Η χώρα μας κατέγραψε το 2017 οριακή αύξηση στις μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που προέρχονται από τα νεοεισερχόμενα στους δρόμους της οχήματα. Εντούτοις, κατάφερε να κατακτήσει μια αρκετά καλή θέση που την τοποθετεί στην τέταρτη θέση της σχετικής κατάταξη ανάμεσα σε 23 χώρες της ΕΕ.

Η μικρή πλην όμως αισθητή μείωση της δημοτικότητας των ντίζελ αυτοκινήτων στη γηραιά ήπειρο τη χρονιά που πέρασε, σε συνδυασμό με τον αδιαμφισβήτητο πλέον εμπορικό καλπασμό των SUV μοντέλων, είχαν ως αποτέλεσμα το 2017 οι μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των πωληθέντων αυτοκινήτων να αυξηθούν για πρώτη φορά μέσα στα τελευταία 10 χρόνια αγγίζοντας στο σύνολο των 23 χωρών της ΕΕ στις οποίες διεξήχθη η σχετική έρευνα, τα 118,1 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο κίνησης. Μπορεί η διαφορά των μόλις 0,3 γραμμαρίων σε σχέση με τις αντίστοιχες επιδόσεις των 23 αυτών χωρών για το 2016 να φαντάζει μικρή, εντούτοις το συγκεκριμένα μέγεθος καταδεικνύει ότι το «μοίρασμα» της πίτας ανάμεσα στους τύπους καυσίμου των αυτοκινήτων που πωλούνται παίζει καθοριστικό ρόλο κρούοντας -αν μη τι άλλο- τον κώδωνα του κινδύνου με δεδομένο ότι οι πραγματικές ρυπαντές που εκλύονται στην ατμόσφαιρα είναι, σύμφωνα με τον νέο τρόπο υπολογισμού τους, τον WLTP, αρκετά μεγαλύτερες.

Ντίζελ Vs Βενζίνη

Σύμφωνα με την έρευνα που διεξήγαγε η Jato, το 2017 οι μέσες εκπομπές του στόλου των καινούργιων ντίζελ αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στο προαναφερθέν δείγμα άγγιξε τα 117,9 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, τη στιγμή που οι αντίστοιχες βενζινοκίνητες εκδόσεις άγγιξαν τα 123,4 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο. Η ίδια έρευνα ανέδειξε ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο: ότι ο μέσος όρος απόδοσης των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν πέρσι έφτασε τους 142 ίππους, ενώ ο αντίστοιχος των βενζινοκίνητων τους μόλις 123 ίππους. Περισσότερη ισχύς και λιγότεροι ίπποι, λοιπόν, εναντίον περισσότερων ρύπων και μικρότερης ισχύος.

Θυμίζουμε πως το 2017, τα ντίζελ αυτοκίνητα κατέλαβαν μερίδιο 43,4% επί του συνόλου της ευρωπαϊκής αγοράς, με τις εκδόσεις βενζίνης να σκαρφαλώνουν από το 47% που ήταν το 2016, στο 50%.

Η Ελλάδα και οι άλλοι…

Μέσα σε αυτό το κλίμα, η χώρα μας, έχοντας αυξήσει τις μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των νέων αυτοκινήτων που πάτησαν για πρώτη φορά τους τροχούς τους στην άσφαλτο κατά 2,9 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο (+2,8%) σε σχέση με το 2016, κατάφερε να καταταγεί στην τέταρτη θέση της ευρωπαϊκής κατάταξης με μέσες εκπομπές 108,6 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, πίσω από την πρωτοπόρο Νορβηγία, η οποία «έγραψε» μόλις 83,6 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο, την Πορτογαλία (108 γρ./χλμ.) και τη Δανία (108,0 γρ./χλμ.). Βέβαια, η επίδοση αυτή δεν αποδίδεται τόσο στην… περιβαλλοντική ευαισθησία των συμπολιτών μας, όσο στο γεγονός ότι ο μεγαλύτερος όγκος των πωληθέντων αυτοκινήτων ανήκουν στις μικρές και κατ΄επέκταση λιγότερο ενεργοβόρες κατηγορίες οχημάτων. Σε κάθε περίπτωση, στον… πάτο της σχετικής λίστας συναντάμε την Ελβετία (133,2 γρ./χλμ.), την οποία προσπέρασαν οι Πολωνία και η Γερμανία, στις οποίες τα νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν κατέγραψαν μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα της τάξης των 126,4 και 126,2 γρ./χλμ., αντίστοιχα.

Ποιες μάρκες ρυπαίνουν λιγότερο

Η Toyota είναι ο ξεκάθαρος κυρίαρχος της χρονιάς που πέρασε, καθώς ο στόλος των πωληθέντων αυτοκινήτων της στις 23 χώρες της EE κατέγραψε μέσες εκπομπές της τάξης των 101,2 γρ./χλμ., επίδοση βελτιωμένη κατά 2,7 γρ./χλμ. σε σχέση με εκείνη του 2016. Στις επόμενες δύο θέσεις συναντάμε τις δύο «βασικές» εταιρείες του ομίλου PSA, τις Peugeot (104,5 γρ./χλμ.) και Citroen (105,5 γρ./χλμ.), που πέρσι, κατακτώντας οριακά καλύτερες επιδόσεις, κατείχαν τις θέσεις 1 και 2, εμπρός από την ιαπωνική εταιρεία. Μία ακόμα γαλλική εταιρεία, η Renault, ακολουθεί στη θέση 4 καταγράφοντας μέση επίδοση 106,6 γρ./χλμ. Σε σχέση με το 2016, οι Suzuki, Fiat, Dacia, Kia, BMW, Hyundai και Audi, μαζί ασφαλώς με την Toyota, ήταν οι μόνες εταιρείες που μπόρεσαν να βελτιώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των νέων αυτοκινήτων τους που μπήκαν για πρώτη φορά στις αγορές των «23».

Ποιες κατηγορίες οχημάτων ρυπαίνουν λιγότερο

Εδώ, τα αποτελέσματα τις έρευνας είναι, λίγο ως πολύ, τα αναμενόμενα, με τα συγκριτικά πιο αδύναμα και ελαφριά σε βάρος αυτοκίνητα της κατηγορίας Α να κατακτούν την κορυφή, καταγράφοντας το 2017 μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα της τάξης των 103,7 γρ./χλμ. Τα πιο ρυπογόνα είναι εκείνα της πολυτελούς κλάσης (Ε2) με μέσες εκπομπές 160,6 γρ./χλμ., καθώς και εκείνα τις Sport, που ακολουθούν με 153 γρ./χλμ.

Το συμπέρασμα όλων των παραπάνω;

Όσο η αυτοκινητοβιομηχανία δεν καταφέρνει να πείσει το κοινό για την «αξία» των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων μειώνοντας συγχρόνως όσο το δυνατόν περισσότερο το κόστος απόκτησής τους και όσο οι κυβερνήσεις των χωρών-μελών της ΕΕ δεν δράσουν συντονισμένα δημιουργώντας το απαραίτητο για τις περιστάσεις δίκτυο υποστήριξής τους, τόσο πιο δύσκολο θα είναι για τους κατασκευαστές να «πιάσουν» τον προκαθορισμένο για το 2021 στόχο των 95 γρ./χλμ. τον οποίο έχουν ήδη θεσμοθετήσει τα αρμόδια όργανα της ΕΕ. Ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα λοιπόν και για τους μεν και για τους δε._Χ.Α.

Πηγή στοιχείων: Jato

Πιστεύετε πως και στο φετινό Αυτοκίνητο της Χρονιάς, από τους 7 φιναλίστ, ένα από τα ηλεκτρικά Porsche Taycan & Tesla Model 3, θα μπορούσε να επικρατήσει του συμβατικού ανταγωνισμού (BMW 1 Series, Ford Puma, Peugeot 208, Renault Clio & Toyota Corolla);

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά