Επικαιρότητα Ελλάδα

Η ασφαλιστική απάτη στην Ελλάδα – συνηθέστερες «μέθοδοι» και κόστος

Η ασφαλιστική απάτη καλά κρατεί και στην Ελλάδα, αν και δεν γνωρίζει τις μεγάλες «δόξες» του παρελθόντος, χάρις στην καλύτερη οργάνωση των ασφαλιστικών εταιρειών, που έμαθαν να αμύνονται. Το κόστος της και οι οι συνηθέστερες «μέθοδοι» των εμπνευστών της.

Στα χρόνια της δεκαετίας του '90 η ασφαλιστική απάτη στην Ελλάδα ήταν καθεστώς, για να μην πούμε «κυβέρνηση». Σε μια ασφαλιστική αγορά που ακόμη έψαχνε τα βήματα για τον εκσυγχρονισμό της, ο κλάδος του αυτοκινήτου περιείχε πολύ ρίσκο και τεράστιους διαφυγόντες τζίρους για τους επαγγελματίες της εποχής. Σχεδόν δεν υπήρχε συνεργείο, φανοποιείο ή βαφείο, που να μην επιδιδόταν στο αδίκημα της απάτης, όταν δεχόταν αυτοκίνητο ή μοτοσικλέτα με ζημιές από τρακάρισμα. Ήταν τόσο συχνό το φαινόμενο, που φαινόταν σε όλους απολύτως φυσικό. Το κόλπο ήταν απλό και το έλεγαν υπερτιμολόγηση. Μια ζημιά των 500 ευρώ (ας κάνουμε την αναγωγή σε σημερινό νόμισμα) έφτανε τα 1.500-2.000 ευρώ, χωρίς να κουραστεί κανείς. Το μαγαζί έφτιαχνε δύο λογαριασμούς, έναν σε μπακαλοδεύτερο για τον πελάτη με το πραγματικό ποσόν κι έναν σε επίσημο τιμολόγιο για την ασφάλεια. Μόλις έρχονταν τα λεφτά, το μαγαζί εισέπραττε το ΦΠΑ του (άλλο κόλπο της φυλής μας αυτό) και ό,τι περίσσευε το μοιράζονταν ο μάστορας και ο πελάτης. Απλά πράγματα. Το ίδιο απλό ήταν να σκηνοθετήσεις ένα ατύχημα κι ύστερα να πάρεις τηλέφωνο την ασφάλεια, ενώ δεν έλειπαν ακόμα και οι «μαϊμού» τραυματισμοί.

Με τη νέα χιλιετία τα πράγματα άρχισαν σταδιακά να αλλάζουν, με τις ασφαλιστικές εταιρείες να παίρνουν τον έλεγχο και να συνεργάζονται με συμβεβλημένα συνεργεία και φανοποιεία, ενώ η νέα γενιά εμπειρογνωμόνων είχε τις γνώσεις και τα μέσα να παγιδέψει όσους επιχειρούσαν να την εξαπατήσουν. Ωστόσο, το φαινόμενο επιβιώνει ως τις ημέρες μας, άσχετα αν έχει χάσει την κάποτε ακατάσχετη ορμή του. Αφορμή για όσα προαναφέραμε μας έδωσε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Ένωσης Επαγγελματιών Ασφαλιστών Ελλάδος (ΕΕΑΕ), που περιγράφει τις ζημιές της ασφαλιστικής απάτης σε ευρώ, αλλά και τις κυριότερες ενδείξεις της ύπαρξής της.

Αυξημένες οι απάτες το 2018

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα μετά από έρευνα η ΕΕΑΕ, με τη συμμετοχή 24 ασφαλιστικών εταιρειών (το 85,7% της ετήσιας παραγωγής ασφαλιστήριων συμβολαίων αυτοκινήτων) το 2018 η οικονομική διάσταση των εξακριβωμένα απατηλών απαιτήσεων αποζημίωσης αυξήθηκε κατά 37% (από 5,8 εκατ. ευρώ το 2017 σε 7,9 εκατ. ευρώ το 2018). Ο δείκτης της οικονομικής διάστασης ανά εξακριβωμένη περίπτωση απάτης (μέσος όρος) αυξήθηκε ελαφρά (από 1.293 ευρώ το 2017 σε 1.346 ευρώ το 2018). Επίσης, διαπιστώθηκε αύξηση κατά 31% των εξακριβωμένων περιπτώσεων απάτης (από 4.485 το 2017 σε 5.886 το 2018).

Asfalistiki apati

Τα συνηθέστερα «κόλπα»

Με βάση την συχνότητα εμφάνισης των περιπτώσεων ασφαλιστικής απάτης δημοφιλέστερες είναι οι παρακάτω περιπτώσεις (προηγούνται αυτές με τη μεγαλύτερη συχνότητα): Κατασκευή-αλλοίωση συνθηκών ασφαλιστικού γεγονότος (σκηνοθετημένο ατύχημα, αντιστροφή υπαιτιότητας κλπ.), υπερκοστολόγηση, δήλωση ψευδών στοιχείων ασφάλισης που επηρεάζουν τα τιμολόγια, πλαστά ασφαλιστήρια συμβόλαια, ζημιές που στην πραγματικότητα είχαν γίνει προ πολλού και ασυμβατότητα ζημιών.

Asfalistiki apati

Τα «στημένα» που μυρίζουν από μακριά

Με βάση τις δηλώσεις των ασφαλιστικών επιχειρήσεων που είναι μέλη της ΕΕΑΕ, αυξήθηκαν κατά 10% οι έρευνες κατά τη διάρκεια της εξεταζόμενης περιόδου (από 10.773 έρευνες το 2017 σε 11.806 το 2018). Με γνώμονα πάντα την συχνότητα εμφάνισης των ενδείξεων μιας πιθανής ασφαλιστικής απάτης, έχουμε τις περιπτώσεις (ξεκινάμε από τις δημοφιλέστερες: Ασύμβατες ζημιές για τις συνθήκες του δηλωθέντος ατυχήματος, ζημιές χωρίς επαφή μεταξύ των εμπλεκομένων αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, ασυνεπείς δηλώσεις, υπερτιμολόγηση ή υπερβολικές απαιτήσεις, ζημιά σε μικρό χρονικό διάστημα από την έναρξη της ασφάλισης ή μετά την επέκταση κάλυψης, απόπειρες από συνεργεία επισκευής ή ανταλλακτικών, φιλική ή συγγενική ή άλλη σχέση (συνάδελφοι, γείτονες) μεταξύ των εμπλεκομένων, επαναλαμβανόμενες ζημιές, ζημιές μεταξύ οχημάτων που έχουν τον ίδιο ασφαλιστικό πράκτορα, ατύχημα που συνέβη αργά το βράδι, ατύχημα σε απομακρυσμένη περιοχή, παραποιημένα έγγραφα και αδυναμία προσκόμισης παραστατικών ή λοιπών αποδεικτικών στοιχείων.


Πηγή: Ένωση Επαγγελματιών Ασφαλιστών Ελλάδας (ΕΕΑΕ)


 

 

Ποιος πιστεύετε ότι θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Τουρκίας;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου