Επικαιρότητα Κόσμος

O EuroNCAP τεστάρει τα συστήματα αυτοματοποιημένης υποβοήθησης 10 αυτοκινήτων [+videos]

Τα αποτελέσματα των σχετικών δοκιμών είναι αποκαλυπτικά - τόσο για τις δυνατότητες αυτών καθ’ αυτών των συστημάτων, όσο και για την αντίληψη του κοινού γύρω από τις ικανότητές τους στην πράξη.

Με εντολή του ανεξάρτητου οργανισμού EuroNCAP, της Global NCAP και της Thatcham Research, η έρευνα καταναλωτών #TestingAutomation διεξήχθη μέσω του διαδικτύου από την ανεξάρτητη εταιρεία, Opinion Matteres. Η έρευνα διεξήχθη τον Οκτώβριο του 2018 και σε αυτή συμμετείχαν 1.567 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων από την Κίνα, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με τα συμπεράσματά της, πάνω από το 70% των οδηγών που έλαβαν μέρος πιστεύουν ότι είναι ήδη δυνατή η αγορά ενός αυτοκινήτου που μπορεί να κινηθεί υπό καθεστώς πλήρους αυτονομίας - κάτι ασφαλώς που μέχρι και αυτή τη στιγμή απέχει παρασάγγας από την πραγματικότητα.

Περνώντας από τη… θεωρία στην πράξη, στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης δέσμευσής του να αξιολογεί τα οφέλη των νέων τεχνολογιών ασφάλειας οχημάτων, ο Euro NCAP δοκίμασε τη συγκριτική απόδοση των αποκαλούμενων συστημάτων Highway Assist σε δέκα αυτοκίνητα: τα Audi A6, BMW Σειρά 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes-Benz C-Class, Nissan Leaf, Tesla Model S, Toyota Corolla και Volvo V60, με τα συστήματα Highway Assist των ως άνω μοντέλων να συνδυάζουν τα υπο-συστήματα Adaptive Cruise Control, Lane Centering και Speed Assist προκειμένου να υποστηρίξουν τον οδηγό σε καταστάσεις οδήγησης σε αυτοκινητόδρομους.

Τα βασικά συμπεράσματα του EuroNCAP από αυτές τις δοκιμές είναι τα εξής:

• Κανένα αυτοκίνητο στην αγορά σήμερα δεν προσφέρει πλήρη αυτοματοποίηση ή χαρακτηριστικά πλήρους αυτόνομης οδήγησης.

• Τα αυτοκίνητα που είναι ήδη στην αγορά σήμερα μπορούν να παρέχουν βοήθεια στον οδηγό, αλλά αυτό δεν πρέπει να συγχέεται με την αυτοματοποιημένη οδήγηση. Ο οδηγός παραμένει πλήρως υπεύθυνος για την ασφαλή οδήγηση.

• Αν χρησιμοποιείται σωστά, αυτή η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει τον οδηγό να διατηρήσει μια ασφαλή απόσταση και ταχύτητα καθώς και να παραμείνει μέσα στη λωρίδα.

• Τα συστήματα αυτά δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται σε καταστάσεις όπου δεν έχουν σχεδιαστεί και δεν πρέπει να αποτελούν εναλλακτική λύση για ασφαλή οδήγηση.

• Οι κατασκευαστές έχουν εφαρμόσει διαφορετικές προσεγγίσεις στην εφαρμογή των τεχνολογιών υποστήριξης όσον αφορά το επίπεδο βοήθειας που παρέχουν.

• Οι δοκιμές του EuroNCAP αξιολογούν και υπογραμμίζουν αυτές τις διαφορές και τον διαφορετικό βαθμό υποστήριξης του οδηγού που παρέχει κάθε κατασκευαστής.

Ο Michiel van Ratingen, Γενικός Γραμματέας του EuroNCAP, δήλωσε:

«Το μήνυμα του EuroNCAP από αυτές τις δοκιμές είναι σαφές - τα αυτοκίνητα, ακόμα και εκείνα με προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού - χρειάζονται έναν προσεκτικό οδηγό που θα βρίσκεται σε επαγρύπνηση πίσω από το τιμόνι ανά πάσα στιγμή. Είναι επιτακτικό τα προηγμένα παθητικά και ενεργητικά συστήματα ασφαλείας να παραμένουν διαθέσιμα στο παρασκήνιο».

Οι δοκιμές

Προκειμένου να δοθεί στους καταναλωτές μια ρεαλιστική εικόνα των δυνατοτήτων των υφιστάμενων συστημάτων υποστήριξης οδηγών, ο EuroNCAP έχει αναπτύξει μία σειρά δοκιμών για την εκτίμηση της απόδοσής τους σε σενάρια κίνησης που έχουν προσομοιωθεί σε πίστα.

Το Adaptive Cruise Control (ACC) είναι ένα σύστημα που ρυθμίζει αυτόματα την ταχύτητα του αυτοκινήτου στο ταξίδι σε σχέση μ’ ένα πιο αργό όχημα που κινείται μπροστά, διατηρώντας σε σχέση με το τελευταίο μια ασφαλή απόσταση. Το ACC λειτουργεί ανεξάρτητα των άλλων συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού που έχουν ήδη αξιολογηθεί από τον οργανισμό, όπως το Active Emergency Brake και το Lane Assistance. Αξίζει να σημειωθεί πως το ACC έχει σχεδιαστεί για να προσαρμόζει την ταχύτητα όταν ένα αυτοκίνητο πλησιάζει ένα πιο αργό κινούμενο όχημα ή ένα όχημα που φρενάρει. Ωστόσο, όλα τα συστήματα δεν λειτουργούν με την ίδια αποτελεσματικότητα κατά τη διάρκεια δοκιμών στα οποία το όχημα προσεγγίζει ένα άλλο που βρίσκεται σε κατάσταση ακινησίας.

Οι πιο δύσκολες δοκιμές για αυτά τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού είναι τα σενάρια cut-in και cut-out. Στο πρώτο σενάριο, ένα αυτοκίνητο από τη διπλανή λωρίδα «μπαίνει» στη δική μας ακριβώς μπροστά από το υπό εξέταση αυτοκίνητο - κάτι που συμβαίνει πολύ συχνά στην καθημερινότητα. Για το σενάριο cut-out, ένα αυτοκίνητο που βρίσκεται μπροστά μας αλλάζει λωρίδα απότομα για να αποφύγει ένα σταματημένο όχημα, αφήνοντας στο σύστημά «μας» ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα για να εντοπίσει τον κίνδυνο και να ανταποκριθεί στον επικείμενο κίνδυνο σύγκρουσης.

Ο EuroNCAP έχει αναπτύξει μία δεύτερη σειρά δοκιμών για την αξιολόγηση της λειτουργίας του συστήματος Lane Centering. Εδώ, η ποσότητα υποστήριξης που παρέχεται από κάθε σύστημα προσδιορίζεται σε μια αποκαλούμενη δοκιμή τύπου S. Μια άλλη δοκιμή υπολογίζει το ποσό της δύναμης που ασκείται στο σύστημα διεύθυνσης ώστε ο οδηγός να αποφύγει ένα εμπόδιο ή ακόμα και μια λακκούβα. Σε γενικές γραμμές, ένα καλό σύστημα υποστήριξης θα συνεχίσει στην προκειμένη περίπτωση να υποστηρίζει τον οδηγό κατά τη διάρκεια του ελιγμού, χωρίς να αντιστέκεται – και πολύ περισσότερο χωρίς να απενεργοποιείται.

Τα αποτελέσματα

Adaptive Cruise Control

Τόσο στο DS 7 Crossback όσο και στη BMW Σειρά 5, το ACC προσέφερε ένα χαμηλό επίπεδο βοήθειας, με τον οδηγό να απαιτείται να έχει τον κυρίως έλεγχο του οχήματος. Στα μοντέλα των Audi, Ford, Hyundai, Mercedes, Toyota, Nissan και Volvo, σύμφωνα με τον EuroNCAP, παρατηρήθηκε μία ισορροπία μεταξύ ελέγχου από τον οδηγό και την υποστήριξη από το σύστημα. Στο Tesla Model S, σημειώνει ο οργανισμός, υπάρχει ο κίνδυνος ο οδηγός να βασιστεί υπερβολικά στο σύστημα, το οποίο έχει τον κυρίως έλεγχο του οχήματος.

Steering

Όλα τα αυτοκίνητα επέτρεψαν στον οδηγό να κατευθύνει και να διαχειρίζεται την κατάσταση, εκτός από εκείνο του Model S. Το σύστημα αμερικάνικου μοντέλου δεν επιτρέπει στον οδηγό να αποκλίνει από τη λωρίδα κυκλοφορίας, ενώ απεμπλέκεται μόνο όταν ο χειριστής ασκήσει μεγάλη δύναμη στο τιμόνι.

Cut in & Cut out

Στην πιο απαιτητική αυτή δοκιμή του Euro NCAP όλα τα αυτοκίνητα έδειξαν να υστερούν σημαντικά, καθώς κανένα από τα συστήματα δεν ήταν σε θέση να βοηθήσει με τη σύγκρουση να αποφεύγεται μόνο αμ ένας «ετοιμοπόλεμος» οδηγός φρενάρει ή αλλάξει πορεία στο αυτοκίνητο. Αυτά η δοκιμή υπογραμμίζει, σύμφωνα με τον EuroNCAP, πόσο σημαντικό είναι ο οδηγός να παραμένει σε επαγρύπνηση και να μην βασίζεται στο σύστημα.

Δείτε στη συνέχεια τα σχετικά βίντεο από τις δοκιμές των 10 μοντέλων:

Πιστεύετε ότι η ΕΕ πρέπει να θεσπίσει ακόμα πιο αυστηρές προδιαγραφές στο μέσο όρο εκπομπών CO2 του στόλου των αυτοκινητοβιομηχανιών;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου