top icon
Επικαιρότητα

«Κινούμαι Ηλεκτρικά»: η πορεία του προγράμματος επιδοτήσεων μέχρι σήμερα

Τα ηλεκτρικά ποδήλατα παραμένουν στην πρώτη σειρά ενδιαφέροντος για επιδότηση από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», με σημαντική μερίδα των πόρων του να έχει κατευθυνθεί και στην αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Η τάση ήταν εμφανής από την έναρξη του προγράμματος (Αύγουστος 2020), το οποίο προσφέρει το μεγαλύτερο ποσοστό επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου, που φτάνει ακόμα και το 40%, έναντι 25% που αναλογεί στην αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι πέραν των αλλαγών στο πρόγραμμα, οι οποίες έχουν προαναγγελθεί από στελέχη του υπουργείου Περιβάλλοντος προκειμένου να καταστούν πιο ελκυστικά τα κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών ιδιωτικών αυτοκινήτων, η χαμηλή απορρόφηση των πόρων οδηγεί στην απόφαση για παράταση του «Κινούμαι ηλεκτρικά» πέραν της 31ης Δεκεμβρίου 2021. Το συνολικό ποσό της επιδότησης ανέρχεται σε 100 εκατ. ευρώ και μέχρι στιγμής έχει δεσμευθεί μόλις το 31%. Πληροφορίες της εφημερίδας «Καθημερινή» αναφέρουν ότι το πρόγραμμα θα επεκταθεί για δύο ακόμα έτη με στόχο την κατανομή των πόρων σε όσο το δυνατόν περισσότερους καταναλωτές και επιχειρήσεις. Ανοιχτό παραμένει και το ενδεχόμενο αλλαγής μείγματος επιδότησης, ώστε να ενισχυθεί και άνω του 25% η συνεισφορά του κράτους στην αγορά ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων.

Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, έως τα τέλη Σεπτεμβρίου, του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά» κάνουν λόγο για 17.000 αιτήσεις: 11.800 αιτήσεις αφορούν ηλεκτρικό ποδήλατο, περίπου 1.300 είναι οι αιτήσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ για τα ηλεκτρικά δίκυκλα οι αιτήσεις είναι περίπου 3.500.

Ο χαμηλός ρυθμός εξέτασης των σχετικών αιτήσεων αποδίδεται στην παρούσα φάση σε καθυστερήσεις υπηρεσιακών παραγόντων, ενώ η ηγεσία του υπουργείου αναζητάει τρόπους επιτάχυνσης των διαδικασιών. Στελέχη του μάλιστα εξηγούν στην «Κ» ότι «κάθε άλλο παρά απογοήτευση προκαλεί το έντονο ενδιαφέρον για ηλεκτρικά ποδήλατα, καθώς το πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά δεν είχε ως στόχο να πλημμυρίσει η χώρα από ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκίνητα, αλλά να ενισχυθεί η ηλεκτροκίνηση συνολικά». Οπως εξηγούν μάλιστα, η χώρα μας προσφέρει το τρίτο μεγαλύτερο ποσοστό επιδότησης ηλεκτρικών ποδηλάτων στην Ευρώπη, μια επιλογή που ήταν συνειδητή από την κυβέρνηση.

Ωστόσο, τα δεδομένα καταδεικνύουν ότι αναζητείται τρόπος μετατόπισης του ενδιαφέροντος και στα επιβατικά αυτοκίνητα, καθώς μέχρι στιγμής η αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων και δικύκλων (ηλεκτρικά σκούτερ) έχει κινηθεί ανέλπιστα καλά.

Είναι χαρακτηριστικό ότι παραμένει ζωηρό το ενδιαφέρον για ηλεκτρικά δίκυκλα τα οποία προτιμούν κυρίως εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις διανομές (κούριερ, ντελίβερι κ.ά.), καθώς φαίνεται ότι αποτελούν την πιο συμφέρουσα επιλογή για τον στόλο τους. Το κόστος κίνησης με ένα ηλεκτρικό μηχανάκι δεν συγκρίνεται με αυτό της βενζίνης, ενώ και οι χαμηλές απαιτήσεις σε συντήρηση καθιστούν τα ηλεκτρικά μηχανάκια την προτιμητέα επιλογή για επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο της διανομής.

Τα είδη ηλεκτρικών ποδηλάτων είναι πολλά, καθώς υπάρχει ένα ποδήλατο για κάθε είδος χρήσης (μετακίνηση, μεταφορά φορτίου, ποδηλασία δρόμου/βουνού, σπαστά ποδήλατα κ.λπ.). Μεγάλη ποικιλία συναντάται και στο κόστος αγοράς τους, το οποίο μπορεί να ξεκινά από 500-700 ευρώ (απλά μοντέλα ηλεκτρικού ποδηλάτου, συνήθως κινεζικής προέλευσης). Ένα μέσο ηλεκτρικό ποδήλατο ξεκινά από 1.500-2.000 ευρώ. Στην επόμενη κατηγορία, των premium ηλεκτρικών ποδηλάτων, μπορεί κανείς να βρει ένα ποδήλατο με κόστος ακόμα και 6.000 ευρώ. Οι συστηματικοί χρήστες τους κάνουν λόγο για ένα εύχρηστο και ιδιαίτερα οικονομικό μέσο μετακίνησης, καθώς προσφέρει προσπελασιμότητα στους μποτιλιαρισμένους δρόμους, με σημαντικά χαμηλό κόστος χρήσης και συντήρησης.

Οι λάτρεις του ηλεκτρικού ποδηλάτου δεν είναι οι κλασικοί ποδηλάτες που το επιλέγουν ακόμα και για τις διακοπές τους. Οσοι αποφάσισαν να επενδύσουν σε ένα ηλεκτρικό ποδήλατο το χρησιμοποιούν για κάθε μετακίνηση (εργασία, ψυχαγωγία, ψώνια, βόλτες), σε αντίθεση με τους «παραδοσιακούς» ποδηλάτες, οι οποίοι το αντιμετωπίζουν κυρίως ως μέσο άσκησης και αναψυχής.

«Κόλλησε» η εκταμίευση
Προβληματισμός επικρατεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον αργό ρυθμό εξέτασης των αιτήσεων για υπαγωγή στο πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά». Μπορεί ο αριθμός των αιτήσεων που έχει κατατεθεί να υπολείπεται ελαφρώς του τελικού στόχου, ωστόσο σημαντική υστέρηση παρατηρείται σε επίπεδο διεκπεραίωσής τους. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η καθυστέρηση αποδίδεται σε ολιγωρία των υπηρεσιακών παραγόντων, οι οποίοι προχωρούν με πρωτοφανείς, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, αργούς ρυθμούς στην εξέταση και τελική έγκριση των αιτημάτων. Αποτέλεσμα είναι να συμπαρασύρεται και ο χρόνος εκταμίευσης της επιδότησης προς τους ενδιαφερομένους, οι οποίοι περιμένουν μήνες. Πληροφορίες αναφέρουν ότι αναζητείται φόρμουλα η οποία θα ορίζει ανώτατο χρονικό όριο εξέτασης των αιτήσεων. Στις σκέψεις αυτή τη στιγμή είναι, ενδεχομένως μέσω κάποιας πρόσθετης νομοθετικής ρύθμισης, να οριστεί η μέγιστη διάρκεια κατά την οποία μπορούν να έχουν στα χέρια τους οι υπηρεσιακοί παράγοντες τις σχετικές αιτήσεις μέχρι να ολοκληρώσουν την εξέτασή τους. Πηγή: Καθημερινή

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ