top icon
Επικαιρότητα

Εταιρείες ταξί

Έρχονται με υποσχέσεις

Πολυμορφικά αυτοκίνητα, GPS, video games, διαφημιστικά μηνύματα, υπηρεσίες Internet, μουσική, κατάργηση της πολλαπλής μίσθωσης και αυξημένα μέτρα ασφαλείας: αυτή την εικόνα υπόσχονται στους επιβάτες τους οι εταιρείες ταξί, που έρχονται πλέον στο προσκήνιο. Στις αρχές του 2003, ψηφίστηκε από τη Βουλή ο νόμος που αφορά το νέο πλαίσιο λειτουργίας των επιβατικών δημόσιας χρήσης αυτοκινήτων (ταξί και αγοραία), καθώς και τον εκσυγχρονισμό και την οργάνωσή τους σε εταιρείες κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Στόχος των αρμόδιων υπηρεσιών, για το άμεσο μέλλον, είναι ο κλάδος των αυτοκινητιστών να παρουσιάσει την καλύτερη δυνατή εικόνα στην Ολυμπιάδα του 2004. Μακροπρόθεσμα, υπάρχει και η πρόκληση της ενιαίας αγοράς της Ε.Ε., στην οποία όλοι οι συμμετέχοντες πρέπει να είναι ανταγωνιστικοί και να παρέχουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες. Από την πλευρά του, το κράτος ευελπιστεί ότι θα είναι σε θέση να προσφέρει την υποδομή που χρειάζεται (οργανωμένες «πιάτσες» κτλ.), ενώ η ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών αξόνων στην πρωτεύουσα θα βελτιώσει τις συνθήκες εργασίας των επαγγελματιών οδηγών. Στην προετοιμασία του νομοσχεδίου 3109/2003 από το υπουργείο Μεταφορών, συμμετείχαν και εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Ιδιοκτητών Ταξί & Αγοραίων (ΠΟΕΙΑΤΑ), όπως επίσης και άλλοι φορείς.

Μονόδρομος
Στους προηγούμενους μήνες, οι σχέσεις του κράτους με τους οδηγούς ταξί πέρασαν από αρκετές διακυμάνσεις, με αποκορύφωμα τις πρόσφατες απεργιακές κινητοποιήσεις. Aφορμή αυτών των κινητοποιήσεων, το μέτρο που τους υποχρεώνει να εγκαταστήσουν ταμειακές μηχανές στα ταξί, ενώ δε μειώθηκαν και οι φωνές για την άρση της απαγόρευσης κίνησης στις λεωφορειολωρίδες και της πολλαπλής μίσθωσης. Το υπουργείο Μεταφορών και η ΠΟΕΙΑΤΑ «δείχνουν» ως υπευθύνους κατά ένα μέρος για το αρνητικό σήμερα κλίμα τους «μαντράδες» (που «διακινούν» το μεγαλύτερο ποσοστό από τις άδειες των ταξί), των οποίων τα συμφέροντα φαίνεται πως πλήττονται από το νέο νομοσχέδιο, αφού προβλέπει την ίδρυση και τη λειτουργία οργανωμένων εταιρειών ταξί. Η λύση αυτή, όμως, φαίνεται επιβεβλημένη σε σχέση με ό,τι ισχύει στις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε., ενώ παράλληλα ίσως εξασφαλίζει και την επιβίωση του κλάδου. Σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου Πειραιά, το ποσοστό των επιβατών ταξί θα ελαττώνεται συνεχώς, κυρίως λόγω του Μετρό και των επεκτάσεών του, φθάνοντας το 2010 το 4,7% του συνόλου, από 11% που είναι τώρα. Πέρα από αυτό, στην περιφέρεια της πρωτεύουσας κυκλοφορούν τόσα ταξί όσα και στη… Νέα Υόρκη, χωρίς κανείς να ξέρει ακριβώς πόσα από αυτά είναι πειρατικά (υπολογίζονται κοντά στα 2.000).

Οι βασικές γραμμές του νομοσχεδίου
• Κίνητρα για αντικατάσταση παλιού στόλου οχημάτων, με επιδότηση ύψους 60 εκατομμυρίων ευρώ σε όσους ιδιοκτήτες θα έχουν δείξει ανάλογο ενδιαφέρον μέχρι τις 30 Απριλίου 2004.
• Ενθάρρυνση σύγχρονων τρόπων επικοινωνίας και πλοήγησης.
• Τοποθέτηση ταξιμέτρων συνδεδεμένων με μηχάνημα που εκδίδει αποδείξεις.
• Καθιέρωση point system για τους παραβάτες.
• Όλα τα υγραεριοκίνητα και βενζινοκίνητα ταξί θα έχουν κινητήρες με χωρητικότητα το λιγότερο 1.750 κ.εκ.
• Για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, η επιτρεπόμενη κατώτατη χωρητικότητα θα είναι 1.950 κ.εκ., ενώ όλα τα ταξί θα διαθέτουν κλιματισμό.
• Σε Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, τα οχήματα μέχρι 1.950 κ.εκ. θα αποσύρονται ύστερα από δέκα χρόνια υπηρεσίας. Όσα έχουν περισσότερα κυβικά θα «συνταξιοδοτούνται» στα δώδεκα χρόνια.
• Στην υπόλοιπη επαρχία, το όριο απόσυρσης ανεβαίνει στα δεκατρία έτη, με δύο εξαιρέσεις: στις πόλεις που έχουν μέχρι 3.000 κατοίκους, η «αποστρατεία» θα έρχεται στα είκοσι ένα χρόνια, ενώ δε θα υπάρχει όριο ηλικίας για τους οικισμούς που έχουν ως 1.000 κατοίκους.
• Δημιουργία εταιρειών και συνεταιρισμών, με τον όρο ότι θα έχουν το λιγότερο 150 οχήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, 50 σε Πάτρα, Ηράκλειο και Λάρισα, και 20 στις υπόλοιπες περιοχές της χώρας.
• Χορήγηση σε κάθε εταιρεία τριών αδειών χρήσης πολυμορφικών αυτοκινήτων επτά θέσεων και μίας άδειας λιμουζίνας (ανά 100 ταξί).

Η νέα εποχή έρχεται…
Η μεγαλύτερη μέχρι τώρα εταιρεία ταξί (ΚΟΣΜΟΣ 1, στην οποία έχουν μεταβιβάσει τη χρήση των οχημάτων τους περισσότεροι από 800 ιδιοκτήτες) αναμένει την άδεια λειτουργίας της από τη Νομαρχία, ενώ δέκα πολυμορφικά ταξί και δύο λιμουζίνες ετοιμάζονται να τεθούν σε κυκλοφορία. Η μετεξέλιξη των ενώσεων ραδιοταξί σε εταιρείες συνεχίζεται, με την ΕΛΛΑΣ και την ΕΡΜΗΣ να δημιουργούν με τη σειρά τους τα δικά τους νομικά πρόσωπα. Δύο συνεταιρισμοί ετοιμάζονται αυτό τον καιρό με εντατικούς ρυθμούς στη Θεσσαλονίκη και άλλοι δύο στο Ηράκλειο Κρήτης. Επίσης, σύντομα καθιερώνεται σε ολόκληρη τη χώρα ο τετραψήφιος αριθμός 1020, για όποιον θέλει να καλέσει ραδιοταξί.

ΤΑ ΥΠΕΡ ΚΑΙ ΤΑ ΚΑΤΑ

Για τους επαγγελματίες

Υπέρ
• Μικρότερο κόστος αγοράς αυτοκινήτου
• Μικρότερο λειτουργικό κόστος
• Αποφυγή χιλιομέτρων χωρίς μίσθωση
• Συμβάσεις μίσθωσης από κρατικές υπηρεσίες
• Διαφημιστικά έσοδα
• Ασφαλείς συνθήκες εργασίας, με τη στήριξη ηλεκτρονικών υπολογιστών και δορυφορικών συστημάτων
• Χρήση πολυμορφικών αυτοκινήτων

Κατά

• Λιγότερα σε αριθμό ταξί
• Νέος τρόπος φορολογίας
• Εξάλειψη της οδήγησης ταξί ως «δεύτερου επαγγέλματος»

Για τους επιβάτες

Υπέρ

• Εξυπηρέτηση αποκλειστικά από επαγγελματίες
• Κλιματισμός
• Δραστική μείωση πολλαπλής μίσθωσης
• Απόδειξη για κάθε μετακίνηση
• Διαδρομές με σύγχρονα αυτοκίνητα
• Οδηγός με… ονοματεπώνυμο

Κατά

• Υψηλότερο αντίτιμο
• Δυσκολότερη εύρεση ταξί από το δρόμο

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ