top icon
Επικαιρότητα

Επιβάρυνση 1,2 δις € για τους τρεις νέους οδικούς άξονες της χώρας μας

Το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο εκτιμά πως οι Έλληνες φορολογούμενοι επιβαρύνθηκαν με επιπλέον 1,2 δις ευρώ για τους τρεις νέους βασικούς οδικούς άξονες της χώρας μας.

Στις 97 σελίδες της αναλυτικής έκθεσής του το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο επισημαίνει χαρακτηριστικά πως οι Έλληνες φορολογούμενοι πλήρωσαν… χρυσούς τους τρεις βασικούς οδικούς άξονες της χώρα μας -τους αυτοκινητόδρομους Μορέας και Ε-65, καθώς και την Ολυμπία Οδό- επιβαρυνόμενοι με επιπλέον 1,2 δις ευρώ έναντι των αρχικών προβλέψεων. Βασικά αίτια στις συναφθείσες συμπράξεις ιδιωτικού και δημόσιου τομέα είναι τόσο οι μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των ως άνω έργων, οι οποίες κυμάνθηκαν από 37 έως και 52 μήνες, όσο και οι επαναδιαπραγματεύσεις των συμβάσεων, οι οποίες κρίθηκαν αναγκαίες όταν και μειώθηκαν τα έσοδα από τα διόδια εξαιτίας της οικονομικής ύφεσης.

Η παραπάνω αποκαρδιωτική εικόνα επέφερε, όπως ήταν αναμενόμενο, την αύξηση της συνολικής δαπάνης ανά χιλιόμετρο άνω του 36% και για τις τρεις βασικές οδικές αρτηρίες, ενώ χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως στις δύο από τις τρεις περιπτώσεις τα έργα κάλυψαν μικρότερες αποστάσεις απ’ ότι αρχικά είχε προβλεφθεί.

Στον αυτοκινητόδρομο Ε-65, συγκεκριμένα, η έκταση των έργων μειώθηκε, σύμφωνα με την έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, κατά 55% (από 174 σε μόλις 79 χλμ.) με το συνολικό κόστος ανά χιλιόμετρο να αυξάνεται κατά 47%. Ως συνέπεια αυτών, οι φορολογούμενοι επιβαρύνθηκαν με επιπλέον 413 εκ. ευρώ σε σχέση με τους αρχικούς υπολογισμούς. Έτσι, το κόστος ανά χιλιόμετρο οδοστρώματος διαμορφώθηκε στα 20,2 εκ. ευρώ.

Στην Ολυμπία Οδό η έκταση του έργου μειώθηκε κατά 45% (από 365 χλμ. σε 202), ενώ το κόστος ανά χιλιόμετρο αυξήθηκε κατά 69%. Στην προκειμένη περίπτωση, το επιπλέον τίμημα ανήλθε στα 678 εκ. ευρώ. Το δε κόστος ανά χιλιόμετρο ανήλθε στην περίπτωση της Ολυμπίας Οδού στα 13 εκ. ευρώ.

Η ίδια εικόνα και στον αυτοκινητόδρομο Μορέας, παρ’ ότι εδώ το τελικό μήκος του έργου «συνέπεσε» με τις σχετικές προβλέψεις της αρχικής σύμβασης. Εντούτοις, μετά την επανεκκίνηση του έργου το τελικό κόστος ανά χιλιόμετρο αυξήθηκε κατά 16% με τους Έλληνες φορολογούμενους να «χρεώνονται» με επιπλέον 84 εκ. ευρώ.

Στη έκθεσή του το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο κάνει σαφή αναφορά στον κακό σχεδιασμό των ως άνω έργων καθώς και στην υπερτίμηση των προοπτικών κερδοφορίας τους από την ελληνική πολιτεία και τους ιδιώτες. Πιο συγκεκριμένα, για τον Ε-65 η εκτίμηση χρήσης του ανά ημέρα το 2013 ανέρχονταν στα 1.792 οχήματα, αριθμός μειωμένος κατά 63% σε σχέση με τους προγενέστερους υπολογισμούς που ούτως ή άλλως δεν είχαν κριθεί επαρκείς για την «υγιή» κατασκευή του έργου.

Προκειμένου να καταλήξει στα παραπάνω συμπεράσματα, το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο μελέτησε 12 αντίστοιχα έργα που συγχρηματοδοτήθηκαν από την ΕΕ στην Ελλάδα, στην Ισπανία, στη Γαλλία και στην Ιρλανδία. Το συμπέρασμα και για τις τέσσερις χώρες;

«Η οικονομική αποδοτικότητα και η διαφάνεια υπονομεύθηκαν σε μεγάλο βαθμό ιδίως από την απουσία σαφούς πολιτικής και στρατηγικής, την ανεπαρκή ανάλυση, την εγγραφή έργων ΣΔΙΤ ως στοιχείων εκτός ισολογισμού και τις μη ισορροπημένες ρυθμίσεις επιμερισμού των κινδύνων»._Χ.Α.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ