Το κοινό της Ευρώπης αρχίζει δειλά δειλά να «αγκαλιάζει» τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καθώς πέρσι οι πωλήσεις τους σημείωσαν αύξηση που άγγιξε το 47%. Ας δούμε αναλυτικά το πώς και το γιατί, τις επιδόσεις κάθε χώρας, καθώς και εκείνες των κατασκευαστών που δίνουν τα «παρών» στη συγκεκριμένη συνομοταξία οχημάτων στη γηραιά ήπειρο.

Οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτροκίνητων μοντέλων με μπαταρία (Battery Electric Vehicle – BEV) κατέγραψαν πέρσι την υψηλότερη επίδοση τους στην Ευρώπη σημειώνοντας άλμα της τάξης του 47% σε σχέση με το 2017. Τη χρονιά εκείνη οι ταξινομήσεις των BEV ανήλθαν στις 132.800 μονάδες, ενώ πέρσι σκαρφάλωσαν στις 195.200 μονάδες. Αν μη τι άλλο, η άνοδος στο συγκεκριμένο κομμάτι της αγοράς μπορεί να εξηγηθεί εν μέρει από το ευρύτερο φάσμα επιλογών, τις κατά τι καλύτερες τιμές σε σχέση με το παρελθόν και προπάντων τη μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση των καταναλωτών. Η προσφορά ηλεκτροκίνητων μοντέλων βελτιώθηκε, επίσης, χάρη στην άφιξη της δεύτερης γενιάς του Nissan Leaf, η οποία μπόρεσε να ξεπεράσει σε πωλήσεις εκείνες του Renault Zoe, καθιστώντας την κορυφαία EV επιλογή στην Ευρώπη.

Ωστόσο, παρά την αυξανόμενη ποσότητα διαθέσιμων μοντέλων, οι καταναλωτές στην Ευρώπη εξακολουθούν να είναι αρκετά… περιορισμένοι στην αναζήτησή τους στην κατηγορία των BEV. Το 2018, και με δεδομένη τη διάθεση 338 στο σύνολο μοντέλων, στην Ευρώπη υπήρχαν μόλις 25 διαφορετικά ηλεκτρικά μοντέλα που κατέγραψαν περισσότερες από 10 ταξινομήσεις καθ 'όλη τη διάρκεια του έτους - και από αυτά μόλις τα 5 ανήκαν στην κατηγορία των SUV μοντέλων. Από πλευράς χωρών, η Νορβηγία ήταν και πάλι η μεγαλύτερη και ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά στην κατηγορία των BEV. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το 31% των συνολικών εγγραφών στη χώρα αφορούσαν πέρσι ηλεκτροκίνητα οχήματα. Μάλιστα, σχεδόν το ένα τέταρτο των EV’s που πωλήθηκαν στην Ευρώπη το 2018 ταξινομήθηκαν στη Νορβηγία με το Nissan Leaf  να είναι το best seller μοντέλο.

Αξιοσημείωτη πρόοδος παρατηρήθηκε και στην Ολλανδία, με την αύξηση στη ζήτηση να αγγίζει το 202% - επίδοση που έφερε τη χώρα μπροστά από το Ηνωμένο Βασίλειο και συνολικά στην τέταρτη θέση στο σύνολο της Ευρώπης. Αξιοσημείωτο είναι εδώ το γεγονός ότι το 2018 οι 5 από τις 100 εγγραφές νέων οχημάτων στη χώρα ανήκαν στην κατηγορία των BEV. Η Πορτογαλία και η Σουηδία σημείωσαν επίσης έντονη ανάπτυξη στην κατηγορία, με τη ζήτηση για αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα να αυξάνεται κατά 149% και 68%, αντίστοιχα. Στον αντίποδα, υπάρχουν μεγάλες από πλευράς όγκου αγορές στην Ευρώπη στις οποίες τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να αποτελούν ένα σπάνιο θέαμα. Στην Ιταλία, για παράδειγμα, το μερίδιό τους το 2018 ανήλθε μόλις στο 0,26% επί των συνολικών εγγραφών στη χώρα. Στην Ισπανία, επίσης, στη δεύτερη μεγαλύτερη χώρα παραγωγής οχημάτων στην Ευρώπη, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να είναι αντι-δημοφιλή, με το ποσοστό τους να μην υπερβαίνει το 0.5%. Η χώρα μας δε, όπως μπορείτε να δείτε και εσείς στο σχετικό γράφημα της Jato, κατέχει την τελευταία θέση ανάμεσα στις 23 χώρες της Ευρώπης στην κατηγορία, πίσω από την Ιρλανδία, την Τσεχία και την Πολωνία.

Το πλέον δημοφιλές μοντέλο στην Ευρώπη ήταν το Nissan Leaf (38.790 μονάδες), το οποίο κατάφερε να «νικήσει» το Renault Zoe για μόλις 623 ταξινομήσεις. Μάλιστα, το ιαπωνικό EV αποτέλεσε για τη Nissan το 5ο πιο δημοφιλές μοντέλο της στο σύνολο της ευρωπαϊκής της γκάμας. Χάρη στην αυξημένη ζήτηση σε Μ. Βρετανία (+976%), Ολλανδία (+139%) και Γερμανία (+91%), στην τρίτη θέση το 2018 σκαρφάλωσε το VW e-Golf (21.111 πωλήσεις) ακολουθούμενο από το i3 της BMW (18.018), τα Model S και X της Tesla (16.414 και 12.589), το Hyundai Ioniq (9.213), το Smart Fortwo (8.703), το Kia Soul (6.591) και την Jaguar I-Pace (6.294).

Από πλευράς εταιρειών, ομίλων ή συμμαχιών, οι Renault-Nissan κατάφεραν το 2018 να αποσπάσουν στη γηραιά ήπειρο μερίδιο στην κατηγορία των BEV που άγγιξε το 40%. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η Tesla (κι αυτό χωρίς τη δυναμική του Model 3 που ξεκίνησε να διατίθεται στην Ευρώπη πριν λίγες μέρες) με μερίδιο 15%, ενώ στην τρίτη θέση κατετάγη το VW Group με μερίδιο 12%. Πίσω του ακολούθησαν τη χρονιά που πέρασε οι Hyundai-Kia (10%), BMW Group (9%), Daimler (7%), PSA (4%) και Jaguar Land Rover (3%)._X.A.