top icon
Επικαιρότητα

Car sharing: Το μέλλον είναι (ήδη) εδώ

Ένα μοντέλο αστικής και όχι μόνο μετακίνησης με πολλές προοπτικές που ήδη συζητείται πολύ.

Το car sharing ή αλλιώς το «Αυτοκίνητο Κοινής Χρήσης» αποτελεί σήμερα μια ραγδαία αναπτυσσόμενη τάση στο χώρο της σύγχρονης αυτοκίνησης αποτελώντας ουσιαστικά ένα πρωτοποριακό «μοντέλο» ενοικίασης οχημάτων, στα πλαίσια του οποίου οι ενδιαφερόμενοι χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο της αρεσκείας τους για σύντομες χρονικές περιόδους, συχνά με την ώρα, καταβάλλοντας ασφαλώς το ανάλογο οικονομικό τίμημα.

Επί της ουσίας, πρόκειται για μία αρκούντως ελκυστική για αρκετούς πελάτες-οδηγούς υπηρεσία απευθυνόμενη τόσο σε όσους κάνουν μία περιστασιακή χρήση ενός οχήματος, όσο και σε εκείνους που αναζητούν πρόσβαση σε ένα όχημα διαφορετικού τύπου από αυτό που χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση. Επί του πρακτέου, την όλη οργάνωση ενοικίασης των αυτοκινήτων αναλαμβάνουν συνήθως μία δημόσια υπηρεσία, ένας συνεταιρισμός, μία ad hoc ομάδα, ενώ, πιο συνηθισμένα, μια εμπορική επιχείρηση (συνήθως μεγάλες εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων) ή εναλλακτικά και οι ίδιοι οι χρήστες, οι οποίοι μπορούν να οργανωθούν ως μέλη μιας εταιρείας ή ενός άτυπου club, σε συνεργασία με μεγάλες κατασκευάστριες εταιρείες.

Σήμερα, η συγκεκριμένη υπηρεσία έχει ενεργοποιηθεί σε περισσότερες από 1.000 μεγάλες πόλεις ανά τον κόσμο. Σύμφωνα με επίσημες πηγές, μέχρι και τα τέλη του 2012, το car sharing απαριθμούσε πάνω από 1,7 εκ. ενεργά μέλη σε μόλις 27 χώρες, εκ των οποίων οι 800.000 στις Η.Π.Α. Με βάση τις ίδιες εκτιμήσεις, έως το 2020 οι άνθρωποι που θα χρησιμοποιούν τις εν λόγω υπηρεσίες αναμένεται να ξεπεράσουν το μαγικό νούμερο των 20.000.000, με το συνολικό τζίρο της εν λόγω δραστηριότητας να αγγίζει με οικονομικούς όρους για όλους τους εμπλεκόμενους περί τα 5 δις ευρώ.

Ποιοι είναι οι βασικοί λόγοι που ωθούν σήμερα στην άνθιση του car sharing; Σε πρώτη φάση, τα έντονα προβλήματα συμφόρησης όσον αφορά στις μετακινήσεις που παρατηρούνται σε ολοένα και περισσότερες μεγαλουπόλεις του κόσμου. Σύμφωνα με μελέτη του Economist, για κάθε ένα αυτοκίνητο που κινείται στα πλαίσια του προγράμματος car sharing, δώδεκα έως και δεκαπέντε ιδιόκτητα οχήματα μένουν ακινητοποιημένα στα σπίτια των ιδιοκτητών τους, με προφανή όπως γίνεται αντιληπτό περιβαλλοντικά και χωροταξικά οφέλη. Από εκεί και πέρα τώρα, καθοριστικός είναι ασφαλώς και ο ρόλος του αυξανόμενου κόστους που, θέλοντας και μη, αναλογεί σήμερα σε κάθε ιδιοκτήτη οχήματος.

Πως όμως λειτουργεί το car sharing στην πράξη; Κατʼ αρχήν, ο ενδιαφερόμενος δεν έχει παρά να εκδηλώσει το ενδιαφέρον του για την βραχυπρόθεσμη χρήση του οχήματος της αρεσκείας του μέσω τηλεφώνου, διαδικτύου ή με τη χρήση των κατάλληλων εφαρμογών (apps) μέσω των «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων της αγοράς (smartphones) δηλώνοντας ποιο τύπο οχήματος αναζητά, ποιά ακριβώς ώρα θα το χρειαστεί, σε ποια περιοχή της πόλης και φυσικά για πόση ώρα. Όταν η κράτηση ολοκληρωθεί και επιβεβαιωθεί, το αυτοκίνητο στη συνέχεια παραδίδεται στο χρόνο και στον τόπο που έχει προγραμματιστεί. Όσον αφορά στον τρόπο πρόσβασης, οι εταιρείες έχουν «εφεύρει» μια μικρή συσκευή ανάγνωσης καρτών, η οποία τοποθετείται στο παρμπρίζ του οχήματος. Μόλις ο πελάτης τοποθετήσει την δική του κάρτα μέλους που έχει ήδη στη διάθεσή του ακριβώς «απέναντι» από το συγκεκριμένο card reader, η υπηρεσία ενεργοποιείται την προκαθορισμένη με βάση την κράτηση ώρα με το αυτοκίνητο να ξεκλειδώνει αυτόματα. Τα κλειδιά μπορούν στη συνέχεια να εντοπιστούν σε οποιαδήποτε θέση μέσα στο ίδιο το αυτοκίνητο. Μετά το πέρας της χρήσης, ο οδηγός δεν έχει παρά να σταθμεύσει το όχημά του όπου επιθυμεί, είτε στις προκαθορισμένες θέσεις παρκινγκ του προγράμματος, είτε σε οποιαδήποτε άλλο χώρο, δημόσιο ή ιδιωτικό. Τόσο απλά! Η χρέωση της όλης υπηρεσίας πραγματοποιείται, όπως είναι αναμενόμενο, μέσω πιστωτικής κάρτας.

Πως προετοιμάζονται για τη νέα εποχή του car sharing οι BMW και Mercedes

Υπό την ασφυκτική πίεση που ασκούν στους μεγάλους κατασκευαστές στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης (για την Ελλάδα ασφαλώς, ούτε λόγος) οι Lyft και Uber στον τομέα της «διαμοιρασμένης μετακίνησης», οι Mercedes και BMW φέρονται αυτή τη στιγμή να μελετούν τρόπους συνένωσης των υπηρεσιών car sharing που έχουν ήδη αναπτύξει (Car2Go και DriveNow, αντίστοιχα).

Αξίζει να σημειωθεί πως την ως άνω είδηση αποκάλυψε με δηλώσεις του ο CEO της εταιρείας Sixt, η οποία αυτή τη στιγμή ελέγχει το 50% των υπηρεσιών DriveNow του Βαυαρού κατασκευαστή.

Σε σχετική ερώτηση αναφορικά με το ενδεχόμενο συνεργειών ανάμεσα στις Car2Go και DriveNow, εκπρόσωπος της BMW δήλωσε χαρακτηριστικά:

«Αυτή τη στιγμή είμαστε σε συνεχή διάλογο με τους εταίρους μας και φυσικά αξιολογούμε τις στρατηγικές επιλογές μας όσον αφορά στις δραστηριότητες και τα πακέτα προσφορών μας».

Σύμφωνα με την BMW, μόνο στην πόλη του Λονδίνου πάνω από το ένα τρίτο των πελατών που χρησιμοποίησαν για μεγάλο χρονικό διάστημα τις υπηρεσίες DriveNow έχουν προβεί στην πώληση των ιδιωτικών τους αυτοκινήτων.

Όπως έχει γνωστοποιηθεί από επίσημα χείλη, οι υπηρεσίες car sharing των Sixt και DriveNow έχουν καταφέρει να εντάξουν στους κόλπους τους έως και τον περασμένο Ιούνιο συνολικά 915.000 μέλη, από 850.000 που ήταν στα τέλη της περασμένης χρονιάς. Στην περίπτωση των Car2Go, οι εγγεγραμμένοι, οι οποίο έχουν άμεση πρόσβαση σε 13.900 οχήματα σε Βόρεια Ευρώπη, Βόρεια Αμερική και Κίνα, ανέρχονται στα 2,7 εκ._Χ.Α.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ