Πλέον δεν είναι πρωτότυπο αλλά ένα κανονικό, πλην όμως ηλεκτρικό, μοντέλο στη γκάμα της Audi, που θα δούμε να έρχεται και στη χώρα μας στα τέλη της χρονιάς που διανύουμε. Ποια είναι η τιμή του νέου e-tron και ποια τα high tech «συστατικά» του; Σε… μόλις 1.377 λέξεις, όλες οι απαντήσεις.

Το Audi e-tron αποκαλύπτεται, διόλου τυχαία, λίγες μέρες μετά το ντεμπούτο του άσπονδου εχθρού του από τη Στουτγάρδη, σηματοδοτώντας μια νέα -κυριολεκτικά- εποχή. Για την αυτοκίνηση πάνω απ’ όλα, την Audi, αλλά και γενικότερα το VW Group, που τις επόμενες μέρες θα φέρει στο φως και το μικρότερο, πιο προσιτό και εξίσου… ηλεκτρικό, I.D. Έως τότε, ας ξετυλίξουμε τις πτυχές του νέου Audi e-tron, ενός αυτοκινήτου που κινείται αποκλειστικά από ηλεκτροκινητήρες και ξεκίνησε ήδη κατασκευάζεται επί ευρωπαϊκού εδάφους στο εργοστάσιο της γερμανικής εταιρείας που έχει την έδρα του στην πόλη των Βρυξελλών.

«Διαθέτει καινοτόμες τεχνολογίες, όπως οι virtual εξωτερικοί καθρέφτες και συνδυάζει τις παραδοσιακές ιδιότητες των Audi σε θέματα χειρισμού και οδήγησης με τη δυναμική της φιλοσοφίας Vorsprung. Το εργοστάσιό μας στις Βρυξέλλες εκσυγχρονίστηκε πλήρως για την παραγωγή του ηλεκτρικού μας αυτοκινήτου. Αυτή είναι η πρώτη πιστοποιημένη μονάδα με μηδενικές εκπομπές CO2 για premium οχήματα μαζικής παραγωγής», δηλώνει ο Peter Kössler, μέλος του ΔΣ της Audi και υπεύθυνος των τμημάτων Παραγωγής και Logistics της εταιρείας.

Ο Patrick Danau, επικεφαλής της μονάδας όπου θα κατασκευάζεται το νέο Audi e-tron, δήλωσε από τη μεριά του ότι από το καλοκαίρι του 2016, το εργοστάσιο έχει ανοικοδομηθεί πλήρως διαθέτοντας μάλιστα τη δική του παραγωγή μπαταριών, οι οποίες μεταφέρονται στη γραμμή συναρμογής μέσω αυτόνομων οχημάτων και αμαξιδίων. Οι εργαζόμενοι του εργοστασίου δε έλαβαν, σύμφωνα με τον Patrick Danau, εκπαίδευση 200.000 ωρών για την παραγωγή του πρώτου ηλεκτροκίνητου μοντέλου της Audi.

Περνώντας στο… ψητό, το νέο Audi e-tron, από το οποίο θα «ξεπηδήσουν» δύο ακόμα μοντέλα, ένα χάσμπακ το 2019 και ένα 4θυρο σπορ κουπέ το 2019 (περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ), θα μπορεί να ανακτήσει ενέργεια κατά την πέδηση ή την κίνησή του σε κατωφέρεια που αντιστοιχεί στο 30% της μέγιστης αυτονομίας των μπαταριών του, η οποία ανέρχεται σύμφωνα με τη νέα νόρμα του WLTP που τέθηκε σε ισχύ την 1η Σεπτεμβρίου στα περισσότερα από 400 χλμ. Το σύστημα ανάκτησης ενέργειας περιλαμβάνει και τους δύο ηλεκτροκινητήρες με τους οποίους εφοδιάζεται, σε συνδυασμό μ’ ένα ενσωματωμένο ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα ελέγχου της πέδησης. Για πρώτη φορά, συνδυάζονται τρεις διαφορετικοί τρόποι ανάκτησης της ενέργειας: η manual, η οποία εφαρμόζεται κατά τη διαδικασία coasting του αυτοκινήτου μέσω των paddles του οχήματος, η αυτόματη, καθώς και εκείνη που πραγματοποιείται κατά την πέδηση μέσω μιας ομαλούς, όπως χαρακτηρίζεται από την ίδια την Audi, μετάβασης μεταξύ ηλεκτρικής και υδραυλικής επιβράδυνσης. Μέχρι και τα 0,3 g, το Audi e-tron ανακτά ενέργεια αποκλειστικά μέσω των ηλεκτροκινητήρων του, χωρίς να χρησιμοποιεί το συμβατικό φρένο, το οποίο καλύπτει πρακτικά πάνω από το 90% όλων των επιβραδύνσεων. Ως αποτέλεσμα όλων των παραπάνω, η ενέργεια που ανακτάται «κατευθύνεται» πίσω στην μπαταρία των 95 kWh σε όλους τους ελιγμούς πέδησης.

Τα συμβατικά φρένα των τροχών εμπλέκονται μόνο όταν η επιβράδυνση υπερβαίνει τα 0,3 g παρέχοντας άμεση απόκριση, χάρη σε μια νέα ιδέα «ηλεκτροϋδραυλικής ενεργοποίησης». Η Audi είναι ο πρώτος κατασκευαστής παγκοσμίως που χρησιμοποιεί αυτή την εφαρμογή σ’ ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημα ευρείας παραγωγής. Αναλυτικότερα, ένα υδραυλικό έμβολο που βρίσκεται στη μονάδα του φρένου παράγει πρόσθετη πίεση και συνεπώς πρόσθετη δύναμη πέδησης, ούτως ώστε να ανακτηθεί περισσότερη ενέργεια. Κατά την αυτοματοποιημένη πέδηση έκτακτης ανάγκης, ο χρόνος που μεσολαβεί ανάμεσα στην έναρξη της επιβράδυνσης και την εμφάνιση της μέγιστης πίεσης πέδησης μεταξύ των υλικών τριβής των δίσκων ανέρχεται, σύμφωνα με την Audi, μόλις στα 150 millseconds.

Αξίζει να σημειωθεί πως ανάλογα με τις συνθήκες και το πρόγραμμα που έχει επιλεχθεί, το ηλεκτροϋδραυλικά ενσωματωμένο σύστημα ελέγχου των φρένων αποφασίζει -ηλεκτρικά σε κάθε μεμονωμένο άξονα- αν το Audi e-tron θα επιβραδυνθεί με την αρωγή του ηλεκτρικού μοτέρ, των φρένων των τροχών ή με συνδυασμό και των δύο. Η μετάβαση από το φρένο του κινητήρα στα φρένα πέδησης πραγματοποιείται με εξαιρετικά ομαλό τρόπο χωρίς ο οδηγός να είναι σε θέση να τη διακρίνει. Το όλο σύστημα χρησιμοποιεί αισθητήρες ραντάρ, εικόνες από την κάμερα με την οποία εξοπλίζεται, όλα τα δεδομένα του συστήματος πλοήγησης καθώς και τις πληροφορίες «Car-to-X», ούτως ώστε να εντοπίσει τις ακριβείς συνθήκες του περιβάλλοντος, της διαδρομής και του κυκλοφοριακού φόρτου.

Οι δύο ηλεκτροκινητήρες του e-troen έχουν «κανονική» συνδυαστική ισχύ που ανέρχεται στους 360 ίππους και η ροπή στα 561 Nm, με το μοτέρ που κινεί τον εμπρός άξονα να αποδίδει 170 ίππους και τον εκείνο που έχει… αρμοδιότητα τους πίσω, 190 ίππους. Αξίζει να σημειωθεί πως οι μέγιστες αυτές τιμές θα είναι διαθέσιμες ανά πάσα στιγμή για χρόνο, όμως, που δεν υπερβαίνει τα 60 δλ. Από εκεί και πέρα, μετακινώντας τον επιλογές από τη θέση D στην S, οι ηλεκτροκινητήρες μπαίνουν στο «boost mode», αποδίδοντας για 8 μόλις δευτερόλεπτα ισχύ 408 ίππων και ροπή 664 Nm εξασφαλίζοντας επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο 5,7 δλ. (σ.σ.: στη λειτουργία των 360 ίππων, το «0-100» ολοκληρώνεται σε 6,6 δλ.). Σε κάθε περίπτωση, είτε στο πρόγραμμα D είτε στο S, η τελική ταχύτητα του Audi e-tron περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 200 χλμ./ώρα.

Το Audi e-trοn είναι ένα σεβαστών διαστάσεων SUV με μήκος που φτάνει τα 4,901 μ. (λίγο μικρότερο, δηλαδή, από ένα Q7), πλάτος που φλερτάρει έντονα τα 2 μ. (1.935 χλστ. για την ακρίβεια) και «λελογισμένο» για το μέγεθος του ύψος, της τάξης των 1.616 χλστ. Το δε μεταξόνιό του ανέρχεται στα 2,928 μ. Χωροταξικά, και με δεδομένο ότι οι μπαταρίες είναι τοποθετημένες (ή πιο σωστά, κρυμμένες) κάτω από το δάπεδο της κατασκευής, ο «παραδοσιακός» χώρος φόρτωσης στο πίσω μέρος του e-tron ανέρχεται στα 600 λίτρα, συν επιπλέον 60 που απαντώνται στο εμπρός, που όλο και πιο συχνά πλέον θα αποκαλείται στα ηλεκτρικά μοντέλα με τον όχι και τόσο δόκιμο όρο frunk, που προκύπτει από τη σύντμηση των λέξεων front και το trunk.

Στο εσωτερικό του αυτοκινήτου ο όρος «ψηφιοποίηση» αποκτά άλλη διάσταση με πέντε στο σύνολο οθόνες να έχουν τον πρώτο λόγο. Πέραν των καθιερωμένων δύο στην κεντρική κονσόλα και εκείνης που βρίσκεται ακριβώς εμπρός από το οπτικό πεδίου του οδηγού, το «παρών» στην καμπίνα του νέου Audi e-tron δίνουν ακόμα δύο OLED 7άρες οθόνες που βρίσκονται κάτω από τα πλευρικά εμπρός παράθυρα, οι οποίες απεικονίζουν ο,τιδήποτε καταγράφουν οι δύο εξωτερικές κάμερες. Που με τη σειρά τους, φυσικά, έχουν αντικαταστήσει τους παραδοσιακούς εξωτερικούς καθρέπτες. Επί τους ουσίας, πρόκειται για κάμερες, που περιορίζουν το πλάτος του αμαξώματος κατά 15 εκ. μειώνοντας τόσο τις αεροδυναμικές αντιστάσεις (σ.σ. ο συντελεστής οπισθέλκουσας του e-tron είναι μόλις 0.27), όσο και το θόρυβο που παράγεται από αυτές στις υψηλές ταχύτητες κίνησης. Όπως μας πληροφορεί η Audi, ο οδηγός θα μπορεί να δει «ζωντανά» σε απεικόνιση τα οχήματα ή τα αντικείμενα που βρίσκονται πίσω και στο πλάι μέσω των συγκεκριμένων οθονών. Μάλιστα, οι κάμερες-καθρέπετες θα έχουν τρία προγράμματα λειτουργίας, τα highway driving, turning και parking, για τα οποία περισσότερες λεπτομέρειες αναμένονται μέσα στις προσεχείς ημέρες.

Γενικότερα, πάντως, ο τομέας της αεροδυναμικής αποτέλεσε ως αντιστάθμισμα του αναμενόμενα «τσιμπημένου» βάρους του αυτοκινήτου, ένα πρωταρχικής σημασίας ζήτημα για τους Γερμανούς της Audi. Ως εκ τούτου, σημαντική αναμένεται να είναι η συμβολή της  αερανάρτησης που θα χαμηλώνει το αμάξωμα έως και 26 χλστ. σε ταχύτητες άνω των 120 χλμ./ώρα. Επίσης, το πάτωμα του αυτοκινήτου είναι πλήρως καλυμμένο από αλουμινένια πάνελ, τα σημεία στήριξης των οποίων είναι διαμορφωμένα ακριβώς όπως η επιφάνεια μιας μπάλας του… γκολφ για ακόμα πιο ομαλή ροή του αέρα. Οι αεροδυναμικές αντιστάσεις στο e-tron μειώνονται, επίσης, με την ελεγχόμενη ροή ψυχρού αέρα στο «προσωπείο» του αυτοκινήτου, καθώς στη μάσκα Sngleframe του μοντέλου έχουν ενσωματωθεί δύο περσίδες που ελέγχονται ηλεκτρονικά, ανάλογα με τις ανάγκες ψύξης. Από εκεί και πέρα, η απαραίτητη βελτιστοποίηση έγινε ακόμα και στο σχήμα των 19άρηδων τροχών, ούτως ώστε να… προεξέχουν όσο το δυνατόν λιγότερο. Η ίδια τακτική ακολουθήθηκε και με   τα ελαστικά διαστάσεων 255/55, τα οποία εμφανίζουν μειωμένη αντίσταση κατά την κύλιση.

Κλείνοντας το «φάκελο Audi e-tron» αξίζει να προσθέσουμε πως η ελληνική αντιπροσωπεία εκτιμά πως η ενδεικτική τιμή πώληση στη χώρα μας του πρώτου αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου ευρείας παραγωγής της  γερμανικής εταιρείας θα είναι περί τα 85.000 με 90.000 ευρώ. Όπως ανακοινώθηκε κατά τη διάρκεια της πρεμιέρας του μοντέλου, το e-tron δεν θα είναι διαθέσιμο από τα τέλη του 2018 μόνο στις αγορές της γηραιάς ηπείρου, αλλά και στις πάντοτε νευραλγικές των ΗΠΑ και της Κίνας. Και για να έχει κανείς ένα τιμολογιακό μέτρο σύγκρισης σε σχέση με άλλες χώρας, αξίζει να προσθέσουμε πως το νέο Audi e-tron στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού τιμολογείται στα 74.800 δολάρια και στη Γερμανία, στα 79.900 ευρώ. Στις βασική και στις δύο περιπτώσεις έκδοσή του._Χ.Α.