top icon
Κόσμος

Mercedes: Μισός αιώνας εξέλιξης στους αερόσακους

Ο αερόσακος αποτελεί μία από τις κορυφαίες καινοτομίες της Mercedes στον τομέα της παθητικής ασφάλειας που είχε ως σημείο αναφοράς την 23η Οκτωβρίου 1971.

Πριν από μισό αιώνα και συγκεκριμένα την 23η Οκτωβρίου του 1971, η Mercedes και τότε Daimler-Benz AG, υπέβαλε στις αρμόδιες υπηρεσίες της Γερμανίας μία αίτηση για την κατοχύρωση ενός διπλώματος ευρεσιτεχνίας με τίτλο «Συσκευή προστασίας από επιπτώσεις σε επιβάτες μηχανοκίνητου οχήματος» και κωδική ονομασία «DE 21 52 902 C2».

Ωστόσο, οι μηχανικοί της γερμανικής εταιρείας είχαν ξεκινήσει να δουλεύουν πάνω στο συγκεκριμένα «θέμα» ήδη από το 1966, καταφέρνοντας τελικά στα τέλη του 1980 να προσφέρουν στις πρώτες Mercedes S-Class (σειρά 126) τις υπηρεσίες του αερόσακου οδηγού σε συνδυασμό με τους εντατήρες ζωνών ασφαλείας.

Η πρεμιέρα του εν λόγω συστήματος έγινε στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου του Άμστερνταμ τον Φεβρουάριο του 1981.

Mercedes Airbag

Το 1992, οι αερόσακοι οδηγού και συνοδηγού εισήχθησαν ως στοιχεία του βασικού εξοπλισμού, αρχικά στα μοντέλα S-Class, SL, 400 E και 500 E (σειρά μοντέλων 124) της Mercedes, ενώ για όλα τα άλλα μοντέλα της μάρκας, το εν λόγω σύστημα ασφαλείας ήταν διαθέσιμο προαιρετικά. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι στις ΗΠΑ, η εγκατάσταση μετωπικών αερόσακων για τον οδηγό και τον συνοδηγό κατέστη νομική απαίτηση το 1997.

Σημαντικές πρόσθετες καινοτομίες στο συγκεκριμένο πεδίο για το «στρατόπεδο» της Mercedes ήταν ο πλευρικός αερόσακος που εισήχθη για πρώτη φορά το 1995, ο αερόσακος παραθύρου το 1998, ο πλαϊνός αερόσακος κεφαλής/θώρακα το 2001, ο αερόσακος γονάτου το 2009 και, το 2013, ο πλευρικός αερόσακος θώρακος/λεκάνης, καθώς και ο αερόσακος ζώνης ασφαλείας. Στην S-Class της σειράς 221, που παρουσιάστηκε το 2005, μια  ακόμα κατάκτηση ήρθε στο φως, με την Mercedes να παρουσιάζει αερόσακους δύο σταδίων τόσο για τον οδηγό όσο και για τον συνοδηγό.

Αν μη τι άλλο, ο μεγάλος αριθμός συστημάτων ασφαλείας (ενεργητικών και παθητικών) συνέβαλλαν καθοριστικά τα τελευταία πενήντα χρόνια στη μείωση του αριθμού των τραυματιών ή των νεκρών στους δρόμους. Χαρακτηριστικό εδώ είναι το παράδειγμα της Γερμανίας, στην οποία ο αριθμός των θανάτων από τροχαία μειώθηκε από 18.753 το 1971 σε 2.719 το 2020.

Mercedes Airbag

Mercedes: 30 χρόνια από την σύλληψη της ιδέας έως την έλευση της στην παραγωγή

Ο εφευρέτης Walter Lindner κατοχύρωσε ως δική του εφεύρεση στο Γερμανικό Γραφείο Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας μια εξαιρετικά καινοτόμο ιδέα στις 6 Οκτωβρίου του 1951, η οποία αναφερόταν σε ένα «δοχείο σε διπλωμένη κατάσταση που φουσκώνει αυτόματα σε περίπτωση κινδύνου». Ο Walter Lindner, κάτοικος Μονάχου, αποκάλεσε την ιδέα του ως «συσκευή για την προστασία των ατόμων στα οχήματα από τραυματισμούς σε περίπτωση σύγκρουσης». Ωστόσο, παρά την ομοιότητά της με τους μετέπειτα αερόσακους, δεν ήταν τεχνικά δυνατό η συγκεκριμένη ιδέα να εφαρμοστεί στην πράξη πριν από επτά δεκαετίες, καθώς υπήρχαν ακόμη πολλές δυσκολίες. Όπως για παράδειγμα στο σύστημα αισθητήρων που θα απελευθέρωναν τον αερόσακο, στη δημιουργία πίεσης για την πλήρωσή του μέσα σε χιλιοστά του δευτερολέπτου, ακόμα και στην ικανότητα του υφάσματος του αερόσακου να αντέξει στις υψηλές πιέσεις.

Σχεδόν μιάμιση δεκαετία μετά την ανακάλυψη του Walter Lindner, η Mercedes ανέλαβε τα ηνία προχωρώντας την εξέλιξη του από το 1966 και μετά. Ο καθηγητής Guntram Huber, ο οποίος είναι υπεύθυνος για αρκετές δεκαετίες για θέματα ασφαλείας στη Mercedes, είχε χαρακτηριστικά δηλώσει τα εξής: «Ξέραμε ότι θα μπορούσαμε να το κάνουμε, απλά δεν ξέραμε το πότε».

Mercedes Airbag

Μετά από περίπου 250 δοκιμές πρόσκρουσης και χιλιάδες άλλες σε μεμονωμένα εξαρτήματα, οι μηχανικοί της Mercedes κατάφεραν να εξελίξουν την τεχνολογία αερόσακων φέρνοντας την στην παραγωγή τα επόμενα δεκαπέντε χρόνια. Ένα από τα πιο σημαντικά βήματα που έγιναν αφορούσε στο στερεό σχήμα του προωθητικού αερίου – όπως αυτό που χρησιμοποιείται στους κινητήρες πυραύλων – το οποίο τοποθετήθηκε σε μορφή δισκίου στον αφρό απορρόφησης κραδασμών στο τιμόνι, δίπλα στον διπλωμένο αερόσακο. Σε περίπτωση ατυχήματος, η πυροτεχνική γεννήτρια ενεργοποιούσε το προωθητικό αέριο και ο αερόσακος, κατασκευασμένος από ελαφρύ, ανθεκτικό πολυαμίδιο με αρχικό όγκο 60 έως 70 λίτρα, διογκώνονταν μέσα σε περίπου 10 χιλιοστά του δευτερολέπτου.

Mercedes Airbag

Mercedes: Ζώνη ασφαλείας και αερόσακος

Από την 21η Ιανουαρίου 1974, η τοποθέτηση ζωνών ασφαλείας σε νέα αυτοκίνητα ήταν υποχρεωτική στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας – και ως εκ τούτου η αναδιπλούμενη ζώνη τριών σημείων με λειτουργία «με το ένα χέρι» καθιερώθηκε γρήγορα αυξάνοντας σημαντικά τα επίπεδα ασφάλειας. Θέλοντας να εξελίξουν ακόμα περισσότερο τη… σωτήρια αυτή λύση, οι μηχανικοί της Mercedes εισήγαγαν στα τέλη του 1980 μία σημαντική καινοτομία; τον εντατήρα της ζώνης ασφαλείας. Ήδη από το 1984, ο τελευταίος αποτέλεσε στοιχείο του βασικού εξοπλισμού σε όλα τα επιβατικά οχήματα της Mercedes. Και μάλιστα και για τους δύο επιβάτες που φιλοξενούνταν στα εμπρός καθίσματα, εξασφαλίζοντας ότι η ζώνη ασφαλείας τριών σημείων θα έσφιγγε μέσα σε λίγα χιλιοστά του δευτερολέπτου.

Mercedes Airbag

Τον Σεπτέμβριο του 1987 η Mercedes παρουσίασε τον αερόσακο συνοδηγού, ενώ το 1995 μια ακόμα καινοτομία εισήχθη από τους Γερμανούς, με τον εντατήρα της ζώνης ασφαλείας να συνδυάζεται με έναν περιοριστή δύναμης, ο οποίος μείωσε περαιτέρω τη δύναμη που ασκείται στο στήθος. Το επόμενο σημαντικό βήμα εξέλιξης ήρθε το 2002 με την εισαγωγή του συστήματος προληπτικής προστασίας επιβατών PRESAFE, το οποίο περιλάμβανε μια ζώνη ασφαλείας με έναν επιπλέον ηλεκτροκινητήρα στον κύλινδρο αδράνειας, εκτός από άλλα βασικά χαρακτηριστικά. Σε αντίθεση με τον κλασικό εντατήρα ζώνης ασφαλείας, η ηλεκτρονική παραλλαγή του επέτρεπε την ενεργοποίηση του πριν από ένα ατύχημα, π.χ. όταν εντοπιστεί μια επικίνδυνη κατάσταση, με τη ζώνη ασφαλείας να χαλαρώνει εν συνεχεία σε περίπτωση που η σύγκρουση αποφευχθεί.

Mercedes Airbag

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

  • Mercedes Airbag
  • Mercedes Airbag
  • Mercedes Airbag
  • Mercedes Airbag
  • Σε συνέχεια της αναγγελίας του Πρωθυπουργού, πιστεύετε πως η πώληση μόνο ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το 2030...

    Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

    ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ