για κάθε μοντέλο της Mazda οι συσχετισμοί με τον ανταγωνισμό.

Mazda 2

Κινητήρες: 1.5g (75 / 90 / 115 PS), 1.5d (105 PS)

Διαστάσεις: 4.060x1.695x1.495 χλστ. (μεταξόνιο 2.570)

Αποσκευές: 280 λτ.

Λόγω της ιαπωνικής καταγωγής αλλά και των ατμοσφαιρικών κινητήρων του, το Toyota Yaris είναι ο άμεσος φιλοσοφικός ανταγωνιστής του. Οι ασθενέστερες εκδόσεις των 75 ίππων θα βρουν απέναντί τους τις ατμοσφαιρικές εκδόσεις των γκρουπ VW (Ibiza, Fabia, Polo) και PSA (C3, «208»). H επόμενη έκδοση του 1.5 των 90 ίππων θα τοποθετηθεί απέναντι στις low power εκδόσεις υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων, όπως είναι ο TSI των Ibiza και Polo, ο νέος 100άρης κινητήρας του Micra, ο EcoBoost του Fiesta και ο T-GDI των i20 και Rio. Για αυτούς που μόλις αναφέραμε υπάρχουν και οι πιο ισχυρές παραλλαγές των 115-120 ίππων, τους οποίους θα βρει απέναντί του η έκδοση των 105 ίππων του Mazda 2. Σε ό,τι αφορά την ντίζελ έκδοση (105 ίπποι και χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων), οι πιο άμεσοι ανταγωνιστές είναι το Citroen C3, το Peugeot 208 και το Ford Fiesta.

Mazda 3 (Hatcback, Sedan)

Κινητήρες: 2.0g (122 PS), 1.8d (116 PS)

Διαστάσεις: 4.460x1.795x1.435 χλστ. (μεταξόνιο 2.725)

Αποσκευές: 358 λτ.

Με δεδομένο τον υβριδικό χαρακτήρα του κινητήρα και τα οδικά πλεονεκτήματα της τεχνολογίας G-Vectoring control, ο πιο άμεσος ανταγωνιστής προέρχεται και πάλι από την Toyota, και δεν είναι άλλος από την Corolla (αν και εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε τα μεγαλύτερα υβριδικά χαρακτηριστικά σε ό,τι αφορά τη χωρητικότητα της μπαταρίας, αλλά και το αυτόματο κιβώτιο). Από εκεί και πέρα, πάντως, θεωρούμε ότι η εταιρεία θα προσπαθήσει να τοποθετήσει το μικρομεσαίο της χάτσμπακ κάπου μεταξύ των premium μοντέλων (αρχικά της Mercedes A-Class και στο άμεσο μέλλον των BMW 1 Series και Audi A3) και της αφρόκρεμας των καταξιωμένων ανταγωνιστών, όπως των Ford Focus, Honda Civic, Peugeot 308, αλλά και της νέας γενιάς του VW Golf.

Για το πετρελαιοκίνητο μοντέλο, ο μοναδικός Ιάπωνας αντίπαλος (αν και κατασκευάζεται επί βρετανικού εδάφους) είναι το Honda Civic, ενώ δεν μπορεί κανείς να υποτιμήσει ανταγωνιστές όπως το Ford Focus, το Peugeot 308, το Opel Astra και το Renault Megane, οι οποίοι συνεχίζουν να επενδύουν στους ντίζελ κινητήρες.

Mazda 6 (Sedan, Wagon)

Κινητήρες: 2.0g (145/165 PS), 2.5g (194 PS), 2.2d (150/184 PS)

Διαστάσεις: 4.870x1.840x1.450 χλστ. (μεταξόνιο 2.830)

Αποσκευές: 480 λτ.

Μπορεί η κατηγορία των μεσαίων σεντάν να έχει δεχθεί μεγάλες πιέσεις από τα SUV, αυτό όμως δε σημαίνει ότι η Mazda θα μείνει χωρίς εκπρόσωπο εδώ. Το Mazda 6 είναι ένα μοντέλο που προ κρίσης γνώρισε σημαντική απήχηση στη χώρα μας, έχοντας αρκετούς οπαδούς.

Το Mazda είναι ένα μεγάλο σεντάν, το οποίο κατά βάση θα βρει στο δρόμο του το VW Passat, το Skoda Superb, το Ford Mondeo και το Opel Insignia, όπου πάντως όλοι αυτοί διαθέτουν συγκριτικά με το «6άρι» μικρότερης χωρητικότητας τούρμπο σύνολα. Από την άλλη, νομίζουμε ότι θα είναι σχετικά δύσκολο εγχείρημα για το μοντέλο της Mazda να προσπαθήσει να καταθέσει μία εναλλακτική απέναντι σε premium compact προτάσεις, όπως τη νέα BMW 3 Series, τη Mercedes C-Class και το νέο Volvo S60 και το Peugeot 508.

Mazda CX-3

Κινητήρες: 2.0g (121 / 150 PS), 1.8d (115 PS)

Διαστάσεις: 4.275x1.765x1.535 χλστ. (μεταξόνιο 2.570)

Αποσκευές: 350 λτ.

Το μικρότερο μοντέλο της οικογένειας των SUV της Mazda ανήκει από πλευράς διαστάσεων στην κατηγορία των μικρών SUV, όπου, λόγω των πλεονεκτημάτων της τεχνολογίας G-Vectoring control και των κινητήρων, θα τοποθετηθεί στο ανώτερο άκρο της. Εκεί θα βρει μοντέλα όπως το VW T-Roc, το Hyundai Kona και το Toyota C-HR, ή τις μικρότερες εκδόσεις premium μοντέλων, όπως τα Audi Q2, BMW X2 και την αναμενόμενη Mercedes GLA, αλλά και το Mini Countryman. Αξίζει πάντως να αναφέρουμε ότι το CX-3 διαθέτει και τετρακίνητες εκδόσεις.

Mazda CX-30

Κινητήρες: Mild Hybrid βενζινοκινητήρας και 1.8 Skyactiv-D

Διαστάσεις: 4.395x1.1795x1.540 χλστ. (μεταξόνιο 2.655)

Αποσκευές: 430 λτ.

To μοντέλο αυτό παρουσιάστηκε στις αρχές της χρονιάς στην Έκθεση της Γενεύης και αναμένεται στη χώρα μας μετά το καλοκαίρι. Έρχεται να τοποθετηθεί μεταξύ του CX-3 και του μεγαλύτερου CX-5, υιοθετώντας σε ένα compact (αλλά με καλούς χώρους) αμάξωμα έναν πιο περιπετειώδη χαρακτήρα. Θα διαθέτει μάλιστα το σύστημα G-Vectoring plus, το οποίο αποτελεί την εξελιγμένη γενιά του G-Vectoring. Η αλήθεια είναι ότι αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει κάποιος ανταγωνιστής που να προσφέρει ένα αντίστοιχο δίδυμο με τα CX-3 και CX-30 της Mazda, για αυτό και θα λέγαμε ότι ο ανταγωνισμός σχεδόν ταυτίζεται με αυτόν που προαναφέραμε στο CX-3.

Mazda CX-5

Κινητήρες: 2.0g (165 PS), 2.5g (194 PS), 2.2 d (150/184 PS)

Διαστάσεις: 4.550x1.840x1.675 χλστ. (μεταξόνιο 2.700)

Αποσκευές: 506 λτ.

Το μεγαλύτερο SUV της εταιρείας τοποθετείται στην κατηγορία των C-SUV. Στην προκειμένη περίπτωση υπάρχει ιαπωνικός αντίλογος από τα Honda CR-V, το νέο RAV4, αλλά και το Mitsubishi Eclipse Cross. Το CX-5 ίσως να ακολουθήσει μια λογική παρόμοια με αυτήν του Mazda 3 και να προσπαθήσει να τοποθετηθεί κάπου ανάμεσα στον κύριο όγκο των μοντέλων της κατηγορίας (VW Tiguan, Citroen C5 Aircross, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Ford Kuga, Opel Grandland, Skoda Kodiaq, Seat Tarraco) και σε ορισμένα premium μοντέλα, όπως τα Audi Q3, BMW X1 και Volvo XC40. Αξίζει να σημειώσουμε ότι και το CX-5 διαθέτει το σύστημα G-Vectoring plus, το οποίο αποτελεί την εξελιγμένη γενιά του G-Vectoring.

Mazda MX-5 (Soft top, RF, 30th Anniversary Edition)

Κινητήρες: 1.5g (132 PS), 2.0g (184 PS)

Διαστάσεις: 3.915x1.735x1.225 χλστ. (μεταξόνιο 2.310)

Αποσκευές: 130 λτ.

Το ΜΧ-5 κατέχει το ρεκόρ Γκίνες ως το πιo καλοπουλημένο roadster στην ιστορία της αυτοκίνησης. Όπως εύκολα καταλαβαίνει κανείς, δεν έχει να αντιμετωπίσει κάποιον ιδιαίτερα έντονο ανταγωνισμό, όπως συμβαίνει με τα άλλα μοντέλα στις υπόλοιπες κατηγορίες. Φυσικά, υπάρχει το συγγενικό (βασίζονται στην ίδια πλατφόρμα) Fiat 124 Spider, με τη διαφορά ότι η βασική έκδοση της ιταλικής εκδοχής τροφοδοτείται από έναν τούρμπο 1.400άρη κινητήρα, ενώ Audi TT roadster, BMW Z4 και Mercedes SLC είναι σημαντικά ακριβότερα.

Η οδική συμπεριφορά του δε χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις, κάτι στο οποίο συμβάλλει και το εξαιρετικό ζύγισμα με 50/50 κατανομή βάρους (με τον οδηγό). Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η έκδοση RF με τη μεταλλική αναδιπλούμενη οροφή, το σχήμα της οποίας όμως δίνει στο MX-5 έναν κουπέ χαρακτήρα (χωρίς μάλιστα ιδιαίτερες θυσίες στη χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ). Έτσι, μπορεί να θεωρήσει κανείς ως έμμεσους ανταγωνιστές ορισμένα κουπέ όπως τα Audi TT και Toyota GT-86.

Μάλιστα, στην ελληνική αγορά θα εισαχθεί η επετειακή έκδοση 30th Anniversary Edition, η οποία θα διατίθεται με μοναδικό εξοπλισμό και εξωτερικό χρωματισμό.